Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%

Totaal aantal stemmen: 86

J.C. Philpot

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door J.C. Philpot »

Wim Anker schreef:Vroeguh..... werd nooit moeilijk gedaan over de oudjes die meeluisteren. Wie haalde toen de oudjes op om ze naar de kerk te brengen? Of verstrekten we een kerktelefoon en konden ze thuis luisteren?

Toen was fysieke aanwezigheid (nog) niet zo belangrijk.
Ook toen was men beducht op de gevaren van te makkelijk thuisblijven van hen die gewoon gezond zijn:
De verleiding is immers groot, dat huisgenoten van den patiënt, die gezond zijn, en zonder enig bezwaar naar de kerk zouden kunnen gaan, bij den zieke tehuisblijven uit de overweging, dat ze de preek evengoed kunnen volgen in de ziekenkamer en dan ongedwongen onder een kopje thee en desnoods een sigaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Erskinees schreef:Heb je je computer open laten staan voor je kinderen Pierre? .
:D
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Ukkie schreef: Vind je het helemaal geen meerwaarde om met de gemeente samen te komen of zit het in de aantallen?
Ik mis zelf heel erg het zingen met elkaar.
En de 10 minuten voor aanvang je plaats innemen en dan jezelf voorbereiden op de dienst. Tekst opzoeken, vast lezen, luisteren naar het orgel.
En na de dienst het naar huis lopen en dan alles overpeinzend.
Dat is thuis toch anders. Er zijn meer afleidingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
eilander schreef:Het stoort me enorm dat hier mensen hun mening geven, zonder dat ze er blijk van geven zich te verdiepen in de mening van degenen die vinden dat je niet alleen onlinediensten moet houden. En dan zulke grote woorden spreken: dat je de duivel aanleiding geeft om te lachen, is nogal wat.
Dát vind ik ook een teken aan de wand: christenen die elkaar op zo'n manier 'te lijf' gaan. Om dan ook maar een groot woord te spreken: zijn dat wel echte christenen?
Knettergestoord ja, zijn al zover aangepast aan deze tegenwoordige wereld in hun godsdienst. BRRRRRRRRRRRR
Zo aangepast dat ze elkaar knettergestoord noemen?
Wat is eigenlijk wereld gelijkvormigheid?
In de Bijbel staat dat wereld gelijkvormig is dat je voor je eigen ik leefde en niet naar de wil van God, dat is dat je elkaar liefhebt en voor elkaar zorgt, als je wil zal ik de teksten waar het over wereld gelijkvormigheid gaat voor je opzoeken, in hun context.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

9
J.C. Philpot schreef:
Wim Anker schreef:Vroeguh..... werd nooit moeilijk gedaan over de oudjes die meeluisteren. Wie haalde toen de oudjes op om ze naar de kerk te brengen? Of verstrekten we een kerktelefoon en konden ze thuis luisteren?

Toen was fysieke aanwezigheid (nog) niet zo belangrijk.
Ook toen was men beducht op de gevaren van te makkelijk thuisblijven van hen die gewoon gezond zijn:
De verleiding is immers groot, dat huisgenoten van den patiënt, die gezond zijn, en zonder enig bezwaar naar de kerk zouden kunnen gaan, bij den zieke tehuisblijven uit de overweging, dat ze de preek evengoed kunnen volgen in de ziekenkamer en dan ongedwongen onder een kopje thee en desnoods een sigaar.
Ik vraag niet zozeer naar woorden en quotes maar wat er vroeger gedaan werd om mensen maximaal fysiek aanwezig te krijgen?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Dat weet ik.

Maar denk niet dat zoiets op zichzelf staat.

Of geloof jij van wel?
Nee, jij vertegenwoordigt als spreekbuis die akelige engigheid hier. Snap je?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:

Of geloof jij van wel?
Nee. Dat snap ik niet.

En ik vind het nog op de persoon ook. @Erskinees heeft helemaal gelijk. Er hangt hier een nare sfeer.

Ik wordt een beetje moe van dat azijnzurig gedoe.
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 dec 2020, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:9Ik vraag niet zozeer naar woorden en quotes maar wat er vroeger gedaan werd om mensen maximaal fysiek aanwezig te krijgen?
De gemeenten waar ik kerk voorzien in ouderenvervoer en bieden ook aangepaste zitplaatsen.

Maar dat is een lastig probleem. Ik ken kerngezonde oudjes die vanwege opspelende wintertenen al jarenlang niet meer komen. Als je oud ben creëer je voor jezelf toch een status aparte.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:

Of geloof jij van wel?
Nee. Dat snap ik niet.

En ik vind het nog op de persoon ook. @Erskinees heeft helemaal gelijk. Er hangt hier een nare sfeer.

Ik wordt een beetje moe van dat azijnzurig gedoe.
Je probeert eilander uit de tent te lokken v.w.b. betreft de visie van zijn kerk/predikant, wat eilander doet uitroepen: wil je kappen?
Je gebruikt D66 achtige retoriek om beelduitzendingen binnen de GG heel normaal te vinden.
Mag ik daar geagiteerd op reageren? Nee, eigenlijk niet. In een gesprek worden er argumenten gewisseld. Ik vind ze in jouw bijdragen niet. Dat maakt het inderdaad wat zurig. Al vind ik dat soms ook wel spannend, en niet gelijk heel vervelend ofzo.
Hollander

Bericht door Hollander »

Wim Anker schreef:(...) Ik vraag niet zozeer naar woorden en quotes maar wat er vroeger gedaan werd om mensen maximaal fysiek aanwezig te krijgen?
Bij ons is een heel rijrooster dat al jaren functioneert. Het is een belangrijke reden geweest om de kerk ook in coronatijd open te houden voor de kwetsbare doelgroepen. Vóór en tijdens de coronaperiode is het niet anders geworden om mensen fysiek naar de kerk te krijgen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Toch is het geen kerkdienst volgens de bijbelse bedoeling.
Zijn de vóór-coronadiensten dat wel? Met soms meer dan duizend man naar de dominee luisteren, zonder dat je elkaar spreekt, en waarna ieder voor zich huiswaarts keert? Wat heeft dat nog met 'onderlinge bijeenkomst' te maken en 'elkaar vermanen'?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Je probeert eilander uit de tent te lokken v.w.b. betreft de visie van zijn kerk/predikant, wat eilander doet uitroepen: wil je kappen?
Je gebruikt D66 achtige retoriek om beelduitzendingen binnen de GG heel normaal te vinden.
Mag ik daar geagiteerd op reageren? Nee, eigenlijk niet. In een gesprek worden er argumenten gewisseld. Ik vind ze in jouw bijdragen niet. Dat maakt het inderdaad wat zurig. Al vind ik dat soms ook wel spannend, en niet gelijk heel vervelend ofzo.
Juist. Ik heb namelijk nog niet één legitiem argument gezien van de tegenstanders van beelduitzendingen. Nu jij weer.

En ik ontvang graag ook nog een reactie op mijn pb. Als het goed is heb je die inmiddels ontvangen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Je probeert eilander uit de tent te lokken v.w.b. betreft de visie van zijn kerk/predikant, wat eilander doet uitroepen: wil je kappen?
Juist. Ik heb namelijk nog niet één legitiem argument gezien van de tegenstanders van beelduitzendingen. Nu jij weer.

En ik ontvang graag ook nog een reactie op mijn pb. Als het goed is heb je die inmiddels ontvangen.
Nee, je stelde geen vraag.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:

Er zijn natuurlijk zat argumenten gegeven, maar die beoordeel jij als niet legitiem. Dus overtuigen die je niet en blijf je daarmee steken in argumenten die een ander dan weer als onzin beschouwen. Zoals het bijhalen van de docenten van de TS van jouw kerkverband.

Lees het keren rondraaien op deze rotonde (of is het inmiddels een klaverblad?) maar terug op dit forum. Ik zou zeggen: begin te lezen vanaf maart.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Toch is het geen kerkdienst volgens de bijbelse bedoeling.
Zijn de vóór-coronadiensten dat wel? Met soms meer dan duizend man naar de dominee luisteren, zonder dat je elkaar spreekt, en waarna ieder voor zich huiswaarts keert? Wat heeft dat nog met 'onderlinge bijeenkomst' te maken en 'elkaar vermanen'?
Dat probeer ik ook steeds duidelijk te maken, maar het lijkt niet te landen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie