Ambtelijk gezag kringen
Re: Ambtelijk gezag kringen
Ontopic aub!
-
Hmmm, ik kan niet zoveel met argumenten die eerst de uitwassen van kringen noemen en vervolgens alle kringen dan maar afkeuren.
In onze GG zijn al jaren minstens twee Bijbelkringen. Twee gevarieerde groepen van jongeren met ouderen, laag- met hoogopgeleiden, zoekers naar God met door God gevondenen. Elk jaar kiest men een Bijbelboek uit wat men gaat behandelen. Aan de hand van de een bijbelstudieboek kringt men om de drie weken bij een van de kringleden thuis. Ik heb daar mooie herinneringen aan die je altijd bijblijven. Je spit samen het Woord door en we waren regelmatig verwonderd over de rijkdom die het Woord bevat, mensen kunnen je tot steun en tot een wegwijzer zijn, je zingt samen tot Zijn eer. De kringen zijn bekend bij de kerkenraad, vaak kringt er ook een kerkenraadslid mee en met hem wordt vaak ook het bijbelboek en bijbelstudieboekje gekozen.
Er is volgens mij geen enkel steekhoudend argument om kringen te verbieden of te wantrouwen. Zorg alleen dat de kerkenraad en de dominee weten wat er in de gemeente speelt, dat is volgens mij vaker het manco. Kringen die van de kinderdoop zijn afgegroeid? Zou het niet eerder gevolg zijn van een onderwaardering van de kinderdoop? En stel dat dat speelt, besteed dan als predikant gewoon eens drie preken aan de waarde van de kinderdoop. Niet veroordelend, maar juist herderlijk onderwijzend!
In onze GG zijn al jaren minstens twee Bijbelkringen. Twee gevarieerde groepen van jongeren met ouderen, laag- met hoogopgeleiden, zoekers naar God met door God gevondenen. Elk jaar kiest men een Bijbelboek uit wat men gaat behandelen. Aan de hand van de een bijbelstudieboek kringt men om de drie weken bij een van de kringleden thuis. Ik heb daar mooie herinneringen aan die je altijd bijblijven. Je spit samen het Woord door en we waren regelmatig verwonderd over de rijkdom die het Woord bevat, mensen kunnen je tot steun en tot een wegwijzer zijn, je zingt samen tot Zijn eer. De kringen zijn bekend bij de kerkenraad, vaak kringt er ook een kerkenraadslid mee en met hem wordt vaak ook het bijbelboek en bijbelstudieboekje gekozen.
Er is volgens mij geen enkel steekhoudend argument om kringen te verbieden of te wantrouwen. Zorg alleen dat de kerkenraad en de dominee weten wat er in de gemeente speelt, dat is volgens mij vaker het manco. Kringen die van de kinderdoop zijn afgegroeid? Zou het niet eerder gevolg zijn van een onderwaardering van de kinderdoop? En stel dat dat speelt, besteed dan als predikant gewoon eens drie preken aan de waarde van de kinderdoop. Niet veroordelend, maar juist herderlijk onderwijzend!
-
Mooi! Dan staat je kring dus onder ambtelijke leiding/controle, zo hoort het ook. Dan is er inderdaad geen enkel argument meer om kringen te verbieden.Schapenkop schreef: De kringen zijn bekend bij de kerkenraad, vaak kringt er ook een kerkenraadslid mee en met hem wordt vaak ook het bijbelboek en bijbelstudieboekje gekozen.
Het hoort niet hoor, het kan en mag.Curatorium schreef:Mooi! Dan staat je kring dus onder ambtelijke leiding/controle, zo hoort het ook. Dan is er inderdaad geen enkel argument meer om kringen te verbieden.Schapenkop schreef: De kringen zijn bekend bij de kerkenraad, vaak kringt er ook een kerkenraadslid mee en met hem wordt vaak ook het bijbelboek en bijbelstudieboekje gekozen.
Wordt een beetje moedeloos van het stigmatiseren en veroordelen van kringen. 99,9% zal positief en opbouwend functioneren.
Volgens mij is het geen probleem maar zijn er maar enkelen die het als een probleem zien.
Herkenbaar, als is bij ons de kring in het kerkgebouw. Enkele kerkenraadsleden doen enthousiast mee. Er heerst een grote verbondenheid en iedereen leert van elkaar. Als we een nieuw Bijbelboek gaan behandelen geeft de kerkenraad ons vaak tips qua boeken.Schapenkop schreef:Hmmm, ik kan niet zoveel met argumenten die eerst de uitwassen van kringen noemen en vervolgens alle kringen dan maar afkeuren.
-
Vandaag (10-10) weer een nieuwe reactie in het RD!
Eigenlijk een vreemd vraagstuk als je er over nadenkt...
Toezicht of niet, hoe kan een bijbelkring nu eigenlijk on-bijbels zijn?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Op dezelfde manier waarop heel veel kerken zijn ontspoord.Van Ewijk schreef:Eigenlijk een vreemd vraagstuk als je er over nadenkt...
Als we het formulier tot bevestiging van ambtsdragers lezen, staar er ook (ik citeer vrij, wan heb de tekst niet bij de hand) dat dwalingen en ketterijen lichter kunnen insluipen als bij een of weinige personen de leiding ligt.
Wat voor de kerk in het algemeen geldt, dat moet volgens mij ook voor van de kerk afgeleide verenigingen of andere samenkomsten gelden, om dezelfde reden als genoemd in het formulier.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Johann Gottfried Walther
In dat formulier staat ook dat ze Gods woord moeten onderzoeken. Dat kunnen ze zeker ook goed op een Bijbelkring doen.
Daar mogen ze ook zeker bij zijn. Maar het is niet goed als ze erbij zijn vanuit een kritische houding, dat zij de boel wel even op het rechte pad zullen moeten houden.
Sommige hier op het forum, lijken te vergeten dat ouderlingen ook kunnen dwalen zij zijn niet zonder zonde.
Het kan waardevol zijn als een ouderling veel kennis en inzicht in Gods woord heeft daarom moet hij Gods woord ook naastig lezen en biddend onderzoeken zodat hij zelf niet dwaalt.
Daar mogen ze ook zeker bij zijn. Maar het is niet goed als ze erbij zijn vanuit een kritische houding, dat zij de boel wel even op het rechte pad zullen moeten houden.
Sommige hier op het forum, lijken te vergeten dat ouderlingen ook kunnen dwalen zij zijn niet zonder zonde.
Het kan waardevol zijn als een ouderling veel kennis en inzicht in Gods woord heeft daarom moet hij Gods woord ook naastig lezen en biddend onderzoeken zodat hij zelf niet dwaalt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dat de ouderling een opdracht heeft van de gemeente en van God om o.a. te waken over de leer mag wel wat meer aandacht krijgen. Ambtsdragers hebben zichzelf niet gekozen maar zijn door de gemeente verkozen en daardoor van Godswege geroepen tot het ambt.Johann Gottfried Walther schreef:In dat formulier staat ook dat ze Gods woord moeten onderzoeken. Dat kunnen ze zeker ook goed op een Bijbelkring doen.
De gezagscrisis in de wereld die zich uit in het zonder respect bejegenen van gezagsdragers zoals politieagenten,leraren enz. heeft helaas ook de kerken aangetast.
Ik autonome mondige en "gelovige" kerkganger laat mij toch niets zeggen door zo'n man in een zwart pak.
Nogmaals, waarom zou een kring binnen een gemeente zich niet willen stellen onder ambtelijk toezicht?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@Huisman:
Je stelt steeds dezelfde niet relevante vraag. Dat is helemaal het punt niet. De meeste deelnemers hebben geen bezwaar tegen ambtsdragers op de Bijbelkring. Ik vraag mijzelf zelfs af of er wel echt kringen zijn die daar wel bezwaar tegen hebben. Behalve dan als de betreffende ouderling zijn mond niet kan houden, zodat de anderen geen woord kunnen uitbrengen. Maar dat heeft dan met het ambt niets te maken.
Je stelt steeds dezelfde niet relevante vraag. Dat is helemaal het punt niet. De meeste deelnemers hebben geen bezwaar tegen ambtsdragers op de Bijbelkring. Ik vraag mijzelf zelfs af of er wel echt kringen zijn die daar wel bezwaar tegen hebben. Behalve dan als de betreffende ouderling zijn mond niet kan houden, zodat de anderen geen woord kunnen uitbrengen. Maar dat heeft dan met het ambt niets te maken.
- Johann Gottfried Walther
Ik heb er geen bezwaar tegen.huisman schreef:Nogmaals, waarom zou een kring binnen een gemeente zich niet willen stellen onder ambtelijk toezicht?Johann Gottfried Walther schreef:In dat formulier staat ook dat ze Gods woord moeten onderzoeken. Dat kunnen ze zeker ook goed op een Bijbelkring doen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
@DDDDDD schreef:@Huisman:
1.je rept weer met geen woord over de Bijbelse opdracht die een ouderling heeft.
2.Je kan het weer niet nalaten om het ambt van ouderling belachelijk te maken. Ambtelijk gezag heb jij als belijdend lid ook te aanvaarden mits het niet tegen Schrift en belijdenis is.
3. Als mijn vraag niet relevant is hebben wij geen probleem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoe kom je op het idee.
Ik maak helemaal niemand belachelijk. Ik begrijp het gezeur helemaal niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een probleem had met een ouderling op Bijbelkring of vereniging. En als dat er wel zou zijn, dan ligt dat vast aan de persoonlijkheid van de ambtsdrager. Dat is alles wat ik zeg.
Er ís ook helemaal geen probleem. Behalve dan dat ds. Schot een negatief artikel schreef over bijbelstudiekringen.
Ik maak helemaal niemand belachelijk. Ik begrijp het gezeur helemaal niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een probleem had met een ouderling op Bijbelkring of vereniging. En als dat er wel zou zijn, dan ligt dat vast aan de persoonlijkheid van de ambtsdrager. Dat is alles wat ik zeg.
Er ís ook helemaal geen probleem. Behalve dan dat ds. Schot een negatief artikel schreef over bijbelstudiekringen.
-
Hier de link naar de reactie:
http://www.rd.nl/opinie/stimuleer-als-k ... -1.1133969
http://www.rd.nl/opinie/stimuleer-als-k ... -1.1133969
Inderdaad, mee eens. @huisman, probeer eens goed te lezen waar de discussie inhoudelijk over gaat.DDD schreef:Hoe kom je op het idee.