Verontrustende berichten

-DIA-

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ieder van Gods kinderen wordt verdrukt, in meer of mindere mate, ook als er uiterlijk geen vervolging is.
Zij moeten (mobenEJvL) de voetstappen van de Borg drukken. Voor Hem was ook het hele leven op deze aarde een strijd.
vooral met de satan en de vrome godsdienst. Die spuwen hen uit; en nemen er geen ook notie van.
Je hoeft daar niets aan te doen. Dit is inherent aan het christen-zijn.
Volgens wat ik las, kun je het Griekse woord getuigen (Gij zult Mijn getuigen zijn) ook lezen als: Gij zult Mijn
martelaren zijn. Maar daar heeft de bijna-christen, en de naamchristen geen last van. Die zijn wat flexibeler,
en maakt dat ze nog wel een beetje geaccepteerd worden. Dan gaat het niet om een paar postzegels, mee,
dat is een innerlijke strijd tegen een de duivel de wereld (en de godsdienst) en tegen eigen boos en verdorven
hart.
Maar de blijdschap en vreugde zal ook zeer zeker aanwezig zijn. Zeker zal geestelijke verdrukking plaatshebben, aanvallen, bestrijdingen, helaas.
Toch geloof ik dat Gods volk ook vol vreugde is, blijdschap, geloof hoop en liefde.
Uit zo'n opmerking lijkt u te denken dat Gods volk geen vreugde kent. Zeker wel, maar anders dan de vreugde van de wereld. Denk ook aan de psalmregel: Gij hebt meer vreugde in mijn hart gegeven dan ten tijde als de wereld haar koren en most vermenigvuldigd ziet. Die blijdschap is van een geheel andere aard. Denk ook aan: Maar het vrome volk in U verheugd zal huppelen van zielenvreugde. Vergelijk de blijdschap in God niet met de blijdschap die de wereld heeft.
Deze blijdschap kan de wereld niet vatten, en zal ook niet begeren, omdat zij ze niet kent.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
samanthi

Bericht door samanthi »

Madel schreef:
Dit DIT is de opdracht:En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
Het Bijbelse dopen in het N.T. wordt vooraf gegaan door geloof en bekering. Daar zijn genoeg teksten voor aan te dragen.
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden.
Bekeert u en een ieder van u late zich dopen.

Ergens is er dus afgeweken van het Bijbelse principe: eerst geloof- dan dopen!

Bij kinderdoop wordt dit omgedraaid: eerst dopen - kind gaat later wel geloven en wordt behouden / kind gaat later niet geloven en wordt niet behouden.

Het kan dus haast niet anders als dat deze "draai" te maken heeft met de gedachte dat de doop ipv de besnijdenis is gekomen. Maar dit staat nergens zwart op wit! Als God bepaalde instellingen wijzigt t.o.v. Israël dan wordt dit altijd duidelijk benoemd. De uitwisseling besnijdenis-doop wordt dacht ik nergens van Godswege vermeldt en wordt er dus ingelegd/beredeneert?

Is dat dan ook niet per definitie de oorzaak van de verwarring zoals te zien is in deze discussie?
beste Madel
Het is niet, zoals in een vraagbaak, in de Bijbel te vinden dat kleine kinderen gedoopt werden, t.o. jou schrijven kun je deze gevolgtrekking maken: als er in het NT iemand bekeerd werd, werd zijn huis ook gedoopt, zouden daar dan 'toevallig' geen kinderen bij geweest zijn? Nergens lees je dat kinderen niet gedoopt werden of mochten worden.

Zo kun je eindeloos argumenten zoeken, voor of tegen, ook in de geschiedenis zie voors en tegens van kinderdoop.

Verwarring? ja maar ook hete hoofden koude harten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Martijn

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ieder van Gods kinderen wordt verdrukt, in meer of mindere mate, ook als er uiterlijk geen vervolging is.
Zij moeten (mobenEJvL) de voetstappen van de Borg drukken. Voor Hem was ook het hele leven op deze aarde een strijd.
vooral met de satan en de vrome godsdienst. Die spuwen hen uit; en nemen er geen ook notie van.
Volgens wat ik las, kun je het Griekse woord getuigen (Gij zult Mijn getuigen zijn) ook lezen als: Gij zult Mijn
martelaren zijn. Maar daar heeft de bijna-christen, en de naamchristen geen last van. Die zijn wat flexibeler,
en maakt dat ze nog wel een beetje geaccepteerd worden. Dan gaat het niet om een paar postzegels, mee,
dat is een innerlijke strijd tegen een de duivel de wereld (en de godsdienst) en tegen eigen boos en verdorven
hart.
Maar de blijdschap en vreugde zal ook zeer zeker aanwezig zijn. Zeker zal geestelijke verdrukking plaatshebben, aanvallen, bestrijdingen, helaas.
Toch geloof ik dat Gods volk ook vol vreugde is, blijdschap, geloof hoop en liefde.
Uit zo'n opmerking lijkt u te denken dat Gods volk geen vreugde kent. Zeker wel, maar anders dan de vreugde van de wereld. Denk ook aan de psalmregel: Gij hebt meer vreugde in mijn hart gegeven dan ten tijde als de wereld haar koren en most vermenigvuldigd ziet. Die blijdschap is van een geheel andere aard. Denk ook aan: Maar het vrome volk in U verheugd zal huppelen van zielenvreugde. Vergelijk de blijdschap in God niet met de blijdschap die de wereld heeft.
Deze blijdschap kan de wereld niet vatten, en zal ook niet begeren, omdat zij ze niet kent.
Het is wel de vraag DIA of je de geestelijke strijd of zo jij noemt verdrukking op één lijn mag plaatsen met de vervolging en verdrukking die wereldwijd plaats vindt.
Zie ook dit bericht wat SDOK op Facebook zette:

Wat vind jij van deze (scherpe) uitspraak van een christen uit China?
“Volgens de Bijbel groeit de kerk sneller als er vervolging is. Je kunt bijvoorbeeld zien dat in Europa en in de VS de kerk krimpt. Ondanks de vrijheid en het respect voor religie. In China groeit de kerk, terwijl er veel vervolging is. Persoonlijk denk ik daarom niet dat vervolging zo slecht is.”
Afbeelding

Zien we ook niet dat op plaatsen waar christenen echt vervolgd worden en soms alles op moeten geven om de Heere Jezus te volgen, er veel meer christenen bij komen dan in onze vrijheid waar we alleen maar kunnen spreken van geestelijke verdrukking.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:
hart.
Het is wel de vraag DIA of je de geestelijke strijd of zo jij noemt verdrukking op één lijn mag plaatsen met de vervolging en verdrukking die wereldwijd plaats vindt.
Zie ook dit bericht wat SDOK op Facebook zette:

Wat vind jij van deze (scherpe) uitspraak van een christen uit China?
“Volgens de Bijbel groeit de kerk sneller als er vervolging is. Je kunt bijvoorbeeld zien dat in Europa en in de VS de kerk krimpt. Ondanks de vrijheid en het respect voor religie. In China groeit de kerk, terwijl er veel vervolging is. Persoonlijk denk ik daarom niet dat vervolging zo slecht is.”
Afbeelding

Zien we ook niet dat op plaatsen waar christenen echt vervolgd worden en soms alles op moeten geven om de Heere Jezus te volgen, er veel meer christenen bij komen dan in onze vrijheid waar we alleen maar kunnen spreken van geestelijke verdrukking.
We weten het...
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Uit zo'n opmerking lijkt u te denken dat Gods volk geen vreugde kent.
Zeker niet, ik begrijp ook niet hoe u aan die conclusie komt, ik zeg juist dat ze wel vreugde hebben.
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Hoewel Gods kerk verdrukkingen kent (ook van binnenuit) mág dat niet de overhand hebben. Het lijkt alsof dit bij u, Dia, wél zo is.
Dit moet en dat moet en zus moet en zo moet het gaan volgens u.
Men móet volgens u verdrukking hebben/kennen, anders is men niet waarlijk bekeerd/of dwalende.
Maar sommigen van Gods kinderen zijn zo verwachtingsvol naar de wederkomst, dat zij het 'niet erg' vinden dat er verdrukking komt. Niet dat zij verlangen naar martelingen, pijn enz. of dit anderen gunnen, maar omdat de dag aanstaande is dat zij met de Heere mogen zijn! Dat moet uw en ons aller verlangen zijn. Of niet?
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:Zouden we verder mogen gaan met het door mij geopende topic "Verontrustende berichten".
Want dit is toch niet wat ik had bedoeld, al dit topic op zich al wel iets verontrustends.
Het was mijn bedoeling om elkaar wakker proberen te houden door de vele verontrustende
berichten in kerk en wereld doe dagelijks het nieuws beheersen.
Kan hier misschien een "doop-topic" van afgesplitst worden? Want zo is het hele topic
als het ware off-topic geworden.
Dat komt omdat jij geen antwoord gegeven hebt.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DGG schreef:
-DIA- schreef:Zouden we verder mogen gaan met het door mij geopende topic "Verontrustende berichten".
Want dit is toch niet wat ik had bedoeld, al dit topic op zich al wel iets verontrustends.
Het was mijn bedoeling om elkaar wakker proberen te houden door de vele verontrustende
berichten in kerk en wereld doe dagelijks het nieuws beheersen.
Kan hier misschien een "doop-topic" van afgesplitst worden? Want zo is het hele topic
als het ware off-topic geworden.
Dat komt omdat jij geen antwoord gegeven hebt.
Dat zal zeker zijn reden hebben gehad.
huisman

Bericht door huisman »

Madel schreef:
Dit DIT is de opdracht:En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
Het Bijbelse dopen in het N.T. wordt vooraf gegaan door geloof en bekering. Daar zijn genoeg teksten voor aan te dragen.
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden.
Bekeert u en een ieder van u late zich dopen.

Ergens is er dus afgeweken van het Bijbelse principe: eerst geloof- dan dopen!

Bij kinderdoop wordt dit omgedraaid: eerst dopen - kind gaat later wel geloven en wordt behouden / kind gaat later niet geloven en wordt niet behouden.

Het kan dus haast niet anders als dat deze "draai" te maken heeft met de gedachte dat de doop ipv de besnijdenis is gekomen. Maar dit staat nergens zwart op wit! Als God bepaalde instellingen wijzigt t.o.v. Israël dan wordt dit altijd duidelijk benoemd. De uitwisseling besnijdenis-doop wordt dacht ik nergens van Godswege vermeldt en wordt er dus ingelegd/beredeneert?

Is dat dan ook niet per definitie de oorzaak van de verwarring zoals te zien is in deze discussie?

......zucht.......met een doopdiscussie komt dan altijd een neo-baptist met de bekende argumenten. Kijk eens na de tekst die jij quote. Alle volken moeten onderwezen worden. Hoe? Door ze te dopen en daarna te leren. De doop voorop dus. Over alle andere teksten die de kinderdoop het stevige fundament geven die ze terecht heeft kun je vele discussies vinden op het RF.
Ook de kerkgeschiedenis vanaf de vroege kerk laat zien dat de "draai" die de baptisten graag willen nooit heeft plaatsgevonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Isala

Bericht door Isala »

huisman schreef:......zucht.......met een doopdiscussie komt dan altijd een neo-baptist met de bekende argumenten
Waarom zucht je? Bedoel je dat de baptist geen argumenten mag hebben?
De kinderdoper komt ook altijd met de bekende argumenten, dus zuchten heeft geen zin.
huisman schreef:Kijk eens na de tekst die jij quote. Alle volken moeten onderwezen worden. Hoe? Door ze te dopen en daarna te leren. De doop voorop dus.
Als je naar de tekst kijkt in Mattheus 28 vers 7, dan zie je dat jij met de doop begint, maar de tekst niet.
Er staat:
Gaat dan heen, en 1) onderwijst al de volken, 2) dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; 3) lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.

Dus eerst onderwijs geven,
dan doop bedienen,
dan de mensen leren en toerusten hoe je Godzalig moet leven in de praktijk van alle dag.
Hora est!
Ezen

Bericht door Ezen »

Nou dat klopt niet helemaal. Er staat niet "en doop ze dan".
Er staat dat de volken dopend leerling worden moeten. Dus terwijl de discipelen dopen. Daarna het onderwijs.
Laatst gewijzigd door Ezen op 23 jun 2016, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Spitten en niet moe worden.
Auto

Bericht door Auto »

Ken je grammatica!
Ezen

Bericht door Ezen »

Auto schreef:Ken je grammatica!
Zinvolle bijdrage. :nonnon
Spitten en niet moe worden.
Isala

Bericht door Isala »

Ezen schreef:Nou dat klopt niet helemaal. Er staat niet "en doop ze dan".
Er staat dat de volken dopend leerling worden moeten. Dus terwijl de discipelen dopen. Daarna het onderwijs.
Dat lees ik echt niet in dit Bijbelvers.
Hoe wordt je al dopend leerling vraag ik me af.. wat bedoel je daarmee?
Bovendien ga je toch niet juist die belangrijke stap doen, zonder vooraf ook maar enige kennis te hebben?
Waarom sla je het eerste stukje over van de tekst?

Als ouders hun kindje laten dopen krijgen zij ook eerst onderwijs: anders zijn ze geen belijdend lid van een kerk,
en mogen dan geen ja zeggen op de doopvragen.
Hora est!
Auto

Bericht door Auto »

Isala schreef:
Ezen schreef:Nou dat klopt niet helemaal. Er staat niet "en doop ze dan".
Dat lees ik echt niet in dit Bijbelvers.
Hoe wordt je al dopend leerling vraag ik me af.. wat bedoel je daarmee?
Bovendien ga je toch niet juist die belangrijke stap doen, zonder vooraf ook maar enige kennis te hebben?
Lees de volgende teksten:
HSV
19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

NBV (een verschrikkelijke vertaling, maar let op de grammatica)
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Ik jullie opgedragen heb.
Gesloten