Belijdenis

-DIA-

Re: Belijdenis

Bericht door -DIA- »

Ik heb mijn hele leven nooit een telefoon in de kerk bij me gehad, en ook nooit gemist.
Ik moet me alleen verwonderen (of ergeren of hoe ik het ook moet benoemen) dat er nu blijkbaar
jongeren op de grote galerij zitten, die, naar ik hoorde zelfs onder het gebed deze dingen nog zo nodig
moeten raadplegen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

GJdeBruijn schreef:
Leerling schreef:Ik vind jouw standpunt onjuist en bewijs voor toenemende secularisatie in de kerk. De dag des Heeren is dus geen dag van afzondering meer voor de dienst van God.
Persoonlijk ben ik ook niet voor het meenemen van telefoon naar de kerk. Bij mij staan op zondag alle apparaten uit. Maar om dat als norm voor een ander op te leggen en zulke (onbeargumenteerde) conclusies als bovenstaande ('dus') te trekken is toch wel al te gek. Zo werkt dat niet in een discussie.
Dit was een reactie op de redeneer methode van DDD. Als je het verband gelezen heb/had waar het instaat zie je wel degelijk argumentatie. Het heeft geen toegevoegde waarde om een telefoon mee te nemen. Het gaat om het Woord in een eredienst. En mijn inziens, hoe goed bedoeld wellicht, passen daar geen moderne apparaten bij.
Overigens vind ik het weinig meer te maken hebben met het onderhouden van de dag des Heeren, wat een apart gezette dag voor de dienst aan de Heere, als je je sociale leven met bellen, sms'en, app'en en mailen moet onderhouden. Kan dat niet in de week? Wat is de dienst van de Heere ons waard? Kunnen we niet één dag ons geheel afzonderen van al het wereldgebeuren? Blijkbaar als je dat probeert te behouden ben je wereldvreemd. Dan liever wereldvreemd!

@Mannetje: blijkbaar moet jij nog een 'man' worden en doe je je naam nu eer aan: je bent nog een manneTJE :=)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie niet in waarom je op zondag niet een gesprek zou mogen voeren. Dat heb ik van jongsaf gedaan. Als klein kind deed ik mijn mond al open op zondag en ik zie in het geheel niet in waarom dat als je volwassen bent niet meer zou mogen.

Het heeft net zo min toegevoegde waarde om een stropdas mee te nemen naar de kerk, de argumentatie van Leerling volgende. Of veters. Of een zakdoek. Het is mijns inziens flauwekul. De telefoon neem ik gewoon mee zodat hij in de auto of fietstas niet gestolen wordt. Mensen die zich er aan ergeren dat je een telefoon draagt op de sabbath hebben er niets van begrepen.

Iets heel anders is, of je de telefoon moet gebruiken tijdens de kerkdienst. Daar ging het gesprek echter niet over.

Dat er in de kerkdienst geen moderne apparaten passen, vind ik ook een raar standpunt. Al is het wel zoals het gaat. Want over 50 jaar is het mogelijk volstrekt ondenkbaar dat iemand zijn telefoon niet bij zich heeft. En het was vast ooit volgens sommigen ongepast om een boek mee te nemen naar de kerk. Het woord is immers door het gehoor!
Laatst gewijzigd door DDD op 04 apr 2016, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
samanthi

Bericht door samanthi »

Leerling schreef:
GJdeBruijn schreef:
Leerling schreef:Ik vind jouw standpunt onjuist en bewijs voor toenemende secularisatie in de kerk. De dag des Heeren is dus geen dag van afzondering meer voor de dienst van God.
Persoonlijk ben ik ook niet voor het meenemen van telefoon naar de kerk. Bij mij staan op zondag alle apparaten uit. Maar om dat als norm voor een ander op te leggen en zulke (onbeargumenteerde) conclusies als bovenstaande ('dus') te trekken is toch wel al te gek. Zo werkt dat niet in een discussie.
Dit was een reactie op de redeneer methode van DDD. Als je het verband gelezen heb/had waar het instaat zie je wel degelijk argumentatie. Het heeft geen toegevoegde waarde om een telefoon mee te nemen. Het gaat om het Woord in een eredienst. En mijn inziens, hoe goed bedoeld wellicht, passen daar geen moderne apparaten bij.
Overigens vind ik het weinig meer te maken hebben met het onderhouden van de dag des Heeren, wat een apart gezette dag voor de dienst aan de Heere, als je je sociale leven met bellen, sms'en, app'en en mailen moet onderhouden. Kan dat niet in de week? Wat is de dienst van de Heere ons waard? Kunnen we niet één dag ons geheel afzonderen van al het wereldgebeuren? Blijkbaar als je dat probeert te behouden ben je wereldvreemd. Dan liever wereldvreemd!

@Mannetje: blijkbaar moet jij nog een 'man' worden en doe je je naam nu eer aan: je bent nog een manneTJE :=)
Tja Geluidsinstallatie... uitzending via internet of kerktelefoon... weg er mee... meelezen of opzoeken op je telefoon weg ermee... komen met een modern mobiel apparaat (auto)... weg ermee... wat is de dienst van de Heere ons waard, dat is te denken, maar als we het over moderne apparaten hebben, denk dan eerst na voor je een oordeel velt.

Secularisatie zie je veel meer in het leven en in het kerk zijn dan in apparaten, naar elkaar omzien (wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking) afspraken maken: preekbeurten voor jaren vooruit, ok we zeggen er DV bij, maar toch?
Beroepingswerk... is dat met de Heere of mensenwerk.
Ik kan nog heel veel opnoemen, als we het over de secularisatie gaat denk ik meer aan de dagen van Noach... eten drinken trouwen ed
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Er zijn in de pkn herv gb(en misschien ook andere kerkverbanden) al verschillende dominees die van een tablet preken. Ik ben zelf niet zo'n voorstander laat ze maar gewoon "ouderwets" van een blaadje preken! Ik weet dat onze dominee er ook echt geen voorstander van is dus die zal het voorlopig zeker niet gaan doen gelukkig!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
ejvl

Belijdenis

Bericht door ejvl »

Leerling schreef:
Bizar. Waarom de ouders wel en de kinderen niet? En hoe zit het met jongeren? Het hele nut om een mobiele telefoon mee naar de kerk te moeten meenemen kunnen jullie zelf ook niet aangeven. Noodgevallen? Er is een telefoon in de kerk. Pech? Waar ga je helemaal naar de kerk? Andere kant van Nederland? Als je naar de kerk gaat heb je aan het Woord en de Psalmen méér dan genoeg.
Nou bijvoorbeeld, ik ben organist in meerdere kerken, als ik bijvoorbeeld onderweg pech krijg zou ik graag een andere organist oppiepen, of juist bereikbaar zijn voor collega organisten.
Ik gebruik hem niet in de kerk maar daarom wel bij mij.
Oja, ook een tablet waar al m'n bladmuziek op staat.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Organist zijn in meerdere kerken is natuurlijk al raar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wim Anker schreef:Organist zijn in meerdere kerken is natuurlijk al raar.
Want?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Foei @Aggieoudje: van een "blaadje"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Panny

Bericht door Panny »

aggieoudje schreef:Er zijn in de pkn herv gb(en misschien ook andere kerkverbanden) al verschillende dominees die van een tablet preken. Ik ben zelf niet zo'n voorstander laat ze maar gewoon "ouderwets" van een blaadje preken! Ik weet dat onze dominee er ook echt geen voorstander van is dus die zal het voorlopig zeker niet gaan doen gelukkig!
Ik zie het probleem niet als de dominee of de organist gebruik maakt van een tablet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tuurlijk Wim, organisten zijn sowieso raar en zouden eigenlijk verboden moeten worden. Toch? :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
samanthi

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
Tuurlijk Wim, organisten zijn sowieso raar en zouden eigenlijk verboden moeten worden. Toch? :jongle
Sommige organisten weten het van binnenuit :nananere :nananere :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Eén van onze organisten is naast onze (herv.) gemeente(waarvan hij lid is) ook nog organist in herv. Schoonhoven.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mister schreef:
Want?
Het doet mij teveel denken aan moeders met een opleiding in de zorg die alleen zondags werken.
ejvl

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:
Mister schreef:
Want?
Het doet mij teveel denken aan moeders met een opleiding in de zorg die alleen zondags werken.
Ik ben maar een amateur en heb geen professionele muzikale opleiding gehad in dit geval.
Het heeft er mee te maken dat het aantal mensen die orgel kunnen spelen, steeds minder worden en dan wordt er "ingeleend".
Het gebeurd zelfs dat er kerken in de buurt zijn die soms geen organist kunnen krijgen en daarom genoodzaakt zijn af en toe zonder muzikale begeleiding te zingen.
Plaats reactie