huisman schreef:
Die open brief van dhr. J.A. Bunt uit Rhenen is onvoorstelbaar hard. Zo ga je toch niet met een predikant om ook al ben je het met hem oneens.
Het hele woestewegforum is trouwens erg hard, dan voel ik mij op het RF meer thuis.
Een kenmerk van de embryotheologie is dat de mens het in (veronderstelde) zaken in zichzelf zoekt. De zuivere leer volgens de Schrift leert ons dat de zaligheid buiten ons ligt, in een Ander, in Christus!
Dr ir Van de Bunt schrijft in zijn reactie “ik zie uw boek als een geopenbaarde misdracht”. Het zegt wel wat wanneer dominees en nu een voorman uit de GGiN alleen met felle, vijandige bewoordingen en smaadtaal proberen de door ds. Kort voorgestelde en onderbouwde zuivere leer ten onder te houden.
“Een waarschuwing uit liefde en uit liefde tot de waarheid”, schrijft hij. Ik constateer geen christelijke zedigheid, maar eerder vleselijke neigingen; haatzaaierij en polarisatie. Nergens gaat hij in op de Bijbelse wederleggingen van de embryothologie door ds. Kort. Daarnaast doet hij voorkomen dat ds. Kort kwalijk heeft gesproken van bepaalde voorgangers, maar daar gaat het ds. Kort juist helemaal niet om. Het gaat om de leer en daarmee om het eeuwig heil van zijn naaste. Hij citeert op blz. 154 een vers van Ledeboer om dit te begrijpen:
Wij strijden voor de Dordtsche leer,
Omdat zij is van God den Heer!
En wat daarbuiten is valt weg,
Want dat is 's mensen overleg!
't Zijn vonden uit bedorven brein,
Bezijden Jezus'heilfontein!
Welzalig die ontvangen mag
Een licht dat hij nog nimmer zag,
Want de natuur die leert het niet,
Wat schoons Gods volk in Jezus ziet,
Zijn bloed, Zijn kruis, Zijn dood en leer,
Zijn strijdig met onz'eigen eer!
Waar ds. Kort in liefde en met onderbouwing de embryotheologie heeft weerlegd en uitgelegd in zijn boek, tracht dr. Ir. Joh. van de Bunt als hardnekkige tegenspreker de embryotheologieleer (en eigen eer van de door hem genoemde predikanten) staande te houden en zo de zuivere leer die daar tegen strijdt uit het hart van de mensen te weren. Hij gebruikt ongemeen krachtige taal en lange citaten om zijn oordeel te profileren. Trigland zegt daarvan: “tegen de zodanigen moet men de Goddelijke Waarheid krachtig verdedigen en hun verkeerde mening weerleggen, opdat zij (zo het mogelijk is) overtuigd worden, of immers anderen voor hun bedriegerijen gewaarschuwd worden. Want een opziener moet volgens de leer van de heilige apostel aan het getrouwe Woord, dat naar de leer is, vasthouden, opdat hij machtig zij beide om te vermanen door de gezonde leer en om tegensprekers te weerleggen. “Richt weder op de trage handen en de slappe knieën; en maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde”, Hebr. 12:12,13.
Dr. Ir. Van de Bunt vestigt zijn oordeel op het gezag van mensen in plaats van op het getuigenis van Gods Woord. De Schrift is een fundament waarop hij zijn oordeel zou moeten staven. Dit is hem niet gelukt.