Dan zijn we het allebei een beetje, denk ik. :roll:Dort schreef:En ik ook niet.Afgewezen schreef:Dort, ik begroet in jou een paauweaan in onze gelederen. Welkom op dit forum, zou ik zeggen. Er is een overigens een topic op dit forum gewijd aan ds. Paauwe.Dort schreef:Was dat maar waar, daar valt nog wel het nodige op af te dingen.Wat is de leer van de OGG, HNHK en CGK anders dan naar Schrift en belijdenis?
beroepingswerk, deel 1
Was dat maar waar, daar valt nog wel het nodige op af te dingen.[/quote]Dort schreef:Wat is de leer van de OGG, HNHK en CGK anders dan naar Schrift en belijdenis?
Officieel in ieder geval wel. Als we dat ter discussie gaan stellen, zou je ook kunnen vragen of de belijdenis wel volledig de leer van de Schrift bevat.
We blijven zo natuurlijk wel in een eindeloze discussie. Laten we het erop houden dat geen mens volmaakt is en dat wij hier maar ten dele kennen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Ik heb er nog niets over gehoord. Zal even een ouderling bellen.Pim schreef:Dat zou dan ds Meeuse moeten zijn, die is daar begin april beroepen, maar wellicht kan Unionist het gerucht ontkrachten of bevestigen?jakobmarin schreef:Geref. Gemeenten
Er schijnt ook een DS. naar GerGem Goes te gaan, hoorde ik in de wandelgangen. Weet iemand welke ds. dat is?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Officieel in ieder geval wel. Als we dat ter discussie gaan stellen, zou je ook kunnen vragen of de belijdenis wel volledig de leer van de Schrift bevat.Unionist schreef:Was dat maar waar, daar valt nog wel het nodige op af te dingen.Dort schreef:Wat is de leer van de OGG, HNHK en CGK anders dan naar Schrift en belijdenis?
We blijven zo natuurlijk wel in een eindeloze discussie. Laten we het erop houden dat geen mens volmaakt is en dat wij hier maar ten dele kennen.[/quote]
Als je je zou verdiepen in de leer der Reformatie, zal je moeten bekennen dat deze leer is losgelaten en meestentijds haaks staat op hetgeen wat men nu voorstelt.
Visie hedendaags:
1. geestelijke doodstaat
2. levendmaking, het geloof, wedergeboorte, het beging van het nieuwe leven, (ONBEWUSTE overgang en inlijving in de Borg en Middelaar).
3. overtuiging van zonden, begin der bekering, heiliging, hongeren en dorsten, leven op de belofte
4. ontsluiting in de weg, enig zicht op de Borg, bedekte schuld, toevallend recht
5. openbaring van de Borg (zover komt niet iedereen)
6. rechtvaardiging in de vierschaar (witte raaf) vergeven schuld
7. verzegeling kindschap terug in het vaderhart (unicum)
8. heerlijkmaking
Visie der Reformatoren:
1. geestelijke doodstaat
2. overtuigingen van de Geest Gods (zowel in verworpenen als in uitverkorenen)
---- staatsverwisseling --- het keerpunt in één punt des tijds
3. begiftiging van het geloof, vergeving der zonden, afsnijding van de eerste Adam, waarbij terstond de algehele verzoening en vrijspraak (Gal. 1:15,16) = krachtdadige roeping
4. begin van de heiligmaking en bekering
5. heerlijkmaking
1. geestelijke doodstaat
2. levendmaking, het geloof, wedergeboorte, het beging van het nieuwe leven, (ONBEWUSTE overgang en inlijving in de Borg en Middelaar).
3. overtuiging van zonden, begin der bekering, heiliging, hongeren en dorsten, leven op de belofte
4. ontsluiting in de weg, enig zicht op de Borg, bedekte schuld, toevallend recht
5. openbaring van de Borg (zover komt niet iedereen)
6. rechtvaardiging in de vierschaar (witte raaf) vergeven schuld
7. verzegeling kindschap terug in het vaderhart (unicum)
8. heerlijkmaking
Visie der Reformatoren:
1. geestelijke doodstaat
2. overtuigingen van de Geest Gods (zowel in verworpenen als in uitverkorenen)
---- staatsverwisseling --- het keerpunt in één punt des tijds
3. begiftiging van het geloof, vergeving der zonden, afsnijding van de eerste Adam, waarbij terstond de algehele verzoening en vrijspraak (Gal. 1:15,16) = krachtdadige roeping
4. begin van de heiligmaking en bekering
5. heerlijkmaking
Hoi Dort,Dort schreef:Visie hedendaags:
1. geestelijke doodstaat
2. levendmaking, het geloof, wedergeboorte, het beging van het nieuwe leven, (ONBEWUSTE overgang en inlijving in de Borg en Middelaar).
3. overtuiging van zonden, begin der bekering, heiliging, hongeren en dorsten, leven op de belofte
4. ontsluiting in de weg, enig zicht op de Borg, bedekte schuld, toevallend recht
5. openbaring van de Borg (zover komt niet iedereen)
6. rechtvaardiging in de vierschaar (witte raaf) vergeven schuld
7. verzegeling kindschap terug in het vaderhart (unicum)
8. heerlijkmaking
Visie der Reformatoren:
1. geestelijke doodstaat
2. overtuigingen van de Geest Gods (zowel in verworpenen als in uitverkorenen)
---- staatsverwisseling --- het keerpunt in één punt des tijds
3. begiftiging van het geloof, vergeving der zonden, afsnijding van de eerste Adam, waarbij terstond de algehele verzoening en vrijspraak (Gal. 1:15,16) = krachtdadige roeping
4. begin van de heiligmaking en bekering
5. heerlijkmaking
Van wie is die hedendaagse visie? Is erg algemeen, vind je niet?
Grace
En waar de prediking faalt, is te vrezen dat geldt wat wij in Lukas 11:52 lezen:
Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; gij zelf zijt niet ingegaan, en die ingingen hebt gij verhinderd.
De kanttekening bij dit vers luidt: Deze sleutel is de rechte verklaring van Gods Woord, waardoor de mensen de ingang tot de hemel geopend wordt, welke geweerd zijnde, zo wort deze ingang als toegesloten.
Dit leidt tot de ondergang van de kerk ..............
Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; gij zelf zijt niet ingegaan, en die ingingen hebt gij verhinderd.
De kanttekening bij dit vers luidt: Deze sleutel is de rechte verklaring van Gods Woord, waardoor de mensen de ingang tot de hemel geopend wordt, welke geweerd zijnde, zo wort deze ingang als toegesloten.
Dit leidt tot de ondergang van de kerk ..............
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
't Hangt er natuurlijk wel van af hoe je "de gereformeerde gezindte" definieert.Dort schreef:Ik ben bang de gehele breedte van de gereformeerde gezindte al doen zich hier nuance verschillen voor.
Er is mijns inziens geen kerkformatie in Nederland, waar deze vermenging van wet en Evangelie (die uit het voorstaande voortvloeit) niet voorkomt.
De gezelschapstheologie die jij als "hedendaagse visie" omschrijft, is mijns inziens niet bepaald hedendaags, maar komt juist voort uit het gezelschapsleven zoals dat vanuit de 19e eeuw opbloeide.
Maar goed, die gezelschapstheologie wordt inderdaad aangehangen door veel kerken die je tot "de gereformeerde gezindte" mag rekenen.
Ik vraag me dus af: hoort de Gereformeerde Bond bij "de gereformeerde gezindte"? En als het om déze theologie gaat, zeg ik: nee! Gelukkig niet!