Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Luther
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Ik vraag me dan wel altijd af: wat moet er dan precies gebeuren tijdens zo'n jaar? Moet dan tijdens de lessen voortdurend worden "gespeurd" naar tekenen van een roeping? Of worden er meer gesprekken gevoerd met het curatorium (kan toch ook zonder lessen)?

Ik vind het een sympathieke gedachte dat mensen niet op basis van weinig kennis worden afgewezen, maar vraag me wel af of je dan met dit soort oplossingen veel bereikt. De basisopvatting blijft hetzelfde: men wil overtuigd zijn van de roeping en zending van iemand. Daar verandert een jaar meelopen op de theologische school nog niet zoveel aan (behalve misschien dat het geld kost).

Gisteren hoorde ik overigens nog het verhaal van Lloyd-Jones' schoonzoon. Iedereen in zijn omgeving wilde dat hij predikant zou worden en zei dat hij daar de gaven voor had. Alleen Lloyd-Jones heeft het hem afgeraden omdat hij zijn roeping niet duidelijk vond.
De overtuiging van de noodzaak van een duidelijke roeping is niet iets "gergemmerigs". Lloyd-Jones is er duidelijk over en iemand als Spurgeon al helemaal.
Vergeet ook Mattew Henry niet in zijn verklaring bij Romeinen 10.
Volgens mij is dat ook niet het discussiepunt. Het gaat volgens mij om de werkwijze binnen het curatorium: meer monologisch van opzet dan dialogisch; weinig nazorg, etc.
Ik las gisteren in De Wachter Sions dat daar het attest door de aspirant zelf moet worden opgestuurd met begeleidende brief. Dat lijkt me ook al beter: dan kan er een gesprek plaats vinden op basis van de brief.
Jongere schreef:Daar hoort elkaar scherp en positief kritisch bevragen bij.
Zekere! Maar wat ik dan hoor van iemand die daar is geweest: Ze stellen helemaal geen vragen, dan alleen die 2 over roeping en bekering. Er vindt geen gesprek plaats. Of klopt dat niet, wat die afgewezen broeder me vertelde?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke

Bericht door Marieke »

Volledig met Jongere eens. Ook al gevoel je een roeping, dan kan ik me nog voorstellen dat de angst best wel eens overheerst een "valse profeet" te zijn of te worden waarvan de Heere zegt in Jeremia "Ik heb die profeten niet gezonden, nochtans hebben zij gelopen; Ik heb tot hen niet gesproken, nochtans hebben zij geprofeteerd".
Verder is het zeer Bijbels dat er voor diegenen die een ambt bekleden "eerst beproefd worden en daarna gaan dienen" (1 Tim.)
En wat dat betreft kan ik me heel goed voorstellen wat Spurgeon nog meer zegt over het onderzoek, namelijk het volgende "Toch zou ik liever het oordeel aanvaarden van een gemeenschap van het volk des Heeren dan dat van mezelf, bij zulk een persoonlijke zaak als die van mijn eigen gaven en genade".
Marieke

Bericht door Marieke »

..
Laatst gewijzigd door Marieke op 29 mei 2012, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
Jongere schreef:Daar hoort elkaar scherp en positief kritisch bevragen bij.
Zekere! Maar wat ik dan hoor van iemand die daar is geweest: Ze stellen helemaal geen vragen, dan alleen die 2 over roeping en bekering. Er vindt geen gesprek plaats. Of klopt dat niet, wat die afgewezen broeder me vertelde?
Ik zeg ook niet dat alles zoals het nu gaat bij het curatorium direct de goede manier is. Hopelijk blijkt dat voldoende uit mijn posts, ik wil hier niet in een zwart-wit discussie zitten waar je alleen nog maar voor of tegen kunt zijn.

Maar ik reageerde op een post waarin meer algemeen aan de gedachte achter het curatorium werd getwijfeld. En die gedachte wil ik heel graag verdedigen. Ik geloof dat die Bijbels is.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jongere schreef: De overtuiging van de noodzaak van een duidelijke roeping is niet iets "gergemmerigs". Lloyd-Jones is er duidelijk over en iemand als Spurgeon al helemaal.
Ik heb het al eerder gezegd hier volgens mij, maar Spurgeon eiste zelfs dat de mannen die de opleiding wilden volgen, naast roeping ook al voorbeelden van vruchten op hun verkondiging (als zijnde in het ambt aller gelovigen), konden aanwijzen.
De discussie volg ik niet op de voet, misschien zeg ik nu dingen die al gezegd zijn.
Natuurlijk zijn er vragen te stellen bij de werkwijze van het curatorium, en dat mag ook, mits opbouwend. Er wordt al snel gedacht dat 'linkse broeders' zouden worden afgewezen om zo een bepaalde koers vast te houden. Maar ik weet wel , dat ik er inmiddels best een aantal ken waarvan ik blij ben dat ze niet zijn toegelaten tot de opleiding. En dat zeker niet omdat ze te links of te Evangelisch zouden zijn.... Juist verre van dat. Maar vooral omdat ik denk dat deze personen ook bedoeld werden door een van de curatoren, die vertelde dat hij geen vrijmoedigheid had om mannen aan te nemen, die lang konden vertellen over roeping en allerlei gestaltelijke ervaringen in de bekeringsweg, maar waar de naam van Jezus niet gehoord werd. En dan kan ik zo'n beslissing alleen maar heel goed begrijpen.
Laten we dit ook altijd meenemen in onze overwegingen als er weer een aantal niet zijn toegelaten. De redenen kunnen echt heel terecht zijn.
boontje

Bericht door boontje »

Marieke schreef:Volledig met Jongere eens. Ook al gevoel je een roeping, dan kan ik me nog voorstellen dat de angst best wel eens overheerst een "valse profeet" te zijn of te worden waarvan de Heere zegt in Jeremia "Ik heb die profeten niet gezonden, nochtans hebben zij gelopen; Ik heb tot hen niet gesproken, nochtans hebben zij geprofeteerd".
Verder is het zeer Bijbels dat er voor diegenen die een ambt bekleden "eerst beproefd worden en daarna gaan dienen" (1 Tim.)
En wat dat betreft kan ik me heel goed voorstellen wat Spurgeon nog meer zegt over het onderzoek, namelijk het volgende "Toch zou ik liever het oordeel aanvaarden van een gemeenschap van het volk des Heeren dan dat van mezelf, bij zulk een persoonlijke zaak als die van mijn eigen gaven en genade".
Ik vind dat de "gemeenschap van het volk des Heeren" alle recht heeft om te oordelen over iemands geschiktheid voor het predikantschap. Maar het oordeel over iemands roeping of bekering, daar hoor je af te blijven. Daar kun je misschien met iemand over spreken, maar ik vind het zeer hoogmoedig om te denken dat derden, ook al heten ze curatorium dáárover zouden kunnen oordelen. Roeping en bekering, dat is iets tussen de Heer en jou, en daar heeft niemand anders wat mee te maken.
Marieke

Bericht door Marieke »

boontje schreef:
Marieke schreef:Volledig met Jongere eens. Ook al gevoel je een roeping, dan kan ik me nog voorstellen dat de angst best wel eens overheerst een "valse profeet" te zijn of te worden waarvan de Heere zegt in Jeremia "Ik heb die profeten niet gezonden, nochtans hebben zij gelopen; Ik heb tot hen niet gesproken, nochtans hebben zij geprofeteerd".
Ik vind dat de "gemeenschap van het volk des Heeren" alle recht heeft om te oordelen over iemands geschiktheid voor het predikantschap. Maar het oordeel over iemands roeping of bekering, daar hoor je af te blijven. Daar kun je misschien met iemand over spreken, maar ik vind het zeer hoogmoedig om te denken dat derden, ook al heten ze curatorium dáárover zouden kunnen oordelen. Roeping en bekering, dat is iets tussen de Heer en jou, en daar heeft niemand anders wat mee te maken.
1. Dan heb je de Bijbel tegen.
2. Zie de post van Wilhelm. Jij hebt er dus geen problemen mee als iemand de naam van Jezus niet noemt in zijn bekering? Dat maakt verder niet uit, als hij maar geschikt is voor het predikambt?
boontje

Bericht door boontje »

Marieke schreef:
boontje schreef:
2. Zie de post van Wilhelm. Jij hebt er dus geen problemen mee als iemand de naam van Jezus niet noemt in zijn bekering? Dat maakt verder niet uit, als hij maar geschikt is voor het predikambt?
1. Ik neem aan dat je hier doelt op 1 Timotheus 3: 10? Lees dan nog eens na wat precies de contekst is: het gaat hier niet over het beproeven van hun roeping en bekering, maar van hun levenswandel. Specifiek vers 10 gaat over de diakenen, dat ze niet met twee tongen sprken, niet te veel wijndrinken, niet uit zijn op winstbejag, maar dat et het GEHEIMENIS van het geloof bewaren in een rein geweten. Het gaat dus om het reine geweten. Het geloof blijft een geheimenis, iets tussen henzelf en de Heer.
2. Ik zou het terecht vinden -in het genoemde voorbeeld- om door te vragen naar de betekenis die Jezus heeft voor een kandidaat, en naar de plek die Jezus in zijn prediking en geloofsonderricht zou innemen. Als dat niet overeenkomt met de leer van de kerk, dan lijkt het me terecht om zo iemand niet toe te laten tot het predikantsambt. Waar het me om gaat is, dat ik het niet juist vind om je een oordeel aan te matigen over iemands roeping en bekering. Ik geef toe dat dat in dit voorbeeld een heel subtiel onderscheid is, maar ik neem niet aan dat er veel kandidaten tot het predikantsambt zullen zijn, die niets over Jezus weten te zeggen. Toch zijn er ook onder hen heel veel die afgewezen worden.
Marieke

Bericht door Marieke »

boontje schreef:
Marieke schreef:
boontje schreef:1. Ik neem aan dat je hier doelt op 1 Timotheus 3: 10? Lees dan nog eens na wat precies de contekst is: het gaat hier niet over het beproeven van hun roeping en bekering, maar van hun levenswandel. Specifiek vers 10 gaat over de diakenen, dat ze niet met twee tongen sprken, niet te veel wijndrinken, niet uit zijn op winstbejag, maar dat et het GEHEIMENIS van het geloof bewaren in een rein geweten. Het gaat dus om het reine geweten. Het geloof blijft een geheimenis, iets tussen henzelf en de Heer.
2. Ik zou het terecht vinden -in het genoemde voorbeeld- om door te vragen naar de betekenis die Jezus heeft voor een kandidaat, en naar de plek die Jezus in zijn prediking en geloofsonderricht zou innemen. Als dat niet overeenkomt met de leer van de kerk, dan lijkt het me terecht om zo iemand niet toe te laten tot het predikantsambt. Waar het me om gaat is, dat ik het niet juist vind om je een oordeel aan te matigen over iemands roeping en bekering. Ik geef toe dat dat in dit voorbeeld een heel subtiel onderscheid is, maar ik neem niet aan dat er veel kandidaten tot het predikantsambt zullen zijn, die niets over Jezus weten te zeggen. Toch zijn er ook onder hen heel veel die afgewezen worden.
1. de kanttekeningen van 1 Tim. 3:10 geven aan dat deze beproeving moet gebeuren door de regeerders van de gemeente. Het gaat hier over de ambten! Wanneer je dan verder gaat lezen in Timotheüs, waarschuwt Paulus in 1 Tim. 5:22 "Leg niemand haastelijk de handen op". Daar moet je eens de kanttekeningen bij lezen. "Dat is, zonder behoorlijke en genoegzame beproeving van de persoon, zijn leer en zijn leven gedaan te hebben". Dus hier gaat het om leer en leven!
2. Dus ze mogen niet vragen naar hun bekering, maar wel welke betekenis Jezus heeft voor een kandidaat? Dat kan niet anders of die betekenis is gekomen in zijn bekering. Een levenswandel kan echt onberispelijk zijn, ook als je onbekeerd bent hoor! Denk je van niet?

Ik vind het een beetje vreemd dat je de mannen van het curatorium "hoogmoedig" vindt (zou het zo zijn? geloof van mij dat dat in biddend opzien gaat) Maar een persoon die zelf een roeping voelt, zal niet hoogmoedig kunnen zijn? En dat is wat Spurgeon bedoelt met "liever een aanvaarden van een gemeenschap van het volk des Heeren, dan dat van mezelf".

Ik vind het altijd wat moeilijk dat er mensen zijn van buiten de Ger.Gem (daar bedoel ik niet perse jou mee, want ik weet niet of je deze kerk toebehoort) die grote moeite hebben met het curatorium. Tegelijkertijd maken ze zich zorgen over de vele ontwikkelingen in het eigen kerkverband, omdat daar liggingen zijn, waar ze het absoluut niet mee eens kunnen zijn.
boontje

Bericht door boontje »

Dag Marieke,
Ik denk dat we het voor een groot deel best eens zijn. Ik ben er niet op tegen dat een curatorium of toelatingscommissie de geschiktheid onderzoekt van kandidaten tot het predikantschap. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van wat er allemaal mis kan gaan als dat onvoldoende gebeurt.
Het enige waar ik mij tegen verzet is, dat een curatorium of welke mensen dan ook de roeping en bekering van een ander mens zouden kunnen beoordelen. Dat komt mensen niet toe, dat is iets tussen ieder mens persoonlijk en zijn Schepper. En daarin horen de beoordelaars dus bescheiden te blijven. Ik ken de leden van het curatorium en van vroegere curatoria niet persoonlijk, en zou dus ook niet durven beweren dat deze mensen hoogmoedig zijn. Daarmee zou ik zelf als hoogmoedig door de mand vallen. Ik heb alleen willen zeggen: voor zover iemand zich aanmeet om de roeping en bekering van een ander te kunnen vaststellen, denk ik dat dat een vorm van hoogmoed is.
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Het curatorium oordeelt niet direct over de staat van mensen. Als het duidelijk ligt, laten ze mensen toe en als het niet duidelijk ligt, laten ze die persoon niet toe, maar daarmee zeggen ze niet dat die persoon geen genade kent. Het is alleen voor hen niet duidelijk en de Bijbel zegt dan dat zulke mensen niet toegelaten mogen worden. Als de Heere wil dat die persoon toegelaten wordt, gaat dat zeker gebeuren. Als het niet duidelijk is, dan zegt het curatorium 'nee'.
Als modteam hebben we in het verleden al besloten de privacy van studenten zoveel mogelijk te laten bestaan, vandaar dat we de link naar foto knippen.
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Het vreemde (en ook verdrietige) in deze vind ik dat de mensen die toegelaten worden breedvoerig besproken worden en er gebed voor gevraagd wordt oid., dat er dankbaarheid voor wordt uitgesproken dat er mensen zijn toegelaten (en daar past ook dankbaarheid voor, mijns inziens) maar dat degene die opgingen met geen woord aangehaald worden....moet daar dan geen gebed voor zijn? De kerkenraad heeft niet zomaar een attest meegegeven dus dat moet voor hen ook een 'beproevingsweg' zijn.

Waarom wel het een en niet het ander?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Schemerlichtje schreef:Het vreemde (en ook verdrietige) in deze vind ik dat de mensen die toegelaten worden breedvoerig besproken worden en er gebed voor gevraagd wordt oid., dat er dankbaarheid voor wordt uitgesproken dat er mensen zijn toegelaten (en daar past ook dankbaarheid voor, mijns inziens) maar dat degene die opgingen met geen woord aangehaald worden....moet daar dan geen gebed voor zijn? De kerkenraad heeft niet zomaar een attest meegegeven dus dat moet voor hen ook een 'beproevingsweg' zijn.

Ik denk dat dat inderdaad een punt is om aandacht aan te schenken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Schemerlichtje schreef:Het vreemde (en ook verdrietige) in deze vind ik dat de mensen die toegelaten worden breedvoerig besproken worden en er gebed voor gevraagd wordt oid., dat er dankbaarheid voor wordt uitgesproken dat er mensen zijn toegelaten (en daar past ook dankbaarheid voor, mijns inziens) maar dat degene die opgingen met geen woord aangehaald worden....moet daar dan geen gebed voor zijn? De kerkenraad heeft niet zomaar een attest meegegeven dus dat moet voor hen ook een 'beproevingsweg' zijn.

Eens!
refo

Bericht door refo »

De voorzitter van het curatorium bad over de toegelatenen of het besluit over hen in de toekomst juist mag blijken te zijn.
Voor de niet toegelatenen bad hij niet(s).
Plaats reactie