Mara schreef:Ik zeg niet dat we wereldgelijkvormig moeten worden. Maar de wereld doet het vaak beter dan een kerkmens ! Dat is erg.
Ik heb het vermoeden dat jij zelf geen kostuum aan wil naar de kerk. Dat kan ik begrijpen, want mijn oudste zoon doet dat ook (nog) niet.
En het is geen kerkordelijke regel, maar de wereld let wel op ons !
Dus als wij in ons tuinkloffie naar de kerk fietsen, geeft dat wel een boodschap af.
nl, dat het niet de moeite waard is om ons te verkleden.
Je zegt dat ze het vaak beter doet dan een kerkmens, maar je beoordeling van wat "beter" is is niet objectief. En dan ga je dingen ook negatief invullen. Iemand fietst naar de kerk in zijn gewone kleren en anderen zullen dan wel denken: Dat is de moeite niet waard als je je niet hoeft om te kleden. Alsof Nederlanders collectief denken dat alleen dingen waar je je voor moet omkleden de moeite waard zijn en het anders niet interessant is. Misschien denken ze wel: Wat bijzonder, ze gaan naar God toe maar hoeven zich niet uit te dossen, het is geen poppenkast. Dat weet je niet. Je vult hun mogelijke reactie iets teveel in naar je eigen mening
Mara schreef:henriët schreef:Mara schreef:Ik zeg niet dat we wereldgelijkvormig moeten worden. Maar de wereld doet het vaak beter dan een kerkmens ! Dat is erg.
Ik heb het vermoeden dat jij zelf geen kostuum aan wil naar de kerk. Dat kan ik begrijpen, want mijn oudste zoon doet dat ook (nog) niet.
En het is geen kerkordelijke regel, maar de wereld let wel op ons !
Dus als wij in ons tuinkloffie naar de kerk fietsen, geeft dat wel een boodschap af.
nl, dat het niet de moeite waard is om ons te verkleden.
Je zin "de wereld doet het vaak beter dan een kerkmens" zou ik graag beargumenteerd zien, dat kan ik hier in de dorpen werkelijk niet zeggen.
En als je niet in pak naar de kerk gaat, maar wel netjes zeg maar.. wat zou de wereld denken dan.
vaak zullen ze er niet eens over nadenken.
Wij vullen vaak in hoe de wereld over ons 'ger. gez.' denkt. Maar ga maar eens navraag doen, dat blijkt heel anders te zijn..
(overigens hou ik van een gestylde man;). mèt pak en mèt stropdas..
Als ik begrafenissen zie van hooggeplaatsten, om zo maar te zeggen, is bijna iedereen in het zwart, vrouwen vaak nog een hoed op. Kijk eens naar Prinsjesdag !!
Iedereen doet heel erg zijn best.
Iemand wilde naar een rouwdienst komen bij ons in de kerk en vroeg hoe laat het begon. Ik zag hen binnenkomen, keurig in het donker, terwijl ze in het dagelijks leven er behoorlijk trendy en fleurig bijlopen.
Ze wilden zich aanpassen.
En misschien dat het op een durp anders is, geen idee, ik ken alleen Urk van de zondag, daar loopt iedereen keurig gekleed op de zondag. Tenminste, was altijd wel zo.
En als je moeite doet om met andersdenkenden over de ger gezindte te praten, kom je veel te weten !
Ik heb nl ook een echtgenoot die uit een andersdenkende familie komt. Dus hoor bij monde van hen heel veel.
Natuurlijk passen die mensen zich aan, maar dat heeft gewoon met cultuur te maken. Iedereen doet het dus doe je mee, anders vinden mensen het gek. Als iedereen donkere jurken aan heeft en jij gaat er in een witte broek tussen lopen, val je enorm op, word je er allicht op aangekeken... dus pas je je aan, of je wilt of niet.
Overigens haal je nu wel bijzondere situaties aan. De politiek, begrafenissen enz. God ontmoeten, naar Hem luisteren en Hem eren is als het goed is iets wat we dagelijks doen, ook gewoon in het dagelijks leven, in onze dagelijkse (en nachtelijke) kleren.... Mensen willen voor andere mensen een goed beeld creeeren, een betrouwbare indruk maken.... netjes en degelijk overkomen.... we zien ze af en toe... en dan dragen ze mooie kleren. We zien ze doorgaans niet in andere kleren... God ziet ons altijd. Voor Hem is niets verborgen, hoeven we geen mooi beeld te schetsen door kleding. Hij kijkt naar ons hart. Bert heeft in dit topic denk ik het meest verstandige gezegd: Hij kijkt niet naar wat we dragen maar naar waarom we wat dragen. Dan kan je gewone kleren aandoen naar de kerk, of sobere kleren, of vrolijke kleren als je het voor Hem doet. En moeten wij elkaar er niet op veroordelen.
Mara schreef:vlinder schreef:Mara schreef:
Als ik begrafenissen zie van hooggeplaatsten, om zo maar te zeggen, is bijna iedereen in het zwart, vrouwen vaak nog een hoed op. Kijk eens naar Prinsjesdag !!
Dit is eenvoudig te ontkrachten, door foto's van de laatste keren te bekijken. De creaties die met name de vrouwen op hun hoofd hebben zou ik niet graag bij mij in de kerk zien, zeker niet als ik er achter zit. Daarnaast zie je op prinsjesdag veel kleur.
Daarnaast: toen prins Bernhard werd begraven was de halve familie in het wit.

dat ze in het wit waren was op verzoek van de overledene !!
Klopt. Wat wil je daarmee zeggen? Degene die centraal staat heeft blijkbaar meer te zeggen dan de cultuur. En dat moet in de kerk zeker zo zijn. Wat zou Gods verzoek zijn als we bij elkaar komen? In het zwart? In het wit? Feestelijk? Sober? Ik denk zwart een fase kan zijn (en als je in zo'n fase zit en zwart draagt) dat goed is.... maar het als het goed is wel tijdelijk is. Ik denk dat wit/feestelijk het doel is (niet voor niets zullen we op de nieuwe aarde witte kleren krijgen, mogen en moeten we daar een feestkleed aan hebben. Maar ik denk vooral dat het Gods verzoek is dat we elkaar niet op basis van kleding aankijken en veroordelen. Niet hoofdschuddend en afkeurend mensen in sobere donkere kleren nakijken... en ook niet hoofdschuddend en afkeurend mensen in feestelijke kleren nakijken... Het Koninkrijk is zoveel meer dan kleding.