Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Zita
Moderator

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zita »

Johann Gottfried Walther schreef:DDD vindt Middelburg of Bergambacht ook gewoon een midden GB gemeente...misschien zelfs rechts van het midden...
Bij DDD zijn de kaders vaak merkbaar wat ruimer, ik lees bij die lijst geen bekende namen, zeker niet uit orthodoxe hoek.
Ik vond vroeger die ontwikkelingen al te ver gaan, eerst moeten dit kunnen dan dat, vaak niet onderbouwt, maar er was opeens niet echt meer iets tegen....
Ik denk dat de verwarring komt door de interpretatie van het begrip 'orthodox'. Sommige forummers zien dat als een synoniem voor 'degelijk' of 'rechtzinnig', maar wikipedia en DDD zien dat anders. https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-gereformeerden
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:DDD vindt Middelburg of Bergambacht ook gewoon een midden GB gemeente...misschien zelfs rechts van het midden...
Bij DDD zijn de kaders vaak merkbaar wat ruimer, ik lees bij die lijst geen bekende namen, zeker niet uit orthodoxe hoek.
Ik vond vroeger die ontwikkelingen al te ver gaan, eerst moeten dit kunnen dan dat, vaak niet onderbouwt, maar er was opeens niet echt meer iets tegen....
Ik denk dat de verwarring komt door de interpretatie van het begrip 'orthodox'. Sommige forummers zien dat als een synoniem voor 'degelijk' of 'rechtzinnig', maar wikipedia en DDD zien dat anders. https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-gereformeerden
Mag ik me verontschuldigen, maar dit heb al vaker opgemerkt op dit forum.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

Zita schreef:

Volgens mij draagt @DDD zelf bij aan die verwarring. In zijn eerste post heeft hij het over orthodox-christelijk en later heeft hij en anderen het over orthodox-gereformeerden.
De sprekers op die New Wine bijeenkomst zijn met een beetje goede wil misschien wel orthodox-christelijk te noemen maar natuurlijk niet orthodox-gereformeerd. Zij onderschrijven echt de 3FvE niet (denk aan verbond, kinderdoop en verkiezing en verwerping)

Om het duidelijk te maken. De Paus is wel orthodox-christelijk maar niet orthodox-gereformeerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In 2004 is er iets gebeurd. Het verleden moeten we vooral achter ons laten.

Waarom dit punt toch aanstip is dat daardoor toch een bepaalde scheiding is veroorzaakt. In de ene gemeente wat meer dan in de andere gemeente.

Daardoor is een bepaald evenwicht verstoord geraakt (aam beide zijden) en dat maakt dat sommige ontwikkelingen sneller verlopen.

In dit verband zag ik onlangs een filmpje van een GKV omtrent 1980. Daar zat ik (ik ken alleen de GKV anno 2022) met grote ogen naar te kijken. Een predikant in zwart pak op een preekstoel en de gemeente zong isoritmisch psalmen uit de oude berijming.

De GKV van vandaag is wat de GB over zeg 10 jaar zal zijn. Dat is mijn gedachte.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:In 2004 is er iets gebeurd. Het verleden moeten we vooral achter ons laten.

Waarom dit punt toch aanstip is dat daardoor toch een bepaalde scheiding is veroorzaakt. In de ene gemeente wat meer dan in de andere gemeente.

Daardoor is een bepaald evenwicht verstoord geraakt (aam beide zijden) en dat maakt dat sommige ontwikkelingen sneller verlopen.

In dit verband zag ik onlangs een filmpje van een GKV omtrent 1980. Daar zat ik (ik ken alleen de GKV anno 2022) met grote ogen naar te kijken. Een predikant in zwart pak op een preekstoel en de gemeente zong isoritmisch psalmen uit de oude berijming.

De GKV van vandaag is wat de GB over zeg 10 jaar zal zijn. Dat is mijn gedachte.
Zie jij je dan overstappen na een andere kerk? Om ondanks alles je kerk trouw te blijven lijkt me lastig.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Zita schreef:

Volgens mij draagt @DDD zelf bij aan die verwarring. In zijn eerste post heeft hij het over orthodox-christelijk en later heeft hij en anderen het over orthodox-gereformeerden.
De sprekers op die New Wine bijeenkomst zijn met een beetje goede wil misschien wel orthodox-christelijk te noemen maar natuurlijk niet orthodox-gereformeerd. Zij onderschrijven echt de 3FvE niet (denk aan verbond, kinderdoop en verkiezing en verwerping)

Om het duidelijk te maken. De Paus is wel orthodox-christelijk maar niet orthodox-gereformeerd.
Even voor alle duidelijkheid: alle sprekers daar zijn orthodox-christelijk. Ze zijn niet allemaal orthodox-gereformeerd. Maar New Wine richt zich natuurlijk wel op orthodox-gereformeerden.

Om de verschillen weer te geven, gaf ik twee internetverwijzingen.

Mocht ik ergens het verkeerde woord neer hebben gezet, dan blijkt uit de context hopelijk wat ik bedoel en anders verneem ik dat natuurlijk graag. :)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:In 2004 is er iets gebeurd. Het verleden moeten we vooral achter ons laten.

Precies ditzelfde zei eens een geachte ouderling van een van de Rotterdamse gemeenten tot ons (het was omstreeks 1985). Hij zei toen, zoals onze gemeenten (tussen haakjes, hij bedoelde de GG) nu zijn, zo waren de Christelijke Gereformeerde Kerken net na de Tweede Wereldoorlog... Ik kan deze ernstige uitspraak niet vergeten en hoor nog de bewogenheid in zijn stem.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Als deze lijst geen bekende namen bevat, ben je gewoon niet goed op de hoogte van de ontwikkelingen in orthodox-christelijk Nederland. Iedereen die de kerkelijke ontwikkelingen volgt, moet minstens de helft van deze namen kennen. Het is verder prima als iemand dat niet doet, maar dan moet je er ook niet teveel over vinden en vooral niet zeggen dat iets niet waar is. (Wat niet wil zeggen dat je er hier niet over mee mag praten natuurlijk, dat kan altijd. Dat is het hele idee van een forum.)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Sorry, in mijn vorige bericht suggereerde ik dat alle bondsgemeenten een bepaalde richting opgegaan zijn met vrouw ambt enz. Dat is niet het geval. Er zijn er wel steeds meer, vooral in de steden (Utrecht, Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Groningen).

En dat DDD New Wine orthodox-christelijk noemt kan sociologisch waar zijn. Echter, de orthodoxen hebben theologisch wereldwijd nooit homoseksuele relaties toegestaan, evenmin vrouwen in het ambt. Dat is ontegenzeggelijk terug te voeren op de moderne theologie. Ik ken ook geen orthodox-christelijke toonaangevende internationale theoloog die homoseksuele relaties goedkeurt. Dat in tegenstelling tot de afschaffing van slavernij waarmee dit vaak wordt vergeleken, daar waren de orthodoxen het eerst om het af te schaffen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste punt is inderdaad een opmerkelijk verschil tussen deze twee ontwikkelingen.

Ik heb geen idee of er wel of geen toonaangevende orthodox-christelijke theologen zijn die hierover anders denken. Ik heb het idee dat ik toch anders gelezen heb, maar zou zo uit het hoofd geen voorbeelden kunnen opnoemen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:Zie jij je dan overstappen na een andere kerk? Om ondanks alles je kerk trouw te blijven lijkt me lastig.
Dat is een nogal persoonlijke vraag en eigenlijk hou ik er niet van om persoonlijke elementen in het openbaar te delen. Ook in de kerkdienst niet: daar zijn andere plaatsen voor (Bijbelkring, goede vrienden, o.i.d.).
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 20 jul 2022, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Dat laatste punt is inderdaad een opmerkelijk verschil tussen deze twee ontwikkelingen.

Ik heb geen idee of er wel of geen toonaangevende orthodox-christelijke theologen zijn die hierover anders denken. Ik heb het idee dat ik toch anders gelezen heb, maar zou zo uit het hoofd geen voorbeelden kunnen opnoemen.
Het is echt geraaskal wat je schrijft.

Ik begrijp werkelijk waar geen draad van hoe je bij zulke onzinnige beweringen kunt komen.

Iets met een knuppel in het 'oenderkot'...
DDD

Bericht door DDD »

Sorry dat het je stoort. Maar als jij iets niet begrijpt, is het nog geen geraaskal. :)
Ontheemd
Verbannen

Bericht door Ontheemd »

#doeslief

De ontwikkelingen bij de gereformeerde bond maken deel uit van ontwikkelingen binnen het hele christendom in de gereformeerde gezindte en wat daar tegenaan schurkt:

https://www.ad.nl/binnenland/in-podcast ... ~a7c693f1/

Goed om naar te luisteren.
Niet hetgeen de mond ingaat verontreinigt, maar dat wat eruit gaat.

Uw bescheidenheid/welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Nee, dat de GB over 10 jaar zal zijn wat nu de GKV is verwacht ik zeker niet. Alleen al vanwege het feit dat de GB geen kerk is maar een vereniging. Van die vereniging zijn geen gemeenten lid maar alleen personen. Die vereniging is nog steeds behoudend. In de GKV is het inderdaad zeer snel gegaan en het holt nog steeds door. Maar ook hier zie je duidelijke verschillen tussen gemeenten. De gemeente waar ik gastlid ben is zeer modern en stond ook vooraan om vrouwelijke ambtsdragers te bevestigen. De gemeente die ik in mijn vakantie een keer bezocht omdat ik de voorganger ken, is weer veel behoudender. Dat het verschil groot is zie je al je de mensen van de auto naar de kerk ziet lopen maar je hoort het ook duidelijk terug in de prediking.
Gesloten