De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Door de lengte van deze discussie draad zie ik veel herhaling van argumenten. Veel is hier al de revu gepasseerd. Door de vorm raak je ook het overzicht van wat al aan de orde is gekomen kwijt.
Ja, en de waarschuwing die de afgelopen dagen in dit topic er was lijkt vergeten. Verder respect met name voor Valcke die de discussie zuiver blijft voeren.Marck schreef:Door de lengte van deze discussie draad zie ik veel herhaling van argumenten. Veel is hier al de revu gepasseerd. Door de vorm raak je ook het overzicht van wat al aan de orde is gekomen kwijt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Welke discussie?pierre27 schreef:Ja, en de waarschuwing die de afgelopen dagen in dit topic er was lijkt vergeten. Verder respect met name voor Valcke die de discussie zuiver blijft voeren.Marck schreef:Door de lengte van deze discussie draad zie ik veel herhaling van argumenten. Veel is hier al de revu gepasseerd. Door de vorm raak je ook het overzicht van wat al aan de orde is gekomen kwijt.
Inderdaad. Debat is een toepasselijker woord.Cyrillus schreef:Welke discussie?pierre27 schreef:Ja, en de waarschuwing die de afgelopen dagen in dit topic er was lijkt vergeten. Verder respect met name voor Valcke die de discussie zuiver blijft voeren.Marck schreef:Door de lengte van deze discussie draad zie ik veel herhaling van argumenten. Veel is hier al de revu gepasseerd. Door de vorm raak je ook het overzicht van wat al aan de orde is gekomen kwijt.
Terechte opmerking, dat bedoelde ik ook. Debat alhier.KDD schreef:Inderdaad. Debat is een toepasselijker woord.Cyrillus schreef:Welke discussie?pierre27 schreef:Ja, en de waarschuwing die de afgelopen dagen in dit topic er was lijkt vergeten. Verder respect met name voor Valcke die de discussie zuiver blijft voeren.Marck schreef:Door de lengte van deze discussie draad zie ik veel herhaling van argumenten. Veel is hier al de revu gepasseerd. Door de vorm raak je ook het overzicht van wat al aan de orde is gekomen kwijt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Wie van de beleving een schema maakt, doet het Evangelie weer tot Wet worden.
Dat is waar dr. Van den Brink voor waarschuwt. Dat leidt namelijk tot vermenging Wet en Evangelie. Overigens net zoals de remonstranten dat doen en Barth. Het geloof is dan een verdienstelijk werk.
En dat zijn de kleine lettertjes. Die kleine lettertjes herken je aan opmerkingen als: Geloof in Hem, maar....pas op, vergrijp u niet, want...er is ook historisch geloof. Enz.
Is het historisch geloof dan geen gevaar? Weldegelijk! Over de hele kerk bezien zelfs groter dan de lijdelijkheid!
Dan is de oplossing om te vertellen wat het ware geloof is.
En dat is niets anders dan Christus aannemen met je hart (Joh. 1:12) tot Priester, Koning en Profeet.
Dat zijn in de praktijk degenen die een Priester nodig hebben gekregen door het zien van hun schuld, inzien dat ze verlost moeten worden van hun zondig hart en levenswandel en erkennen dat ze niet weten hoe God te behagen.
Daartoe de Wet. Niet als kleine lettertjes, maar om zodoende werkelijk tot Christus te laten vluchten en niet alleen maar waarheden omtrent Christus aan te nemen (historisch geloof).
Dat is waar dr. Van den Brink voor waarschuwt. Dat leidt namelijk tot vermenging Wet en Evangelie. Overigens net zoals de remonstranten dat doen en Barth. Het geloof is dan een verdienstelijk werk.
En dat zijn de kleine lettertjes. Die kleine lettertjes herken je aan opmerkingen als: Geloof in Hem, maar....pas op, vergrijp u niet, want...er is ook historisch geloof. Enz.
Is het historisch geloof dan geen gevaar? Weldegelijk! Over de hele kerk bezien zelfs groter dan de lijdelijkheid!
En dat is niets anders dan Christus aannemen met je hart (Joh. 1:12) tot Priester, Koning en Profeet.
Dat zijn in de praktijk degenen die een Priester nodig hebben gekregen door het zien van hun schuld, inzien dat ze verlost moeten worden van hun zondig hart en levenswandel en erkennen dat ze niet weten hoe God te behagen.
Daartoe de Wet. Niet als kleine lettertjes, maar om zodoende werkelijk tot Christus te laten vluchten en niet alleen maar waarheden omtrent Christus aan te nemen (historisch geloof).
Volgens mij niet. Maar als je vindt dat een bericht een persoonlijke schimpscheut of zo bevat, meld het gerust.pierre27 schreef:Ja, en de waarschuwing die de afgelopen dagen in dit topic er was lijkt vergeten.Marck schreef:Door de lengte van deze discussie draad zie ik veel herhaling van argumenten. Veel is hier al de revu gepasseerd. Door de vorm raak je ook het overzicht van wat al aan de orde is gekomen kwijt.
We hebben na die waarschuwing slechts één melding in dit topic gekregen en daar direct op gereageerd.
Helemaal eens Refojongere. Ik schrik er best van dat het gegeven van de kleine lettertjes zo gebagatelliseerd wordt, ook hier. Veel kerkgangers vinden het dus wel best zo. Voelt veilig, want gewend. En veel predikanten vinden het ook wel best zo. Als het maar bevindelijk klinkt, lijkt belangrijker dan dan het werkelijk bevindelijk is. En zo wordt onze jeugd misleid. Jammer!Refojongere schreef:Wie van de beleving een schema maakt, doet het Evangelie weer tot Wet worden.
-
Beste Cyrillus,
Ik denk oprecht dat het geen bagatelliseren is, maar elkaar verkeerd begrijpen is.
Men denkt dat men voor de Wetsprediking is, maar het fungeert niet als Wetsprediking om tot Jezus uit te drijven, maar als omheining rond het Evangelie. De kleine lettertjes zijn bedoeld tegen een schijngeloof, terwijl ze juist fungeren als extra kenmerk naast het geloof (ik mag nu geloven want ik ben nu verbrijzeld). Dat is de praktijk.
Men denkt van jou dat je tegen Wetsprediking bent en voor een self-made geloof dat het ten diepste zelf allemaal kan aannemen, want er zijn geen voorwaarden. Dat wordt versterkt doordat jij hele tijd de nadruk legt op wat de mens doet en over de Wetsprediking an sich niet rept, net als dr. Van den Brink. Dat je dan over de Geest spreekt wordt als theoretisch ervaren. Dat laatste is jammer. Ipv doorvragen wordt er geoordeeld. Dat proef ik ook wel eens bij jou. Zo ook in je vorige post. Dat is uiteindelijk niet dienend.
Ik ben zelf nog wel benieuwd hoe jij aankijkt tegen het belang van Wetsprediking en hoe die zo te brengen dat er geen kleine lettertjes bij het Evangelie gevoegd worden.
Ik denk oprecht dat het geen bagatelliseren is, maar elkaar verkeerd begrijpen is.
Men denkt dat men voor de Wetsprediking is, maar het fungeert niet als Wetsprediking om tot Jezus uit te drijven, maar als omheining rond het Evangelie. De kleine lettertjes zijn bedoeld tegen een schijngeloof, terwijl ze juist fungeren als extra kenmerk naast het geloof (ik mag nu geloven want ik ben nu verbrijzeld). Dat is de praktijk.
Men denkt van jou dat je tegen Wetsprediking bent en voor een self-made geloof dat het ten diepste zelf allemaal kan aannemen, want er zijn geen voorwaarden. Dat wordt versterkt doordat jij hele tijd de nadruk legt op wat de mens doet en over de Wetsprediking an sich niet rept, net als dr. Van den Brink. Dat je dan over de Geest spreekt wordt als theoretisch ervaren. Dat laatste is jammer. Ipv doorvragen wordt er geoordeeld. Dat proef ik ook wel eens bij jou. Zo ook in je vorige post. Dat is uiteindelijk niet dienend.
Ik ben zelf nog wel benieuwd hoe jij aankijkt tegen het belang van Wetsprediking en hoe die zo te brengen dat er geen kleine lettertjes bij het Evangelie gevoegd worden.
Kan maar de misleiding waar duizenden door verblind worden is toch van een andere orde. De verleiding dat evolutie best samen kan gaan met geloof. Dat homoseksuele praxis prima kan want God is toch liefde. Een prediking die de hele gemeente beschouwt als gelovigen en waar de doodstaat en het onmisbare werk van de Heilige Geest niet aan bod komt.Cyrillus schreef:Helemaal eens Refojongere. Ik schrik er best van dat het gegeven van de kleine lettertjes zo gebagatelliseerd wordt, ook hier. Veel kerkgangers vinden het dus wel best zo. Voelt veilig, want gewend. En veel predikanten vinden het ook wel best zo. Als het maar bevindelijk klinkt, lijkt belangrijker dan dan het werkelijk bevindelijk is. En zo wordt onze jeugd misleid. Jammer!Refojongere schreef:Wie van de beleving een schema maakt, doet het Evangelie weer tot Wet worden.
Dat zijn geen kleine lettertjes maar een prediking waar mensen als dwaze maagden in slaap worden gehouden. Dat is het grote gevaar wat zeker ook onze gezindte bedreigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit is echt een verstoring van de discussie. Want dat heeft niets met de kleine lettertjes uit de lezing te maken. Wat je verder zelf ook al zegt, overigens. Maar begin er dan hier niet over.
Verstoring of niet, het geeft wel aan dat uit het voorkomen van een discussie/debat op dit forum ook lessen zijn te trekken met betrekking tot het functioneren van het forum op zich en het bewaken van haar grondslag. Of zie ik dat zo verkeerd?
-
- Verbannen
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... en-geloof/
Dit is de kern van het probleem.
Daar waar de Wet niet meer functioneert binnen het hart van het Evangelie, wordt de mens niet op het diepst vernederd, God niet op het hoogst verheerlijkt en Sion niet op het lieflijkst vertroost.
En dat is met recht een arm Evangelie. Het citaat van de predikant blijft daarmee voor de volle 100% waarheid.
Dit is de kern van het probleem.
Daar waar de Wet niet meer functioneert binnen het hart van het Evangelie, wordt de mens niet op het diepst vernederd, God niet op het hoogst verheerlijkt en Sion niet op het lieflijkst vertroost.
En dat is met recht een arm Evangelie. Het citaat van de predikant blijft daarmee voor de volle 100% waarheid.
-
Je bent het dus eens met het citaat. Maar waarom die valse tegenstelling daar tussen de goddeloze dien als een goddeloze gezaligd wordt en de uitspraak dat wie het gelooft het heeft. De rechtvaardige zal toch leven door het geloof?
Het gaat erom dat in het citaat het geloof verdacht gemaakt wordt. En dat raakt de zaligheid. De kleine lettertjes wijzen op een grote dwaling.
Het gaat erom dat in het citaat het geloof verdacht gemaakt wordt. En dat raakt de zaligheid. De kleine lettertjes wijzen op een grote dwaling.
Hé… een rotonde…verworpen schreef:Verstoring of niet, het geeft wel aan dat uit het voorkomen van een discussie/debat op dit forum ook lessen zijn te trekken met betrekking tot het functioneren van het forum op zich en het bewaken van haar grondslag. Of zie ik dat zo verkeerd?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.