Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Middenrefo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Middenrefo »

Refojongere schreef: 24 jul 2025, 22:18
DDD schreef: 24 jul 2025, 22:05 Maar waarom zou je je dan met alle geweld bij de afscheiding willen aansluiten? Omdat je -op zich mijns inziens terecht- vindt dat de linkerflankgemeenten zich ongepast gedragen?
Normaal gesproken worden gemeenten die zich onttrekken aan de synode(besluiten) tot de afscheiding gerekend. Wonderlijk frame weer. Maar als je het maar vaak genoeg zegt....
De Afscheiding in 1834 was formeel gezien in strijd met de toenmalige kerkorde en synodebesluiten. Natuurlijk is dat niet het enige dat je daarover kunt zeggen, maar feitelijk is het wel zo. Het klopt dus wat je zegt.

Alleen, een afscheiding is iets actiefs, daarom is het niet helemaal onterecht dat DDD dat woord gebruikt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Middenrefo schreef: 24 jul 2025, 22:45
HHR schreef: 24 jul 2025, 22:31 Dat hele gezeur over gesloten kansels snap ik niet.
Prima als je eens wilt ruilen met gast predikant maar uitgangspunt voor een gemeente is : je beroept een predikant en die gaat voor in eigen gemeente.
Ruilen is geen uitgangspunt voor kerkverband.

Daar een punt van maken in de crisis die er nu is komt bij mij over als gedram in de marge.
Is dit onbegrip of onwetendheid? Wat als je een paar jaar vacant bent als gemeente? Maar los daarvan hebben predikanten tegenwoordig vrije zondagen en vaste ruilzondagen. Zelfs als je een eigen predikant hebt gaat er zeer regelmatig een gastpredikant voor. En als je vacant bent elke zondag twee keer.

Gesloten kansels is eigenlijk al jaren een signaal dat er iets goed fout zit. Ik heb ooit op een ambtsdragersconferentie prof. Selderhuis een broeder horen terecht wijzen die kritiek had op bepaalde zaken. Zolang ik bij u nooit uitgenodigd wordt om te preken heeft u geen recht van spreken, was zijn antwoord. En terecht.
Als die broeder geen preekregelaar is kan hij toch ook niets aan doen dat de prof niet komt preken?
MGG

Bericht door MGG »

MidMid schreef: 24 jul 2025, 22:26 Dat ze voluit CGK zijn misschien?

Van MidMid!
Oke het bordje op de kerk en de naam is anders, maar inhoudelijk?
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: 24 jul 2025, 22:39
huisman schreef: 24 jul 2025, 22:21 Het is vrij eenvoudig. Als jullie meer vertrouwen hebben in de ‘linkerkant’ en jullie gemeente blijft dan ongedeeld dan ga je niet mee met Rijnsburg en ben je binnen twee synodeperioden lid van de NGK.
Toen er nog een variant met een A en B zuil op de GS tafel lag was duidelijk dat de zuil met de ongehoorzame kerkenraden en de loyalisten vrij snel zouden gaan samenspreken met de NGK. Dat had m.i. binnen 5 jaar tot een fusie geleidt. Nu het anders gaat zal dat voor een deel van de nu nog CGK gemeenten nog steeds gaan gelden.

Vraag. Wat is voor gemeenten als Lelystad, Hilversum of Nieuwegein nog kerkscheidend met de NGK?
Zo eenvoudig is het niet, omdat we niet meer vertrouwen hebben in de linkerflank dan in de rechterflank. We hebben ons daarom ook niet aangesloten bij Dordrecht-Zuid.
Wat betreft die vraag; dat zou je die gemeenten zelf moeten vragen. Maar ik kan me voorstellen dat ze zich ook echt onderdeel voelen van de CGK traditie, hoe moeilijk dat misschien ook voor de rechterflank te begrijpen is.
Ik denk dat de term ‘CGK traditie’ behoorlijk ruim ingevuld kan worden. Wat houdt volgen jou deze term in?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Middenrefo schreef: 24 jul 2025, 22:52
DDD schreef: 24 jul 2025, 22:05 Maar waarom zou je je dan met alle geweld bij de afscheiding willen aansluiten? Omdat je -op zich mijns inziens terecht- vindt dat de linkerflankgemeenten zich ongepast gedragen?
Normaal gesproken worden gemeenten die zich onttrekken aan de synode(besluiten) tot de afscheiding gerekend. Wonderlijk frame weer. Maar als je het maar vaak genoeg zegt....
De Afscheiding in 1834 was formeel gezien in strijd met de toenmalige kerkorde en synodebesluiten. Natuurlijk is dat niet het enige dat je daarover kunt zeggen, maar feitelijk is het wel zo. Het klopt dus wat je zegt.

Alleen, een afscheiding is iets actiefs, daarom is het niet helemaal onterecht dat DDD dat woord gebruikt.
Iets actiefs, tja, in die zin dat ze dus buiten de gebaande wegen een samenkomst van gemeenten organiseren. Wat is dat anders dan dat Gereformeerde Bonders ambtsdragersconferenties organiseren, een toogdag en een eigen preekcircuit binnen de PKN. Er zijn er weinigen die daar problemen mee hebben en al helemaal weinigen die dat een afscheiding noemen. Al zijn ze wel vaak sektarisch genoemd door de hoofdstroom van de Hervormde Kerk.

De CGK-gemeenten van Rijnsburg doen hetzelfde, ze verenigen hen die vasthouden aan Schrift en belijdenis zoals uitgedrukt in de synodebesluiten. De GB heeft overigens altijd verwezen naar de liturgie en kerkorde van Dordrecht in de statuten.
DDD

Bericht door DDD »

Nonsens. De GB heeft nooit (misschien een klein beetje in het SOW-proces) activiteiten ontplooid die gericht zijn op afscheiding. Je kunt Rijnsburg niet met Putten vergelijken, mijns inziens.
DDD

Bericht door DDD »

HHR schreef: 24 jul 2025, 22:31 Dat hele gezeur over gesloten kansels snap ik niet.
Prima als je eens wilt ruilen met gast predikant maar uitgangspunt voor een gemeente is : je beroept een predikant en die gaat voor in eigen gemeente.

Daar een punt van maken in de crisis die er nu is komt bij mij over als gedram in de marge.
Ik vind het juist veel gezonder als er minstens maandelijks en liever nog vaker geruild wordt. Het lijkt me ook zeker geen gedram in de marge. Het is een essentieel punt in een kerkverband dat je gezamenlijk zorg draagt voor de predikantsvoorziening.
Middenrefo

Refojongere schreef: 24 jul 2025, 23:21
Middenrefo schreef: 24 jul 2025, 22:52

Iets actiefs, tja, in die zin dat ze dus buiten de gebaande wegen een samenkomst van gemeenten organiseren. Wat is dat anders dan dat Gereformeerde Bonders ambtsdragersconferenties organiseren, een toogdag en een eigen preekcircuit binnen de PKN. Er zijn er weinigen die daar problemen mee hebben en al helemaal weinigen die dat een afscheiding noemen. Al zijn ze wel vaak sektarisch genoemd door de hoofdstroom van de Hervormde Kerk.

De CGK-gemeenten van Rijnsburg doen hetzelfde, ze verenigen hen die vasthouden aan Schrift en belijdenis zoals uitgedrukt in de synodebesluiten. De GB heeft overigens altijd verwezen naar de liturgie en kerkorde van Dordrecht in de statuten.
Als Rijnsburg zich zou opstellen als de GB dan zou er een totaal andere situatie zijn, beter naar mijn idee. De GB is gewoon onderdeel van de PKN, organiseert geen officiële kerkelijke vergaderingen als classes of een synode. Rijnsburg stelt zich totaal anders op, die vergelijking klopt echt niet.
Laatst gewijzigd door Middenrefo op 25 jul 2025, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Middenrefo

huisman schreef: 24 jul 2025, 23:07 Ik denk dat de term ‘CGK traditie’ behoorlijk ruim ingevuld kan worden. Wat houdt volgen jou deze term in?
Dat is voor iedereen persoonlijk. Ik ben gevormd door predikanten als J. Jonkman, M. Oppenhuizen, A. Bijkerk, G. Bijkerk en de professoren W. van 't Spijker, W. Velema en Versteeg. Maar het beeld van de CGK traditie is voor mij de vroegere schooldag in Apeldoorn. "Jeruzalem dat ik bemin, wij treden uwe poorten in" zeiden we dan tegen elkaar, uiteraard als humor; ook dat is CGK.

Elkaar ruimte geven, maar pal staan voor de kern van het Evangelie, geen ruimte voor vrijzinnigheid.

Maar goed, daar zul je waarschijnlijk zoveel antwoorden op krijgen als er CGK leden zijn. Misschien is dat juist wel de traditie :)
Middenrefo

Geytenbeekje schreef: 24 jul 2025, 23:03

Is dit onbegrip of onwetendheid? Wat als je een paar jaar vacant bent als gemeente? Maar los daarvan hebben predikanten tegenwoordig vrije zondagen en vaste ruilzondagen. Zelfs als je een eigen predikant hebt gaat er zeer regelmatig een gastpredikant voor. En als je vacant bent elke zondag twee keer.

Gesloten kansels is eigenlijk al jaren een signaal dat er iets goed fout zit. Ik heb ooit op een ambtsdragersconferentie prof. Selderhuis een broeder horen terecht wijzen die kritiek had op bepaalde zaken. Zolang ik bij u nooit uitgenodigd wordt om te preken heeft u geen recht van spreken, was zijn antwoord. En terecht.
Als die broeder geen preekregelaar is kan hij toch ook niets aan doen dat de prof niet komt preken?
Een preekregelaar organiseert alleen, de kerkenraad bepaalt het beleid.
MGG

Bericht door MGG »

Middenrefo schreef: Gisteren, 09:48
Geytenbeekje schreef: 24 jul 2025, 23:03

Een preekregelaar organiseert alleen, de kerkenraad bepaalt het beleid.
Waarbij een kerkenraadslid het niet eens kan zijn met het besluit. De reactie van Slederhuis lijkt een goedkope jijbak.
MidMid

Bericht door MidMid »

Beetje ongevoelige reactie. Gesloten kansels heeft ook te maken met beroepingswerk. Het heeft te maken met kiezen van afvaardigingen etc. Je brengt predikanten simpelweg in de problemen.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: 24 jul 2025, 22:21 Het is vrij eenvoudig. Als jullie meer vertrouwen hebben in de ‘linkerkant’ en jullie gemeente blijft dan ongedeeld dan ga je niet mee met Rijnsburg en ben je binnen twee synodeperioden lid van de NGK.
Toen er nog een variant met een A en B zuil op de GS tafel lag was duidelijk dat de zuil met de ongehoorzame kerkenraden en de loyalisten vrij snel zouden gaan samenspreken met de NGK. Dat had m.i. binnen 5 jaar tot een fusie geleidt. Nu het anders gaat zal dat voor een deel van de nu nog CGK gemeenten nog steeds gaan gelden.

Vraag. Wat is voor gemeenten als Lelystad, Hilversum of Nieuwegein nog kerkscheidend met de NGK?
Het is niet eenvoudig... Denk nu eens vanuit het midden in plaats van continu vanuit de flanken. Op de flank is het inderdaad ogenschijnlijk eenvoudig.

Wij hebben geen vertrouwen in Rijnsburg zonder ruimere flank op links. En geen vertrouwen in links zover het tegengewicht van de kerken die zich nu herkennen in Rijnsburg. Dat is juist midden zijn.

Een fusie met de NGK zie ik niet zitten. En evenmin een met de PKN. Daarin geldt, ieder op de eigen manier, een andere binding aan de Schrift en belijdenis.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 09:27 Ik vind het juist veel gezonder als er minstens maandelijks en liever nog vaker geruild wordt. Het lijkt me ook zeker geen gedram in de marge. Het is een essentieel punt in een kerkverband dat je gezamenlijk zorg draagt voor de predikantsvoorziening.
En buiten dat is het heel waardevol om ook andere predikanten te horen, dat geeft een veel ruimer beeld.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

MidMid schreef: Gisteren, 10:51

Het is niet eenvoudig... Denk nu eens vanuit het midden in plaats van continu vanuit de flanken. Op de flank is het inderdaad ogenschijnlijk eenvoudig.

Wij hebben geen vertrouwen in Rijnsburg zonder ruimere flank op links. En geen vertrouwen in links zover het tegengewicht van de kerken die zich nu herkennen in Rijnsburg. Dat is juist midden zijn.

Een fusie met de NGK zie ik niet zitten. En evenmin een met de PKN. Daarin geldt, ieder op de eigen manier, een andere binding aan de Schrift en belijdenis.
Is het probleem met ruime flanken, niet dat je mogelijk in de zelfde situatie komt als nu al?

Andere binding is, de Bijbel niet serieus nemen, waarom moet daar ruimte voor zijn?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie