Kerkelijke eenheid / Kanselruil

MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 14 sep 2023, 22:40
MGG schreef: 14 sep 2023, 22:30
Psalm schreef: 14 sep 2023, 22:00 Jammer dat hij nu terugkrabbelt. Waarschijnlijk is er behoorlijk wat druk op hem uitgeoefend.
Waar krabbelt hij terug? 'Het is NOOIT zijn bedoeling geweest'. De tweede zin is puur een negatieve speculatie. In antwoord 112 lees ik 'ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere'
Wat is niet de bedoeling geweest? Heb je betreffend fragment gezien/gehoord? Laten we wel eerlijk blijven. Ik heb veel respect voor predikanten en hun ambt. Maar een antwoord dat het nooit de bedoeling is geweest bevreemd me wel een beetje!
Ik doe het met de informatie die voorhanden is. Ik vind het ongepast om (negatieve) speculaties te plaatsen. Het telefoonnummer van de betreffende predikant is openbaar. Hij is de aangewezen persoon om je vraag aan te stellen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Psalm »

Het probleem met de Gereformeerde Gemeente is gewoon dat tegengeluid niet geduld wordt. Er is geen enkele dominee die met ds. Van den Brink in gesprek wil. Dat vind ik echt een zwaktebod. Nu sluiten ze de gelederen, maar van een echt gesprek is het nooit gekomen. Ds. Visser in heeft in het RD een soort verkennend gesprek gehad. Dat waardeer ik zeer. Maar gewoon een diep theologisch gesprek is blijkbaar niet mogelijk.

Ik heb ook gehoord dat het bezoeken van geloofstoerustingsavonden (in sommige gemeenten) sencurabel is geworden. Dat gaat wel erg ver.
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Psalm schreef: 14 sep 2023, 22:45 @MGG

Bekijk dit filmpje maar. Hier is hij toch positief over ds. Van den Brink en zijn "boekjes". Ds. Vreugdenhil weet echt wel wat hij daar zegt. Deze uitspraken zijn echt geen "slip of the tongue".

https://youtu.be/7SmeejSCLaM?si=gXvlE_kinraEE7C0

Hmm, om nu meteen met antwoord 112 aan te komen vind ik wel beetje kort door de bocht. Je mag best wel kritisch kijken naar het hele gebeuren. T'lijkt anders net een dictatuur.
Dat ontkent ik ook niet. Kritisch kijken is wat anders dan speculeren dat iemand onder druk wordt gezet. Ik vind deze speculatie strijdig met antwoord 112.
vriend-en-metgezel
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door vriend-en-metgezel »

Psalm schreef: 14 sep 2023, 22:51 Ik heb ook gehoord dat het bezoeken van geloofstoerustingsavonden (in sommige gemeenten) sencurabel is geworden. Dat gaat wel erg ver.
Is dat geen broodje aap verhaal? Kerkrechtelijk kan dat toch helemaal niet? Voor censuur moet een van de geboden overtreden worden.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 17:36
Simon0612 schreef: 14 sep 2023, 17:32 Ik vermoed dat Rozendaal last heeft van (externe) factoren die hem wanhopig in een vereenzelviging doen geloven van de GG en GGiN. Nogal heel simpel geredeneerd allemaal. Stuk van Jansse is veel scherper.
Het is overigens wel vreemd dat hij aangeeft te kerken in de GG van Boskoop, terwijl hij lid is in de GGiN van Gouda-Gerbrandyweg.
Nu is Boskoop een vrij gematigde GG, dus dan zouden bepaalde verschillen toch wel duidelijk moeten zijn als je altijd in de GGiN hebt gekerkt. Dat lijkt nu niet bepaald het geval te wezen bij Rozendaal. Hij schrijft dat ds. De Raaf, ook een gematigd middenpredikant, een Comeriaanse prediking heeft. Ik weet zeker dat een groot deel van de GG dat niet direct met hem eens is.
Het is best een conservatieve GG, maar met van oudsher wel een ruime evangelieprediking, bedoel je misschien.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 14 sep 2023, 22:30
Psalm schreef: 14 sep 2023, 22:00 Jammer dat hij nu terugkrabbelt. Waarschijnlijk is er behoorlijk wat druk op hem uitgeoefend.
Waar krabbelt hij terug? 'Het is NOOIT zijn bedoeling geweest'. De tweede zin is puur een negatieve speculatie. In antwoord 112 lees ik 'ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere'
Eens hoor, misschien zag hij het bij nader inzien beter.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 14 sep 2023, 21:23
Erskinees schreef: 14 sep 2023, 21:11 Kan iemand delen wat er in de Saambinder staat over spijt n.a.v. ds. VD Brink?
Als het mag, een paar woorden:
Citaat De SAAMBINDER 14 sept. 2023:
"Broeder Vreugdenhil sprak zijn spijt uit over zijn woorden rond dr. G.A. van den Brink (die via Cvandaag in omloop zijn). Het is nooit zijn bedoeling geweest het op te nemen voor Van den Brinks verwarrende uitspraken."
Overigens zijn lang niet alle uitspraken van dr. Van den Brink verwarrend. Dus dan moet je wel goed onderscheiden.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Refiosi »

vriend-en-metgezel schreef: 14 sep 2023, 21:01
Refiosi schreef: 14 sep 2023, 20:48 Onderbuikgevoel, onder druk gezet… als je wil roddelen, speculeren en de eer en het goed gerucht van de naaste niet wil bevorderen dan moet je dat zelf weten, maar ik dacht dat dit een Reformatorisch forum was… het negende gebod is niet meer in tel?
In mijn bericht onderbouw ik waarom ik denk wat ik denk. Ik zou graag zien dat het anders was. Als je goede argumenten hebt om het tegendeel aan te tonen, nodig ik je uit om ze hier te delen.
Jij beschuldigt predikanten van het onder druk zetten van ds. Vreugdenhil. “Ik denk” is dan echt geen goede onderbouwing. En ik hoef al helemaal geen argumenten te hebben om het tegendeel aan te tonen. Laten we gewoon stoppen met ongefundeerde verdachtmakingen. Denk aan psalm 141.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

DDD schreef: 14 sep 2023, 23:01
GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 17:36
Simon0612 schreef: 14 sep 2023, 17:32 Ik vermoed dat Rozendaal last heeft van (externe) factoren die hem wanhopig in een vereenzelviging doen geloven van de GG en GGiN. Nogal heel simpel geredeneerd allemaal. Stuk van Jansse is veel scherper.
Het is overigens wel vreemd dat hij aangeeft te kerken in de GG van Boskoop, terwijl hij lid is in de GGiN van Gouda-Gerbrandyweg.
Nu is Boskoop een vrij gematigde GG, dus dan zouden bepaalde verschillen toch wel duidelijk moeten zijn als je altijd in de GGiN hebt gekerkt. Dat lijkt nu niet bepaald het geval te wezen bij Rozendaal. Hij schrijft dat ds. De Raaf, ook een gematigd middenpredikant, een Comeriaanse prediking heeft. Ik weet zeker dat een groot deel van de GG dat niet direct met hem eens is.
Het is best een conservatieve GG, maar met van oudsher wel een ruime evangelieprediking, bedoel je misschien.
Ik heb grote moeite met zijn uitdrukking dat "de wolkkolom" hem naar de GG Boskoop geleid heeft. Wat mij betreft ondermijnt dat zijn gehele verdere pleidooi. God voor je kerkelijke (overstap)karretje spannen: ik snap werkelijk niet hoe mensen dat durven.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Terri schreef: 14 sep 2023, 22:43 Hoe dan ook, tijdens die toerustingsdienst spreekt hij toch echt geen frans. Hij zegt heel duidelijk "dat ds Gert van de Brink e.e.a. aan de kaak stelt, klopt dit wel en klopt dat wel in ons kerkelijk gebeuren, nou dan krijg je wat over je heen". Vervolgens raadt hij aan zijn boekjes te lezen.
Ik vind het allemaal zeer bevreemdend.
Ja, het is opvallend (we lezen zulke gevoelige inside info zelden in de officiële organen), maar blijkbaar was er reden en ruimte om de gelederen weer te sluiten. Fijn...! Wat daartoe geleid heeft hoeven wij niet te weten. Blijkbaar stemt ds. Vreugdenhil ermee in. Aangezien hij geen klein kind is en zeker wel een zelfstandig denker lijkt me dat genoeg.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erskinees »

Job schreef: 14 sep 2023, 23:25
DDD schreef: 14 sep 2023, 23:01
GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 17:36
Simon0612 schreef: 14 sep 2023, 17:32 Ik vermoed dat Rozendaal last heeft van (externe) factoren die hem wanhopig in een vereenzelviging doen geloven van de GG en GGiN. Nogal heel simpel geredeneerd allemaal. Stuk van Jansse is veel scherper.
Het is overigens wel vreemd dat hij aangeeft te kerken in de GG van Boskoop, terwijl hij lid is in de GGiN van Gouda-Gerbrandyweg.
Nu is Boskoop een vrij gematigde GG, dus dan zouden bepaalde verschillen toch wel duidelijk moeten zijn als je altijd in de GGiN hebt gekerkt. Dat lijkt nu niet bepaald het geval te wezen bij Rozendaal. Hij schrijft dat ds. De Raaf, ook een gematigd middenpredikant, een Comeriaanse prediking heeft. Ik weet zeker dat een groot deel van de GG dat niet direct met hem eens is.
Het is best een conservatieve GG, maar met van oudsher wel een ruime evangelieprediking, bedoel je misschien.
Ik heb grote moeite met zijn uitdrukking dat "de wolkkolom" hem naar de GG Boskoop geleid heeft. Wat mij betreft ondermijnt dat zijn gehele verdere pleidooi. God voor je kerkelijke (overstap)karretje spannen: ik snap werkelijk niet hoe mensen dat durven.
Precies. Blijkbaar lijken GG Boskoop en zijn voormalige GGiN dus níét als twee druppels water op elkaar.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Job schreef: 14 sep 2023, 23:25
Ik heb grote moeite met zijn uitdrukking dat "de wolkkolom" hem naar de GG Boskoop geleid heeft. Wat mij betreft ondermijnt dat zijn gehele verdere pleidooi. God voor je kerkelijke (overstap)karretje spannen: ik snap werkelijk niet hoe mensen dat durven.
Precies dit ja. Zijn activistische manier van werken zou ook de mijne niet zijn. Daarnaast vind ik zijn ‘wegstreep’ tactiek ook heel erg kort door de bocht.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 15 sep 2023, 08:55
Job schreef: 14 sep 2023, 23:25
Ik heb grote moeite met zijn uitdrukking dat "de wolkkolom" hem naar de GG Boskoop geleid heeft. Wat mij betreft ondermijnt dat zijn gehele verdere pleidooi. God voor je kerkelijke (overstap)karretje spannen: ik snap werkelijk niet hoe mensen dat durven.
Precies dit ja. Zijn activistische manier van werken zou ook de mijne niet zijn. Daarnaast vind ik zijn ‘wegstreep’ tactiek ook heel erg kort door de bocht.
Het is wat kort door de bocht, maar hij benoemd wel terechte punten.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef: 15 sep 2023, 10:13
Simon0612 schreef: 15 sep 2023, 08:55
Job schreef: 14 sep 2023, 23:25
Ik heb grote moeite met zijn uitdrukking dat "de wolkkolom" hem naar de GG Boskoop geleid heeft. Wat mij betreft ondermijnt dat zijn gehele verdere pleidooi. God voor je kerkelijke (overstap)karretje spannen: ik snap werkelijk niet hoe mensen dat durven.
Precies dit ja. Zijn activistische manier van werken zou ook de mijne niet zijn. Daarnaast vind ik zijn ‘wegstreep’ tactiek ook heel erg kort door de bocht.
Het is wat kort door de bocht, maar hij benoemd wel terechte punten.
De huidige discussie in het GerGem topic is voor mij het bewijs dat Roozendaal ook de nodige zaken mist/niet wegneemt. Lees de discussie daar en zie hoe GG tegenover GG staat. Neem dan samengaan wat minder in de mond en zorg dat het huidige verband bij elkaar blijft.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
CvdW
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Simon0612 schreef: 15 sep 2023, 11:05
MGG schreef: 15 sep 2023, 10:13
Simon0612 schreef: 15 sep 2023, 08:55
Job schreef: 14 sep 2023, 23:25
Ik heb grote moeite met zijn uitdrukking dat "de wolkkolom" hem naar de GG Boskoop geleid heeft. Wat mij betreft ondermijnt dat zijn gehele verdere pleidooi. God voor je kerkelijke (overstap)karretje spannen: ik snap werkelijk niet hoe mensen dat durven.
Precies dit ja. Zijn activistische manier van werken zou ook de mijne niet zijn. Daarnaast vind ik zijn ‘wegstreep’ tactiek ook heel erg kort door de bocht.
Het is wat kort door de bocht, maar hij benoemd wel terechte punten.
De huidige discussie in het GerGem topic is voor mij het bewijs dat Roozendaal ook de nodige zaken mist/niet wegneemt. Lees de discussie daar en zie hoe GG tegenover GG staat. Neem dan samengaan wat minder in de mond en zorg dat het huidige verband bij elkaar blijft.
Welke reden dragen we aan bij 'zorg dat het huidige verband bij elkaar blijft'? Laat helder zijn, ik ben niet voor scheuringen. En hoe houden we het bij elkaar?
Plaats reactie