Natuurlijk gebeuren zulke dingen. Niet vaak, maar ze gebeuren wel.J.C. Philpot schreef:Een hele vreemde herinnering. Een dominee in een rechtse kerk die vingers op laat steken van kinderen die bekeerd denken te zijn. En dan zet dat er "een week of wat" gehuild moet zijn, en dat je dan bekeerd bent.
Behoudende Reformatorische dominees laten geen vingers opsteken met de vraag "wie is er hier bekeerd". Laten we het erop houden dat je herinneringen van het incident niet meer zo helder zijn.
Erdee
Re: Erdee
- FlyingEagle
Op welke pagina staat het in de krant? Ik kan het niet vinden
- J.C. Philpot
Ik heb er mijn serieuze twijfels over. Ook over de minimale tijdspanne van "een week ofzo". En ik heb al heel wat gekke voorvallen uit Reformatorische kring gehoord.Herman schreef:Natuurlijk gebeuren zulke dingen. Niet vaak, maar ze gebeuren wel.
En dat ook nog naar aanleiding van een prima parafrase van een prachtig werkje van Comrie.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 jan 2023, 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- FlyingEagle
DankHerman schreef:Laatste pagina onderaan.FlyingEagle schreef:Op welke pagina staat het in de krant? Ik kan het niet vinden
Ik vind dat altijd een beetje jammer bij GGlid. Nu is zijn antwoord: ik sluit me bij Philpot aan. Ik hoor het graag van hemzelf. Al vraag ik me dat dit keer wel af. Ik ben benieuwd.J.C. Philpot schreef:De vraag is niet aan mij gesteld, maar in afwachting van GGL zou mijn antwoord zijn:Ad Anker schreef:Wat zou jouw antwoord zijn wanneer deze vraag gesteld zou worden op huisbezoek?Kun je zeggen: "U dorst naar God? Dan bent u wedergeboren!"
Als de Heere dorst werkt, werkt hij ook de daad van het drinken (toevluchtsnemend geloof). Als dat er niet is, kun je er niet vanuit gaan dat je wederomgeboren bent. Van dorst of honger alleen kun je ook in het natuurlijke niet leven.
Ik geloof daar toch echt niets van. Gebeurt dat echt 'natuurlijk'?Herman schreef:Natuurlijk gebeuren zulke dingen. Niet vaak, maar ze gebeuren wel.J.C. Philpot schreef:Een hele vreemde herinnering. Een dominee in een rechtse kerk die vingers op laat steken van kinderen die bekeerd denken te zijn. En dan zet dat er "een week of wat" gehuild moet zijn, en dat je dan bekeerd bent.
Behoudende Reformatorische dominees laten geen vingers opsteken met de vraag "wie is er hier bekeerd". Laten we het erop houden dat je herinneringen van het incident niet meer zo helder zijn.
-
- Verbannen
Dat is een te gemakkelijke vraag, waarmee gestaltelijkheden en ervaringen een grond kunnen worden. En je komt dan ook op het spanningsveld van wanneer het moment van wedergeboorte plaatsvindt en wanneer een zondaar dit bewust ervaart door Gods Geest. Tegen iemand zeggen dat hij is wedergeboren, terwijl hij daar geen (bewuste) kennis van heeft, is levensgevaarlijk.Ad Anker schreef:Je geeft geen antwoord op mijn vraag.GerefGemeente-lid schreef:Het gaat hier over het dorsten naar God. En alleen degenen die een droefheid kennen tot God kennen iets van die geestelijke dorst.Ad Anker schreef:Helder hoor, al is dat een weerlegging van het loochenen van de totale doodstaat.
Kun je zeggen: "U dorst naar God? Dan bent u wedergeboren!"
Van nature zijn wij allen (dus ver voor de wedergeboorte!) dorstig naar deze wereld. Maar als God door Zijn geest werkt, dan wordt komt er een dorst naar het levende water.Wat zou jouw antwoord zijn wanneer deze vraag gesteld zou worden op huisbezoek?Kun je zeggen: "U dorst naar God? Dan bent u wedergeboren!"
En verder sluit ik me aan bij @J.C. Philpot.
Het is een gesloten vraag, dus je kunt antwoorden met 'ja' en 'nee'. Daar beginnen we dus mee. Ik meen uit je antwoord op te maken dat je 'nee' bedoelt. Je antwoord zou kunnen zijn:GerefGemeente-lid schreef:Dat is een te gemakkelijke vraag, waarmee gestaltelijkheden en ervaringen een grond kunnen worden. En je komt dan ook op het spanningsveld van wanneer het moment van wedergeboorte plaatsvindt en wanneer een zondaar dit bewust ervaart door Gods Geest. Tegen iemand zeggen dat hij is wedergeboren, terwijl hij daar geen (bewuste) kennis van heeft, is levensgevaarlijk.Ad Anker schreef: Je geeft geen antwoord op mijn vraag.Wat zou jouw antwoord zijn wanneer deze vraag gesteld zou worden op huisbezoek?Kun je zeggen: "U dorst naar God? Dan bent u wedergeboren!"
En verder sluit ik me aan bij @J.C. Philpot.
Nee, dat kun je niet zeggen. Gestalten en ervaringen, waaronder 'dorsten' zou kunnen vallen, zijn geen grond voor de eeuwigheid. Iemand is pas wedergeboren als hij dat zelf weet.
Ik heb wel een vervolgvraag: Wanneer weet iemand wedergeboren te zijn?
Re: RE: Re: Erdee
Dit gaat toch wel echt heel ver. Hier is de basisveiligheid van het forum aan de orde. Dit soort opmerkingen vallen wat mij betreft in dezelfde categorie als mensen die zeggen dat dominees geen kinderen verkrachten.Ad Anker schreef:Ik geloof daar toch echt niets van. Gebeurt dat echt 'natuurlijk'?Herman schreef:Natuurlijk gebeuren zulke dingen. Niet vaak, maar ze gebeuren wel.J.C. Philpot schreef:Een hele vreemde herinnering. Een dominee in een rechtse kerk die vingers op laat steken van kinderen die bekeerd denken te zijn. En dan zet dat er "een week of wat" gehuild moet zijn, en dat je dan bekeerd bent.
Van J.C. Philpot en van jou allebei. Ik ben niet zo van het weghalen van onwelgevallige teksten maar ik vind dat je als mensen zoiets zeggen echt niet zomaar kunt schrijven dat ze het zich wel verkeerd zullen herinneren.
Pas las ik nog een artikel over kinderen die geofferd worden in satanische rituelen. Daarvan is ook heel lang gezegd: het zal wel verzonnen zijn. Nu zijn er toch duidelijke aanwijzingen dat het gebeurt. Mensen hebben de neiging om dingen die ze niet willen geloven, ook niet te geloven. Maar daarmee doe je mensen die iets hebben meegemaakt, onnodig pijn.
En bovendien is het ook slordig, want kinderen onthouden zulke dingen vaak letterlijk en heel goed.
Pas las ik nog een artikel over kinderen die geofferd worden in satanische rituelen. Daarvan is ook heel lang gezegd: het zal wel verzonnen zijn. Nu zijn er toch duidelijke aanwijzingen dat het gebeurt. Mensen hebben de neiging om dingen die ze niet willen geloven, ook niet te geloven. Maar daarmee doe je mensen die iets hebben meegemaakt, onnodig pijn.
En bovendien is het ook slordig, want kinderen onthouden zulke dingen vaak letterlijk en heel goed.
Ik vind jouw vraag een typische “valse tegenstelling”.Ad Anker schreef:Ik vind dat altijd een beetje jammer bij GGlid. Nu is zijn antwoord: ik sluit me bij Philpot aan. Ik hoor het graag van hemzelf. Al vraag ik me dat dit keer wel af. Ik ben benieuwd.J.C. Philpot schreef:De vraag is niet aan mij gesteld, maar in afwachting van GGL zou mijn antwoord zijn:Ad Anker schreef:Wat zou jouw antwoord zijn wanneer deze vraag gesteld zou worden op huisbezoek?Kun je zeggen: "U dorst naar God? Dan bent u wedergeboren!"
Als de Heere dorst werkt, werkt hij ook de daad van het drinken (toevluchtsnemend geloof). Als dat er niet is, kun je er niet vanuit gaan dat je wederomgeboren bent. Van dorst of honger alleen kun je ook in het natuurlijke niet leven.
Er zijn kenmerken van genade, daar zijn we het volgens mij over eens. Dat je niet op grond van kenmerken individueel zomaar grote conclusies mag trekken, betekent natuurlijk niet dat dan het omgekeerde waar is, namelijk dat het (in dit geval “dorst naar God”) geen kenmerken van genade zouden zijn.
En ik hoop dat er op huisbezoek nooit iemand wordt “zalig gesproken” op basis van dorst naar God. Het werk van de Heilige Geest is Christus verheerlijken en wij mensjes hebben geen andere grond te leggen.
-
- Verbannen
Goed, dan mag @JoP mij de naam van de dominee en het kind geven, dan ga ik het direct natrekken.DDD schreef:Van J.C. Philpot en van jou allebei. Ik ben niet zo van het weghalen van onwelgevallige teksten maar ik vind dat je als mensen zoiets zeggen echt niet zomaar kunt schrijven dat ze het zich wel verkeerd zullen herinneren.
Ik geloof er namelijk niets van. Alsof kinderen van 10 jaar het hilarisch vinden als een leeftijdsgenootje zegt dat ze bekeerd is.
Verder eens met @Posthoorn en @TSD. Ik heb richting @Ad Anker daar niets meer aan toe te voegen.