Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

DDD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door DDD »

MGG schreef: 24 jul 2025, 21:22
MidMid schreef: 24 jul 2025, 21:13 De vraag die je stelt, heb ik eerder uitgebreid beantwoord. Even zoeken en je vind mijn gedachten daarover.

Qua predikanteen het aantal voorbeelden kan ik uitbreiden, is dat nuttig?

Mijn stelling is dat afwijkingen die nu spelen niet dé ziekte zijn. Het zijn symptomen van een langer samen ziekzijn. En volgens mij moet je echt een vreemde in de CGK zijn om daar niet te onderkennen. Het nu focussen op deze twee kwesties (en laatste GS met name op v&a ) is kwalijk. Zou bij mij de vraag oproepen waarom dit nu opeens kerk scheidend zou moeten zijn, als dit eerder niet kerk scheidend was. Dit speelde immers vorige synode ook al...

Dat meerdere vergaderingen krachteloos zouden zijn en geen besluiten meer kunnen nemen, bestrijd ik (net als KOKR) van onze kerken doet.
De rechterflank heeft veel te laat beseft dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. De linkerflank heeft slimmer gehandeld en de tijd zijn werk laten doen. Het midden beseft dat je vanzelf een keer partij moet kiezen.
De rechterflank was wellicht nooit eerder in de machtspositie om daar iets aan te doen. Naarmate linkerflankgemeenten meer afstand voelen tot de synode, worden de mogelijkheden groter. Over bijvoorbeeld vrouw en ambt was er al in de jaren 80 minstens één hoogleraar die voorstander was. Dus de loop van de geschiedenis had ook heel anders kunnen zijn.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: 24 jul 2025, 21:13 De vraag die je stelt, heb ik eerder uitgebreid beantwoord. Even zoeken en je vind mijn gedachten daarover.

Qua predikanteen het aantal voorbeelden kan ik uitbreiden, is dat nuttig?

Mijn stelling is dat afwijkingen die nu spelen niet dé ziekte zijn. Het zijn symptomen van een langer samen ziekzijn. En volgens mij moet je echt een vreemde in de CGK zijn om daar niet te onderkennen. Het nu focussen op deze twee kwesties (en laatste GS met name op v&a ) is kwalijk. Zou bij mij de vraag oproepen waarom dit nu opeens kerk scheidend zou moeten zijn, als dit eerder niet kerk scheidend was. Dit speelde immers vorige synode ook al...

Dat meerdere vergaderingen krachteloos zouden zijn en geen besluiten meer kunnen nemen, bestrijd ik (net als KOKR) van onze kerken doet.
Je hebt de feiten niet op orde. De vorige synode was de ongehoorzaamheid er nog amper en er was nog een kerkelijke weg van revisie. Dat er kerkenraden zo brutaal waren om in revisie te gaan maar daarna niet te wachten op de behandeling maar hun ongehoorzaamheid gewoon doorzetten is natuurlijk nooit goed te praten.
Mij is wel eens gevraagd wat ik zou hebben gedaan als de synode anders had besloten. Dus vrouw in ambt een legitieme plaats had gegeven. Zelfde over thema homoseksualiteit. Dan had ik de CGK verlaten.

Meerdere vergaderingen kunnen nog van alles besluiten maar er is geen kerkenraad die zich aan die besluiten hoeft te houden. Nu ongehoorzaamheid geen consequenties heeft zijn de meerdere vergaderingen krachteloos. Er zijn er al een heel aantal vergaderingen die dat beseffen en niet meer samenkomen en alleen de hoognodige regelingen treffen.

De CGK zal niet meer doorgaan op de ‘oude voet’ . Als dat besef er is bij alle 181 gemeenten kan er ruimte komen voor een richting die het minst schadelijk is voor de plaatselijke gemeenten. Laten we daar onze energie insteken i.p.v. elkaar bestrijden .

Agree to disagree moet voorlopig ons motto zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Ik heb de uitgebreide reacties en discussies n.a.v. mijn laatste bericht met interesse gelezen. MidMid zit wat mij betreft aardig in de richting. Laten we het even terugbrengen tot de vraag wat een middengemeente in Rijnsburg kan verwachten. Ik kan hier niet ingaan op de contacten die ik persoonlijk heb geprobeerd te krijgen, dus laten we het houden bij publieke bronnen.

Ds. Egas heeft als reactie op vragen van ds. Schenau in het ND gezegd dat Rijnsburg de middengemeentes die zich nu aan de vierslag houden niet meer bedenktijd wil geven en dat er geen sprake kan zijn van kanselruil met andere delen van de CGK.

Dan weet ik dus heel feitelijk dat een flink aantal van de predikanten die nu wel bij ons voorgaan, straks niet meer bij ons voor mogen gaan als we ons bij Rijnsburg aansluiten. Verder weet ik feitelijk ook dat het aantal predikanten dat dan wel bij ons voor kan gaan klein is, omdat nogal wat predikanten onze richtlijnen voor de liturgie niet accepteren. Nu zijn we bij ons best flexibel, maar we hebben wel ons eigen karakter in de Erediensten. En kerkordelijk bepaalt de kerkenraad de richtlijnen voor de liturgie, niet de gastpredikant. De kerkorde hoort toch ook bij de vierslag?

Verder weet ik feitelijk ook dat een eigen predikant van onze gemeente niet voor mag gaan in een flink deel van de kerken die meedoen aan Rijnsburg. Je kunt het zomaar lezen op de website van een behoudende CGK gemeente, dat ze terughoudend zijn in hun uitnodigingsbeleid voor predikanten. En als je dan kijkt in hun archief van kerkdiensten dan is ook duidelijk wat dat betekent. Bijvoorbeeld wel ds. Uitslag, maar niet ds. H.K Sok, om maar een voorbeeld te noemen. Dan zal een predikant van een wat meer progressieve middengemeente al helemaal niet in aanmerking komen.

Ik respecteer het beleid van dergelijke gemeenten, maar probeer je nu gewoon eens in te leven in de situatie van een andere gemeente, zoals de onze. Is het dan echt zo vreemd dat ik niet veel vertrouwen hebt in de groep waarin we terecht zouden komen, als die niet op voorhand de huidige ruimte in de liturgie de we hebben willen garanderen en niet op voorhand de kansels willen openstellen voor iedereen die zich bij deze groep aansluit? Zou dat niet een veel mooier begin zijn geweest?
MidMid

Bericht door MidMid »

Nu ongehoorzaamheid geen consequenties heeft zijn de meerdere vergaderingen krachteloos.
Volgens mij heeft het behoorlijke consequenties...
Ik zag een GS sluiten zonder roepende kerk aan te wijzen. Dat is toch een consequentie?

Het frame dat een kerkenraad niets meer hoeft met besluiten van meerdere vergaderingen, is zo'n 'laag frame'. Dat is eigen verzonnen kerkrecht. En nee, voordat die straks weer uit de mouw geschud wordt, ik ben niet slecht ingevoerd of onwetend. Op de GS is dit ook zo niet ter tafel gebracht. Het is echt een 'uitwerking van nadien'. Als dat onomwonden was gezegd 'met dit besluit kunnen classes ed. niet meer wettig vergaderen', betwijfel ik of er een meerderheid was gekomen.

Het gaat overigens om 2 classes die formeel echt afgeschaald zijn (den Haag en Zwolle). De rest draaide tot voor deze GS gewoon. Dat allerlei kerkenraden nu versterkt laten gaan, is aan hem. Zie opnieuw de FAQ van KOKR.

Met alle respect overigens, wat jouw persoonlijke actie zou zijn geweest bij een 'als dan' vind ik niet heel relevant. De kerk wordt niet bestuurd door persoonlijk denken, maar door het 'het heeft de Geest en ons (in eenparigheid) goed gedacht.'
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Sinds wanneer zijn middengemeentes progressief?
Middengemeentes waren vrij in bijzaken (liturgie, vertaling, etc.) maar strikt in hoofdzaken. Die kunnen zich toch nooit verenigen met standpunten die tegen kerkorde en genomen besluiten ingaan?
Jullie verdedigen een casus die niet bestaat.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Maar waarom zou je je dan met alle geweld bij de afscheiding willen aansluiten? Omdat je -op zich mijns inziens terecht- vindt dat de linkerflankgemeenten zich ongepast gedragen?
Middenrefo

Bertiel schreef: 24 jul 2025, 22:03 Sinds wanneer zijn middengemeentes progressief?
Middengemeentes waren vrij in bijzaken (liturgie, vertaling, etc.) maar strikt in hoofdzaken. Die kunnen zich toch nooit verenigen met standpunten die tegen kerkorde en genomen besluiten ingaan?
Jullie verdedigen een casus die niet bestaat.
Een progressieve middengemeente is een gemeente die zich wel houdt aan de vierslag, maar alle ruimte die er is ook maximaal benut. Daarnaast hebben ze een open kansel en gaan er dus ook predikanten voor uit gemeenten die zich niet aan alle besluiten houden, want die predikanten zijn nog steeds CGK en niet onder tucht gesteld. Progressieve middengemeenten hebben vaak ook kanselruil met PKN en NGK. Die casus bestaat echt, juist typisch CGK zou ik willen zeggen.
Middenrefo

DDD schreef: 24 jul 2025, 22:05 Maar waarom zou je je dan met alle geweld bij de afscheiding willen aansluiten? Omdat je -op zich mijns inziens terecht- vindt dat de linkerflankgemeenten zich ongepast gedragen?
Nou, niet met alle geweld hoor. Maar we wilden het wel serieus onderzoeken. Als je je als gemeente bewust aan de synodebesluiten houdt is dat toch niet onlogisch?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 24 jul 2025, 22:05 Maar waarom zou je je dan met alle geweld bij de afscheiding willen aansluiten? Omdat je -op zich mijns inziens terecht- vindt dat de linkerflankgemeenten zich ongepast gedragen?
Normaal gesproken worden gemeenten die zich onttrekken aan de synode(besluiten) tot de afscheiding gerekend. Wonderlijk frame weer. Maar als je het maar vaak genoeg zegt....
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: 24 jul 2025, 21:57 Ik heb de uitgebreide reacties en discussies n.a.v. mijn laatste bericht met interesse gelezen. MidMid zit wat mij betreft aardig in de richting. Laten we het even terugbrengen tot de vraag wat een middengemeente in Rijnsburg kan verwachten. Ik kan hier niet ingaan op de contacten die ik persoonlijk heb geprobeerd te krijgen, dus laten we het houden bij publieke bronnen.

Ds. Egas heeft als reactie op vragen van ds. Schenau in het ND gezegd dat Rijnsburg de middengemeentes die zich nu aan de vierslag houden niet meer bedenktijd wil geven en dat er geen sprake kan zijn van kanselruil met andere delen van de CGK.

Dan weet ik dus heel feitelijk dat een flink aantal van de predikanten die nu wel bij ons voorgaan, straks niet meer bij ons voor mogen gaan als we ons bij Rijnsburg aansluiten. Verder weet ik feitelijk ook dat het aantal predikanten dat dan wel bij ons voor kan gaan klein is, omdat nogal wat predikanten onze richtlijnen voor de liturgie niet accepteren. Nu zijn we bij ons best flexibel, maar we hebben wel ons eigen karakter in de Erediensten. En kerkordelijk bepaalt de kerkenraad de richtlijnen voor de liturgie, niet de gastpredikant. De kerkorde hoort toch ook bij de vierslag?

Verder weet ik feitelijk ook dat een eigen predikant van onze gemeente niet voor mag gaan in een flink deel van de kerken die meedoen aan Rijnsburg. Je kunt het zomaar lezen op de website van een behoudende CGK gemeente, dat ze terughoudend zijn in hun uitnodigingsbeleid voor predikanten. En als je dan kijkt in hun archief van kerkdiensten dan is ook duidelijk wat dat betekent. Bijvoorbeeld wel ds. Uitslag, maar niet ds. H.K Sok, om maar een voorbeeld te noemen. Dan zal een predikant van een wat meer progressieve middengemeente al helemaal niet in aanmerking komen.

Ik respecteer het beleid van dergelijke gemeenten, maar probeer je nu gewoon eens in te leven in de situatie van een andere gemeente, zoals de onze. Is het dan echt zo vreemd dat ik niet veel vertrouwen hebt in de groep waarin we terecht zouden komen, als die niet op voorhand de huidige ruimte in de liturgie de we hebben willen garanderen en niet op voorhand de kansels willen openstellen voor iedereen die zich bij deze groep aansluit? Zou dat niet een veel mooier begin zijn geweest?
Het is vrij eenvoudig. Als jullie meer vertrouwen hebben in de ‘linkerkant’ en jullie gemeente blijft dan ongedeeld dan ga je niet mee met Rijnsburg en ben je binnen twee synodeperioden lid van de NGK.
Toen er nog een variant met een A en B zuil op de GS tafel lag was duidelijk dat de zuil met de ongehoorzame kerkenraden en de loyalisten vrij snel zouden gaan samenspreken met de NGK. Dat had m.i. binnen 5 jaar tot een fusie geleidt. Nu het anders gaat zal dat voor een deel van de nu nog CGK gemeenten nog steeds gaan gelden.

Vraag. Wat is voor gemeenten als Lelystad, Hilversum of Nieuwegein nog kerkscheidend met de NGK?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

Dat ze voluit CGK zijn misschien?

Van MidMid!
DDD

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 24 jul 2025, 22:18
Normaal gesproken worden gemeenten die zich onttrekken aan de synode(besluiten) tot de afscheiding gerekend. Wonderlijk frame weer. Maar als je het maar vaak genoeg zegt....
Dat is het ingewikkelde in dit geval. Ik vind óók dat de linkerflankgemeenten zich aan de afspraken moeten houden. En ik vind dat er ruimte gemaakt moet worden voor alle gemeenten die CGK willen zijn en Schrift en belijdenis erkennen.

Maar goed. Een deel van de gemeenten is rebels. Maar een ander deel loopt weg en start een nieuw gezin, waar de regels van Vader strikt worden toegepast. Ik moet daarbij steeds aan de gelijkenis over de verloren zoon denken. Ik kan het eerlijk niet helpen, terwijl ik ook echt begrijp dat er mensen zijn die afwijken van hun interpretatie niet voor hun rekening kunnen nemen.
HHR

Bericht door HHR »

Dat hele gezeur over gesloten kansels snap ik niet.
Prima als je eens wilt ruilen met gast predikant maar uitgangspunt voor een gemeente is : je beroept een predikant en die gaat voor in eigen gemeente.
Ruilen is geen uitgangspunt voor kerkverband.

Daar een punt van maken in de crisis die er nu is komt bij mij over als gedram in de marge.
Middenrefo

huisman schreef: 24 jul 2025, 22:21 Het is vrij eenvoudig. Als jullie meer vertrouwen hebben in de ‘linkerkant’ en jullie gemeente blijft dan ongedeeld dan ga je niet mee met Rijnsburg en ben je binnen twee synodeperioden lid van de NGK.
Toen er nog een variant met een A en B zuil op de GS tafel lag was duidelijk dat de zuil met de ongehoorzame kerkenraden en de loyalisten vrij snel zouden gaan samenspreken met de NGK. Dat had m.i. binnen 5 jaar tot een fusie geleidt. Nu het anders gaat zal dat voor een deel van de nu nog CGK gemeenten nog steeds gaan gelden.

Vraag. Wat is voor gemeenten als Lelystad, Hilversum of Nieuwegein nog kerkscheidend met de NGK?
Zo eenvoudig is het niet, omdat we niet meer vertrouwen hebben in de linkerflank dan in de rechterflank. We hebben ons daarom ook niet aangesloten bij Dordrecht-Zuid.
Wat betreft die vraag; dat zou je die gemeenten zelf moeten vragen. Maar ik kan me voorstellen dat ze zich ook echt onderdeel voelen van de CGK traditie, hoe moeilijk dat misschien ook voor de rechterflank te begrijpen is.
Middenrefo

HHR schreef: 24 jul 2025, 22:31 Dat hele gezeur over gesloten kansels snap ik niet.
Prima als je eens wilt ruilen met gast predikant maar uitgangspunt voor een gemeente is : je beroept een predikant en die gaat voor in eigen gemeente.
Ruilen is geen uitgangspunt voor kerkverband.

Daar een punt van maken in de crisis die er nu is komt bij mij over als gedram in de marge.
Is dit onbegrip of onwetendheid? Wat als je een paar jaar vacant bent als gemeente? Maar los daarvan hebben predikanten tegenwoordig vrije zondagen en vaste ruilzondagen. Zelfs als je een eigen predikant hebt gaat er zeer regelmatig een gastpredikant voor. En als je vacant bent elke zondag twee keer.

Gesloten kansels is eigenlijk al jaren een signaal dat er iets goed fout zit. Ik heb ooit op een ambtsdragersconferentie prof. Selderhuis een broeder horen terecht wijzen die kritiek had op bepaalde zaken. Zolang ik bij u nooit uitgenodigd wordt om te preken heeft u geen recht van spreken, was zijn antwoord. En terecht.
Plaats reactie