Dia, kom met argumenten dat is wat gevraagd wordt, niets meer, niets minder.-DIA- schreef:Meest durven we onze mond niet meer te openen. De reden is dat we 1. er ons niet voor over hebben, en 2. dat we niet verstaan worden.Mara schreef:Pardon??Jantje schreef: Toen ds. H. student was (tussen 1960 en 1962!) werd na afloop van een zondagmorgendienst in een Veluwse kerkenraadskamer tegen hem gezegd: 'Mené, mené, thekel urpharsin.' oftewel: 'Gewogen en te licht bevonden.'
Hij heeft er na die zondag nooit meer gepreekt.![]()
![]()
Dit vind ik echt heel erg!
En hoe weet jij dit zo zeker trouwens?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Willen we dan aansturen op een nog grotere verwarring en als gevolg daarvan een kerkscheuring? Nee toch!?Auto schreef:Dia, kom met argumenten dat is wat gevraagd wordt, niets meer, niets minder.-DIA- schreef:Meest durven we onze mond niet meer te openen. De reden is dat we 1. er ons niet voor over hebben, en 2. dat we niet verstaan worden.Mara schreef:Pardon??Jantje schreef: Toen ds. H. student was (tussen 1960 en 1962!) werd na afloop van een zondagmorgendienst in een Veluwse kerkenraadskamer tegen hem gezegd: 'Mené, mené, thekel urpharsin.' oftewel: 'Gewogen en te licht bevonden.'
Hij heeft er na die zondag nooit meer gepreekt.![]()
![]()
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het gaat mij om de wijze waarop DIA! Als je dit zo tegen een beginnend predikant zegt, als k.r., is dat niet bepaald een positieve manier van feed back, om het zo maar even te noemen.-DIA- schreef:Meest durven we onze mond niet meer te openen. De reden is dat we 1. er ons niet voor over hebben, en 2. dat we niet verstaan worden.Mara schreef: Pardon??![]()
![]()
Ook aangaande andere predikanten (zo ik dat wilde) kan ik zulke zaken meedelen, maar hier en nu lijkt me zwijgen beter dan spreken.
Dit is koud en liefdeloos.
Als er iets ontbroken heeft aan die preek, dat is mogelijk, zeg je dit als ouderling (het woord zegt het al!) op een liefdevolle en betrokken manier. Op deze wijze serveer je iemand keihard af.
En zie eens hoe lang dit blijft hangen. Het gaat kennelijk van mond tot mond, nog steeds.
Ik kan me hier echt boos over maken, dat mensen zo met elkaar omgaan in een consistorie notabene.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dia, je kan er van alles bijtrekken, maar je zegt wat over een predikant, dan vragen mensen naar je argumenten en dan kan je niet-thuis geven, dan of je trekt je woorden in (want dat zou ook naar de forum-regels moeten, of je probeert eenvoudig je argumenten voor je uitspraak te geven.-DIA- schreef:Willen we dan aansturen op een nog grotere verwarring en als gevolg daarvan een kerkscheuring? Nee toch!?Auto schreef:
Dia, kom met argumenten dat is wat gevraagd wordt, niets meer, niets minder.
Ik voel me onder zware druk, die zich ook lichamelijk uit. Ik moet stoppen. Bovendien is er hier en daar uit de kerkenraad geklapt, en ik weet niet of het wijs is om dat te verbreiden.Auto schreef:Dia, je kan er van alles bijtrekken, maar je zegt wat over een predikant, dan vragen mensen naar je argumenten en dan kan je niet-thuis geven, dan of je trekt je woorden in (want dat zou ook naar de forum-regels moeten, of je probeert eenvoudig je argumenten voor je uitspraak te geven.-DIA- schreef:Willen we dan aansturen op een nog grotere verwarring en als gevolg daarvan een kerkscheuring? Nee toch!?Auto schreef:
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Als je het niet ziet zitten om op korte termijn te reageren, dan geef je aan dat je de intentie hebt om volgende week daarop terug te komen en dan te reageren. Of je zegt ik trek mijn opmerking in. (Je maakt het nu alleen maar erger door nu aan te geven dat er ambtsdragers zijn die uit de school klappen.........-DIA- schreef:Ik voel me onder zware druk, die zich ook lichamelijk uit. Ik moet stoppen. Bovendien is er hier en daar uit de kerkenraad geklapt, en ik weet niet of het wijs is om dat te verbreiden.Auto schreef:Dia, je kan er van alles bijtrekken, maar je zegt wat over een predikant, dan vragen mensen naar je argumenten en dan kan je niet-thuis geven, dan of je trekt je woorden in (want dat zou ook naar de forum-regels moeten, of je probeert eenvoudig je argumenten voor je uitspraak te geven.-DIA- schreef:Willen we dan aansturen op een nog grotere verwarring en als gevolg daarvan een kerkscheuring? Nee toch!?Auto schreef:
DIA kan onmogelijk argumenten hebben voor zijn standpunt. Hij zaait verwarring en als puntje bij paaltje komt, wil hij het niet onderbouwen omdat hij dan 'een kerkscheuring zou veroorzaken'.
Dat is niet meer belachelijk, dat is zonder meer bespottelijk. Terwijl iedereen de brochure kan lezen, en kan zien dat DIA geen gelijk heeft. Maar (de medestanders van) DIA bedrijven feitenvrije kerkgeschiedenis. Het is een van de openbaringen van dit forum voor mij, dat de kerkgeschiedenisbeschrijving ter rechterzijde niet alleen hagiografisch is, maar zelfs ten dele feitenvrij. Dat is niet anders dan de manier waarop Trump met de waarheid omgaat.
Er valt van alles op de gesprekscultuur en het gespreksniveau in de Gereformeerde Gemeenten aan te merken, maar er zijn heus wel dommere opmerkingen gemaakt door gemeenteleden en ook wel door predikanten, en die leiden heus niet tot een kerkscheuring. Het argument van DIA is dus mijns inziens onzin.
Dat is niet meer belachelijk, dat is zonder meer bespottelijk. Terwijl iedereen de brochure kan lezen, en kan zien dat DIA geen gelijk heeft. Maar (de medestanders van) DIA bedrijven feitenvrije kerkgeschiedenis. Het is een van de openbaringen van dit forum voor mij, dat de kerkgeschiedenisbeschrijving ter rechterzijde niet alleen hagiografisch is, maar zelfs ten dele feitenvrij. Dat is niet anders dan de manier waarop Trump met de waarheid omgaat.
Er valt van alles op de gesprekscultuur en het gespreksniveau in de Gereformeerde Gemeenten aan te merken, maar er zijn heus wel dommere opmerkingen gemaakt door gemeenteleden en ook wel door predikanten, en die leiden heus niet tot een kerkscheuring. Het argument van DIA is dus mijns inziens onzin.
Je hoeft je niet onder druk te voelen DIA, wat mij betreft.-DIA- schreef: Ik voel me onder zware druk, die zich ook lichamelijk uit. Ik moet stoppen. Bovendien is er hier en daar uit de kerkenraad geklapt, en ik weet niet of het wijs is om dat te verbreiden.
Het gebeurt bovendien wel vaker - te vaak - dat er uit een k.r. wordt geklapt. Daar weet ik ook over mee te vertellen.
Nou, beetje minder kan ook wel DDD.DDD schreef:Dat is niet meer belachelijk, dat is zonder meer bespottelijk
Houd een beetje rekening met de psychische zwakheid van DIA. Dit is net zo goed liefdeloos.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Verbannen
Overigens is het wel jammer dat door deze discussie de vragen aan @Luther en de discussie met @JCRyle een beetje van de voorgrond verdwenen zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
DDD, dit is niet netjes, om zo door te gaan. Geef nu ook DIA gelegenheid om zijn argumenten te geven.DDD schreef:DIA kan onmogelijk argumenten hebben voor zijn standpunt. Hij zaait verwarring en als puntje bij paaltje komt, wil hij het niet onderbouwen omdat hij dan 'een kerkscheuring zou veroorzaken'.
Overigens is de opstelling van Dia niet vreemd hoor.
Dit gebeurd in sommige kerkelijke kringen wel meer. Mensen met gezag poneren stellingen, zonder argumentatie, velen nemen het klakkeloos over, en de enkeling die er vragen bijstelt wordt niet van een beargumenteerd antwoord voorzien. En men gaat over tot de orde van de dag.
Dit gebeurd in sommige kerkelijke kringen wel meer. Mensen met gezag poneren stellingen, zonder argumentatie, velen nemen het klakkeloos over, en de enkeling die er vragen bijstelt wordt niet van een beargumenteerd antwoord voorzien. En men gaat over tot de orde van de dag.
-
- Verbannen
Toch vraag ik me af wat hij zou doen als we hier iets gingen zeggen over een dominee die ook 'veranderd' zou zijn, maar dan precies in de tegenovergestelde richting. Ik kan me er zo gauw geen bedenken, maar goed. Het gaat even om het voorbeeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik begrijp je niet.Jantje schreef:Toch vraag ik me af wat hij zou doen als we hier iets gingen zeggen over een dominee die ook 'veranderd' zou zijn, maar dan precies in de tegenovergestelde richting, ik kan me er zo gauw geen bedenken, maar goed. Het gaat even om het voorbeeld.
1. Dia keurt Gods knechten af zonder te zeggen waarom. En dat is een ban waardig.
2. Dit is al de zoveelste keer dat dit gebeurt. Het gif is wel uitgespuwd, maar onderbouwing , ho maar.
Ik denk dat Spruyt - en wellicht Bolier? - hier mistast. Ds. Kersten trok de heilsorde wél uit elkaar. Zie de genoemde scriptie. Zie ook zijn eerste preken over de HC. Daarom zeg ik ook: je kunt je afvragen van ds. Kersten bedoelt met dat 'ganselijk niet'. Je kunt daar in zijn visie namelijk ook de hoop op de vergeving van zonden onder verstaan.Refoforum2017 schreef:Iets wat me op dit moment nog wel bezig houdt is deze CGO-schriptie: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... ersten.pdf
Ik vind deze scriptie overtuigend geschreven met uitspraken van Kersten, die ik dan weer niet goed kan plaatsen in het licht van het artikel van Spruyt. Misschien kunnen we samen deze scriptie eens doornemen en bespreken. De stelling van (nu) ds. W.J. van den Brink is dat Kersten Comrie op cruciale punten verkeerd heeft begrepen.
Maar die ben ik niet vergeten.Jantje schreef:Overigens is het wel jammer dat door deze discussie de vragen aan @Luther en de discussie met @JCRyle een beetje van de voorgrond verdwenen zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)