Maatregelen kerk ivm coronavirus

ejvl

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

merel schreef:Gaan jullie vanaf 1 juli as naar de kerk? Ik neig er toch sterk naar om niet te gaan of ben ik hierin de enige?
Ik ging en ga al vaak maar dan om het orgel te bespelen, vrouw ook mee om te zingen, kinderen wel thuis.
Als ik niet hoef te spelen blijf ik thuis. Wij zijn ruim voorzien van digitale middelen om de diensten te volgen, mensen die dit niet hebben geef ik voorrang. Wellicht als ze specifiek vragen om te komen omdat niemand wil maar die kans is nagenoeg 0.

Daarnaast zijn we ook actief bij een kerk voor gehandicapten op een terrein van die instelling, die zal voorlopig wel gesloten blijven.
Tiberius
Administrator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Habitat schreef:
eilander schreef: Wij gaan nu al een paar weken met max. 30 personen volgens strikte protocollen en een reserveringssysteem.
Zo'n reserveringssysteem is begrijpelijk maar we worden daarmee als kerk wel een soort besloten vereniging. Zoiets moet niet te lang duren. Want wat doen we als er ineens onkerkelijken voor de kerkdeur staan? Zij moeten toch een plek kunnen krijgen?
Afhankelijk van hoeveel gasten je normaal gemiddeld krijgt, zou ik zeggen, houd zo'n 3 tot 5 plekken vrij voor gasten.
Habitat

Bericht door Habitat »

Tiberius schreef:
Habitat schreef:
eilander schreef: Wij gaan nu al een paar weken met max. 30 personen volgens strikte protocollen en een reserveringssysteem.
Zo'n reserveringssysteem is begrijpelijk maar we worden daarmee als kerk wel een soort besloten vereniging. Zoiets moet niet te lang duren. Want wat doen we als er ineens onkerkelijken voor de kerkdeur staan? Zij moeten toch een plek kunnen krijgen?
Afhankelijk van hoeveel gasten je normaal gemiddeld krijgt, zou ik zeggen, houd zo'n 3 tot 5 plekken vrij voor gasten.
Dat zou een mooie oplossing zijn. Misschien is het nu nog niet nodig maar als zo'n reserveringssysteem langere tijd in werking blijft dan zou ik zeker per dienst een aantal plaatsen vrij houden voor onverwachte gasten. In vakantiegebieden zou het al eerder aan de orde kunnen zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Inderdaad. Wij zitten in een vakantiegebied, dus houden we daar in het gebruiksplan rekening mee.
Daarnaast gaan we dan op de website aangeven dat gasten zich vooraf kunnen aanmelden; dat is makkelijker dan onverwachte bezoekers.
Hollander

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Inderdaad. Wij zitten in een vakantiegebied, dus houden we daar in het gebruiksplan rekening mee.
Daarnaast gaan we dan op de website aangeven dat gasten zich vooraf kunnen aanmelden; dat is makkelijker dan onverwachte bezoekers.
Toch vind ik dat wel een wezenlijk vraagstuk. Eén van mijn buren vroeg wanneer onze kerkdiensten weer fysiek bezocht konden worden, hij/zij zou dan zelf weer eens komen. Stel dat het maximum aantal van 100 aanwezigen is bereikt en hij/zij komt aan, ga je hem/haar dan weigeren?
Bruna

Bericht door Bruna »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad. Wij zitten in een vakantiegebied, dus houden we daar in het gebruiksplan rekening mee.
Toch vind ik dat wel een wezenlijk vraagstuk. Eén van mijn buren vroeg wanneer onze kerkdiensten weer fysiek bezocht konden worden, hij/zij zou dan zelf weer eens komen. Stel dat het maximum aantal van 100 aanwezigen is bereikt en hij/zij komt aan, ga je hem/haar dan weigeren?
Je moet gastvrij zijn.

Ik vind dat je altijd een paar plaatsen over moet houden voor gasten. Dus zet het vol tot Max 95 of 98, naar gelang er onverwachts gasten komen.

Ze moeten dan uiteraard wel op aangewezen plaats gaan zitten, dat is niet anders.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Hollander

Bericht door Hollander »

Bruna schreef:Je moet gastvrij zijn.
Ik vind dat je altijd een paar plaatsen over moet houden voor gasten. Dus zet het vol tot Max 95 of 98, naar gelang er onverwachts gasten komen.
Ze moeten dan uiteraard wel op aangewezen plaats gaan zitten, dat is niet anders.
Het aantal gasten gaat bij ons regelmatig verder dan 2-5 personen. Die aangewezen plaatsen lijken mij geen probleem.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Hoopvol schreef:
Orchidee schreef:Personeel moet wél worden meegeteld!
Ik meen toch echt gehoord te hebben dat Rutte zei dat in culturele instellingen zoals bioscopen e.d. het personeel niet meegerekend hoefde te worden.
Of dit dan ook automatisch voor een kerk geldt weet ik niet, al hoop ik van wel
Personeel van een bioscoop zit niet in dezelfde zaal of ruimte hé.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Sorry, was al behandeld
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Sommige kerken/leden zoeken graag grenzen op!
De plaatselijke ogg doet er ook zoveel mogelijk aan zoveel mogelijk "gewoon" 3 diensten per zondag te houden.
Ik zag dat afgelopen woensdagavond ook "alvast" een extra Hemelvaarsdienst werd gehouden.
Je word daar geloof ik benaderd door iemand van de kerkenraad wanneer je weer aan de beurt bent om te mogen komen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Waarom zou je dan grenzen opzoeken?

Als er in elke dienst maximaal 30 mensen aanwezig zijn, is er niets aan de hand.

En ik snap het wel, zeker als je een gemeente hebt met 2.000 (doop)leden. Dan kun je helemaal niet zo vaak naar de kerk toe straks.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bericht op de Baptistengemeente in Duitsland waar er veel besmettingen waren:
In de afgelopen dagen hebben we veel verzoeken ontvangen met betrekking tot corona-infectie in onze gemeenschap. Met deze brief willen we inzicht geven in onze huidige situatie en emotionele toestand.

We zijn diep geschokt en bedroefd dat de infectie zijn weg naar de gemeenschap heeft gevonden en zich met grote dynamiek heeft verspreid. Onze gedachten en gebeden zijn bij alle zieken en familieleden die nu een moeilijke tijd doormaken. Onze troost is dat veel zieke mensen goed op weg zijn om te herstellen en dat sommigen al hersteld zijn.

Achteraf kan worden gezegd dat tijdens de bijeenkomst afzonderlijke en gecontroleerde in- en uitgangen zijn gebruikt, passende borden zijn aangebracht, voldoende ontsmettingsmiddelen aanwezig waren en de afstand van 1,5 m werd aangehouden. Achteraf gezien zou het voor ons gepast zijn om tijdens de dienst mond- neusbeschermende bekledingen te dragen en te voorkomen dat we samen zingen. Omdat er veel gezinnen zijn met vijf of meer kinderen in de gemeenschap, blijft het aantal infecties thuis toenemen. De slachtoffers zitten thuis in quarantaine. Zodra de infectie bekend werd, werden de diensten direct overgezet naar het online formaat. De online diensten zijn voor iedereen toegankelijk via onze homepage.

In de moeilijke situatie die zich heeft voorgedaan, hebben we contact met de gezondheidsautoriteiten. Wij vragen om uw begrip dat de raad van bestuur in de huidige situatie een beperkt reactievermogen heeft, aangezien de voorzitter van de club op de intensive care-afdeling in kritieke toestand verkeert en ook de plaatsvervanger ziek is.

Wij danken u voor alle herstelwensen en aanmoedigingen. Maar we nemen de kritische opmerkingen ook serieus. In deze uitdagende tijd voor iedereen zou hoop op God ons anker moeten zijn:

"Maar de God van Hoop vervult u met alle vreugde en vrede in de overtuiging dat u door de kracht van de Heilige Geest steeds rijker van hoop zult worden." Romeinen 15, 13
Bron: https://www.seidheilig.de/informationsschreiben-covid (vertaald door middel van Google Translate)

Het lijkt erop dat men wel samen heeft gezongen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:Waarom zou je dan grenzen opzoeken?

Als er in elke dienst maximaal 30 mensen aanwezig zijn, is er niets aan de hand.

En ik snap het wel, zeker als je een gemeente hebt met 2.000 (doop)leden. Dan kun je helemaal niet zo vaak naar de kerk toe straks.
Daar noem je ook wél een grote gemeente op maar zo groot is de ogg hier niet meer hoor (ooit op z'n max: 12/1300 mensen onder het gehoor van ds Mieras maar dan was ook de galerij, alle "schuifjes" én stoelen bezet.
Als ik er nu aan terug denk moet ik wel glimlachen in mezelf, we zaten echt als ratten in een pakhuis opgesloten en veiligheid was wél een minpuntje toendertijd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Sommige kerken/leden zoeken graag grenzen op!
De plaatselijke ogg doet er ook zoveel mogelijk aan zoveel mogelijk "gewoon" 3 diensten per zondag te houden.
Ik zag dat afgelopen woensdagavond ook "alvast" een extra Hemelvaarsdienst werd gehouden.
Je word daar geloof ik benaderd door iemand van de kerkenraad wanneer je weer aan de beurt bent om te mogen komen.
Wij zoeken - als je dat zo wilt noemen - wel de grens op. Waarom niet? Als ik 100 op de snelweg mag, rijd ik vaak ook 100. Of zeg je dan ook: je zoekt de grens wel op... In de kerk zit je met 30 man op 10 meter afstand ofzo.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Dat zeg ik toch: afhankelijk van een gemiddeld aantal bezoekers extra plaatsen vrijhouden.
Daarnaast gelegenheid geven om vooraf te reserveren.
Plaats reactie