Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 22 apr 2024, 07:34
Het ging over uit een ander kerkverband komen. De dominees die niet kerkelijk zijn opgevoed kunnen van het lijstje gehaald worden.
Dat denk ik ook. Interkerkelijke huwelijken of keuzes van ouders hebben ook weinig met 'vrijelijk van het een naar het ander verband bewegen.'
Ik ben dat helemaal met je eens.Job schreef: ↑22 apr 2024, 00:49Uit het CGK-conventtopic versleept, omdat het anders inderdaad een GG-draadje wordt. Persoonlijk vind ik het geen erg groot deel, maar ieders perceptie van wat groot is zal anders zijn. In elk geval zie ik er geen rechtvaardigingsgrond in om kerkmigratie goed te praten, zoals in het genoemde topic een beetje leek te gebeuren.HHR schreef: ↑20 apr 2024, 12:37Even snel; of onkerkelijk opgegroeid, of uit ander kerkverband:
Van Boven
Moens
Clements
De Waard
Al Chalabi
C Harinck
Boudewijn
Labee
De Wit
Hakvoort
Zippro
Ik twijfel over:
Van Rijswijk
Van Dieren
Van Nieuw Amerongen.
IJsselstein
Dat zijn er geen 15, maar wel zo'n 15% . Best veel lijkt me. Toch?
En toch, en toch... elkaar vrijlaten is één van de ernstige ziektes van deze tijd, waar ook de reformatorische kerken zichzelf ruimschoots mee besmetten. Ook het CGK-convent lijkt op de conclusie van "elkaar vrijlaten" uit te zijn gekomen. Maar ik hoef echt niet naar de CGK te wijzen. Het is een moderne tendens die door onze gehele gezindte sijpelt: leven en laten leven. Toch heeft de Heere Jezus dat voorbeeld ons niet nagelaten. Zonde is zonde, een verkeerde keuze is een verkeerde keuze. Niet alleen omdat het de Heere aantast in Wie Hij is en wat Hij van ons eist, maar het is ook nog eens zelfdestructief: het blijft zelden bij een keuze die op zichzelf staat, maar het ettert verder in het nageslacht en in de omgeving.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 07:59Ik ben dat helemaal met je eens.Job schreef: ↑22 apr 2024, 00:49Uit het CGK-conventtopic versleept, omdat het anders inderdaad een GG-draadje wordt. Persoonlijk vind ik het geen erg groot deel, maar ieders perceptie van wat groot is zal anders zijn. In elk geval zie ik er geen rechtvaardigingsgrond in om kerkmigratie goed te praten, zoals in het genoemde topic een beetje leek te gebeuren.HHR schreef: ↑20 apr 2024, 12:37Even snel; of onkerkelijk opgegroeid, of uit ander kerkverband:
Van Boven
Moens
Clements
De Waard
Al Chalabi
C Harinck
Boudewijn
Labee
De Wit
Hakvoort
Zippro
Ik twijfel over:
Van Rijswijk
Van Dieren
Van Nieuw Amerongen.
IJsselstein
Dat zijn er geen 15, maar wel zo'n 15% . Best veel lijkt me. Toch?
Alleen je laatste zin waarschijnlijk om een andere reden dan jij bedoelt.
Elk kerkverband en -genootschap is een deel van Gods wijngaard. In welk deel van die wijngaard mensen mogen dienen, is hun persoonlijke weg of roeping.
Wat een clubje dominees, ouderlingen, diakenen, organisten, of wat dan ook doen, moeten ze zelf weten; dat heeft voor een ander geen enkele rechtvaardigingsgrond om in een ander deel te gaan dienen.
Het is een ander verhaal (en daar doelde ik in het convent-topic op) of iemand als zij-instromer zich met de gevoeligheden van een native moet bemoeien. Maar ook daarin zal iedereen een eigen keuze maken; wellicht een andere keuze dan jij of ik maken.
Hier ben ik het helemaal mee eens.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 09:18 Dat ben ik juist niet met je eens.
Niet het elkaar de vrijheid geven in middelmatige zaken, maar het anderen daarop veroordelen zie ik als 'één van de ernstige ziektes van deze tijd, waar ook de reformatorische kerken zichzelf ruimschoots mee besmetten'.
Zonde is zonde, inderdaad, dat ben ik met je eens.
Maar geen-zonde is eveneens geen-zonde.
Wie ben jij om iets als zonde te veroordelen, terwijl de Bijbel daarover zwijgt? Of juist positief over is?
Ik heb het over de zonde van het achterlaten van je kerkgenootschap. Ik zie dat in heel wat gevallen als zonde ja. Als ik het even hou bij m'n eigen kerkgenootschap en verwante kerkgenootschappen en waarvan hier best wat vertrekkers zich bevinden, dan zijn er allerlei redenen waarom mensen het gerechtvaardigd vinden om hun gemeenten te verlaten, meestal met God aan hun zijde, zo meent men. Het argument is vaak een te beperkt aanbod van genade. Ik zou het niet voor mn rekening durven nemen. De Heere Jezus is er duidelijk over, klip en klaar, geen centimeter marge: "Wie u (Gods knechten) verwerpt, verwerpt Mij en Degene die Mij gezonden heeft". Ik weet het, er worden vele vonden gezocht om dat te ontkennen en iedereen vindt voor zichzelf een rechtvaardigingsgrond in de Bijbel. Maar ik kan er niets anders van maken. Vind me dan maar onverdraagzaam.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 09:18 Dat ben ik juist niet met je eens.
Niet het elkaar de vrijheid geven in middelmatige zaken, maar het anderen daarop veroordelen zie ik als 'één van de ernstige ziektes van deze tijd, waar ook de reformatorische kerken zichzelf ruimschoots mee besmetten'.
Zonde is zonde, inderdaad, dat ben ik met je eens.
Maar geen-zonde is eveneens geen-zonde.
Wie ben jij om iets als zonde te veroordelen, terwijl de Bijbel daarover zwijgt? Of juist positief over is?
Ja, als dat de reden is, zie ik dat zeker zo.FlyingEagle schreef: ↑22 apr 2024, 10:02 Job, hoe zie jij alle overkomers uit de rechtse kerkverbanden? Doen die allemaal zonde als ze naar jou of mijn gemeente overkomen omdat ze het niet eens zijn met hun kerkenraad o.i.d.?
Je eerste zin is al een oordeel. Nogmaals: wie ben jij om iets zonde te noemen wat de Bijbel geen zonde noemt?Job schreef: ↑22 apr 2024, 09:58Ik heb het over de zonde van het achterlaten van je kerkgenootschap. Ik zie dat in heel wat gevallen als zonde ja. Als ik het even hou bij m'n eigen kerkgenootschap en verwante kerkgenootschappen en waarvan hier best wat vertrekkers zich bevinden, dan zijn er allerlei redenen waarom mensen het gerechtvaardigd vinden om hun gemeenten te verlaten, meestal met God aan hun zijde, zo meent men. Het argument is vaak een te beperkt aanbod van genade. Ik zou het niet voor mn rekening durven nemen. De Heere Jezus is er duidelijk over, klip en klaar, geen centimeter marge: "Wie u (Gods knechten) verwerpt, verwerpt Mij en Degene die Mij gezonden heeft". Ik weet het, er worden vele vonden gezocht om dat te ontkennen en iedereen vindt voor zichzelf een rechtvaardigingsgrond in de Bijbel. Maar ik kan er niets anders van maken. Vind me dan maar onverdraagzaam.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 09:18 Dat ben ik juist niet met je eens.
Niet het elkaar de vrijheid geven in middelmatige zaken, maar het anderen daarop veroordelen zie ik als 'één van de ernstige ziektes van deze tijd, waar ook de reformatorische kerken zichzelf ruimschoots mee besmetten'.
Zonde is zonde, inderdaad, dat ben ik met je eens.
Maar geen-zonde is eveneens geen-zonde.
Wie ben jij om iets als zonde te veroordelen, terwijl de Bijbel daarover zwijgt? Of juist positief over is?
Een kerk verlaten = Gods knechten verwerpen?Job schreef:Ik heb het over de zonde van het achterlaten van je kerkgenootschap. Ik zie dat in heel wat gevallen als zonde ja. Als ik het even hou bij m'n eigen kerkgenootschap en verwante kerkgenootschappen en waarvan hier best wat vertrekkers zich bevinden, dan zijn er allerlei redenen waarom mensen het gerechtvaardigd vinden om hun gemeenten te verlaten, meestal met God aan hun zijde, zo meent men. Het argument is vaak een te beperkt aanbod van genade. Ik zou het niet voor mn rekening durven nemen. De Heere Jezus is er duidelijk over, klip en klaar, geen centimeter marge: "Wie u (Gods knechten) verwerpt, verwerpt Mij en Degene die Mij gezonden heeft". Ik weet het, er worden vele vonden gezocht om dat te ontkennen en iedereen vindt voor zichzelf een rechtvaardigingsgrond in de Bijbel. Maar ik kan er niets anders van maken. Vind me dan maar onverdraagzaam.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 09:18 Dat ben ik juist niet met je eens.
Niet het elkaar de vrijheid geven in middelmatige zaken, maar het anderen daarop veroordelen zie ik als 'één van de ernstige ziektes van deze tijd, waar ook de reformatorische kerken zichzelf ruimschoots mee besmetten'.
Zonde is zonde, inderdaad, dat ben ik met je eens.
Maar geen-zonde is eveneens geen-zonde.
Wie ben jij om iets als zonde te veroordelen, terwijl de Bijbel daarover zwijgt? Of juist positief over is?