Ik weet niet meer waar, maar ik heb het vandaag ook ergens gelezen. Maar dat is niet de hele waarheid die ik zelf ook al heb geconstateerd. Het gaar om een deel van de GG en de GGiN. Want de GGiN zal nooit samen kunnen met een bepaalde richting binnen de GG.newton schreef: ↑14 sep 2023, 18:13Zie de saambinder van vandaagGerefGemeente-lid schreef: ↑14 sep 2023, 17:48Is dat laatste waar inderdaad? Waar kan ik dat lezen?
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat een hoofdstuk he. Als je het 24e vers leest: wij zo onwaardig en Hij die wil dat Zijn kinderen bij Hem zijn, wat worden andere dingen dan onbelangrijk.GerefGemeente-lid schreef: ↑14 sep 2023, 19:20Ik begrijp dat jij Johannes 17 uit je Bijbel hebt geschrapt?
Sorry, op zulke rare warrige taal ga ik verder niet in. Hoe jij mede-forummers openlijk aanspreekt lijkt me ook niet helemaal de bedoeling, zeker niet als ze een stuk ouder zijn. En notabene nog van hetzelfde kerkverband. Volgens mij sprak ik je daar nog op aan en zei ik toen iets over dat als mensen binnen een kerkverband al zo ruziën je echt niet over samengaan hoeft na te denken. Dus doe niet roomser dan de paus en ga een ander niet de les lezen.GerefGemeente-lid schreef: ↑14 sep 2023, 19:20Ik begrijp dat jij Johannes 17 uit je Bijbel hebt geschrapt?
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 14 sep 2023, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan moeten we wel verstaan wat er onder 'Zijn kinderen' wordt verstaan. Dat lijkt haast niet te zeggen op dit forum... dat mag bekend zijn.Zeeuw schreef: ↑14 sep 2023, 19:30Wat een hoofdstuk he. Als je het 24e vers leest: wij zo onwaardig en Hij die wil dat Zijn kinderen bij Hem zijn, wat worden andere dingen dan onbelangrijk.GerefGemeente-lid schreef: ↑14 sep 2023, 19:20Ik begrijp dat jij Johannes 17 uit je Bijbel hebt geschrapt?
Zij die Hem door de Vader gegeven zijn. Het staat in het zelfde vers.-DIA- schreef: ↑14 sep 2023, 19:32Dan moeten we wel verstaan wat er onder 'Zijn kinderen' wordt verstaan. Dat lijkt haast niet te zeggen op dit forum... dat mag bekend zijn.Zeeuw schreef: ↑14 sep 2023, 19:30Wat een hoofdstuk he. Als je het 24e vers leest: wij zo onwaardig en Hij die wil dat Zijn kinderen bij Hem zijn, wat worden andere dingen dan onbelangrijk.GerefGemeente-lid schreef: ↑14 sep 2023, 19:20Ik begrijp dat jij Johannes 17 uit je Bijbel hebt geschrapt?
Als je allemaal de drie formulieren van enigheid onderschrijft, dan is dat de basis voor eenheid. Niet allerlei persoonlijke gevoelens en dogmatische foefjes om toch maar onderscheid te zien.
Ik denk dat de basis geestelijke eenheid is ook van het genoemde hoofdstuk uit Johannes. Niet zo zeer institutionele eenheid.
Jawel dat lijkt wel zo, en klinkt mooi, maar ook deze formulieren worden tegenwoordig ook verschillend uitgelegd.
Dat is het ook!
-
- Verbannen
Ik lees nu dat hij zijn spijt heeft uitgesproken op de predikantenbijeenkomst begin september. Er waren daar 65 predikanten aanwezig, dus dat is wel bijzonder.HHR schreef: ↑14 sep 2023, 18:18Wat staat daar?newton schreef: ↑14 sep 2023, 18:13Zie de saambinder van vandaagGerefGemeente-lid schreef: ↑14 sep 2023, 17:48Is dat laatste waar inderdaad? Waar kan ik dat lezen?
Dat is toch van de gekke.
In een preek sprak hij waarderende woorden over boeken vd Brink in het algemeen. Dat is echt niet ondoordacht.
Die vrijheid mag een predikant toch wel hebben?
Mooi in ieder geval dat hij dit zo heeft gedaan.
Dat is nog heel vaag die ieder voor zich lijkt in te vullen. Het zijn de zekeren, die nooit lijken te twijfelen en ook geen aanvechtingen lijken te kennen. Ik zeg niet dat het zo is, maar zo lijkt het wel.Zeeuw schreef: ↑14 sep 2023, 19:34Zij die Hem door de Vader gegeven zijn. Het staat in het zelfde vers.-DIA- schreef: ↑14 sep 2023, 19:32Dan moeten we wel verstaan wat er onder 'Zijn kinderen' wordt verstaan. Dat lijkt haast niet te zeggen op dit forum... dat mag bekend zijn.Zeeuw schreef: ↑14 sep 2023, 19:30Wat een hoofdstuk he. Als je het 24e vers leest: wij zo onwaardig en Hij die wil dat Zijn kinderen bij Hem zijn, wat worden andere dingen dan onbelangrijk.GerefGemeente-lid schreef: ↑14 sep 2023, 19:20 Ik begrijp dat jij Johannes 17 uit je Bijbel hebt geschrapt?
@DIA, strijd en aanvechtingen uit je in de binnenkamer, naar buiten toe spreek je goed van God. Je hebt dus gelijk: zo lijkt het.
Ach, de zekeren zullen hun twijfels op een andere plaats dan op een forum uiten. Fijn dat deze avond in onze kerk de bezinningsavond voor het Avondmaal mag zijn. Dan mag je van hart tot hart met elkaar spreken over vreugde, over twijfel, over onzekerheid, over angst soms, maar ook over Hem, die door alles wat wij mensen iedere keer weer verkeerd doen, door alle keren dat wij weer Hem de rug toekeren, heen werkt en Zijn werk zal voleinden.
Zo was er bij het vorige Avondmaal iemand die zo in tranen zat, kon niet aangaan, maar kon Hem ook niet verloochenen. Wat een strijd was dat. Als de Heere hem dan toch trekt, wat een vreugde mag dat geven in de gemeente.
Of iemand al op leeftijd, zoveel jaren in de kerk gezeten, als een hond voor het eerst naar de tafel om een brokje en terug getuigend van manden vol genade. Alle lof voor Hem!
-
Vind het lastig te beoordelen of het mooi is. Het hangt ervan af of dit op eigen initiatief is of dat de betreffende predikant onder druk gezet is. [De rest van dit bericht haal ik weg omdat ik geen aanstoot wil geven.]GerefGemeente-lid schreef: ↑14 sep 2023, 19:48 Ik lees nu dat hij zijn spijt heeft uitgesproken op de predikantenbijeenkomst begin september. Er waren daar 65 predikanten aanwezig, dus dat is wel bijzonder.
Mooi in ieder geval dat hij dit zo heeft gedaan.
Laatst gewijzigd door vriend-en-metgezel op 14 sep 2023, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.