Hoe was je zondag [2]?

Johann Gottfried Walther

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

“dominee het is niet naar de schrift, maar het is zo wonderlijk gelopen, het zal wel van de HEERE zijn. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn gemeente. Dan zeg je dus, dan zet je de voorzienigheid van God, boven het woord. Als het maar bijzonder gaat. Op een ongedachte manier dan zal het wel van de HEERE zijn. Dat had Boaz ook kunnen zeggen, maar dat doet hij niet. Hij zegt, het moet naar het woord zijn. Mooi hè, het moet naar het woord zijn. Dus het ware, het ware geestelijke leven, dat wat de HEERE werkt. Dat verliest in de verrukking de nuchterheid niet. En die verrukking is er bij Boaz, hij is dankbaar.
Maar hij zegt wel, het moet wel naar het woord zijn. Mag ik dat vanmorgen onderstrepen.
Hoe harder mensen in de gemeente roepen; dat iets van God is, en hoe meer men beweert dat het echt geestelijk is, hoe meer u moet schuilen in het woord. Is het naar de Schrift. Dat bewaart voor een hele boel misstappen en een hele boel dwaling, en een hele boel ellende. Vlucht, in de schrift.”
Gehoord in de prediking.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Marijn_M schreef: Gisteren, 20:36 NOu ja, hoe ik het zie:

DIA voelt zich soms de gebeten hond.
Maar wat hij zegt, raakt anderen ook.
Niet omdat ze hem niet mogen, maar omdat het binnenkomt als veroordelend.
Hun reactie is dan geen vijandschap. Het is dat ze zich niet gehoord voelen. Ook wel afgewezen.
Ik vroeg me af:

Stel dat DIA respect zou ontvangen, gewoon echt
Zou hij dan ook respect kunnen geven aan mensen die het geloof anders beleven dan hijzelf?
Ook al past het niet bij de manier waarop hij het geleerd of gezien hebt bij Gods kinderen die hij kende?

Dat vroeg ik me gewoon af.
Ik zie in DIA gewoon heel goed terug dat hij gevoed wordt door de prediking. Hij schrijft vaak dingen die hij zondag heeft gehoord.. Dus hij is een goed voorbeeld van de uitwerking van de prediking die hij elke zondag hoort.. DIA gaf de indruk dat hij al een oudere is: dus die generatie doet ook alles op dominees uit en is dus extra gevoelig voor wat er gepreekt wordt. Dat merk ik ook bij mijn opa's en oma's dat ze zich volledig laten leiden door wat een predikant zegt.. Dus de verantwoordelijkheid van zon predikant is ook echt heel groot, want zo'n predikant heeft heel heel invloed op het geestelijke leven van oudere mensen. Denk dat bij jongeren dat wel wat anders ligt: daar zie je gelukkig dat ze wel kritisch kunnen kijken naar hun eigen mening en kerk enz. Dus heb wel hoop dat onze generatie niet zo afhankelijk is van een mens
DDD

Bericht door DDD »

Dat zit hem niet zozeer in de leeftijd hoor. Mijn opa en oma hadden daar helemaal geen last van, maar konden heel goed zelfstandig nadenken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Gisteren, 23:26 Dat zit hem niet zozeer in de leeftijd hoor. Mijn opa en oma hadden daar helemaal geen last van, maar konden heel goed zelfstandig nadenken.
Oke, dat lijkt me dan duidelijk. Uw gedachten openbaren nu wel iets... Denk u echt dat ik me zo laar meeslepen door een predikant? Dan denkt u geheel verkeerd. Toets het! Onderzoek maar (als u het niet kent) of deze dingen alzo zijn. Dat deden die van Beréa immers ook! Die hadden niet meteen hun veroordeling klaar. Nee, eerst onderzoeken.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie