Verontrustende berichten

Mara

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Luther schreef:Enkele weken geleden hoorde ik van een behoudende gemeente met SV die, zoals men altijd gewend was, aan bruidsparen de SV als huwelijksbijbel meegaf. De plaatselijke boekhandel heeft echter contact opgenomen met de kerkenraad; want de meerderheid van de stelletjes kwam de dag erna die Bijbel omwisselen voor een HSV-versie. Dat was heel vervelend voor hem, want de SV-bijbels raakte hij niet kwijt en terugsturen naar de uitgever is dan ook lastig. De kerkenraad is gelukkig zo verstandig geweest om voortaan aan de stelletjes te vragen of ze een SV- of HSV-trouwbijbel willen hebben.
Het zal wel niet goed zijn, maar ik moet echt bijzonder veel moeite doen om dit verhaal te geloven. De meerderheid is zo onfatsoenlijk, zeg je? De volgende dag? De boekhandel kan nergens anders een SV-bijbel kwijt? En zelfs de uitgever wil ze niet meer?
Sorry Luther, maar dit moet een fabel zijn.
Hoe kan dat nou, er is toch een etiket in geplakt met de namen van het bruidspaar? Scheuren ze die er dan eerst uit of zo?
Of wordt dit niet meer gedaan?
En als het wel waar is, vind ik dit echt niet kunnen!
M.i. dient de k.r. een HSV uit te reiken als die in de kerk gebruikt wordt, wordt er nog SV gehanteerd moeten ze die uitdelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
eilander schreef:
Luther schreef:Enkele weken geleden hoorde ik van een behoudende gemeente met SV die, zoals men altijd gewend was, aan bruidsparen de SV als huwelijksbijbel meegaf. De plaatselijke boekhandel heeft echter contact opgenomen met de kerkenraad; want de meerderheid van de stelletjes kwam de dag erna die Bijbel omwisselen voor een HSV-versie. Dat was heel vervelend voor hem, want de SV-bijbels raakte hij niet kwijt en terugsturen naar de uitgever is dan ook lastig. De kerkenraad is gelukkig zo verstandig geweest om voortaan aan de stelletjes te vragen of ze een SV- of HSV-trouwbijbel willen hebben.
Het zal wel niet goed zijn, maar ik moet echt bijzonder veel moeite doen om dit verhaal te geloven. De meerderheid is zo onfatsoenlijk, zeg je? De volgende dag? De boekhandel kan nergens anders een SV-bijbel kwijt? En zelfs de uitgever wil ze niet meer?
Hoe kan dat nou, er is toch een etiket in geplakt met de namen van het bruidspaar? Scheuren ze die er dan eerst uit of zo?
Of wordt dit niet meer gedaan?
En als het wel waar is, vind ik dit echt niet kunnen!
M.i. dient de k.r. een HSV uit te reiken als die in de kerk gebruikt wordt, wordt er nog SV gehanteerd moeten ze die uitdelen.
Het heeft geen zin om een SV uit te reiken als mensen de HSV gaan lezen. Laat het bruidspaar dan kiezen. In mijn vorige woonplaats werd het ook zo gedaan. Daar was het andersom. Maar het heeft geen enkele zin een huwelijksBijbel in de HSV te geven als het bruidspaar SV wil gaan lezen. Dan gaat die ongebruikt in de kast en komt er nooit meer uit.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Ik heb ook veel moeite om dit te geloven. Het is jammer dat je geen namen mag noemen. Want ik zou het wel eens willen navragen bij de boekhandel of dit daadwerkelijk klopt. Het zou toch te controleren moeten zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Het heeft geen zin om een SV uit te reiken als mensen de HSV gaan lezen. Laat het bruidspaar dan kiezen. In mijn vorige woonplaats werd het ook zo gedaan. Daar was het andersom. Maar het heeft geen enkele zin een huwelijksBijbel in de HSV te geven als het bruidspaar SV wil gaan lezen. Dan gaat die ongebruikt in de kast en komt er nooit meer uit.
De meeste stellen kopen sowieso een andere tafelbijbel, anders blijft er van de huwelijksbijbel niets meer over op de lange termijn.
Die ga je toch niet terugbrengen? Koop er gewoon een tafelbijbel bij, zo duur zijn die helemaal niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Het heeft geen zin om een SV uit te reiken als mensen de HSV gaan lezen. Laat het bruidspaar dan kiezen. In mijn vorige woonplaats werd het ook zo gedaan. Daar was het andersom. Maar het heeft geen enkele zin een huwelijksBijbel in de HSV te geven als het bruidspaar SV wil gaan lezen. Dan gaat die ongebruikt in de kast en komt er nooit meer uit.
De meeste stellen kopen sowieso een andere tafelbijbel, anders blijft er van de huwelijksbijbel niets meer over op de lange termijn.
Die ga je toch niet terugbrengen? Koop er gewoon een tafelbijbel bij, zo duur zijn die helemaal niet.
Precies. Het overjarige gourmetstel dat je van een buurvrouw krijgt op je huwelijksdag, zet je uit fatsoen nog niet op marktplaats, al ligt het dan jarenlang ongebruikt.
Maar de Bijbel... hop, die gaat terug.
Sorry, maar dit is echt kolder.
DDD

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Ik vind het helemaal niet raar dat een boekhandel dit aankaart, maar de boekhandel kan natuurlijk steeds dezelfde bijbeleditie aan de kerkenraad leveren. Tenzij er inderdaad een sticker in zit.

Maar dat mensen een HSV krijgen als ze thuis toch geen SV lezen, leek me in een gemiddelde GG niet standaard. Dat lijkt me toch meer iets voor de gemeenten iets links van het midden.

Anderzijds: waarom ze je zo'n bijbel niet in de kast als aandenken?

@Mara: zo denken veel mensen niet hoor. Ik zou ook zo denken, maar er zijn heel opruimerige mensen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Rond de zomer staat Marktplaats ook vol met BMU's, nog in verpakking. Logisch, als je de HSV gebruikt is het krijgen van een Bijbel voor je examen van de middelbare school heel aardig, maar je hebt er niets aan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Maar dat mensen een HSV krijgen als ze thuis toch geen SV lezen, leek me in een gemiddelde GG niet standaard. Dat lijkt me toch meer iets voor de gemeenten iets links van het midden.
De vraag is of het wel een GG is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Rond de zomer staat Marktplaats ook vol met BMU's, nog in verpakking. Logisch, als je de HSV gebruikt is het krijgen van een Bijbel voor je examen van de middelbare school heel aardig, maar je hebt er niets aan.
Dat is echt kolder. Ik vind het zeer ongepast als je van je opa en oma een BMU krijgt en je verkoopt hem dan. Dat is echt stuitend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Ik vind dit wel een grappig voorbeeld. :haha
Ik kan me dit niet voorstellen. Ik zou me als bruidspaar kapotschamen een gekregen Bijbel weg te geven.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Rond de zomer staat Marktplaats ook vol met BMU's, nog in verpakking. Logisch, als je de HSV gebruikt is het krijgen van een Bijbel voor je examen van de middelbare school heel aardig, maar je hebt er niets aan.
Dat is echt kolder. Ik vind het zeer ongepast als je van je opa en oma een BMU krijgt en je verkoopt hem dan. Dat is echt stuitend.
Van de school. Vind ik nog heel anders dan een huwelijksbijbel trouwens.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Dat je er dan niets aan hebt, zal ik niet zeggen. De BMU is prima naast de HSV als naslagwerk te gebruiken, om een bijbelstudie voor te bereiden, of om iets na te kijken.

Maar helaas zal dit inderdaad voorkomen. Een goede tip voor mensen die nog een BMU willen aanschaffen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Dat is echt kolder. Ik vind het zeer ongepast als je van je opa en oma een BMU krijgt en je verkoopt hem dan. Dat is echt stuitend.
Kolder betekent onzin. Ik lieg echter niet, het is echt zo. Daardoor relatief goedkoop een BMU kunnen aanschaffen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tuurlijk, voor jouw was het een mooie zuunige Zeeuwse bijkomstigheid. :D Ik bedoel echter dat ik het echt belachelijk vind dat je je BMU op Marktplaats zet, omdat je er niks aan hebt.
eilander schreef:
Jantje schreef:
Van de school. Vind ik nog heel anders dan een huwelijksbijbel trouwens.
Ik niet. Als daar een tekst en een wens van de school instaat voor je latere leven, is dat precies gelijk. Overigens doelde ik er op dat je het ook als geschenk van je grootouders kunt krijgen, hetzij bij schoolexamen, hetzij bij verjaardagen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Behalve als je bijbels spaart, is het een beetje raar om een BMU te geven aan iemand die de HSV leest.
Gesloten