Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bovendien zijn er bij mijn weten geen evangelisatieposten vanuit de GG die een Gereformeerde Gemeente geworden zijn, wel in ieder geval een die aansluiting vond bij de CGK. Gemeentevorming is voor zover ik weet ook helemaal niet het doel van de EVGG (meer).

Dit klopt dus niet, voor wat betreft de aansluiting bij de CGK.
Laatst gewijzigd door DDD op 02 mar 2024, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 02 mar 2024, 09:55 Bovendien zijn er bij mijn weten geen evangelisatieposten vanuit de GG die een Gereformeerde Gemeente geworden zijn, wel in ieder geval een die aansluiting vond bij de CGK. Gemeentevorming is voor zover ik weet ook helemaal niet het doel van de EVGG (meer).
Welke was dat. Die nu aangesloten is bij de CGK ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Almere toch?

Verschillende ICF-gemeenten ook, maar die waren geen formeel initiatief vanuit een GG, voor zover ik weet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De Wegwijzer in Almere is geen CGK, hoor.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 02 mar 2024, 10:32 Almere toch?

Verschillende ICF-gemeenten ook, maar die waren geen formeel initiatief vanuit een GG, voor zover ik weet.
Je bedoeld de Christelijke gemeente de Wegwijzer in Almere. Volgens bij is die niet aangesloten bij de CGK. Staat iig niet in ons Jaarboek. De voorganger is oorspronkelijk wel afkomstig uit de CGK.
Volgens mij heeft deze gemeente geen officiële banden met de CGK.

Denk dat @Tiberius het naadje van de kous weet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Oh dat was oorspronkelijk wel het idee heb ik wel eens gelezen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 02 mar 2024, 10:47 Oh dat was oorspronkelijk wel het idee heb ik wel eens gelezen.
Heb ik ook wel gedacht maar hoe het precies gegaan is weet ik niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het naadje van de kous is wel wat erg stug gesteld, maar ik ken een van de voorgangers vrij goed.

De Wegwijzer is niet sowieso 1, maar 6 (wijk)gemeenten, allen in de nieuwe stad Almere. Het is een snelgroeiende kerk.
De Wegwijzer was van oorsprong een GG evangelisatiepost, maar is uiteindelijk zelfstandig geworden vanwege het beleid van de GG (geen HSV, meer een promotie van een subcultuur dan daadwerkelijk evangelisatie; dat deel van jouw bericht, DDD, klopt wel).
Ze hebben zo'n 10-15 jaar geleden aansluiting gezocht bij de CGK, maar ook dat ging niet door. De echte reden is mij niet bekend, daar kan ik alleen maar naar gissen (dus die zal ik hier niet neertypen).
Zodoende is het een zelfstandige kerk gebleven.

Er liggen overigens wel persoonlijke banden van de voorgangers, zowel met de GG als de CGK en de NGK.
DDD

Bericht door DDD »

Het zou fijn zijn als de gemeente alsnog tot de GG zou kunnen worden toegelaten, maar ik vrees dat de flexibiliteit van de synode zo ver niet gaat.

Dat hangt natuurlijk ook samen met de kerkvisie van een belangrijk deel van de predikanten, die zich een kerkverband naar eigen smaak hebben uitgezocht, terwijl ze daar door God helemaal niet geplaatst waren, al zien ze dat zelf wellicht meer als de leiding van de Heere in hun leven.

Het geeft in ieder geval de vermeende vrijheid om de kerkgemeenschap ook naar eigen smaak in te perken, voor zover de Dordtse kerkorde dat niet tegenhoudt. Maar dit allemaal terzijde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, deze gemeente gaat echt geen aansluiting vinden bij de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Maar de dichter zegt: "Nooit kan 't geloof te veel verwachten."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 02 mar 2024, 11:45 Maar de dichter zegt: "Nooit kan 't geloof te veel verwachten."
:super
Louis2

Bericht door Louis2 »

Ik vind het erg flauw dat hier gesuggereerd wordt dat evangelisatieposten van de gereformeerde gemeenten een subcultuur zouden verspreiden.
Het is idd zo dat de synode een magere ruimte laat voor elementen in de eredienst die niet typisch reformatorisch zijn, denk bijvoorbeeld aan modernere Bijbelvertalingen en liederen.
Ik kan echter niet zeggen dat de evangelisten en vrijwilligers die ik ken als doel zouden hebben een subcultuur te verspreiden. Ik vind dat zelfs oneerlijk.
De mensen die ik persoonlijk ken, hebben echt als doel de kerk van christus te versterken.
Zelf ga ik komende zomer een weekje meehelpen bij een post van de EVGG, als niet-gergemmer. En ik behoor ook echt totaal niet tot de subcultuur die rond de GG hangt.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het dan ook wel weer mee eens. Maar ik vind niet dat dat met elkaar bijt. De evangelisten zullen ongetwijfeld de bedoeling hebben om het evangelie te verkondigen, wat meer of wat minder onder een deksel. Maar de instantie in zijn algemeenheid heeft feitelijk niet dat doel, anders zouden de huidige kaders er niet zijn.

Dat hoeft allemaal geen opzet te zijn, een deel van de betrokkenen zal oprecht hopen dat mensen tot bekering komen. Maar het voorstellingsvermogen van de besluitvormende organen is wel heel beperkt, en dat merk je in de uitkomsten.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 02 mar 2024, 11:38 Het zou fijn zijn als de gemeente alsnog tot de GG zou kunnen worden toegelaten, maar ik vrees dat de flexibiliteit van de synode zo ver niet gaat.

Dat hangt natuurlijk ook samen met de kerkvisie van een belangrijk deel van de predikanten, die zich een kerkverband naar eigen smaak hebben uitgezocht, terwijl ze daar door God helemaal niet geplaatst waren, al zien ze dat zelf wellicht meer als de leiding van de Heere in hun leven.

Het geeft in ieder geval de vermeende vrijheid om de kerkgemeenschap ook naar eigen smaak in te perken, voor zover de Dordtse kerkorde dat niet tegenhoudt. Maar dit allemaal terzijde.
Bedoel je van de GG predikanten? Het grootste deel is toch in de GG gedoopt of via huwelijk in de GG gekomen? Volgens welke redenatie is dit het uitzoeken van een kerkverband naar smaak?
Plaats reactie