Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17523
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

HHR schreef: 24 feb 2024, 20:17 Hoe je het ook duidt. Het is zorgelijk.
Daling in de meeste reformatorische kerken.
Naast minder aanwas door geboorten, kerkovergangen naar evangelische en charismatische groepen. Kerkverlating. En misschien nog wel het ergste, blijkbaar weinig werfkracht naar de wereld. Aanwas van wereldlingen die christen worden is er nauwelijks in de reformatorische kerkverbanden.
Is dat laatste ooit anders geweest? Zo lang ik mij kan herinneren was het in elke gemeente waar ik lid ben geweest altijd een enkeling die uit de wereld zich voegde bij de kerk. Vaak ook nog i.v.m. een huwelijk.
Zie dat trouwens ook in Evangelische gemeenten. Die groeien vaak door overgangen uit gevestigde kerkverbanden (van PKN tot GGiN) en niet vanuit de wereld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

pierre27 schreef: 24 feb 2024, 21:18
MGG schreef: 24 feb 2024, 19:51
refo schreef: 24 feb 2024, 18:20
merel schreef: 24 feb 2024, 17:17 Mag ik vragen waarom dit binnen de Gereformeerde Gemeente zo'n item is? Ik ken dat vanuit de CGK helemaal niet en in de PKN speelt dit ook geen rol.
We waren altijd trots dat iedereen daalde, behalve wij. Dus dit is spannend.
We? Jij misschien? Het is overigens ook feitelijk onjuist.
Goed te lezen dat hij toch verbondenheid met zijn gemeente ervaardt.
De trots is alleen wat minder mooi.
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

huisman schreef: 24 feb 2024, 21:53
HHR schreef: 24 feb 2024, 20:17 Hoe je het ook duidt. Het is zorgelijk.
Daling in de meeste reformatorische kerken.
Naast minder aanwas door geboorten, kerkovergangen naar evangelische en charismatische groepen. Kerkverlating. En misschien nog wel het ergste, blijkbaar weinig werfkracht naar de wereld. Aanwas van wereldlingen die christen worden is er nauwelijks in de reformatorische kerkverbanden.
Is dat laatste ooit anders geweest? Zo lang ik mij kan herinneren was het in elke gemeente waar ik lid ben geweest altijd een enkeling die uit de wereld zich voegde bij de kerk. Vaak ook nog i.v.m. een huwelijk.
Zie dat trouwens ook in Evangelische gemeenten. Die groeien vaak door overgangen uit gevestigde kerkverbanden (van PKN tot GGiN) en niet vanuit de wereld.
Aantallen weet ik niet. Wel dat in begin jaren van de Gereformeerde Gemeenten er toch geregeld mensen uit de wereld krachtdadig bekeerd werden en zich bij de kerk voegden. Zeker vanuit regio Rotterdam heb ik verschillende voorbeelden gelezen.
De Almeerse missionaire kerk de Wegwijzer is wel een voorbeeld waar onkerkelijken tot geloof komen en de gemeente gaan bezoeken.

Wat Evangelische gemeenten betreft denk ik dat je gelijk hebt. Of mensen die ooit eerder wel kerkelijk waren en weer terugkomen.
Als je er over nadenkt stelt het ons als traditionele kerken wel schuldig.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bij Mozaiek komen óók veel ongelovigen tot bekering. Het voorbeeld van de Wegwijzer is al genoemd. Je kunt dit echt niet generaliseren.
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Wat bedoel je met generaliseren?
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ten onrechte veralgemenen.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Waarom vestigen kerken als Doorbrekers en Mozaïek zich dan niet in Limburg of Brabant? Waarom vrijwel altijd in gebieden waar reeds behoudende kerken zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17523
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Louis2 schreef: 24 feb 2024, 23:38 Waarom vestigen kerken als Doorbrekers en Mozaïek zich dan niet in Limburg of Brabant? Waarom vrijwel altijd in gebieden waar reeds behoudende kerken zijn?
Precies. Wij hebben een grote Mozaïek in de gemeente en alleen de kerken hebben er last van. @DDD weet de feiten niet maar doet aannames.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Onzin. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Er is in het ND over gepubliceerd.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Louis2 schreef: 24 feb 2024, 23:38 Waarom vestigen kerken als Doorbrekers en Mozaïek zich dan niet in Limburg of Brabant? Waarom vrijwel altijd in gebieden waar reeds behoudende kerken zijn?
Omdat ze op verzoek werken. En ik denk dat met een enthousiast groepje het ook makkelijker evangeliseert. Verder natuurlijk een heel terechte kanttekening/ vraag.
MGG
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 24 feb 2024, 23:53 Onzin. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Er is in het ND over gepubliceerd.
Linkje? Ik dacht dat het overgrote deel in andere kerken gedoop is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17523
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef: 24 feb 2024, 23:53 Onzin. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Er is in het ND over gepubliceerd.
Laat dat onderzoek maar zien dan. De PKN (GB) hier ter plaatse heeft veel last van deze organisatie die inderdaad een verdienmodel heeft gemaakt om zich te organiseren in de Biblebelt. In Maastricht of Eindhoven kom je ze niet tegen. Reden: Ze zijn gericht op kerkgangers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

DDD schreef: 24 feb 2024, 23:54
Louis2 schreef: 24 feb 2024, 23:38 Waarom vestigen kerken als Doorbrekers en Mozaïek zich dan niet in Limburg of Brabant? Waarom vrijwel altijd in gebieden waar reeds behoudende kerken zijn?
Omdat ze op verzoek werken. En ik denk dat met een enthousiast groepje het ook makkelijker evangeliseert. Verder natuurlijk een heel terechte kanttekening/ vraag.
Waarom zijn behoudende kerken niet wat actiever in Limburg en Brabant?
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1873
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

huisman schreef: 24 feb 2024, 23:57
DDD schreef: 24 feb 2024, 23:53 Onzin. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Er is in het ND over gepubliceerd.
Laat dat onderzoek maar zien dan. De PKN (GB) hier ter plaatse heeft veel last van deze organisatie die inderdaad een verdienmodel heeft gemaakt om zich te organiseren in de Biblebelt. In Maastricht of Eindhoven kom je ze niet tegen. Reden: Ze zijn gericht op kerkgangers.
Ik weet niet zeker wat je bedoelt met 'last hebben van', maar ik vermoed dat de GG -volgens jouw definitie- in veel plaatsen ook 'last heeft van' de CGK, HHK, PKN, enz.
MGG
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Zakelijk gezien is er bijna overal concurrentie van 'links'. Uiterste zoals Mozaïek zullen waarschijnlijk vooral concurrentie hebben van het geloof zonder kerk nodig te hebben en mensen die niet meer geloven.
Plaats reactie