De SGP - een open partij

Herman
Moderator

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 16 okt 2025, 20:57 We zitten in Nederland met een situatie dat over het mens-zijn van ongeboren leven echt verschillend wordt gedacht en het is goed dat te erkennen (daarom alleen al is abortus als mensenrecht echt een heel slecht idee). Maar het betekent denk ik ook terughoudend zijn met een verbod. Wat zeker niet helpt is dat je elkaars uitgangspunt niet erkent en voorstanders van abortus als moordenaar worden weggezet en tegenstanders als vrouwenhaters.

Zo is het ook terecht als radicale dierenrechten voorvechters worden weggezet als boerenhaters, of als zij mij als moordenaar wegzetten omdat ik wel van een gehaktbal houdt (al is een goede rendang nog veel beter).

In beide discussies gaat het echt over wat beschermwaardig leven is, en in seculiere politiek heb je de ruimte voor discussie te geven.
De redenering is logisch maar niet bijbels. Vlees eten is daar geoorloofd, en dus kan het verwijt nooit zijn dat je dan een dierenmoordenaar bent. Tot zover dus je logische inbreng, wat mij betreft. Tenzij je het democratische gesprek belangrijker vind dan het bijbelse gesprek.
Mattheus_11_28

Bericht door Mattheus_11_28 »

parsifal schreef: 16 okt 2025, 20:57 We zitten in Nederland met een situatie dat over het mens-zijn van ongeboren leven echt verschillend wordt gedacht en het is goed dat te erkennen (daarom alleen al is abortus als mensenrecht echt een heel slecht idee). Maar het betekent denk ik ook terughoudend zijn met een verbod. Wat zeker niet helpt is dat je elkaars uitgangspunt niet erkent en voorstanders van abortus als moordenaar worden weggezet en tegenstanders als vrouwenhaters.
Ik ben het met je eens dat een discussie respectvol dient plaats te vinden. Echter, juist omdat het gaat over een verschil van inzicht over het mens-zijn van ongeboren leven (zoals je zelf benoemt), is het ook een gevoelige discussie. Want als je staat op het uitgangspunt dat het ongeboren leven een mens is, dan impliceert dat toch bijna automatisch dat het beëindigen daarvan moord is? Zelfs al zou je dat niet expliciet benoemen in een discussie, dan klinkt dat toch tussen de regels door.

Als je zoekt op definities van "moord" dan vind je definities als "het opzettelijk doden van een persoon" of "het opzettelijk beëindigen van het leven van een ander". In sommige definities staat er nog bij "op onwettige wijze". Met die toevoeging zou je er nog over kunnen discussiëren of het moord is, want abortus is momenteel wettelijk toegestaan. Maar dan nog: dit is wel de onderliggende gevoeligheid.

Los hiervan denk ik dat de frase "abortus is moord" als een soort slogan of leus de wereld in slingeren, helemaal niet tactisch is.
parsifal schreef: 16 okt 2025, 20:57 Zo is het ook terecht als radicale dierenrechten voorvechters worden weggezet als boerenhaters, of als zij mij als moordenaar wegzetten omdat ik wel van een gehaktbal houdt (al is een goede rendang nog veel beter).
Ik ken meerdere veganistische mensen, maar heb nog nooit iemand horen zeggen dat je een moordenaar bent als je dieren eet. Het verschil zit er dan meer in, dat men het dierlijk leven zo hoog acht, dat men het niet verantwoord vindt om dat opzettelijk te doden. Maar de term "moord" is naar mijn idee van oorsprong toch wel voorbehouden aan het doden van "personen" (dus menselijk leven).

Overigens begrijp ik je punt wel, want ik voel ergens ook een bepaalde irritatie als mensen zeggen dat je geen dieren mag eten. Een zelfde soort irritatie voelen voorstanders van abortus mogelijk ook als je zegt dat abortus moord is. Daarom zou het juist van belang kunnen zijn om op basis van feiten daarover te discussiëren, omdat de emoties zo gemakkelijk hoog oplopen.
helma

Bericht door helma »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: 16 okt 2025, 19:08 In hun lichaam groeit een ander lichaam. Echter, velen vinden dat geen leven, geen ziel, geen echt lichaam, maar een klompje cellen. En dat vind ik een te verafschuwen standpunt.
Ik ben het hier mee eens. Echter hier houdt het niet op. Wat bieden we (jonge) vrouwen die met een ongewenste zwangerschap zitten en niet in een situatie verkeren waarin zij een kind veilig kunnen laten opgroeien?

Een eenvoudig nee tegen abortus is dus absoluut onvoldoende. Ons antwoord moet wat mij betreft zijn: nee, en .....
Dat is het ook bij de Pro Life organisaties in Nederland. Er wordt daadwerkelijk hulp aangeboden/gegeven.

Bij een kindje wat jaren geleden gered is bij het abortus centrum zijn we als wakers bijvoorbeeld nog steeds betrokken. Regelmatig zijn daar langere periodes van overnachtingen bij en krijgt moeder nog steeds aandacht hulp en liefde.

En zo ken ik meer voorbeelden van moeders die na jaren nog steeds contact hebben met wakers.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vroeg me ineens af: er zou 86 procent van de Nederlanders zijn die niet voor het verbieden van abortus is. Hoeveel mensen geloven dan in reïncarnatie? Men zegt dat dat een kwart van de bevolking is. Ik ben heel benieuwd welk kwart.

Want ik kan mij toch niet voorstellen dat abortus en geloof in reïncarnatie soepel samen gaat? Of is dat dan je karma?
Profesto

Bericht door Profesto »

helma schreef: 16 okt 2025, 22:31
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: 16 okt 2025, 19:08 In hun lichaam groeit een ander lichaam. Echter, velen vinden dat geen leven, geen ziel, geen echt lichaam, maar een klompje cellen. En dat vind ik een te verafschuwen standpunt.
Ik ben het hier mee eens. Echter hier houdt het niet op. Wat bieden we (jonge) vrouwen die met een ongewenste zwangerschap zitten en niet in een situatie verkeren waarin zij een kind veilig kunnen laten opgroeien?

Een eenvoudig nee tegen abortus is dus absoluut onvoldoende. Ons antwoord moet wat mij betreft zijn: nee, en .....
Dat is het ook bij de Pro Life organisaties in Nederland. Er wordt daadwerkelijk hulp aangeboden/gegeven.

Bij een kindje wat jaren geleden gered is bij het abortus centrum zijn we als wakers bijvoorbeeld nog steeds betrokken. Regelmatig zijn daar langere periodes van overnachtingen bij en krijgt moeder nog steeds aandacht hulp en liefde.

En zo ken ik meer voorbeelden van moeders die na jaren nog steeds contact hebben met wakers.
Dat is mooi.

Verder ben ik het eens met parsifal.
Een verbod is denk ik niet realistisch vanwege het feit dat er altijd vrouwen zijn geweest die niet zwanger willen zijn en daardoor naar methodes grepen waarmee de zwangerschap werd beëindigd. Als er geen regulering en begeleiding is onder een verbod, ontstaan er schrijnende situaties.

De SGP heeft dus een punt wat betreft het aanzwengelen van een stijging van het aantal abortussen in Nederland. Dat is een gesprek waard. Het is jammer dat het gesprek daar niet meer over ging.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 16 okt 2025, 22:57 Ik vroeg me ineens af: er zou 86 procent van de Nederlanders zijn die niet voor het verbieden van abortus is. Hoeveel mensen geloven dan in reïncarnatie? Men zegt dat dat een kwart van de bevolking is. Ik ben heel benieuwd welk kwart.

Want ik kan mij toch niet voorstellen dat abortus en geloof in reïncarnatie soepel samen gaat? Of is dat dan je karma?
Reïncarnatie betekent niet per definitie dat je terugkeert als mens.
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef: 16 okt 2025, 22:57 Ik vroeg me ineens af: er zou 86 procent van de Nederlanders zijn die niet voor het verbieden van abortus is. Hoeveel mensen geloven dan in reïncarnatie? Men zegt dat dat een kwart van de bevolking is. Ik ben heel benieuwd welk kwart.

Interessante gedachte. Ik vermoed dat velen de link niet leggen.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 16 okt 2025, 22:59

Reïncarnatie betekent niet per definitie dat je terugkeert als mens.
Dat kan natuurlijk. Maar wat ik ervan weet, zijn er weinig mensen die in reïncarnatie geloven en verwachten om terug te keren als muis of eend.

Maar los daarvan: ik kan die percentages niet goed rijmen en wat mij betreft zou dat nou een punt zijn geweest om te bespreken bij Jinek. Maar dat was dan weer een vraag die Jinek niet had voorbereid.
DDD

Bericht door DDD »

Profesto schreef: 16 okt 2025, 22:59

Interessante gedachte. Ik vermoed dat velen de link niet leggen.
Dat zou er dan voor pleiten om aan te nemen dat het geloof in reïncarnatie voornamelijk bij de laagste intelligentiescores past. Maar dat is niet wat ik ervan waarneem. Er zijn vrij veel hoogopgeleide (vooral) dames die in reïncarnatie geloven.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 16 okt 2025, 23:01
Dat kan natuurlijk. Maar wat ik ervan weet, zijn er weinig mensen die in reïncarnatie geloven en verwachten om terug te keren als muis of eend.

Maar los daarvan: ik kan die percentages niet goed rijmen en wat mij betreft zou dat nou een punt zijn geweest om te bespreken bij Jinek. Maar dat was dan weer een vraag die Jinek niet had voorbereid.
Ik weet niet zoveel van reïncarnatie, maar de hoofdgedachte is volgens mij dat de geest blijft en dat die in een andere gedaante kan terugkeren. Als je van mening bent dat de menselijke geest pas bij de geboorte zich manifesteert, dan lijkt me er geen logisch probleem, zoals jij dat veronderstelt.
DDD

Bericht door DDD »

Ja, maar dat is niet de leer van de reïncarnatie, al zijn daar vast varianten in. Maar de hoofdlijn is: die geest is er al, en neemt materie aan, en niet pas ergens halverwege de zwangerschap.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 16 okt 2025, 23:09 Ja, maar dat is niet de leer van de reïncarnatie, al zijn daar vast varianten in. Maar de hoofdlijn is: die geest is er al, en neemt materie aan, en niet pas ergens halverwege de zwangerschap.
Neemt materie aan bij de geboorte. Lijkt me geen vreemde of onlogische gedachte.
DDD

Bericht door DDD »

Maar noem dan eens een reïncarnatie-gelovige die er zo naar kijkt? Ik vind het ook helemaal niet in het gedachtengoed passen. Het idee is toch juist dat je een nieuwe levensvorm begint. Niet dat je die verovert ofzo.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 16 okt 2025, 23:17 Maar noem dan eens een reïncarnatie-gelovige die er zo naar kijkt? Ik vind het ook helemaal niet in het gedachtengoed passen. Het idee is toch juist dat je een nieuwe levensvorm begint. Niet dat je die verovert ofzo.
Geen idee, ik had slechts wat gedachten..
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 16 okt 2025, 20:36

Dat antwoord vind je ook bij de SGP vermoed ik.
Plaats reactie