Afscheid en intrede [2]

Henk J

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Henk J »

DDD schreef: Vandaag, 01:02 Wat een nare toespraak dan! Tenzij natuurlijk de ouderling hoopte dat de dominee voor zulke vragen geen aanleiding zal geven. Het luistert allemaal wel nauw, in zo'n geval. Ik zal dat zeker nog eens beluisteren en de kerkbodes de komende weken goed in de gaten houden.
Rapporteer je dan ook hier? :modo
Sallander

Bericht door Sallander »

Henk J schreef: Vandaag, 08:39
DDD schreef: Vandaag, 01:02 Wat een nare toespraak dan! Tenzij natuurlijk de ouderling hoopte dat de dominee voor zulke vragen geen aanleiding zal geven. Het luistert allemaal wel nauw, in zo'n geval. Ik zal dat zeker nog eens beluisteren en de kerkbodes de komende weken goed in de gaten houden.
Ik hoop het niet! Deze dominee begint net. Hij begint misschien wel op één van de moeilijkste plekken in het kerkverband, gezien het recente verleden. Hij had heel wat aangenamere plekjes voor het kiezen.
Als we geloven dat de Heere deze man gezonden heeft, en wie zijn wij om dat te betwijfelen, dan moeten we goed op onze tellen passen. Ik kan me niet voorstellen dat het de Heere behaagt als we al handwrijvend klaar zitten om deze dominee op de snijtafel te leggen. Over het gebruik van naamvallen, over zijn trant, over de checklist van de ouderling die voorbij kwam.....enz. Geef die man tijd en ruimte om te starten, een weg te zoeken, zichzelf te worden enz. En mocht men toch iets met hem willen, bid dan voor hem!
HHR

Bericht door HHR »

Rido91 schreef: Vandaag, 00:59 De ouderling zei in de toespraak dat hij niet hoopte dat als het stof weer wat neergedaald was en de dominee een tijdje in de gemeente staat 'die vragen weer komen, ik zal er een paar noemen:
-Dat stuk van de ellende is dat niet wat overgeaccentueerd in de prediking?
-Hebben de beloften wel de plaats die ik vind dat ze moeten hebben?
-Wordt het aanbod van genade wel onvoorwaardelijk gepredikt?'

Tja, stel je toch eens voor dat je als gemeentelid de preek aan het Woord toetst. Als er met zo'n houding met zulke vragen wordt omgegaan snap ik heel goed dat een gedeelte van de gemeente een HHG heeft opgericht.
Ik hoorde dat deel in de toespraak ook.
Kwam inderdaad niet heel goed over, want de ds gaf in zijn toespraak juist aan dat er geen 'domme' vragen zijn en dat ze gesteld mogen worden. Dus ook over de prediking lijkt me. En terecht.
Tegelijkertijd denk ik dat het wel goed bedoeld werd door ouderling Grisnich, en moet je het meer in de context plaatsen. Direct daarna ging hij door op het feit dat hij hoopte dat de "153 vissen" of nog "1000 vissen" tijd voor Lisse aan zou breken.
Dus hij ziet uit naar een opwekking. Dat vond ik mooi om te horen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Sallander schreef: Vandaag, 09:41 Ik hoop het niet! Deze dominee begint net. Hij begint misschien wel op één van de moeilijkste plekken in het kerkverband, gezien het recente verleden. Hij had heel wat aangenamere plekjes voor het kiezen.
Als we geloven dat de Heere deze man gezonden heeft, en wie zijn wij om dat te betwijfelen, dan moeten we goed op onze tellen passen. Ik kan me niet voorstellen dat het de Heere behaagt als we al handwrijvend klaar zitten om deze dominee op de snijtafel te leggen. Over het gebruik van naamvallen, over zijn trant, over de checklist van de ouderling die voorbij kwam.....enz. Geef die man tijd en ruimte om te starten, een weg te zoeken, zichzelf te worden enz. En mocht men toch iets met hem willen, bid dan voor hem!
Het lijkt mij ook uitermate onverstandig. Je laatste advies is een goed advies.
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef: Vandaag, 08:39
Ik had het zelf niet zo gedaan, maar in het licht van de hele toespraak kan ik de verzuchting wel een beetje begrijpen. Al geloof ik niet dat dit nu de manier is. Maar 'naar' is zeker het woord niet.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Henk J schreef: Vandaag, 08:38
Rido91 schreef: Vandaag, 00:59 De ouderling zei in de toespraak dat hij niet hoopte dat als het stof weer wat neergedaald was en de dominee een tijdje in de gemeente staat 'die vragen weer komen, ik zal er een paar noemen:
-Dat stuk van de ellende is dat niet wat overgeaccentueerd in de prediking?
-Hebben de beloften wel de plaats die ik vind dat ze moeten hebben?
-Wordt het aanbod van genade wel onvoorwaardelijk gepredikt?'

Tja, stel je toch eens voor dat je als gemeentelid de preek aan het Woord toetst. Als er met zo'n houding met zulke vragen wordt omgegaan snap ik heel goed dat een gedeelte van de gemeente een HHG heeft opgericht.
Even voor de helderheid, werden deze vragen zo door de ouderling benoemd of is dat jouw interpretatie? Want dat is mij niet duidelijk.
Het stukje tussen de aanhalingstekens is vrijwel letterlijk geciteerd, ik heb het teruggeluisterd en vrijwel letterlijk over getypt. Dus de vragen zijn echt zo genoemd en geen eigen interpretatie van mij.
De ouderling zei vervolgens dat als zulke vragen opkwamen (hij zei toen nog een keer: 'ik hoop het niet') dat je het dan maar in gebed moest brengen en dat het antwoord dan zondag in de preek wel kwam. Op zich ook bijzonder. De ouderling wilde wellicht ook zijn 'moment of fame' pakken.
Job

Bericht door Job »

Rido91 schreef: Vandaag, 10:44 De ouderling wilde wellicht ook zijn 'moment of fame' pakken.
Ik vind het flauw om hier zo kritisch op te zijn. Deze mensen hebben heel veel voor hun kiezen gehad, hij kent zijn pappenheimers mogen we aannemen. Laat die ouderling maar gewoon goed leiding nemen en z'n jonge dominee hierin steunen, dat zal nodig zijn.
Bobber

Bericht door Bobber »

Het moet altijd een goede afweging gemaakt worden wie op zulke momenten een toespraak houdt.
Degene die dit doet moet niet alleen de gave van het spreken hebben maar ook de gave om te weten wat je wel en niet kan zeggen op zulke momenten.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Job schreef: Vandaag, 11:03
Rido91 schreef: Vandaag, 10:44 De ouderling wilde wellicht ook zijn 'moment of fame' pakken.
Ik vind het flauw om hier zo kritisch op te zijn. Deze mensen hebben heel veel voor hun kiezen gehad, hij kent zijn pappenheimers mogen we aannemen. Laat die ouderling maar gewoon goed leiding nemen en z'n jonge dominee hierin steunen, dat zal nodig zijn.
Dat is prachtig maar het is maar de vraag of deze beginnende dominee uiteindelijk zelf veel baat heeft bij een ouderling die zijn gemeenteleden geen ruimte geeft voor kritische vragen. Zo ontstaat mogelijk het autoritaire gedrag en de sterrenstatus (of: het voetstuk) waar meerdere predikanten nogal eens last van hebben, zeker ter rechterzijde.
Terri

Bericht door Terri »

Bobber schreef: Vandaag, 11:13 Het moet altijd een goede afweging gemaakt worden wie op zulke momenten een toespraak houdt.
Degene die dit doet moet niet alleen de gave van het spreken hebben maar ook de gave om te weten wat je wel en niet kan zeggen op zulke momenten.
Precies, waarom op deze manier een soort van oude koeien uit de sloot halen? Niet zo verstandig en tactvol.
De toon is dan eigenlijk al weer gezet.
Vooral sneu voor de ds. Ouderling was een beetje dom. :hum
MGG

Bericht door MGG »

Of tactisch vermelding op RF zorgt voor extra luisteraars ;).
Plaats reactie