Rapporteer je dan ook hier?

Rapporteer je dan ook hier?
Ik hoop het niet! Deze dominee begint net. Hij begint misschien wel op één van de moeilijkste plekken in het kerkverband, gezien het recente verleden. Hij had heel wat aangenamere plekjes voor het kiezen.
Ik hoorde dat deel in de toespraak ook.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 00:59 De ouderling zei in de toespraak dat hij niet hoopte dat als het stof weer wat neergedaald was en de dominee een tijdje in de gemeente staat 'die vragen weer komen, ik zal er een paar noemen:
-Dat stuk van de ellende is dat niet wat overgeaccentueerd in de prediking?
-Hebben de beloften wel de plaats die ik vind dat ze moeten hebben?
-Wordt het aanbod van genade wel onvoorwaardelijk gepredikt?'
Tja, stel je toch eens voor dat je als gemeentelid de preek aan het Woord toetst. Als er met zo'n houding met zulke vragen wordt omgegaan snap ik heel goed dat een gedeelte van de gemeente een HHG heeft opgericht.
Het lijkt mij ook uitermate onverstandig. Je laatste advies is een goed advies.Sallander schreef: ↑Vandaag, 09:41 Ik hoop het niet! Deze dominee begint net. Hij begint misschien wel op één van de moeilijkste plekken in het kerkverband, gezien het recente verleden. Hij had heel wat aangenamere plekjes voor het kiezen.
Als we geloven dat de Heere deze man gezonden heeft, en wie zijn wij om dat te betwijfelen, dan moeten we goed op onze tellen passen. Ik kan me niet voorstellen dat het de Heere behaagt als we al handwrijvend klaar zitten om deze dominee op de snijtafel te leggen. Over het gebruik van naamvallen, over zijn trant, over de checklist van de ouderling die voorbij kwam.....enz. Geef die man tijd en ruimte om te starten, een weg te zoeken, zichzelf te worden enz. En mocht men toch iets met hem willen, bid dan voor hem!
Het stukje tussen de aanhalingstekens is vrijwel letterlijk geciteerd, ik heb het teruggeluisterd en vrijwel letterlijk over getypt. Dus de vragen zijn echt zo genoemd en geen eigen interpretatie van mij.Henk J schreef: ↑Vandaag, 08:38Even voor de helderheid, werden deze vragen zo door de ouderling benoemd of is dat jouw interpretatie? Want dat is mij niet duidelijk.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 00:59 De ouderling zei in de toespraak dat hij niet hoopte dat als het stof weer wat neergedaald was en de dominee een tijdje in de gemeente staat 'die vragen weer komen, ik zal er een paar noemen:
-Dat stuk van de ellende is dat niet wat overgeaccentueerd in de prediking?
-Hebben de beloften wel de plaats die ik vind dat ze moeten hebben?
-Wordt het aanbod van genade wel onvoorwaardelijk gepredikt?'
Tja, stel je toch eens voor dat je als gemeentelid de preek aan het Woord toetst. Als er met zo'n houding met zulke vragen wordt omgegaan snap ik heel goed dat een gedeelte van de gemeente een HHG heeft opgericht.
Ik vind het flauw om hier zo kritisch op te zijn. Deze mensen hebben heel veel voor hun kiezen gehad, hij kent zijn pappenheimers mogen we aannemen. Laat die ouderling maar gewoon goed leiding nemen en z'n jonge dominee hierin steunen, dat zal nodig zijn.
Dat is prachtig maar het is maar de vraag of deze beginnende dominee uiteindelijk zelf veel baat heeft bij een ouderling die zijn gemeenteleden geen ruimte geeft voor kritische vragen. Zo ontstaat mogelijk het autoritaire gedrag en de sterrenstatus (of: het voetstuk) waar meerdere predikanten nogal eens last van hebben, zeker ter rechterzijde.
Precies, waarom op deze manier een soort van oude koeien uit de sloot halen? Niet zo verstandig en tactvol.