De kleine lettertjes van het Evangelie

DDD

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Nee. De prediking moet bijbels zijn. En niet evenwichtig volgens een buitenbijbelse norm. Ik zou zo uit mijn hoofd zelf geen een bijbeltekst kunnen noemen die aandringt op een evenwichtige prediking.
Als je uit Esther preekt zou je geen ene link mogen maken met Jezus Christus? Die wordt in dat Bijbelboek niet genoemd namelijk.
Christus is in heel de bijbel te vinden. Maar ik hoor liever een preek over Esther waarin Jezus niet prominent naar voren komt als dat God wordt vergeleken met de tiran die Esthers leven spaart, wat ik ooit eens van een overijverig vergeestelijkende dominee hoorde. Zoiets zegt veel over hoe je God ziet, natuurlijk. En daar gaat het in dit draadje (ook) om.

Waarmee ik niets afdoe aan het gesprek over theologische details.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Nee. De prediking moet bijbels zijn. En niet evenwichtig volgens een buitenbijbelse norm. Ik zou zo uit mijn hoofd zelf geen een bijbeltekst kunnen noemen die aandringt op een evenwichtige prediking.
Als je uit Esther preekt zou je geen ene link mogen maken met Jezus Christus? Die wordt in dat Bijbelboek niet genoemd namelijk.
Christus is in heel de bijbel te vinden. Maar ik hoor liever een preek over Esther waarin Jezus niet prominent naar voren komt als dat God wordt vergeleken met de tiran die Esthers leven spaart, wat ik ooit eens van een overijverig vergeestelijkende dominee hoorde. Zoiets zegt veel over hoe je God ziet, natuurlijk. En daar gaat het in dit draadje (ook) om.

Waarmee ik niets afdoe aan het gesprek over theologische details.
Nou ja, dat bedoel ik dus :hum Niet prominent is niet hetzelfde als niet
DDD

Bericht door DDD »

Eens.
huisman schreef:

Misschien niet evenwichtig wat dat ook zou mogen zijn, maar wel al de raad Gods . Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al den raad Gods. (Handelingen 20: 27. Lees daarbij ook vers 20 waar Paulus ook zegt dat hij niets achtergehouden heeft hetgeen nuttig was .)

Denk dat daar de schoen weleens wringt bij een prediking die altijd op hetzelfde aambeeld hamert.
De hele raad van God inderdaad. Dus zeker óók de uitverkiezing. Maar wel in het juiste verband natuurlijk. Daar ging de discussie in eerste instantie over.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:

Misschien niet evenwichtig wat dat ook zou mogen zijn, maar wel al de raad Gods . Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al den raad Gods. (Handelingen 20: 27. Lees daarbij ook vers 20 waar Paulus ook zegt dat hij niets achtergehouden heeft hetgeen nuttig was .)

Denk dat daar de schoen weleens wringt bij een prediking die altijd op hetzelfde aambeeld hamert.
Precies.

Het is jammer dat de preek niet meer online staat, maar anders had ik de preek die ds. W. Visscher gisteren in Meliskerke hield over Joh. 7: 28-34 graag aanbevolen in dit draadje.
Heb zojuist voor jou een topic aangemaakt…. :jongle
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=15136

Sorry moderators…ik kon het even niet laten…
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Beste moderatoren,
Inmiddels is het niveau van wat een discussie zou moeten zijn, gedaald tot het niveau van kwaadsprekerij en vuilspuiterij. Bij mij werd er door gergem-lid de kritiek geuit dat bij mij het wonder van genade gemist zou worden (vandaag: 9:57), Erik1960 toonde glashelder aan dat dit gewoon letterlijk in mijn bijdrage vermeld staat. Nu lees ik net dat Dr. van den Brink er door gergerm-lid er van beschuldigd wordt dat hij geen antwoord zou geven op vragen in zeer denigrerende bewoordingen (vandaag 20:22). Opnieuw toonde Erik1960 wederom aan dat dit complete onzin is. Dit gaat niet meer om meningsverschillen of interpretatieverschillen. Maar om bewuste kwaadsprekerij. Als jullie de schijn van partijdigheid willen vermijden (jullie dreigden mij met tijdelijke ban voor minder), dan mag hier best ingegrepen worden. En inderdaad, ik ben niet voor niets opgehouden met directe reacties op forumleden. Dat heeft hier alles mee te maken. Ik had de hoop dat door mijn vertrek dit alles minder zou worden, maar niet dus: de doelstelling lijkt meer te zijn om personen onderuit te halen dan om een inhoudelijke bijdrage te leveren.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Simon0612 schreef:En zo is hij zelf debet aan een onevenwichtige prediking:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... prediking/
Inderdaad.

Hij geeft helemaal geen antwoord op de vragen!

Dit is echt ontzettend zwak.
Zwak dat je echt ieder antwoord van deze dominee van kritiek moet voorzien op dit forum.
Staat het je niet aan of heb je een andere mening, prima maar laat het daar dan bij als je er verder niks over te zeggen hebt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:

Inderdaad.

Zwak dat je echt ieder antwoord van deze dominee van kritiek moet voorzien op dit forum.
Staat het je niet aan of heb je een andere mening, prima maar laat het daar dan bij als je er verder niks over te zeggen hebt.
Ik wil er best wat over zeggen, maar dat lijkt me niet echt vruchtbaar.

Er wordt in ieder geval geen inhoudelijk antwoord gegeven op de vragen van de vraagsteller. Dat is gewoon eenvoudig te constateren. En dat vind ik gewoon erg jammer.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef:Beste moderatoren,
Inmiddels is het niveau van wat een discussie zou moeten zijn, gedaald tot het niveau van kwaadsprekerij en vuilspuiterij. Bij mij werd er door gergem-lid de kritiek geuit dat bij mij het wonder van genade gemist zou worden (vandaag: 9:57), Erik1960 toonde glashelder aan dat dit gewoon letterlijk in mijn bijdrage vermeld staat. Nu lees ik net dat Dr. van den Brink er door gergerm-lid er van beschuldigd wordt dat hij geen antwoord zou geven op vragen in zeer denigrerende bewoordingen (vandaag 20:22). Opnieuw toonde Erik1960 wederom aan dat dit complete onzin is. Dit gaat niet meer om meningsverschillen of interpretatieverschillen. Maar om bewuste kwaadsprekerij. Als jullie de schijn van partijdigheid willen vermijden (jullie dreigden mij met tijdelijke ban voor minder), dan mag hier best ingegrepen worden. En inderdaad, ik ben niet voor niets opgehouden met directe reacties op forumleden. Dat heeft hier alles mee te maken. Ik had de hoop dat door mijn vertrek dit alles minder zou worden, maar niet dus: de doelstelling lijkt meer te zijn om personen onderuit te halen dan om een inhoudelijke bijdrage te leveren.
Nou moet ik het toch even opnemen voor GG-Lid. Jij noemt zijn woorden zeer denigrerend. Wat ik lees is dat GG-Lid het geen antwoord op de vragen vindt en het daarom zwak noemt. Dat mag volgens mij gewoon, daar is weinig mis mee. Het staat ook niet in verhouding met postings die ik eerder van jou zag voorbijkomen. Dus het daarmee vergelijken maakt je rede alleen maar zwakker.

Inhoudelijk: ds. van den Brink zegt in het antwoord dat zijn preken niet evenwichtig hoeven te zijn. Dus de Bijbel bestaat voor het grootste gedeelte uit geloof, en daarom preekt hij ook het grootste gedeelte geloof. Dat noem ik niet evenwichtig. Dan preek je misschien wel een levende Christus…maar voor wie? De dode Adam wordt dan min of meer verzwegen.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Ik wil er best wat over zeggen, maar dat lijkt me niet echt vruchtbaar.
Er wordt in ieder geval geen inhoudelijk antwoord gegeven op de vragen van de vraagsteller. Dat is gewoon eenvoudig te constateren. En dat vind ik gewoon erg jammer.
Vruchtbaarheid is al heel lang geen voorwaarde om in deze discussie mee te doen. De vraagsteller heeft heel duidelijke antwoorden gekregen. Dat die niet sporen met zijn/haar en/of jouw uitgangspunten doet daar niets aan af.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Simon0612 schreef:Nou moet ik het toch even opnemen voor GG-Lid. Jij noemt zijn woorden zeer denigrerend. Wat ik lees is dat GG-Lid het geen antwoord op de vragen vindt en het daarom zwak noemt. Dat mag volgens mij gewoon,
Ja, dat mag inderdaad. Maar het is inmiddels de zoveelste reactie dat ‘hij de vragen niet beantwoord’. Of dat denigrerend is laat ik in het midden. Ik vind het weinig recht doen aan de moeite die gedaan wordt om de stroom vragen van antwoord te voorzien.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Wat een mooi boek is en ook deze discussie raakt: De ware zielsvernedering van Thomas Hooker. Vraag me af of dat ook allemaal kleine lettertjes zijn als hij beschrijft wat een mens allemaal kwijt moet raken alvorens hij tot een waar geloof komt.
@Valke: ken je dit boek? Hoe zie jij dit?
huisman

Bericht door huisman »

Simon0612 schreef:Wat een mooi boek is en ook deze discussie raakt: De ware zielsvernedering van Thomas Hooker. Vraag me af of dat ook allemaal kleine lettertjes zijn als hij beschrijft wat een mens allemaal kwijt moet raken alvorens hij tot een waar geloof komt.

https://www.debanier.nl/zelfverloocheni ... beproeving

Lees dit boek ook van Thomas Hooker en de prachtige inleiding van prof.dr. A. Baars .

Hooker was een groot theoloog en een kenner van de ziel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Nasrani schreef:

Inderdaad.

Ik wil er best wat over zeggen, maar dat lijkt me niet echt vruchtbaar.

Je reactie waar ik op reageerde is ook niet erg vruchtbaar.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef:Beste moderatoren,
Hier geldt het volgende: wanneer er aangetoond wordt dat er op de persoon gereageerd wordt of er een andere forumregel overtreden wordt: gebruik de meldknop. De melding wordt beoordeeld en er wordt, zo nodig, actie ondernomen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

huisman schreef:
Simon0612 schreef:Wat een mooi boek is en ook deze discussie raakt: De ware zielsvernedering van Thomas Hooker. Vraag me af of dat ook allemaal kleine lettertjes zijn als hij beschrijft wat een mens allemaal kwijt moet raken alvorens hij tot een waar geloof komt.

https://www.debanier.nl/zelfverloocheni ... beproeving

Lees dit boek ook van Thomas Hooker en de prachtige inleiding van prof.dr. A. Baars .

Hooker was een groot theoloog en een kenner van de ziel.
Bedankt voor de tip. Zet ik op mijn boekenlijst!
Gesloten