Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

Wilhelm

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Wilhelm »

Auto schreef:
Willem schreef:
Wilhelm schreef:Het lijkt er op dat een SGP statenlid uit Zuid-Holland een stem heeft uitgebracht op de seculiere VVD. Deze stemkeuze is opmerkelijk. Zeker in het licht van de boodschap die de SGP altijd uitdraagt om bij verkiezingen niet strategisch te stemmen.
Goed lezen alvorens met kritiek te komen! De fracties van de SGP, D66 en CDA hebben allemaal één tactische stem uitgebracht op een andere partij. De SGP bracht een extra stem uit op het CDA, D66 bracht een extra stem uit op de PvdA en het CDA bracht een extra stem uit op de VVD.
Ik denk dat jij beter moet lezen, want Wilhelm spreekt alleen over SGP en aangezien in het verleden er verwerpelijk over strategische stemmen binnen de SGP werd gesproken is het opmerkelijk.

Eens, het is dus een stem op de CDA geweest.
Maar dan nog. Strategisch stemmen, wat zeker onder Balkenende door de jeugd wel werd gedaan is altijd veroordeeld door de partij. Ik snap deze opstelling dan ook echt niet. Een van onze posters schrijft regelmatig "een principe is pas een principe als je er voor op de brandstapel gaat" Die tijd lijkt dus bij de SGP verleden tijd te zijn.
Een stem op de SGP is dus een stem op de CDA. Dan kan ik in het vervolg net zo goed CU stemmen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Auto schreef:
Willem schreef:
Wilhelm schreef:Het lijkt er op dat een SGP statenlid uit Zuid-Holland een stem heeft uitgebracht op de seculiere VVD. Deze stemkeuze is opmerkelijk. Zeker in het licht van de boodschap die de SGP altijd uitdraagt om bij verkiezingen niet strategisch te stemmen.
Goed lezen alvorens met kritiek te komen! De fracties van de SGP, D66 en CDA hebben allemaal één tactische stem uitgebracht op een andere partij. De SGP bracht een extra stem uit op het CDA, D66 bracht een extra stem uit op de PvdA en het CDA bracht een extra stem uit op de VVD.
Ik denk dat jij beter moet lezen, want Wilhelm spreekt alleen over SGP en aangezien in het verleden er verwerpelijk over strategische stemmen binnen de SGP werd gesproken is het opmerkelijk.

Eens, het is dus een stem op de CDA geweest.
Maar dan nog. Strategisch stemmen, wat zeker onder Balkenende door de jeugd wel werd gedaan is altijd veroordeeld door de partij. Ik snap deze opstelling dan ook echt niet. Een van onze posters schrijft regelmatig "een principe is pas een principe als je er voor op de brandstapel gaat" Die tijd lijkt dus bij de SGP verleden tijd te zijn.
Een stem op de SGP is dus een stem op de CDA. Dan kan ik in het vervolg net zo goed CU stemmen.
Ik heb gestemd op het statenlid dat strategisch op het CDA heeft gestemd. En ik ben het van harte met dit statenlid eens! De coalitie kan gelukkig door en de SGP krijgt er enkele zaken voor terug. Dus men gaat eindelijk eens aan politiek doen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Ja.
Gaan we koopzondagen ruilen voor asielzoekers. Hoe christelijk ben je dan?

De SGP voert de spanning tegen zichzelf alleen maar op door zulk soort fratsen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ben benieuwd naar de volgende Propjes.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb net uitgerekend, dat, wanneer die ene Zuid-Hollandse SGP'er op de CU had gestemd, dan zou de CU 3 zetels hebben gehaald en het CDA er geen 11, maar 10. Edoch, dan zouden er minder SGP-punten binnengehaald kunnen worden, omdat men dan niet op die strategische zetel in de Eerste Kamer zou zitten; de coalitie zou in dat geval namelijk geen 37 maar 36 zetels behalen.

Laat de CU maar voelen dat men onverantwoord bezig is door zich zo links van dit kabinet te positioneren, i.p.v. constructief met dit kabinet mee te doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Ja.
Gaan we koopzondagen ruilen voor asielzoekers. Hoe christelijk ben je dan?

De SGP voert de spanning tegen zichzelf alleen maar op door zulk soort fratsen.
Waar slaat dit geroeptoeter op? Dit is nergens op gebaseerd!
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:Ik heb gestemd op het statenlid dat strategisch op het CDA heeft gestemd. En ik ben het van harte met dit statenlid eens! De coalitie kan gelukkig door en de SGP krijgt er enkele zaken voor terug. Dus men gaat eindelijk eens aan politiek doen!
Ik verwacht van mijn SGP gedeputeerde dat hij ook SGP stemt bij de eerste kamer verkiezingen. Waar ligt bij jou de grens ?
Had hij ook PVV mogen stemmen ? Zou strategisch stemmen ook bijbels stemmen zijn ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Luther schreef:Ik heb gestemd op het statenlid dat strategisch op het CDA heeft gestemd. En ik ben het van harte met dit statenlid eens! De coalitie kan gelukkig door en de SGP krijgt er enkele zaken voor terug. Dus men gaat eindelijk eens aan politiek doen!
Ik verwacht van mijn SGP gedeputeerde dat hij ook SGP stemt bij de eerste kamer verkiezingen. Waar ligt bij jou de grens ?
Had hij ook PVV mogen stemmen ? Zou strategisch stemmen ook bijbels stemmen zijn ?
En die vraag heb ik nou ook.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Aan politiek doen = vuile handen maken.
Anderzijds: als je wilt dat dit kabinet doorgaat, omdat het alternatief Paars+ is en je wilt praktisch zoveel mogelijk van je eigen beginselen en programma-punten verwezenlijken, dan heb je macht nodig. Macht is in dit geval: de 38e Eerste-Kamer-zetel bezetten. Als de ChristenUnie zich niet zo links had opgesteld en dit kabinet in principe gewoon pragmatisch had beoordeeld en zoveel mogelijk gesteund, had de SGP de CU gewoon aan een 3e zetel geholpen.
En ja, als een strategische stem op de PVV ervoor zou kunnen zorgen dat de abortusgrens bijvoorbeeld naar beneden zou gaan, zou ik strategisch op de PVV stemmen.
Laatst gewijzigd door Luther op 23 mei 2011, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik lees het al. Helaas heeft de CU hatende Spruijt meer invloed binnen Christelijk NL dan dat ik hoopte...
Liever PVV dan CU. Als dat werkelijk de koers van de SGP wordt zijn ze iig een lid kwijt...
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Aan politiek doen = vuile handen maken.
Anderzijds: als je wilt dat dit kabinet doorgaat, omdat het alternatief Paars+ is en je wilt praktisch zoveel mogelijk van je eigen beginselen en programma-punten verwezenlijken, dan heb je macht nodig. Macht is in dit geval: de 38e Eerste-Kamer-zetel bezetten. Als de ChristenUnie zich niet zo links had opgesteld, had de SGP de CU gewoon aan een 3e zetel geholpen.
En ja, als een strategische stem op de PVV ervoor zou kunnen zorgen dat de abortusgrens bijvoorbeeld naar beneden zou gaan, zou ik strategisch op de PVV stemmen.
Aan politiek doen = vuile dus zondige handen? Als dat waar is moet de SGP weer een getuigenispartij worden en niet teveel praktische politiek willen bedrijven. Strategisch op een partij stemmen die zeer onbijbelse standpunten heeft (b.v. homohuwelijk,abortus ) is voor mij niet één brug te ver maar honderden bruggen te ver.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Ik lees het al. Helaas heeft de CU hatende Spruijt meer invloed binnen Christelijk NL dan dat ik hoopte...
Liever PVV dan CU. Als dat werkelijk de koers van de SGP wordt zijn ze iig een lid kwijt...
De heer Spruijt is CDA'er, dus wat die hiermee te maken heeft, ontgaat me eerlijk gezegd.
Maar het natuurlijk wel een feit dat er binnen de CU wat gebeurd is. Overigens geven CU'ers dat gelukkig inmiddels ook zelf aan: de partij is teveel naar de PvdA opgeschoven; de meerderheid van de CU'ers wil dat de conservatievere koers van dit kabinet niet als melaats wordt aangemerkt en dat de PVV als een gewone partij wordt bejegend. Wat dat betreft verwacht ik nog wel het e.e.a. van de heer Slob!

Maar Wilhelm: Stel dat jij zeker wist dat een stem op de PVV praktisch tot gevolg zou hebben, dat de abortusgrens van 24 naar 18 weken zou gaan, zou je dan de PVV stemmen of SGP?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Aan politiek doen = vuile dus zondige handen? Als dat waar is moet de SGP weer een getuigenispartij worden en niet teveel praktische politiek willen bedrijven. Strategisch op een partij stemmen die zeer onbijbelse standpunten heeft (b.v. homohuwelijk,abortus ) is voor mij niet één brug te ver maar honderden bruggen te ver.
Meedoen aan de politiek = praktische politiek bedrijven. Wil je alleen getuigenispartij zijn, dan ben ik het met memento eens, dan moet je je ver van politiek houden en ook niet gaan stemmen.

Dit is democratie. Het feit dat de SGP meedoet aan de democratie, betekent ook dat men af en toe moet wheelen en dealen. Als dat betekent dat je eigen ideaal ietsiepietsie dichterbij komt, dan moet je dat doen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik vermoed dat de SGP-stem op het CDA (en daarna een CDA-stem op de VVD) binnen de SGP-gelederen voor enige deining zal zorgen.

Ik hoop dat niet. Elkaar de principiële maat nemen zou ons niet moeten passen! De SGP kan met één cruciale Eerste-Kamer-zetel natuurlijk niet ongedaan maken wat in de acht paarse jaren is misgegaan op medisch en ethisch gebied, hoe erg dat ook is.
Daniël kon dat in zijn tijd ook niet. Toen hij toegetreden was tot het kabinet van Nebukadnezar kon hij zelfs niet voorkomen dat een afgodsbeeld aanbeden moest worden. Hij kon wel wat anders: driemaal per dag zijn knieën buigen. Dat was een groot getuigenis van iemand die regeringsverantwoordelijkheid durfde te nemen.

Getuigen is namelijk niet hetzelfde als aan de kant blijven staan. Het zou een zegen voor Nederland zijn zo'n Daniël als gedoogpartner in het kabinet te mogen hebben.
parsifal

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Ik lees het al. Helaas heeft de CU hatende Spruijt meer invloed binnen Christelijk NL dan dat ik hoopte...
De heer Spruijt is CDA'er, dus wat die hiermee te maken heeft, ontgaat me eerlijk gezegd.
Maar het natuurlijk wel een feit dat er binnen de CU wat gebeurd is. Overigens geven CU'ers dat gelukkig inmiddels ook zelf aan: de partij is teveel naar de PvdA opgeschoven; de meerderheid van de CU'ers wil dat de conservatievere koers van dit kabinet niet als melaats wordt aangemerkt en dat de PVV als een gewone partij wordt bejegend. Wat dat betreft verwacht ik nog wel het e.e.a. van de heer Slob!

Maar Wilhelm: Stel dat jij zeker wist dat een stem op de PVV praktisch tot gevolg zou hebben, dat de abortusgrens van 24 naar 18 weken zou gaan, zou je dan de PVV stemmen of SGP?
Waar ik bang voor ben is dat de invloed van de PVV eerder is dat er meer vluchtelingen worden teruggestuurd naar landen waar het niet veilig is voor hen (ook Christenen) en dat gezinshereniging nog lastiger wordt dan het al is.

Verder blijkt nu wel dat de getrapte EK verkiezingen hun doel voorbij schieten, bij de verkiezingen zelf denkt men al in termen van de EK en doet de provincie er eigenlijk niet toe.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie