Afgewezen schreef:@Democritus, MM en huisman:
+ Het is belangrijk om helder te hebben wat het ‘genadeverbond’ is. Dat is namelijk niet begonnen bij Abraham, maar is al geopenbaard aan Adam (Gen. 3:15). Het is Gods heilsplan om zondaren te zaligen.
+ Het verbond met Abraham kun je dan ook niet gelijkstellen met het genadeverbond, maar is er een ‘bediening’ van.
+ Het verbond met Abraham kent tweeërlei vervulling:
1. een geestelijke, in hét Zaad, Christus, en allen die bij Christus horen, het geestelijke zaad van Abraham, Gal. 3:29, het 'volk van God'.
2. een schaduwachtige, in het natuurlijke zaad van Abraham, het volk Israël, het OT 'volk van God'. Op deze wijze werd in de oude bedeling het genadeverbond bediend.
+ Als het verbond met OT Israël ‘het’ genadeverbond zou zijn, hoe kan dan in het NT gezegd worden, dat dit verbond “niet onberispelijk” is (Hebr. 8:7)?
+ In het nieuwe verbond valt het schaduwachtige verbond weg, maar gaat het nog uitsluitend om het geestelijke, om het zijn in Christus. In het nieuwe verbond wordt het genadeverbond bediend door middel van de prediking van het Evangelie.
+ In de oude bedeling kwam je door natuurlijke geboorte bij het schaduwachtige verbond. Het verbond was opgericht met zowel gelovigen als ongelovigen. De ware gelovigen echter hadden deel aan datgene waar het oude verbond op wees: het heil van het genadeverbond.
+ Het schaduwachtige 'volk van God' kende twee ‘sacramenten’, besnijdenis en Pascha. Deze waren bestemd voor het gehele volk, of men nu gelovig of ongelovig was, m.a.w. of men nu deel had aan het genadeverbond of niet.
+ In de nieuwe bedeling kom je door geloof en wedergeboorte in het nieuwe verbond = de openbaring van het genadeverbond, zoals dat in Christus is vastgemaakt.
+ Het 'volk van God' in de nieuwe bedeling, het geestelijke zaad, kent ook twee sacramenten: doop en avondmaal. Deze zijn bestemd voor het gehéle volk van God, maar dan ook uitsluitend voor het volk van God!
P.S. Ik geef sommige formuleringen voor betere, maar ik hoop dat het principe jullie duidelijk is: dat je niet zomaar het verbond met oud Israël één op één kunt overzetten op het verbond met de gemeente.
Dus dat betekent dat het nieuwe verbond 'perfect' is omdat er niemand maar kan omvallen? Daarmee vallen dus de kernnoties van verbondseis en verbondswraak weg?
Dan vraag ik me af: Een Jood opgegroeid met de kenmerken (eis, wraak, kinderen) van een OT verbond zou die dit nog wel als een verbond zien?
Misschien een speculatieve vraag maar wel één die bij mij opkomt.
Ik heb het idee dat er een knip in verbondsbeschouwing wordt aangebracht tussen het OT (ook wel oude verbond) en NT (ook wel nieuwe verbond). M.i. blijven eisen hetzelfde alleen ze verbreden zicht bijv:
Onder het oude verbond eist God van Israel dat zij Zijn wetten zullen houden en inprenten (innerlijk maken). In het nieuwe verbond blijft deze eis staan alleen omdat bleek dat het onder het OT niet lukte zegt God nu: Ik zal mijn wet in u binnenste geven etc..
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above