Dat laatste vind ik zó pastoraal. Niet met het vingertje wijzen, maar tussen de jongeren in gaan staan. Niet flauwe, gezochte gebruikjes. Ik weet van een ds die bij een, onder Refo jongeren, bekende kroeg naar binnen ging en met deze jongeren een gesprek aanknoopte. Niet de vinger vanaf de kansel, of niet alleen, maar ook zo. Reken maar dat dit indruk maakt.Lilian1975 schreef:
Of de ds op de kansel die op oudjaar waarschuwt tegen meedoen, terwijl de jongenlui allang zakken vol zooi hebben gekocht. En dat steken ze dan niet meer af?
Ooit is er juist een ds geweest die aan het begin van de preek zei : jullie hebben het allang in jullie bezit. Het brandt ahw in jullie zak. Doe voorzichtig straks. En laat hierin zien dat je als een christen wil leven. En alles met matigheid he, ik ben ook jong geweest. Hij knikte de jongelui eens bemoedigend toe. Maar vervolgde hij, en toen kwam de predeking. Dat maakte meer indruk op de jongelui als de andere keren. En luisterde ze ook meer naar wat de ds te zeggen had.
Christen en vuurwerk
Re: Christen en vuurwerk
-
- Verbannen
Waarom?Wandelende schreef:Jantje schreef:Terwijl ik dit nu typ hoor ik hier ergens in de wijk ook weer een knal afgaan. Ik ben per direct in voor een volledig verbod van vuurwerk, zeker voor ons als christenen.![]()
Deze zin vind ik echt hilarisch.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Wandelende
- Inactief
Je schrijft alsof die knal bepaalde dat je vanaf dat moment vóór een volledig vuurwerkverbod bent.Jantje schreef:Waarom?Wandelende schreef:Jantje schreef:Terwijl ik dit nu typ hoor ik hier ergens in de wijk ook weer een knal afgaan. Ik ben per direct in voor een volledig verbod van vuurwerk, zeker voor ons als christenen.![]()
Ik vind de beeldende zwart-wit-uitspraak humoristisch.
(~)
-
- Verbannen
O zo; ja, ik typte nogal snel, dus toen leek het achteraf alsof die éne knal de druppel was die de emmer deed overlopen. Dat is natuurlijk niet zo. Maar ik denk er inderdaad wel heel erg zwart-wit over. Dat is niet alleen bij dit onderwerp overigens.Wandelende schreef:Je schrijft alsof die knal bepaalde dat je vanaf dat moment vóór een volledig vuurwerkverbod bent.Jantje schreef:Waarom?Wandelende schreef:Jantje schreef:Terwijl ik dit nu typ hoor ik hier ergens in de wijk ook weer een knal afgaan. Ik ben per direct in voor een volledig verbod van vuurwerk, zeker voor ons als christenen.![]()
Ik vind de beeldende zwart-wit-uitspraak humoristisch.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Wandelende
- Inactief
En dat terwijl vuurwerk tijdens het afsteken vaak een kleurrijk geheel is.Jantje schreef:Maar ik denk er inderdaad wel heel erg zwart-wit over.

Voor mij is het overigens alweer jaren geleden toen ik mijn laatste euro aan vuurwerk uitgaf.
(~)
De grootste onzin die je nog steeds hoort is dat sommige ouders geruststellen door te zeggen dat sterretjes koud vuur zijn.
Ik las dat het brandpunt van een sterretje 1100 graden is en was de oorzaak van de verschrikkelijke cafébrand in Volendam.

Ik las dat het brandpunt van een sterretje 1100 graden is en was de oorzaak van de verschrikkelijke cafébrand in Volendam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik ben bezorgd dat je bezorgd om Bezorgd bent.Luther schreef:Eens, Jantje! Ik ben bezorgd over Bezorgd.Jantje schreef:Het probleem is juist dat er op de Biblebelt in verhouding tot de Randstad evenveel vuurwerk wordt afgestoken. In sommige (refo)dorpen heeft men zelfs vreugdevuren. Dat vind ik zorgelijk. Hoe kun je, na onder een ernstige en welmenende Oudejaarsprediking te hebben gezeten, waarin de vergankelijkheid van het leven weer naar voren kwam (toen de namen werden afgelezen van hen die het tijdige met het eeuwige moesten verwisselen), enkele uren later allerlei (van oorsprong heidens).vuurwerk de lucht in steken? En dat terwijl er duizenden kilometers verderop in Jemen mensen sterven van de honger. Ik begrijp dat niet.Bezorgd schreef:Ja hoor , ik weet niet wat ze op de Veluwe en in Zeeland allemaal verzinnen. In het westen gaan we denk ik wat nuchterder met dit soort dingen om. En dat is niet iets nieuws, dat is al generaties lang.Jantje schreef:[
Meen je dat nou? Ik rol van verbazing om.
Laten we maar beseffen dat de glans van de wereld voor eeuwig vergaat.
En nee ik herken het helrmaal niet uit mijn jeugd. Wij mochten toen ook al geen vuurwerk, evenals mijn kinderen nu. En ik kom uit de Ranstad.
Want dat hoeft helemaal niet.
Ik doe een poging om het wat duidelijker te maken.
Want ja, als de kortstondigheid van het leven bepreekt wordt en oud en nieuw ons iets aangeeft van de vergankelijkheid is de combinatie met vuurwerk niet de meest logische.
Zeker niet. Het raakt me ook wel als ik dan 's nachts alles los zie barsten.
Dus de combinatie van tijdstip en vuurwerk is niet de meest waardige.
Tegelijkertijd is het ook maar een moment, niet eens een christelijke feestag of iets dergelijks. Ik meen zelfs wel eens gelezen te hebben dat er vroeger niet eens diensten waren rond de jaarwisseling. Maar goed, die hebben we nu, en het is ook goed om daar bij stil te staan.
Maar het ging mij om het vuurwerk zelf. Dat is gewoon leuk speelgoed. Spannend, jongensachtig. Met vuur spelen vind iedere jong(er)e leuk en zeker als het gepaard gaat met knallen en flitsen.
Ik kan me nog herinneren dat we vroeger platen asbest in het vuur gooide op het land, dan klapte dat zo leuk. En de vaders stonden glimlachend toe te kijken.
Dus vanuit dat perspectief kan ik heel goed begrijpen dat vuurwerk leuk wordt gevonden. En dat is ook de reden dat ik het niet verbied. Kinderen wijzen op de vergankelijkheid en tegelijkertijd de ruimte bieden om te genieten van het spel dat vanwege wetgeving maar een enkele dag in het jaar gespeeld kan worden. Ik vergelijk het maar een beetje met een huis waar rouw is gekomen. Ook daar verbied je de kinderen niet ook hun ontspanning te zoeken.
Ik kan hier wel verder op in gaan maar ik moet nog even boodschappen doen door de droge regen.Mara schreef:De grootste onzin die je nog steeds hoort is dat sommige ouders geruststellen door te zeggen dat sterretjes koud vuur zijn.![]()
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-
- Verbannen
@Bezorgd, ik ben nog bezorgder geworden, dan @Luther al was.Bezorgd schreef:Ik ben bezorgd dat je bezorgd om Bezorgd bent.
Want dat hoeft helemaal niet.
Ik doe een poging om het wat duidelijker te maken.
Want ja, als de kortstondigheid van het leven bepreekt wordt en oud en nieuw ons iets aangeeft van de vergankelijkheid is de combinatie met vuurwerk niet de meest logische.
Zeker niet. Het raakt me ook wel als ik dan 's nachts alles los zie barsten.
Dus de combinatie van tijdstip en vuurwerk is niet de meest waardige.
Tegelijkertijd is het ook maar een moment, niet eens een christelijke feestag of iets dergelijks. Ik meen zelfs wel eens gelezen te hebben dat er vroeger niet eens diensten waren rond de jaarwisseling. Maar goed, die hebben we nu, en het is ook goed om daar bij stil te staan.
Maar het ging mij om het vuurwerk zelf. Dat is gewoon leuk speelgoed. Spannend, jongensachtig. Met vuur spelen vind iedere jong(er)e leuk en zeker als het gepaard gaat met knallen en flitsen.
Ik kan me nog herinneren dat we vroeger platen asbest in het vuur gooide op het land, dan klapte dat zo leuk. En de vaders stonden glimlachend toe te kijken.
Dus vanuit dat perspectief kan ik heel goed begrijpen dat vuurwerk leuk wordt gevonden. En dat is ook de reden dat ik het niet verbied. Kinderen wijzen op de vergankelijkheid en tegelijkertijd de ruimte bieden om te genieten van het spel dat vanwege wetgeving maar een enkele dag in het jaar gespeeld kan worden. Ik vergelijk het maar een beetje met een huis waar rouw is gekomen. Ook daar verbied je de kinderen niet ook hun ontspanning te zoeken.
De vergankelijkheid is maar een moment, zeg jij, we hoeven het niet persé lang te herdenken. Maar waarom niet? We staan er toch al zo weinig bij stil.
Bovendien, hoe je het ook went of keert, als je voor de kerkdienst van 19.30 uur eerst nog vuurwerk afsteekt, is dat absoluut geen goede voorbereiding. Steek je het erna af (als de kerkdienst al eerder begint, onder andere) dan is de preek zo weer weg.
Ik zie geen enkele aanwijzing om het goed te keuren, ook niet het idee dat het 'jongensachtig' zou zijn. Er zijn zoveel wereldse dingen die verleidelijk kunnen zijn en waar ouders glimlachend hun schouders over kunnen ophalen. Zo kun je alles wel goedpraten; bijvoorbeeld: 'Ja, het is toch wel erg verleidelijk om wat kratten bier op te zuipen met de vriendengroep, dat moet toch kunnen. Het is zo 'jongensachtig'.'
Bovendien vindt ik dat je je eigen leven én dat van anderen er ook mee in gevaar begeeft, wat een overtreding is van het 6de gebod, zoals de Heidelbergse Catechismus daarover schrijft in Zondag 40.
Lees de onderstaande teksten eens:
Matthéüs 6 vers 24a
Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten (...).
1 Johannes 2 vers 17
En de wereld gaat voorbij en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Lees bij deze laatste tekst ook de verwijsteksten. Dan blijkt wel dat het (van oorsprong heidense) vuurwerk (wat vroeger werd gebruikt om te pogen kwade geesten te verdrijven) absoluut niet goedgekeurd kan worden, ook al is het nog zo verleidelijk, voor sommigen dan.
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 dec 2018, 15:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jantje, zeg je dit soort dingen bij alle vormen van vermaak? Bij sprietlopen of vliegeren? Bij fikkie stoken? Of bv ook bij oliebollen? Of Kerstmaaltijd of Kerststukje?Jantje schreef:@Bezorgd, ik ben nog bezorgder geworden, dan @Luther al was.
Matthéüs 6 vers 24a
Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten (...).
1 Johannes 2 vers 17
En de wereld gaat voorbij en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Lees hierbij ook de verwijsteksten. Dan blijkt wel dat het (van oorsprong heidense) vuurwerk (wat vroeger werd gebruikt om te pogen kwade geesten te verdrijven) absoluut niet goedgekeurd kan worden, ook al is het nog zo verleidelijk, voor sommigen dan.
Waarom wel op wat karton met beetje kruid er in?
En geloof me de gedachte van geesten verdrijven die hoor je nergens terug.
Het is overigens heel makkelijk om ergens op tegen te zijn waar jezelf niets mee hebt.
-
- Verbannen
Het ligt er aan. Vliegeren op het Noordzeestrand, op een mooie nazomeravond, is heus niet verkeerd. Daar doe je niemand gevaar mee, en je kunt nog genieten van de natuur ook. Oliebollen zijn een etenswaar, dat is ook iets heel anders. 10 oliebollen eten op één Oudejaarsavond, lijkt me echter niet verstandig, alles moet met mate gebeuren. Ik heb met Kerst ook heerlijk gegeten, tenzij het (zeg ik maar weer opnieuw) met mate is. We hoeven ons echt niet onbekwaam te eten. Een kerststukje ken ik niet; als het met een kerstboom te maken heeft, verwijs ik naar het interview met ds. A. Schot, onlangs breed aangehaald in de (seculiere) media.Bezorgd schreef:Jantje, zeg je dit soort dingen bij alle vormen van vermaak? Bij sprietlopen of vliegeren? Bij fikkie stoken? Of bv ook bij oliebollen? Of Kerstmaaltijd of Kerststukje?
Het is overigens heel makkelijk om ergens op tegen te zijn waar jezelf niets mee hebt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 dec 2018, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Vuurwerk is onverantwoord.
Hoe kunnen we de opdracht om als rentmeester, de schepping te wel te beheren, zo verantwoorden?
De dampen bevatten giftige bestanddelen voor mens en dier.
Verder veroorzaakt het afsteken van vuurwerk elk jaar slachtoffers.
Waarom doen we ons dit aan?
Een beetje plezier, een knal, weg is het geld, en de aarde heeft een hoeveelheid gif meer.
Ik hoop niet dat dat weer negatief denken wordt genoemd.
We moeten ook realistisch zijn. De wereld mag niet onnodig onder onze handelingen lijden.
Als een kleed zal 't al verouderen.
En niets kan hier zijn stand behouden
Wat uit het stof is neemt een einde
door de tijd die alles schendt.
Hoe kunnen we de opdracht om als rentmeester, de schepping te wel te beheren, zo verantwoorden?
Een beetje plezier, een knal, weg is het geld, en de aarde heeft een hoeveelheid gif meer.
We moeten ook realistisch zijn. De wereld mag niet onnodig onder onze handelingen lijden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Geld dat niet voor meer dingen ?-DIA- schreef:Vuurwerk is onverantwoord.
Bijvoorbeeld de auto laten staan als je het ook kan fietsen/wandelen ?
Biologisch voedsel kopen
etc.etc.
Ik vind het bv erg leuk om met vrienden te karten en daarna te bbqen. Het eerste is beetje hetzelfde als vuurwerk. Niet goed voor het milieu, kan gevaarlijk zijn, maar is wel vermakelijk. Het tweede wordt, evenals de houtkachel, ook steeds vaker negatief bezien.Bezorgd schreef:Jantje, zeg je dit soort dingen bij alle vormen van vermaak? Bij sprietlopen of vliegeren? Bij fikkie stoken? Of bv ook bij oliebollen? Of Kerstmaaltijd of Kerststukje?Jantje schreef:@Bezorgd, ik ben nog bezorgder geworden, dan @Luther al was.
Matthéüs 6 vers 24a
1 Johannes 2 vers 17
Lees hierbij ook de verwijsteksten. Dan blijkt wel dat het (van oorsprong heidense) vuurwerk (wat vroeger werd gebruikt om te pogen kwade geesten te verdrijven) absoluut niet goedgekeurd kan worden, ook al is het nog zo verleidelijk, voor sommigen dan.
En qua Heidense oorsprong: we gebruiken weekdagen genoemd naar goden...
Dat is inderdaad waar. Maar het ook waar dat onze daden ons kastijden.Geytenbeekje schreef:Geld dat niet voor meer dingen ?-DIA- schreef:Vuurwerk is onverantwoord.
Bijvoorbeeld de auto laten staan als je het ook kan fietsen/wandelen ?
Biologisch voedsel kopen
etc.etc.
Denk aan grote hoeveelheden fijnstof die het verkeer uitstoot.
Alles wat de mens wil doen tot meer gemak heeft ook een keerzijde.
Nooit zal de aarde meer een paradijs zonder zorgen en met allerlei gemakken worden.
En al is dit waar, en al kunnen we in veel gevallen niet meer zonder auto,
het is wel zo dat we de gevolgen zelf moeten dragen.
En zo bewerkstelligd de mens de veroudering van de aarde:
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«