Waar moet dat heen met de jeugd?

Mara

Re: Waar moet dat heen met de jeugd?

Bericht door Mara »

Willem schreef:Laat ook maar verder, t'is echt ongeloofelijk wat hier allemaal wordt goedgepraat.
Door het gooien van brandbommen in de nacht in huizen kunnen slapende kinderen en andere mensen omkomen. Mischien moeten we daar eens aan denken.

Gelet op de vele softe praatreacties die de intentie niet hebben om aan dit soort gedrag per direct paal aan perk te stellen zal er m.i. helaas ook niet veel gaan verbeteren. Waarschijnlijk zullen er eerst doden moeten vallen.
Nee Willem, niet laat ook maar, wat vindt jij er dan fout aan ? Ik ben helemaal niet soft, de burgemeester vond ik te soft overkomen (mijn interpretatie) Man, sla eens met de vuist op tafel, dacht ik.
Persoonlijk zou ik die gasten bij de lurven willen pakken en ze een flinke straf geven die hen nog lang zal heugen. Maar zo praat een burgemeester niet ;)
Ik kan niet zeggen: als het mijn kind was dan....
je vroeg volgens mij hoe ik het zou aanpakken als ik bestuurder was, toch ? Of heb ik je verkeerd begrepen ? :)
Ik heb hier thuis geen vader nodig hoor, ik regeer met strakke hand :garde :paladin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Laat ook maar verder, t'is echt ongeloofelijk wat hier allemaal wordt goedgepraat.
Door het gooien van brandbommen in de nacht in huizen kunnen slapende kinderen en andere mensen omkomen. Mischien moeten we daar eens aan denken.

Gelet op de vele softe praatreacties die de intentie niet hebben om aan dit soort gedrag per direct paal aan perk te stellen zal er m.i. helaas ook niet veel gaan verbeteren. Waarschijnlijk zullen er eerst doden moeten vallen.
Maak je niet zo druk joh!
Totdat het in je eigen straat gebeurt, Erasmiaan. Dan ben je waarschijnlijk ook ineens ervoor dat de lange lat erover gaat.

Voor de duidelijkheid: ik ben voor optreden. Keihard. de zweep erover. Ben je nu helemaal niet goed geworden? Brandbommen gooien (om bij het voorbeeld te blijven) valt niet goed te praten. Nooit. Optreden. Van bed lichten. In de bak. Aanpakken, niet van dat softe gedoe. :paladin
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:

Totdat het in je eigen straat gebeurt, Erasmiaan. Dan ben je waarschijnlijk ook ineens ervoor dat de lange lat erover gaat.

Voor de duidelijkheid: ik ben voor optreden. Keihard. de zweep erover. Ben je nu helemaal niet goed geworden? Brandbommen gooien (om bij het voorbeeld te blijven) valt niet goed te praten. Nooit. Optreden. Van bed lichten. In de bak. Aanpakken, niet van dat softe gedoe. :paladin
Ach, die arme en tedere puberzieltjes. :ouin
henriët

Bericht door henriët »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:

Eens!

Even wat anders, ik kwam er net achter iets doms te hebben gedaan. Excuus daarvoor.
Ik was ingegaan op de posting van Ber10e.
Het alsmaar klagen over de jeugd.. enz.

Vervolgens dat ik vind dat de jeugd liefde nodig heeft en naast staan door volwassen ipv erboven ( lees machtig doenerij) staan.
Vervolgens nam ik Urk als voorbeeld, ik gaf al aan niet verstandig, maar ik had ook niet het voorgaande doorgenomen, waar Urk al een onderdeel was.

Bij deze dus, ik ben VOOR aanpak van crimineel gedrag zoals op Urk,
maar verder in het algemeen denk ik dat de jeugd minder de vinger toegewezen moet worden.. dat ze het altijd maar fout doen..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ria

Bericht door Ria »

helma schreef:
Orchidee schreef:Onze kinderen zeggen jij en jou tegen ons als ouders, wij willen dat ook niet anders, wij vinden het zo afstandelijk, zo "oneigen" om u tegen pap en mam te moeten zeggen...
Mijn moeder zei ook altijd jij en jou tegen mijn opa en oma, en mijn vader was van huis uit u gewend, maar wat een kilte straalde daar vanaf...
Het gaat ook respectvol hoor, "ouwe" bijv, daar hoeven ze hier nou weer niet mee thuis te komen, want mijn man vond dat altijd zo minderwaardig klinken over iemands vader, omdat hij zelf pas 14 was toen hij zijn vader verloor, lag/ligt dat erg gevoelig!
Tegen ieder ander zeggen ze/we netjes "u" hoor ;)
Onze predikant schrijft weleens een boek, maar gewoon onder z'n voor en achternaam...en geen ds...
Onze kinderen zeggen u en ik ervaar 'gepaste afstand'. Wij zijn dat van huis uit ook gewend en ik ervaar naar mijn ouders toe dezelfde 'afstand' Geen afstand wat liefde betreft maar wel een gezagsafstand, een soort eerbiedsafstand. Het valt me altijd op als kinderen je en jou zeggen tegen ouders en vind het altijd wat 'ongepast'. het komt sneller 'brutaler' over; maar dat is misschien een gevoel.
Ik ken gezinnen waar kinderen geen u hoeven te zeggen maar waarvan ik denk dat de relatie tussen ouders en kinderen echt veel minder hecht is als ik dat in ons eigen gezin (of ouderlijk gezin) mag ervaren.
Onze zoon kocht/droeg op zijn 14e een t-shirt met een groot hart en daarboven/onder stond: I love Mum.
Zijn klasgenoten reageerden vol onbegrip; zo'n tshirt zouden ze echt niet aaandoen. Hun moeder kon (overgezet zijnde....) 'de boom in'. Ik weet uit ervaring dat de liefdesband echt niet meer of minder wordt door u of jij.

Onze dominee is met mijn nicht getrouwd; toch beschouw ik hem meer als mijn predikant als mijn 'neef'; ik zal hem dus nooit met voornaam en/of 'je' aanspreken.
Ik ben blij dat ik gewoon jij/je mag zeggen tegen mijn ouders. ik vind niet dat wij minder hecht zijn, juist eerlijker naar elkaar toe. Ik zie juist in gezinnen waar alles van de boze wereld word verboden, zoals leggings, make-up etc. dat de kinderen JUIST dan stiekem al die dingen gaan doen.Wij thuis bespreken dat gewoon eerlijk en open met elkaar. En gaan niet een beetje stiekem naar de winkel met vrienden, en gaan daar bij de Hema onze gezichten vol smeren met lippenstift, omdat we bijv. dat nooit van onze levensdagen zouden mogen aanraken!
Confronteer je kinderen gewoon is met dingen die ze nooit zouden doen, of leg het ze op z'n minst uit. Niet van: "Nee, dat mag niet! Klaar uit!" Maar leg uit waarom.

Dit is mijn mening, ieder z'n eigen ding.
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ria schreef:Ik ben blij dat ik gewoon jij/je mag zeggen tegen mijn ouders. ik vind niet dat wij minder hecht zijn, juist eerlijker naar elkaar toe. Ik zie juist in gezinnen waar alles van de boze wereld word verboden, zoals leggings, make-up etc. dat de kinderen JUIST dan stiekem al die dingen gaan doen.Wij thuis bespreken dat gewoon eerlijk en open met elkaar. En gaan niet een beetje stiekem naar de winkel met vrienden, en gaan daar bij de Hema onze gezichten vol smeren met lippenstift, omdat we bijv. dat nooit van onze levensdagen zouden mogen aanraken!
Confronteer je kinderen gewoon is met dingen die ze nooit zouden doen, of leg het ze op z'n minst uit. Niet van: "Nee, dat mag niet! Klaar uit!" Maar leg uit waarom.

Dit is mijn mening, ieder z'n eigen ding. [/i]
Uitleggen waarom iets niet mag, dan moet zeker gebeuren, want anders snappen ze het toch niet. En als het bij de ander wel mag...dan doen ze wellicht toch stiekem...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ria schreef:
helma schreef:
Orchidee schreef:Onze kinderen zeggen jij en jou tegen ons als ouders, wij willen dat ook niet anders, wij vinden het zo afstandelijk, zo "oneigen" om u tegen pap en mam te moeten zeggen...
Mijn moeder zei ook altijd jij en jou tegen mijn opa en oma, en mijn vader was van huis uit u gewend, maar wat een kilte straalde daar vanaf...
Het gaat ook respectvol hoor, "ouwe" bijv, daar hoeven ze hier nou weer niet mee thuis te komen, want mijn man vond dat altijd zo minderwaardig klinken over iemands vader, omdat hij zelf pas 14 was toen hij zijn vader verloor, lag/ligt dat erg gevoelig!
Tegen ieder ander zeggen ze/we netjes "u" hoor ;)
Onze predikant schrijft weleens een boek, maar gewoon onder z'n voor en achternaam...en geen ds...
Onze kinderen zeggen u en ik ervaar 'gepaste afstand'. Wij zijn dat van huis uit ook gewend en ik ervaar naar mijn ouders toe dezelfde 'afstand' Geen afstand wat liefde betreft maar wel een gezagsafstand, een soort eerbiedsafstand. Het valt me altijd op als kinderen je en jou zeggen tegen ouders en vind het altijd wat 'ongepast'. het komt sneller 'brutaler' over; maar dat is misschien een gevoel.
Ik ken gezinnen waar kinderen geen u hoeven te zeggen maar waarvan ik denk dat de relatie tussen ouders en kinderen echt veel minder hecht is als ik dat in ons eigen gezin (of ouderlijk gezin) mag ervaren.
Onze zoon kocht/droeg op zijn 14e een t-shirt met een groot hart en daarboven/onder stond: I love Mum.
Zijn klasgenoten reageerden vol onbegrip; zo'n tshirt zouden ze echt niet aaandoen. Hun moeder kon (overgezet zijnde....) 'de boom in'. Ik weet uit ervaring dat de liefdesband echt niet meer of minder wordt door u of jij.

Onze dominee is met mijn nicht getrouwd; toch beschouw ik hem meer als mijn predikant als mijn 'neef'; ik zal hem dus nooit met voornaam en/of 'je' aanspreken.
Ik ben blij dat ik gewoon jij/je mag zeggen tegen mijn ouders. ik vind niet dat wij minder hecht zijn, juist eerlijker naar elkaar toe. Ik zie juist in gezinnen waar alles van de boze wereld word verboden, zoals leggings, make-up etc. dat de kinderen JUIST dan stiekem al die dingen gaan doen.Wij thuis bespreken dat gewoon eerlijk en open met elkaar. En gaan niet een beetje stiekem naar de winkel met vrienden, en gaan daar bij de Hema onze gezichten vol smeren met lippenstift, omdat we bijv. dat nooit van onze levensdagen zouden mogen aanraken!

Dit is mijn mening, ieder z'n eigen ding.
Ik geloof eigenlijk zowiezo niet dat liefde te bepalen is of je je ouders aanspreekt met u of jij.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ria schreef:
helma schreef: Onze dominee is met mijn nicht getrouwd; toch beschouw ik hem meer als mijn predikant als mijn 'neef'; ik zal hem dus nooit met voornaam en/of 'je' aanspreken.
Ik ben blij dat ik gewoon jij/je mag zeggen tegen mijn ouders. ik vind niet dat wij minder hecht zijn, juist eerlijker naar elkaar toe.
Als we onder ons zijn of mailen, kan ik onze predikanten ook tutoyeren en bij de voornaam aanspreken. Dat heeft helemaal niks met meer of minder respect te maken.
Wij mochten tegen onze ouders ook gewoon jij en jou zeggen. Hadden ze daardoor minder gezag of ons of hadden wij minder ontzag voor hen? Dat is echt onzin.
Helaas wordt in onze kringen die fout veelvuldig gemaakt, dat op basis van een of ander uiterlijk iets conclusies worden getrokken die daar niets mee te maken hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

het heeft ook met leeftijd te maken; iemand die ongeveer van jouw leeftijd is benader je anders dan iemand die (in dit geval) zo'n 30 jaar ouder is dan ik.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

helma schreef:het heeft ook met leeftijd te maken; iemand die ongeveer van jouw leeftijd is benader je anders dan iemand die (in dit geval) zo'n 30 jaar ouder is dan ik.
Dan zou ik toch een groot probleem hebben...mijn schoonfamilie is vaak ook 20 of 30 jaar ouder dan ik, en ik ga nichtjes/neefjes van mijn man niet met u aanspreken, want dan voelen ze zich toch heus bedot... ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Ria schreef:
helma schreef: Onze dominee is met mijn nicht getrouwd; toch beschouw ik hem meer als mijn predikant als mijn 'neef'; ik zal hem dus nooit met voornaam en/of 'je' aanspreken.
Ik ben blij dat ik gewoon jij/je mag zeggen tegen mijn ouders. ik vind niet dat wij minder hecht zijn, juist eerlijker naar elkaar toe.
Als we onder ons zijn of mailen, kan ik onze predikanten ook tutoyeren en bij de voornaam aanspreken. Dat heeft helemaal niks met meer of minder respect te maken.
Wij mochten tegen onze ouders ook gewoon jij en jou zeggen. Hadden ze daardoor minder gezag of ons of hadden wij minder ontzag voor hen? Dat is echt onzin.
Helaas wordt in onze kringen die fout veelvuldig gemaakt, dat op basis van een of ander uiterlijk iets conclusies worden getrokken die daar niets mee te maken hebben.

Gebeurt dat buiten onze kringen dan niet, Hendrikus???? Ik denk zelf van wel, want er zijn altijd mensen die op het uiterlijk af gaan, of ze nu kerkelijk of onkerkelijk zijn, of ze protestant of rooms zijn, mohammedaans of joods etc.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:

Dán ga ik me inderdaad pas druk maken. Eerder niet ;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:

Dán ga ik me inderdaad pas druk maken. Eerder niet ;)
Helder. Een dergelijk Nimby syndroom heeft altijd iets egoïstisch in zich.
Ria

Bericht door Ria »

helma schreef:het heeft ook met leeftijd te maken; iemand die ongeveer van jouw leeftijd is benader je anders dan iemand die (in dit geval) zo'n 30 jaar ouder is dan ik.
Daar ligt het niet aan, het lig eraan WIE het is! tegen mijn ooms en tantes mag ik gewoon je zeggen. Tegen mijn oma zeg ik u. enz.
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Mara

Bericht door Mara »

Ria schreef:
Daar ligt het niet aan, het lig eraan WIE het is! tegen mijn ooms en tantes mag ik gewoon je zeggen. Tegen mijn oma zeg ik u. enz.
Ria ik snap het helemaal :) De vrienden en vriendinnen van onze kinderen zeggen ook vaak jij tegen mij en u tegen mijn man. Wij moeten er zelf altijd om lachen. Terwijl mijn man maar 5 jaar ouder is.
Ik zeg tegen vreemden altijd eerst u, tenzij ze zelf aangeven dat jij geoorloofd is, of soms voel je dat gewoon aan.
In het woordje u zit het niet hoor, ik ben wel eens onbeschoft behandeld door iemand die me zo noemde. Toen klonk dat U zelfs belachelijk :jongle
Respect kan in het woordje U zitten, maar wat mij betreft is het te afstandelijk om het te gebruiken van onze kinderen naar ons :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie