Gods liefde

Alexander CD

Re: Gods liefde

Bericht door Alexander CD »

Velen schijnen nog steeds te denken dat ik de roep van het evangelie aan een ieder, ontken, dat is niet het geval!
Met bijbelteksten is duidelijk aangetoont dat God de Zijnen liefheeft, maar nog heb ik geen tekst gezien van "jammer dat die verloren is gegaan" nee zo spreekt de bijbel ook niet. Als jullie daar zo zeker van zijn kom dan met zulke teksten.
Wij noemen soms ook wel iemand vriend juist om de afstandelijke relatie aan te geven.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Deze tekst zegt precies hetzelfde, alleen die God het geloof gegeven heeft, niemand anders, nl een iegelijk die gelooft!
helma

Bericht door helma »

Alexander CD schreef: Met bijbelteksten is duidelijk aangetoont dat God de Zijnen liefheeft, maar nog heb ik geen tekst gezien van "jammer dat die verloren is gegaan" nee zo spreekt de bijbel ook niet. Als jullie daar zo zeker van zijn kom dan met zulke teksten.
spreekt dat niet uit het wenen van Jezus over jeruzalem?
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Laatst gewijzigd door helma op 27 feb 2009, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

AlexanderCD,

Je maakt in je denken één grote fout. God is eerst en vooral de Schepper. En dáárom heeft hij alle mensen lief. Net als een rechtgeaarde vader of moeder het kind, wat wegloopt, wát het hen ook aandoet en aangedaan heeft, altijd lief blijft hebben. Dat verdriet blijft er altijd, zelfs daar waar die zoon of dochter alle deuren naar zijn ouders toe in het slot gooit. Dan is de verzuchting "Kind, kind, wat doe je jezelf toch aan. Kom toch terug...". Ik denk dat we zó de nodigingen, en ook de oproepen tot bekering, moeten lezen.

Ik denk dat wie afdoet aan deze liefde, tekort doet aan het geloof van de kerk der eeuwen, in God als Schepper.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Oude Paden schreef:
Zonderling schreef:Calvijn over Jesaja 55:1
Calvijn schreef:Hoor eens, gij allen die dorst hebt, komt tot de wateren...
De uitnodiging is voorts algemeen. Want er is niemand, die deze 'wateren' niet nodig heeft, en voor wie Christus niet nodig is. En daarom, ALLEN - ZONDER ONDERSCHEID - worden hier uitgenodigd.
Ik vind het wel eerlijk om ook te melden dat vele oudvaders (in dit geval Durham) er ook dit achter laten volgen:

God doet een vrije gift van Christus en zijn genade, door de verkondiging van een vrije en genadige aanbieding van rechtvaardigheid en zaligheid, die iedere ziel zonder uitzon­dering door Christus kan verkrijgen, indien hij werkelijk wenst van de zonde en de toorn verlost te worden.

De aanbieding word dus allen gedaan met de belofte dat alleen oprecht dorstigen de verlossing ontvangen.

Dit deden ze niet zonder reden denk ik.........................
OP, Jazeker is dit waar en een terechte toevoeging.
Ik meen echter dat mijn diverse voorgaande postings, waaronder het citaat uit Olevianus (dat ik vlak daarvóór plaatste) dit ook reeds voldoende duidelijk maken. Verder ben ik het ook eens met Jongere en jezelf, dat dit geen beperking is in het 'adres' van de nodiging, want de nodiging komt tot allen, de nodiging is daarom algemeen. De vervulling van de belofte of de verlossing komt slechts tot sommigen.
Zonderling

Alexander CD schreef:Velen schijnen nog steeds te denken dat ik de roep van het evangelie aan een ieder, ontken, dat is niet het geval!
Wat versta je dan onder deze roep. Wanneer ik jouw eerdere postings zie, ontken je uitdrukkelijk dat deze roep een 'nodiging' inhoudt aan alle hoorders (zie eerdere postings aan Jvdg en aan mij). Ook wijs je het woord 'aanbod' in dit verband af. Zolang dat het geval is, plaats ik daar inderdaad graag niet alleen de Schrift, maar ook de geschriften van de Reformatie, Nadere Reformatie en puriteinen tegenover.

Misschien kun je verklaren wat de roeping van het Evangelie aan een ieder hoorder inhoudt.
Zonderling

Olevianus schreef:Maar al is het nu ook waar, dat niet allen Christus door het geloof aannemen, zo wordt Hij daarom niet minder aan allen, tot wie het Woord van het Evangelie komt, aangeboden (2 Kor. 5:20, 21). Want van het Woord der genade gaat niets af door de ondankbaarheid der mensen. De harten van die Hem aannemen, heeft God geopend en hen daartoe reeds tevoren uitverkoren (Tit. 1:1). Die Hem niet aannemen, die nemen Hem door en ten gevolge van hun vrijwillige blindheid niet aan (2 Kor. 4:3, 4; Hand. 2:13, Hand. 13:46). Want Gods genade wordt nooit verworpen zonder de boosheid en hardnekkigheid des harten.

De hemelse Vader biedt echter Zijn uitverkoren Gemeente door het Evangelie Christus niet slechts aan (want zo Hij niets meer deed, zouden ook zij Hem niet aannemen, Joh. 1:11), maar Hij schept ook door de prediking van het Evangelie het geloof in hun harten (Joh. 1:13 en 5:25). Zoals de Heere de blindgeborene niet slechts de zon aanbood, maar hem tevens ook door Zijn kracht het gezicht schonk, waardoor hij zich in haar aanschouwing mocht verheugen (Joh. 9:26). Zo wordt de Zoon van God, als de Zon der gerechtigheid aan de wereld aangeboden, waarin Hij geen anderen vindt, dan die dood zijn in zonde en ongerechtigheid, doof en blind. Daarom maakt Hij de uitverkorenen door Zijn kracht levend, horend en ziende, door het geloof in hen te scheppen, tengevolg waarvan zij Hem gewillig aannemen, omhelzen en tot hun eeuwige blijdschap genieten mogen (Ef. 2:5, Jes. 60:1-3 en 61:1-3, Luk. 4:18, 2 Kor. 4).

(Getuigenissen van het Genadeverbond, Tweede afdeling, 14 en 15.)
Alexander CD schreef:Zonderling, dit stuk is vertaald uit het latijn.
Wat hier met aangeboden vertaald is (presento, geloof ik) kan ook vertaald worden met "voorgesteld" of "gepresenteerd".
Ik wil hier nog even op terugkomen. De Latijnse tekst bezit ik helaas niet en ik denk Alexander CD ook niet.
Of hier inderdaad het werkwoord 'presentare' staat is dan ook maar de vraag. Ik vermoed zelf dat er wel degelijk 'offerre' staat dat volgens mijn Latijn-Nederlands woordenboek 'aanbieden' als eerste betekenis heeft.

In elk geval staat het Latijnse woord 'offere' = 'aanbieden' in de Latijnse tekst van de Westminster Confessie in VII.3
Westminster Confessie schreef:3. Man, by his fall, having made himself incapable of life by that covenant, the Lord was pleased to make a second, commonly called the covenant of grace; wherein He freely offereth unto sinners life and salvation by Jesus Christ; requiring of them faith in Him, that they may be saved, and promising to give unto all those that are ordained unto eternal life His Holy Spirit, to make them willing, and able to believe.
Westminster Confessie, originele Latijnse versie schreef:... in quo peccatoribus offert gratuito vitam ac salutem per Jesum Christus...
(vertaald: "Het genadeverbond... waarin Hij aan zondaren vrijelijk het leven en de zaligheid aanbiedt door Jezus Christus...")

De stelling dat de Reformatoren en anderen niet het Latijnse woord 'offere' zouden gebruikt hebben voor 'aanbieden' maar slechts presenteren, voorstellen hebben bedoeld, zou m.i. wel eens nader onderzocht moeten worden. Ik vermoed dat deze bewering niet overeenkomt met de feiten. Bovenstaand citaat uit de Westminster heeft in elk geval 'offerre' dat wel degelijk 'aanbieden' betekent (vergelijk het Engelse 'to offer'). En ik heb zo'n vermoeden dat dit niet alleen voor de Westminster geldt, maar ook voor vele overeenkomstige citaten van Calvijn, Olevianus, en andere schrijvers tijdens de Reformatie. Wie kan uit Latijnse bronnen hier meer over vertellen?

Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 27 feb 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Velen schijnen nog steeds te denken dat ik de roep van het evangelie aan een ieder, ontken, dat is niet het geval!
Wat versta je dan onder deze roep. Wanneer ik jouw eerdere postings zie, ontken je uitdrukkelijk dat deze roep een 'nodiging' inhoudt aan alle hoorders (zie eerdere postings aan Jvdg en aan mij). Ook wijs je het woord 'aanbod' in dit verband af. Zolang dat het geval is, plaats ik daar inderdaad graag niet alleen de Schrift, maar ook de geschriften van de Reformatie, Nadere Reformatie en puriteinen tegenover.

Misschien kun je verklaren wat de roeping van het Evangelie aan een ieder hoorder inhoudt.
Ik ben soms bang dat Alexander te menselijk over God denkt.
Dat ondergraaft het geloof en geeft ruimte aan beredenering.
Dan wordt het geloven ingewisseld voor "weten"schap.
Zonderling

Ook CALVIJN gebruikte in deze context 'offerre' = 'aanbieden' en dus niet alleen 'voorstellen'.
En dat zelfs in een belijdenisgeschrift, namelijk de Catechismus van Genève !!

Vraag 120 Catechismus van Genève:
Dienaar: Gij bedoelt dus, dat gelijk God ons haar [de gerechtigheid] aanbiedt door het Evangelie, het geloof het middel is om haar te verkrijgen?
Leerling: Ja.
In het Latijn
M. Hoc ergo vis: justitiam, ut nobis per evangelium offertur a Deo, ita fide a nobis recipi?
P. Sic est.
Offerre = aanbieden. De bewering dat de Reformatoren in het Latijn slechts spraken over 'voorstellen' en niet over 'aanbieden', kan m.i. als een fabel worden afgewezen. En deze catechismus was ook in Nederlands officieel het belijdenisgeschrift voor de Waalse (Franstalige) kerken.
Alexander CD

jvdg schreef:
Zonderling schreef:

Ik ben soms bang dat Alexander te menselijk over God denkt.
Dat ondergraaft het geloof en geeft ruimte aan beredenering.
Dan wordt het geloven ingewisseld voor "weten"schap.
Ja dat is zo, je hebt het goed zovoel ik het ook.

Jullie hebben het maar over Gods Liefde, Hij moet ons wel nodigen dat hebben we verdient anders hoe zal Hij ons ter veranwoording roepen.
Heb je dan geen menselijk idee van God, we zijn Zijn schepselen en daarom moet Hij wel ons nodigen.
Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.

Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.

Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.
Dus niet Gods liefde maar Gods toorn!
God is rechtvaardig, Hij ziet de zonde niet door de vingers, Hij straft die met een eeuwige straf.
Het lijkt mij niet tot jullie door te dringen hoe zondig, zonde is.
Hoe wij wij gezondigt hebben tegen een Rechtvaardig God, Hoe kan dat, mis je dan niet iets? Zondekennis!
Hoe kan God liefdevol naar ons kijken ALLEEN IN CHRISTUS JEZUS!
Wat jullie hier bepraten over Gods liefde is een vorm van alverzoening omdat het buiten Christus omgaat, natuurlijk wordt dat ontkent.
Alexander CD

helma schreef:
Alexander CD schreef: Met bijbelteksten is duidelijk aangetoont dat God de Zijnen liefheeft, maar nog heb ik geen tekst gezien van "jammer dat die verloren is gegaan" nee zo spreekt de bijbel ook niet. Als jullie daar zo zeker van zijn kom dan met zulke teksten.
spreekt dat niet uit het wenen van Jezus over jeruzalem?
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Er is verschil tussen Jeruzalem en Jeruzalems kinderen, als ze het over mijn kinderen hebben hebben ze het niet over mij.
Alexander CD

memento schreef:AlexanderCD,

Je maakt in je denken één grote fout. God is eerst en vooral de Schepper. En dáárom heeft hij alle mensen lief. Net als een rechtgeaarde vader of moeder het kind, wat wegloopt, wát het hen ook aandoet en aangedaan heeft, altijd lief blijft hebben. Dat verdriet blijft er altijd, zelfs daar waar die zoon of dochter alle deuren naar zijn ouders toe in het slot gooit. Dan is de verzuchting "Kind, kind, wat doe je jezelf toch aan. Kom toch terug...". Ik denk dat we zó de nodigingen, en ook de oproepen tot bekering, moeten lezen.

Ik denk dat wie afdoet aan deze liefde, tekort doet aan het geloof van de kerk der eeuwen, in God als Schepper.
Memento, dat zou zo zijn als we geen zondaren waren, nu hebben wij alle recht verloren en dat schijn je niet te beseffen.
Alleen in Christus kan God liefdevol naar ons kijken.
Ik denk dat je tekort doet aan God gerechtigheid.
Zonde brengt dood, geestelijk en ook lichamelijk, in die staat is een mens en een onbekeerd zondaar ook, het snoer wordt doorgeknipt en de hel is een eeuwige realiteit!
Zijn jou zonden niet erg?
Alexander CD

[
Zonderling schreef:Ook CALVIJN gebruikte in deze context 'offerre' = 'aanbieden' en dus niet alleen 'voorstellen'.

Dienaar: Gij bedoelt dus, dat gelijk God ons haar [de gerechtigheid] aanbiedt door het Evangelie, het geloof het middel is om haar te verkrijgen?
In het Latijn
M. Hoc ergo vis: justitiam, ut nobis per evangelium offertur a Deo, ita fide a nobis recipi?
P. Sic est.
Offerre = aanbieden. De bewering dat de Reformatoren in het Latijn slechts spraken over 'voorstellen' en niet over 'aanbieden', kan m.i. als een fabel worden afgewezen. En deze catechismus was ook in Nederlands officieel het belijdenisgeschrift voor de Waalse (Franstalige) kerken.
Zonderling,
Ik denk dat je gelijk heb dat het offerre was, maar de betekenis verandert daar niet mee.
Niet het woord geeft de betekenis eraan maar de bijbel zelf geeft geen welgemeend aanbod.
Ook aan Calvijns woorden worden vaak uitgelegd zoals het jullie past.
Maar ik heb nog steeds geen bijbel tekst waarui Gods liefde voor jan en alleman blijkt
Laatst gewijzigd door Alexander CD op 27 feb 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Moet zomaar denken aan:
Johannes 3 vers 16

Alzo lief had God de wereld,....
(met de aantekening, God heeft die lief in Christus)

of toch:

Alzo lief had God de (uitverkoren) wereld.....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Alexander CD schreef:[
Zonderling schreef:Ook CALVIJN gebruikte in deze context 'offerre' = 'aanbieden' en dus niet alleen 'voorstellen'.

In het Latijn
P. Sic est.
Zonderling,
Ik denk dat je gelijk heb dat het offerre was, maar de betekenis verandert daar niet mee.
Niet het woord geeft de betekenis eraan maar de bijbel zelf geeft geen welgemeend aanbod.
Ook aan Calvijns woorden worden vaak uitgelegd zoals het jullie past.
Maar ik heb nog steeds geen bijbel tekst waarui Gods liefde voor jan en alleman blijkt

Calvijn wordt eerder in een voorwaardelijk jasje geduwd, hij zou zich omdraaien in zijn graf, als hij dat wist.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Alexander CD

Johann Gottfried Walther schreef:Moet zomaar denken aan:
Johannes 3 vers 16

Alzo lief had God de wereld,....
(met de aantekening, God heeft die lief in Christus)

of toch:

Alzo lief had God de (uitverkoren) wereld.....
Een halve waarheid is een hele leugen, de rest van de tekst hoort er ook bij, dat een iegelijk die in Hem geloofd niet verderve maar eeuwig leven hebbe.
Gesloten