-DIA- schreef:
Nee... ik constateer gewoon iets wat me al een posje opviel...
ik oordeel daar verder niet over... het gaat niet alleen over
ritmisch zingen, maar je zet je vaak af tegen heel de rechterflank
van de gereformeerde gezindte... dat constateerde ik dus...
-DIA-
Door o.a. ritmisch te zingen zet je je af tegen de rechterflank van de Ger Gez.

..... kan het niet zijn dat je het met bepaald element of enkele het niet eens bent! Dat betekent m.i. nog niet dat je tegen de flank als geheel afzet. Deze flank behelst meer dan alleen uiterlijkheden b.v. ritmisch zingen. Het is een totale traditie met een theologie met eigen accenten.
Ik reken mezelf ook tot de rechterflank daarin vind ik de meeste herkenning (m.n. in de theologie) maar ik heb niets tegen o.a. ritmisch zingen. Of jij moet op een ultra-rechtse flank doelen.
Daarnaast is een groep nooit een eenheidsworst of een samenraapsel van kopieën van individuen. Zo overigens ook zeer beklemmend zijn. Een beetje verschil van mening zet mensen tot denken.... Een groep herkent zich in bepaalde punten, vindt aanspraak bij elkaar daardoor vormt zich de groep. Ondanks dat kunnen er binnen een groep best verschillen van mening zijn. Daarnaast hebben wij nog zoiets als de christelijke vrijheid.
Hoe beoordeel jij dan de GG in Noord Amerika waar ze psalm 72 (dacht ik) ritmisch op de wijs van voorwaarts christenstrijders zingen? Ik neem aan dat deze gemeente zich hiermee ook afzet tegen de rechtse flank.
Resumé.... ik blijf het een wonderlijke manier van argumenteren vinden die je er op na houdt. Het hangt m.i. meer samen met een zeer enge definitie van de rechterflank welke je erop nahoudt.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above