Re: Waarom zingen wij zo?
Geplaatst: 19 aug 2009, 19:23
Kijk, zo is het beter 

EVANGELISCHE gezangen nog wel, waar moet dat heen?Mister schreef:O o Caprice, het zijn gezangen...caprice schreef:Dit is dhr. Worp:Upquark schreef:Wie of wat is Worp?
En dit is zijn Psalmboek voor orgel:
![]()
Nee, ik heb geen aandelen.Hendrikus schreef:In zijn boek "Gods lof op de lippen" stelt dr. Jan Smelik zelfs dat we met ons selectieve gebruik van ons welgevallige versjes uit de psalmen in feite ons eigen gezangenboek samenstellen...Upquark schreef:Dat sommige coupletten niet mooi of stichtelijk zijn, en daarom niet of nauwelijks gezongen worden, vind ik grote onzin, want één van tweeën: óf we zien het psalmboek als hét liedboek dat God aan zijn kerk gegeven heeft, en staken ons eigen selectiebeleid; óf we geven eerlijk toe dat we zelf bepalen wat we kunnen zingen en voeren dan ook maar wat geschikte gezangen toe.
Over het algemeen deel ik de overtuiging dat de berijming van 1773 niet altijd even Bijbels is. Maar even over hetgeen ik hierboven vetgedrukt heb: kan God niet met het 'lot' van de mens bewogen zijn?Tiberius schreef: Datheen
Mastenbroek vindt de psalmen van Datheen, „een niet onomstreden prediker”, inhoudelijk beter dan de berijming van 1773, die op onderdelen de geest van de Verlichting zou ademen. Hij wees op de naam Opperwezen voor God en op de lofzang van Zacharias, waar staat: „Die met ons lot bewogen”.Mastenbroek kent kerkenraadsleden die dan niet meezingen, omdat ze geloven dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn. De woorden „met vaste gang het pad der deugd betreden” uit Psalm 1 getuigen volgens hem ook niet van een Bijbelse manier van spreken.
Ja, we worden vromer en vromer. Het feit dat je het probeert te verdedigen is al heel fout.vriend-en-metgezel schreef:Over het algemeen deel ik de overtuiging dat de berijming van 1773 niet altijd even Bijbels is. Maar even over hetgeen ik hierboven vetgedrukt heb: kan God niet met het 'lot' van de mens bewogen zijn?Tiberius schreef: Datheen
Mastenbroek vindt de psalmen van Datheen, „een niet onomstreden prediker”, inhoudelijk beter dan de berijming van 1773, die op onderdelen de geest van de Verlichting zou ademen. Hij wees op de naam Opperwezen voor God en op de lofzang van Zacharias, waar staat: „Die met ons lot bewogen”.Mastenbroek kent kerkenraadsleden die dan niet meezingen, omdat ze geloven dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn. De woorden „met vaste gang het pad der deugd betreden” uit Psalm 1 getuigen volgens hem ook niet van een Bijbelse manier van spreken.
Sla ik de plank erg mis als ik deze tekst erbij haal?:
Hebreeën 4 vers 15: "Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde."
Let op: dubbele ontkenning
Beetje flauw, Jan.jvdg schreef:Even dit (deels off-topic):
Er zijn nogal wat forummers lid van de GG.
Een aantal van hen heeft, al vele jaren, in hoge mate onvrede met de aldaar heersende prediking, gehanteerde bijbelvertaling en de gebruikte psalmberijming.
Voorwaar fundamentele zaken.
En toch, na al die jaren, zijn ze nog stééds lid van de GG.
Dat nu begrijp ik niet.
Je mag het natuurlijk flauw vinden, maar ik stelde alleen maar een vraag.Hendrikus schreef:Beetje flauw, Jan.jvdg schreef:Even dit (deels off-topic):
Er zijn nogal wat forummers lid van de GG.
Een aantal van hen heeft, al vele jaren, in hoge mate onvrede met de aldaar heersende prediking, gehanteerde bijbelvertaling en de gebruikte psalmberijming.
Voorwaar fundamentele zaken.
En toch, na al die jaren, zijn ze nog stééds lid van de GG.
Dat nu begrijp ik niet.
Als mensen van kerk veranderen, wordt hier om het hardst geblaat dat dat niet goed is. Want je moet toch blijven waar God je gesteld heeft, enzovoort.
En als ze blijven, is het weer niet goed. Want ze waren het toch met dit niet eens, en met dat niet? Wat doe je hier dan nog?
Dat laatste is trouwens wel een erg kenmerkende GG-reactie.
Andersdenkenden zijn ze liever kwijt dan rijk.
Wie kan wel een normaal antwoord geven?refo schreef:Ja, we worden vromer en vromer. Het feit dat je het probeert te verdedigen is al heel fout.vriend-en-metgezel schreef:Over het algemeen deel ik de overtuiging dat de berijming van 1773 niet altijd even Bijbels is. Maar even over hetgeen ik hierboven vetgedrukt heb: kan God niet met het 'lot' van de mens bewogen zijn?Tiberius schreef: Datheen
Mastenbroek vindt de psalmen van Datheen, „een niet onomstreden prediker”, inhoudelijk beter dan de berijming van 1773, die op onderdelen de geest van de Verlichting zou ademen. Hij wees op de naam Opperwezen voor God en op de lofzang van Zacharias, waar staat: „Die met ons lot bewogen”.Mastenbroek kent kerkenraadsleden die dan niet meezingen, omdat ze geloven dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn. De woorden „met vaste gang het pad der deugd betreden” uit Psalm 1 getuigen volgens hem ook niet van een Bijbelse manier van spreken.
Sla ik de plank erg mis als ik deze tekst erbij haal?:
Hebreeën 4 vers 15: "Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde."
Let op: dubbele ontkenning
De bekende psalmregels : 'geen groter goed Gij mij geven meugt' is ook redelijk vrij berijmd.
De bijbel zelf heft dit: 71 Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.
Nee hoor ik denk dat je de plank niet misslaat. En dat deze verstroostende tekst een goede onderbouwing is.vriend-en-metgezel schreef:Over het algemeen deel ik de overtuiging dat de berijming van 1773 niet altijd even Bijbels is. Maar even over hetgeen ik hierboven vetgedrukt heb: kan God niet met het 'lot' van de mens bewogen zijn?Tiberius schreef: Datheen
Mastenbroek vindt de psalmen van Datheen, „een niet onomstreden prediker”, inhoudelijk beter dan de berijming van 1773, die op onderdelen de geest van de Verlichting zou ademen. Hij wees op de naam Opperwezen voor God en op de lofzang van Zacharias, waar staat: „Die met ons lot bewogen”.Mastenbroek kent kerkenraadsleden die dan niet meezingen, omdat ze geloven dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn. De woorden „met vaste gang het pad der deugd betreden” uit Psalm 1 getuigen volgens hem ook niet van een Bijbelse manier van spreken.
Sla ik de plank erg mis als ik deze tekst erbij haal?:
Hebreeën 4 vers 15: "Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde."
Let op: dubbele ontkenning