Heartcry - Niet arminiaans?

jvdg

Bericht door jvdg »

Klavier schreef:Ik verbaas me erover dat Bert zich moet verdedigen terwijl hij enkel citeert uit onze belijdenisgeschriften. Het punt van de zondagse conferentie als concurrentie voor de eigen gemeente is gewoonweg tegen de gangbare kerkordes. Als je het daar niet mee eens bent zul je hier kleur moeten bekennen. Bert laat duidelijk zien waar hij staat en schaart zich achter de kerkorde die eeuwenlang de orde van ons allemaal was en zou moeten zijn wat mij betreft.
Zoals Klavier hier het standpunt van Bert verdedigt heeft mijn volledige instemming.
Het mag toch niet zo zijn dat de "ondelinge samenkomst" door zo'n conferentie wordt onderbroken.
De kerkorde, hoe ondergeschikt aan God's Word dan ook, mag niet wijken voor een conferentie van welke aard dan ook.

Als zo'n conferentie je waarlijk lief is, houd die dan op één der andere dagen van de werkweek.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik vind het prima dat mensen hun eigen zondagse kerkdienst niet willen laten schieten voor iets anders, maar ga dat niet argumenteren met de door diezelfde kerk opgestelde statuten en leg dat ook niet op aan anderen.
Laten we elkaar wat dat betreft de vrijheid gunnen en geven en niet doen alsof we bezorgd zijn voor degenen die de vrijheid wel eens per jaar nemen, alsof ze aan een illegale bijeenkomst deelnemen. Dit is waarlijk paternalistisch.

Tenslotte ie niet iedereen hetzelfde; er zijn traditioneel ingestelde mensen die graag vasthouden aan het oude en vertrouwde en er zijn avontuurlijker ingestelde mensen die graag nieuwe mensen en ontmoeten en hun horizon willen verbreden. Het een is niet beter of slechter dan het ander. Zo veelkleurig heeft God ons mensen gemaakt.

Als die eigen kerkdiensten zo belangrijk gaan worden dat ze als een keurslijf gaan fungeren, en iedere afwezigheid wordt als spijbelen betiteld, schiet het zijn doel voorbij en zouden er vast geen evangelisten meer komen. Die missen namelijk nogal wat eigen kerkdiensten....
De kerk is wel mooi, maar geen gouden kooi.

Als de Bijbel open gaat, en er gebeden wordt om de Geest van God en Hem lofgezongen wordt, moeten we voorzichtig zijn met het veroordelen daarvan. Het is zelfs beter om deze kleinen niet te ergeren.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 09 mar 2007, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Het mag toch niet zo zijn dat de "onderlinge samenkomst" door zo'n conferentie wordt onderbroken.
Misschien is een dergelijke conferentie ook een "onderlinge samenkomst"? Hij wordt namelijk geleid door een "wettelijk geroepen predikant" en dat zal vast niet zonder "bewilliging des kerkenraads" gebeuren...
De kerkorde, hoe ondergeschikt aan God's Word dan ook, mag niet wijken voor een conferentie van welke aard dan ook.
Een kerkorde, van welk kerkverband dan ook, is in zekere zin een luxe-artikel. Kun jij een christen in China of Noord-Korea uitleggen dat er mensen bestaan die een "onderlinge samenkomst" in de vorm van een dergelijke conferentie afkeuren op basis van, met alle respect, een papieren constructie?

P.S. Het is wat flauw om op te merken, maar ik lees hier heel vaak "God's". Dat moet toch echt "Gods" zijn. Dit terzijde.
jvdg

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef:Ik vind het prima dat mensen hun eigen zondagse kerkdienst niet willen laten schieten voor iets anders, maar ga dat niet argumenteren met de door diezelfde kerk opgestelde statuten en leg dat ook niet op aan anderen.
Laten we elkaar wat dat betreft de vrijheid gunnen en geven en niet doen alsof we bezorgd zijn voor degenen die de vrijheid wel eens per jaar nemen, alsof ze aan een illegale bijeenkomst deelnemen. Dit is waarlijk paternalistisch.
Die kerk heeft geen statuten opgelegd, maar die statuten vloeien voort uit het bijbelse "en laat de onderlinge samenkomsten niet na".
Voor die samenkomsten heeft de Heere een knecht toegeschikt.
Zo'n herder ziet graag alle schapen in z'n kooi!
Dáár heeft God hem over gesteld: daatoe is die herder ook gewijd, om te weiden.

Is het dan verantwoord om de zondag om te bouwen tot een anderssoortige religieuze "ervaring"?

Nogmaals, als er echt behoefte is aan zo'n conferentie, doe het dan op één van die andere zes dagen.
Miscanthus

jvdg schreef:Nogmaals, als er echt behoefte is aan zo'n conferentie, doe het dan op één van die andere zes dagen.

Je praat alsof je niet kunt voorstellen dat zo'n behoefte er zou zijn. Dat zegt volgens mij veel over jouw voorstellingsvermogen.

Gelukig maakt die stichting dat zelf uit.
Ik begrijp nog steeds niet wat mensen nu voor bijeenkomst nalaten, die naar een bijeenkomst van Heartcry gaan....

Je hoeft niet te gaan.
Als je echt vind dat ze het anders moeten doen, schrijf ze een briefje, zou ik zeggen. Nu stop ik er mee, want we blijven het over dit punt gewoon oneens.
even goede vrienden overigens.
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Die kerk heeft geen statuten opgelegd, maar die statuten vloeien voort uit het bijbelse "en laat de onderlinge samenkomsten niet na".
Ik maak maar even gebruik van een ander topic:
rekcor schreef:
Hebreen 10 schreef:SV

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten gelijk sommigen de gewoonte hebben maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

NBV

Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.
Hier had ik (...) opmerkingen bij:

1ste) Dit handelt zeer waarschijnlijk over mensen die helemaal niet meer naar de gemeentelijke samenkomsten kwamen, bijv. uit angst voor de Joden (zie Kanttekeningen). Dat iets heel anders dan enkele keren niet naar je eigen kerk gaan i.v.m. vakantie (of een conferentie zoals deze, toevoeging J.)

2de) In diezelfde Kanttekeningen staat een verwijzing naar Matth 18:20, waar staat: "[W]aar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen". (...)

3de) Deze -terechte- vermaning van Paulus is natuurlijk geen wet, want voor christenen geldt alleen de Wet van de liefde. We moeten er dan ook geen wet van willen maken. Het is een (zeer) goede raad, want alleen red je het niet.
jvdg

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef:
jvdg schreef:Nogmaals, als er echt behoefte is aan zo'n conferentie, doe het dan op één van die andere zes dagen.

Je praat alsof je niet kunt voorstellen dat zo'n behoefte er zou zijn. Dat zegt volgens mij veel over jouw voorstellingsvermogen.

Gelukig maakt die stichting dat zelf uit.
Ik begrijp nog steeds niet wat mensen nu voor bijeenkomst nalaten, die naar een bijeenkomst van Heartcry gaan....

Je hoeft niet te gaan.
Als je echt vind dat ze het anders moeten doen, schrijf ze een briefje, zou ik zeggen. Nu stop ik er mee, want we blijven het over dit punt gewoon oneens.
even goede vrienden overigens.
Juist omdat er zo'n behoefte is, kun je dit toch ook door deweek doen?

Ik ga niet, omdat ik mijn plaats niet durf leeg te laten in de gemeente waar de Heere mij gebracht heeft.
Miscanthus

jvdg schreef:Ik ga niet, omdat ik mijn plaats niet durf leeg te laten in de gemeente waar de Heere mij gebracht heeft.
Daar komt de aap uit de mouw. Angst is een slechte raadgever.
Wie of wat boezemt je die angst in? Is dat de kerkenraad, de predikant of je moeder?
Wat zou er gebeuren als je je plaats een keertje leeg laat?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Miscanthus schreef:Ik vind het prima dat mensen hun eigen zondagse kerkdienst niet willen laten schieten voor iets anders, maar ga dat niet argumenteren met de door diezelfde kerk opgestelde statuten en leg dat ook niet op aan anderen.

Tenslotte ie niet iedereen hetzelfde; er zijn traditioneel ingestelde mensen die graag vasthouden aan het oude en vertrouwde en er zijn avontuurlijker ingestelde mensen die graag nieuwe mensen en ontmoeten en hun horizon willen verbreden. Het een is niet beter of slechter dan het ander. Zo veelkleurig heeft God ons mensen gemaakt.

Als die eigen kerkdiensten zo belangrijk gaan worden dat ze als een keurslijf gaan fungeren, en iedere afwezigheid wordt als spijbelen betiteld, schiet het zijn doel voorbij en zouden er vast geen evangelisten meer komen. Die missen namelijk nogal wat eigen kerkdiensten....
De kerk is wel mooi, maar geen gouden kooi.

Als de Bijbel open gaat, en er gebeden wordt om de Geest van God en Hem lofgezongen wordt, moeten we voorzichtig zijn met het veroordelen daarvan. Het is zelfs beter om deze kleinen niet te ergeren.
De kerk is juist wel een gouden kooi, waar we vrijwillig in gaan, omdat God ons die wil gegeven heeft.

Verder, die 'evangelisten' waar je het over hebt, werken zeker op eigen rekening? Want Christus heeft hen niet geroepen, als ze niet voor een kerk werken.

Mat 7:
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt:12) Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders,13) Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:14) Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd,15) en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?16)
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen:17) Ik heb u nooit gekend;18) gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Komen we weer op mijn vroegere vraag terug:

Wat missen jullie in eigen kerk?

En als die kerk zo slecht is, waarom dan niet een getrouwe kerk zoeken, waar men geen stenen voor broden krijgt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Josephus schreef: Misschien is een dergelijke conferentie ook een "onderlinge samenkomst"? Hij wordt namelijk geleid door een "wettelijk geroepen predikant" en dat zal vast niet zonder "bewilliging des kerkenraads" gebeuren...

Een kerkorde, van welk kerkverband dan ook, is in zekere zin een luxe-artikel. Kun jij een christen in China of Noord-Korea uitleggen dat er mensen bestaan die een "onderlinge samenkomst" in de vorm van een dergelijke conferentie afkeuren op basis van, met alle respect, een papieren constructie?

P.S. Het is wat flauw om op te merken, maar ik lees hier heel vaak "God's". Dat moet toch echt "Gods" zijn. Dit terzijde.
Ja, dat is flauw, excuse my poor Dutch. Maar ja, veel degenen die Havo 5 afgelopen hebben kennen hun d's en t's ook niet.

de kerkorde een papieren constructie? Dan moet je dat toch eens aan je kerkeraad aanwijzen, en de kerkordelijke weg volgen, die toch op de Heilige Schrift gebaseerd is. God is namelijk een God van orde.

Het is natuurlijk een heel andere zaak als het inderdaad een "wettelijk geroepen predikant" is, die dit doet, en dat met "bewilliging des kerkenraads" doet. Natuurlijk de kerkeraad van waar die dominee geplaatst is, en de kerkeraad die hem geroepen heeft om op "Heartcry" te prediken, onder hun toezicht. Want het is natuurlijk geen kerkdienst, en ook geen prediking, als het niet onder toezicht van de kerkeraad gebeurt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Miscanthus schreef:Daar komt de aap uit de mouw. Angst is een slechte raadgever.
Wie of wat boezemt je die angst in? Is dat de kerkenraad, de predikant of je moeder?
Nou, als ik om ziekte de kerk mist, of enig ander goede reden, moet ik het die week toch zonder geestelijk voedsel doen, of behelpen door zelf een preek te lezen of een CD beluisteren. Maar het blijft behelpen. Er gaat niets boven een goede, stevige maaltijd.
Bert Mulder
Contacteer:

Josephus schreef: Hier had ik (...) opmerkingen bij:

1ste) Dit handelt zeer waarschijnlijk over mensen die helemaal niet meer naar de gemeentelijke samenkomsten kwamen, bijv. uit angst voor de Joden (zie Kanttekeningen). Dat iets heel anders dan enkele keren niet naar je eigen kerk gaan i.v.m. vakantie (of een conferentie zoals deze, toevoeging J.)

2de) In diezelfde Kanttekeningen staat een verwijzing naar Matth 18:20, waar staat: "[W]aar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen". (...)

3de) Deze -terechte- vermaning van Paulus is natuurlijk geen wet, want voor christenen geldt alleen de Wet van de liefde. We moeten er dan ook geen wet van willen maken. Het is een (zeer) goede raad, want alleen red je het niet.
[/quote]

Dan is het wel de vraag of het in Zijn Naam vergaderen is, of omdat zij niet WILLEN doen de wil des Vaders. Christus heeft ZELF de kerk geinstutieerd. Dan is niet iets geweest dat de apostelen deden omdat ze die manier of wijze leuk vonden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef:
jvdg schreef:Ik ga niet, omdat ik mijn plaats niet durf leeg te laten in de gemeente waar de Heere mij gebracht heeft.
Daar komt de aap uit de mouw. Angst is een slechte raadgever.
Nou begrijp je me echt helemaal verkeerd.
Het heeft niets met angst te maken.

Integendeel, maar als Hij roept op die plaats waar Hij mij heeft gebracht (op een trouwens wonderlijke wijze), wie ben ik dan om die van Hem gegeven plaats leeg te laten?

De plaats waar de Eredienst wordt getracht te betrachten, waar wij Zijn Lof trachten te bezingen en uit te spreken, waar de dienst der offeranden plaatsvindt, de onderlinge band te versterken en zo meer......
Dat heeft niets met de angst die jij bedoelt te maken.

Daar gaat, als het goed is, al mijn lust mijn liefde heen?

Wil ik toch haert-cry conferenties bezoeken, dan toch nooit in de tijd van mijn, met eerbied gesproken, Baas?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Helder. Op de conferentie geeft men tijd en ruimte om een kerkdienst in de omgeving te bezoeken. Dus dat punt is opgelost. Nog meer bezwaren, Bert?
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Wat een vreemde redenatie JvdG, je bent niet geplaatst in een gemeente om daar nooit meer weg te gaan.

Denk je echt dat God het verkeerd vind dat je op zondag een ander deel van Zijn gemeente ontmoet.
Ga jij nooit naar diensten in andere kerken ?
Je bent als het goed is niet alleen lid van een kerk , maar lid van DE kerk, het lichaam van Christus.
Het is juist zo verrijkend om je eigen , veilige , kerkje eens te verlaten.
Ik lees nergens in de Bijbel dat dit verboden wordt.
We moeten de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten, dat heeft niks met kerkverbanden te maken.
Dat zijn uitvindingen van mensen.
Plaats reactie