Miscanthus schreef:Ik vind het prima dat mensen hun eigen zondagse kerkdienst niet willen laten schieten voor iets anders, maar ga dat niet argumenteren met de door diezelfde kerk opgestelde statuten en leg dat ook niet op aan anderen.
Laten we elkaar wat dat betreft de vrijheid gunnen en geven en niet doen alsof we bezorgd zijn voor degenen die de vrijheid wel eens per jaar nemen, alsof ze aan een illegale bijeenkomst deelnemen. Dit is waarlijk paternalistisch.
Tenslotte ie niet iedereen hetzelfde; er zijn traditioneel ingestelde mensen die graag vasthouden aan het oude en vertrouwde en er zijn avontuurlijker ingestelde mensen die graag nieuwe mensen en ontmoeten en hun horizon willen verbreden. Het een is niet beter of slechter dan het ander. Zo veelkleurig heeft God ons mensen gemaakt.
Als die eigen kerkdiensten zo belangrijk gaan worden dat ze als een keurslijf gaan fungeren, en iedere afwezigheid wordt als spijbelen betiteld, schiet het zijn doel voorbij en zouden er vast geen evangelisten meer komen. Die missen namelijk nogal wat eigen kerkdiensten....
De kerk is wel mooi, maar geen gouden kooi.
Als de Bijbel open gaat, en er gebeden wordt om de Geest van God en Hem lofgezongen wordt, moeten we voorzichtig zijn met het veroordelen daarvan. Het is zelfs beter om deze kleinen niet te ergeren.
De kerk is juist wel een gouden kooi, waar we vrijwillig in gaan, omdat God ons die wil gegeven heeft.
Verder, die 'evangelisten' waar je het over hebt, werken zeker op eigen rekening? Want Christus heeft hen niet geroepen, als ze niet voor een kerk werken.
Mat 7:
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt:12) Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders,13) Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:14) Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd,15) en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?16)
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen:17) Ik heb u nooit gekend;18) gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Komen we weer op mijn vroegere vraag terug:
Wat missen jullie in eigen kerk?
En als die kerk zo slecht is, waarom dan niet een getrouwe kerk zoeken, waar men geen stenen voor broden krijgt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.