Wordt hier in Nederland toch wel veel gedaan hoor Bert.Bert Mulder schreef:zelfonderzoek is prima. Moeten we zelfs.
Maar dat door anderen geoordeeld word over wat in je hart leeft, dat mag niet.
Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?
Dat is de typisch gereformeerde uitleg van deze gelijkenis. Ik ben het niet eens met deze gelijkenis. De veel bijbelsere uitleg zal ik als ik wat meer tijd heb posten.Klavier schreef:De gelijkenis van de zaaier!wim schreef:'t Zou ook wel vreemd zijn je dat af te vragen. Er wordt toch geleerd dat we niets van onszelf kunnen en willen? Dan kunnen we onmogelijk zelf begonnen zijn.Erasmiaan schreef:???Miscanthus schreef:En ik heb me nog nooit afgevraagd of ik zelf begonnen ben.
Koren dat opschiet. En blijft staan. Dat er is.
Geloof dat zichtbaar is. Dat stand houdt. Dat er is.
Totdat de zon gaat schijnen.
Dan blijkt een deel toch niet in de goede aarde gevallen te zijn.
Dan blijkt niet alles wat we als geloof zien waarzaligmakend te zijn.
Toch maar zelfonderzoek?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik denk dat het oproepen tot steeds maar zelfonderzoek niet zo nuttig is.
Als het goed is en je ogen worden geopend voor je verloren staat, ga je Gód zoeken en dan rust je niet, voordat je Hem gevonden hebt. Dat je voor die tijd wel eens bemoedigd kunt worden wanneer je hoort dat anderen dezelfde ervaringen hebben gehad als jij, en dat je hoop mag hebben dat God ook met jóu begonnen is, is een andere zaak. Maar dat moet geen doel in zichzelf worden, want dan kun je het in feite zonder God stellen, als je 'er maar bij mag horen'.
Als het goed is en je ogen worden geopend voor je verloren staat, ga je Gód zoeken en dan rust je niet, voordat je Hem gevonden hebt. Dat je voor die tijd wel eens bemoedigd kunt worden wanneer je hoort dat anderen dezelfde ervaringen hebben gehad als jij, en dat je hoop mag hebben dat God ook met jóu begonnen is, is een andere zaak. Maar dat moet geen doel in zichzelf worden, want dan kun je het in feite zonder God stellen, als je 'er maar bij mag horen'.
Helemaal mee eens Bert, daar gaat het nogal eens mee fout.Bert Mulder schreef:zelfonderzoek is prima. Moeten we zelfs.
Maar dat door anderen geoordeeld word over wat in je hart leeft, dat mag niet.
Het is goed om elkaar op te scherpen en op Gods Woord te wijzen.
Maar elkaar de maat nemen is hoogmoed. Een ander woord heb ik er niet voor.
Het is dan ook ZELFonderzoek.
Een verborgen werk. In de binnenkamer.
Ja helemaal mee eens. Die gelijkenis wordt vaak misbruikt om een het Ware geloof (op de manier van de ultra broeders) eigenlijk nog iets specialer en onbereikbaarder te maken. Tja, want geloven is niet genoeg, het kan ook nog eens het verkeerde geloof zijn. Ja maar wat is echte geloof dan. Nou, zoals de oudjes het hebben beleefd, zus en zo. Zie je, zo misbruik je de bijbel.
Het komt er vaak op neer dat je eigenlijk niet helemaal genoeg hebt aan de bijbel, maar een soort van Traditie nodig hebt om de bijbel te kennen. En dat is een antieke dwaling.
Herkent iemand dit?
Het komt er vaak op neer dat je eigenlijk niet helemaal genoeg hebt aan de bijbel, maar een soort van Traditie nodig hebt om de bijbel te kennen. En dat is een antieke dwaling.
Herkent iemand dit?
Nou, die klacht herken ik wel, want die heb ik al vele, vele, vele, vele malen op dit forum in allerlei toonaarden horen herhalen.schaap schreef:Ja helemaal mee eens. Die gelijkenis wordt vaak misbruikt om een het Ware geloof (op de manier van de ultra broeders) eigenlijk nog iets specialer en onbereikbaarder te maken. Tja, want geloven is niet genoeg, het kan ook nog eens het verkeerde geloof zijn. Ja maar wat is echte geloof dan. Nou, zoals de oudjes het hebben beleefd, zus en zo. Zie je, zo misbruik je de bijbel.
Herkent iemand dit?
Nou zeg, het is toch ook wat.Gian schreef:Dat is de typisch gereformeerde uitleg van deze gelijkenis. Ik ben het niet eens met deze gelijkenis. De veel bijbelsere uitleg zal ik als ik wat meer tijd heb posten.Klavier schreef:De gelijkenis van de zaaier!wim schreef:'t Zou ook wel vreemd zijn je dat af te vragen. Er wordt toch geleerd dat we niets van onszelf kunnen en willen? Dan kunnen we onmogelijk zelf begonnen zijn.Erasmiaan schreef: ???
Koren dat opschiet. En blijft staan. Dat er is.
Geloof dat zichtbaar is. Dat stand houdt. Dat er is.
Totdat de zon gaat schijnen.
Dan blijkt een deel toch niet in de goede aarde gevallen te zijn.
Dan blijkt niet alles wat we als geloof zien waarzaligmakend te zijn.
Toch maar zelfonderzoek?
Eerst zit je net naast de gereformeerde leer; De aanleiding van dit topic, nu ben je weer TYPISCH gereformeerd.
[deleted]Afgewezen[/deleted][sorry]in eerste instantie verkeerde persoon aangesproken[/sorry]
Gian, je gaat me toch niet vertellen dat je de kaders van gereformeerd zijn gaat oprekken zoals de GerGem volgens sommigen in 1931 al deed

Ik hoop dat je snel meer tijd hebt!
Laatst gewijzigd door Klavier op 12 sep 2006, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
:oAfgewezen schreef:Nou, die klacht herken ik wel, want die heb ik al vele, vele, vele, vele malen op dit forum in allerlei toonaarden horen herhalen.schaap schreef:Ja helemaal mee eens. Die gelijkenis wordt vaak misbruikt om een het Ware geloof (op de manier van de ultra broeders) eigenlijk nog iets specialer en onbereikbaarder te maken. Tja, want geloven is niet genoeg, het kan ook nog eens het verkeerde geloof zijn. Ja maar wat is echte geloof dan. Nou, zoals de oudjes het hebben beleefd, zus en zo. Zie je, zo misbruik je de bijbel.
Herkent iemand dit?
Ach.... Je hebt het er zwaar mee? Of ben je het ermee eens?
En wat vindt je van de klacht?
En ik dacht nog wel iets 'ontdekt' te hebben..... zucht
Nou zeg, schoffel al die oudvaders en dominees maar even onderuit. Kan het wat minder stellig? Dit is niet echt evenwichtig.schaap schreef:Ja helemaal mee eens. Die gelijkenis wordt vaak misbruikt om een het Ware geloof (op de manier van de ultra broeders) eigenlijk nog iets specialer en onbereikbaarder te maken. Tja, want geloven is niet genoeg, het kan ook nog eens het verkeerde geloof zijn. Ja maar wat is echte geloof dan. Nou, zoals de oudjes het hebben beleefd, zus en zo. Zie je, zo misbruik je de bijbel.
Herkent iemand dit?
Natuurlijk zijn er voorbeelden te verzinnen waar het net even fout gaat. Mensen zich even verkeerd uitdrukken. Maar om daarmee gelijk maar de in de gereformeerde gezindte gebruikelijke exegese te diskwalificeren gaat wel heel erg ver.
Schaap, je blaat hier. Maak aub geen karikatuur om een mening te kunnen onderbouwen. Dit vind ik persoonlijk erg kwetsend.
Lees de rest van mijn posting eens. Dan begrijp je in welk kader ik dit zeg. Ik krijg de indruk dat mensen veel mensen steeds maar bezig zijn te 'testen' of ze er ook 'bij horen'.Klavier schreef:Dat is wat anders. Ook deze oproep moet je net als alle andere in de prediking duidelijk adresseren.Afgewezen schreef:Ik denk dat het oproepen tot steeds maar zelfonderzoek niet zo nuttig is.
Dr. Woelderink zegt van een dergelijk geloofsleven:
Want was is het gevolg van een leven als wij zoeven noemden? Dat de dorst naar verzoening en vrede met God versterft en dat eveneens de gave des Geestes niet meer gekend wordt en er niet meer om gevraagd wordt.
Ja, in zoverre bidt men om de gave des Geestes, dat de Geest zo krachtig in de ziel mag werken, dat men daaruit tot zijn verkiezing besluiten kan. Maar men weet niet meer van een Pinksterfeest, waarop het waarlijk feest is; men weet niet meer van dat geloof in Jezus Christus, dat tot volle vrede brengt en van de gave des Geestes daarmede verbonden, die de verlossing verzegelt en de overgave aan Godes dienst doet verstaan als een ingaan in de ware vrijheid.
Nieuwe poging.Afgewezen schreef:Klavier, ik vat je even niet. :roll:
je schreef
Je zegt hier niet eens te zijn met de typisch gereformeerde uitleg.Dat is de typisch gereformeerde uitleg van deze gelijkenis. Ik ben het niet eens met deze gelijkenis. De veel bijbelsere uitleg zal ik als ik wat meer tijd heb posten.
Dit topic gaat over de vraag of de GerGem binnen de kaders van de gereformeerde leer gaat.
Snap je 'm nu?
Sinds wanneer heet ik Gian? :mrgreen:Klavier schreef:Nieuwe poging.Afgewezen schreef:Klavier, ik vat je even niet. :roll:
je schreefJe zegt hier niet eens te zijn met de typisch gereformeerde uitleg.Dat is de typisch gereformeerde uitleg van deze gelijkenis. Ik ben het niet eens met deze gelijkenis. De veel bijbelsere uitleg zal ik als ik wat meer tijd heb posten.
Dit topic gaat over de vraag of de GerGem binnen de kaders van de gereformeerde leer gaat.
Snap je 'm nu?
Maar in deze topic gaat het om zelfonderzoek van de gelovigen. Dus het beginnende leven, waar we al drie topics over vol hebben geschreven kunnen we er even buiten laten. Volgens mij bedoelde Klavier dat ook met adresseren; de dominee moet zo'n oproep tot zelfonderzoek goed adresseren. Ook de ongelovigen moeten trouwens zichzelf onderzoeken. En zolang Christus niet in hun leven is rest er maar één conclusie; onbekeerd.Afgewezen schreef:Lees de rest van mijn posting eens. Dan begrijp je in welk kader ik dit zeg. Ik krijg de indruk dat mensen veel mensen steeds maar bezig zijn te 'testen' of ze er ook 'bij horen'.Klavier schreef:Dat is wat anders. Ook deze oproep moet je net als alle andere in de prediking duidelijk adresseren.Afgewezen schreef:Ik denk dat het oproepen tot steeds maar zelfonderzoek niet zo nuttig is.
Dr. Woelderink zegt van een dergelijk geloofsleven:Want was is het gevolg van een leven als wij zoeven noemden? Dat de dorst naar verzoening en vrede met God versterft en dat eveneens de gave des Geestes niet meer gekend wordt en er niet meer om gevraagd wordt.
Ja, in zoverre bidt men om de gave des Geestes, dat de Geest zo krachtig in de ziel mag werken, dat men daaruit tot zijn verkiezing besluiten kan. Maar men weet niet meer van een Pinksterfeest, waarop het waarlijk feest is; men weet niet meer van dat geloof in Jezus Christus, dat tot volle vrede brengt en van de gave des Geestes daarmede verbonden, die de verlossing verzegelt en de overgave aan Godes dienst doet verstaan als een ingaan in de ware vrijheid.