Herziene Statenvertaling

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Pim schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Als het net van die "positief-kritische" vragen zijn als die hier gesteld worden dan begrijp ik wel dat ze niet thuis geven.
Dan voel je je ongetwijfeld uitstekend thuis in het klimaat van hoofdschudden, zuchten, tongklakken, och och, ik ben niet boos maar verdrietig -en overgaan tot de orde van de dag zonder de inhoudelijke discussie aan te gaan.
'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.
Dank God dat je niet zo bent gelijk de andere forummers.
Pim, je valt uit je rol als moderator.

Erasmiaan, je linkt nu wel heel veel. SGP en Statenvertaling zijn discussies die niets met de smalle weg te maken hebben. Als je dat niet kan loskoppelen van de wezenlijke geloofszaken, dan... Tja, wat dan... Probeer het te relativeren.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Vincent schreef:Persoonlijk heb ik maar 1 groot bezwaar tegen de HSV en dat is dat het SV in zijn naam meedraagt. Dat is een grove leugen, schijnbaar bedoelt om de "Gereformeerde Gezindte" te verblinden. Ik vraag me dan ook af of er in dat opzicht zegen op kan rusten.
Al heb ik meer dan één bezwaar, toch ben ik het hier van harte mee eens.

De vertaling NBG '51 blijft dichter bij de Statenvertaling dan de HSV. (Behalve dan wat betreft het feit dat NBG '51 in het NT niet de Textus Receptus als uitgangspunt heeft genomen).

Toch heeft de NBG '51 zich altijd eerlijk als nieuwe vertaling gepresenteerd.

Bij de HSV missen we die eerlijkheid. Alsmaar wordt de verwantschap met de Statenvertaling benadrukt, terwijl:

a) men de vertaalprincipes van de Statenvertaling niet echt hanteert: in de HSV worden veel meer concessies gedaan aan de 'brontaalgerichtheid' (het zoveel mogelijk blijven bij de uitdrukkingen in de grondtekst);

b) men de vertaalkeuzes van de Statenvertaling evenmin respecteert: wanneer meerdere vertalingen mogelijk zijn, kiest men gerust een andere vertaling die niet beter is dan in de Statenvertaling.

Inderdaad is de naam 'Statenvertaling' in de HSV een leugen.
Alle mooie woorden ten spijt.

M.vr.gr.,
Zonderling
Vincent

Bericht door Vincent »

Oude-Waarheid schreef:
Vincent schreef:zoals mister zegt er zal heus geen scheuring komen binnen welke kerk ook. CGK en HHK zijn allang gewend aan diversiteit, GG kan vanuit haar structuur e.e.a. synodaal dichttimmeren, hoogstens lopen individuele leden weg.

Persoonlijk heb ik maar 1 groot bezwaar tegen de HSV en dat is dat het SV in zijn naam meedraagt. Dat is een grove leugen, schijnbaar bedoelt om de "Gereformeerde Gezindte" te verblinden. Ik vraag me dan ook af of er in dat opzicht zegen op kan rusten.
Denk ook niet dat de HHK zit te wachten op die Hsv :wink:
en de CGK is al een verdeeld huis!!
Tja, maar bepaalde HHK -gemeenten (bepaalde he :wink: ) zullen de HSV na verloop van tijd wel gaan gebruiken schat ik in. Terwijl bepaalde PKN-gemeenten dat juist beslist niet zullen doen.
Vincent

Bericht door Vincent »

Zonderling schreef:
Vincent schreef:Persoonlijk heb ik maar 1 groot bezwaar tegen de HSV en dat is dat het SV in zijn naam meedraagt. Dat is een grove leugen, schijnbaar bedoelt om de "Gereformeerde Gezindte" te verblinden. Ik vraag me dan ook af of er in dat opzicht zegen op kan rusten.
Al heb ik meer dan één bezwaar, toch ben ik het hier van harte mee eens.

De vertaling NBG '51 blijft dichter bij de Statenvertaling dan de HSV. (Behalve dan wat betreft het feit dat NBG '51 in het NT niet de Textus Receptus als uitgangspunt heeft genomen).

Toch heeft de NBG '51 zich altijd eerlijk als nieuwe vertaling gepresenteerd.

Bij de HSV missen we die eerlijkheid. Alsmaar wordt de verwantschap met de Statenvertaling benadrukt, terwijl:

a) men de vertaalprincipes van de Statenvertaling niet echt hanteert: in de HSV worden veel meer concessies gedaan aan de 'brontaalgerichtheid' (het zoveel mogelijk blijven bij de uitdrukkingen in de grondtekst);

b) men de vertaalkeuzes van de Statenvertaling evenmin respecteert: wanneer meerdere vertalingen mogelijk zijn, kiest men gerust een andere vertaling die niet beter is dan in de Statenvertaling.

Inderdaad is de naam 'Statenvertaling' in de HSV een leugen.
Alle mooie woorden ten spijt.

M.vr.gr.,
Zonderling

Helemaal mee eens!!

Ik merkte op er geen bezwaren tegen te hebben, omdat ik op zich iedere (vrijwel iedere) nieuwe bijbelvertaling een goed initiatief vind, zeker als er op zich oprechte motieven lijken te zijn om tot zo'n intiatief te komen. Welke doelgroep men ook heeft.

Maar zoiets Herziening noemen van een eerdere vertaling, alsof dit grote momument uit onze historie (geschiedenis van het VOLK en niet slechts van de Kerk) HERZIEN zou moeten worden: belachelijk! Getuigt van geen greintje respect voor de historie van ons volk. Maak dan een nieuwe vertaling, noem het "gereformeerde-gezindte vertaling" (of zoiets) en voeg een voorwoord toe dat uitlegt waar deze vertaling zich bevindt in het spectrum van bijbelvertalingen. Een historische vertaling misbruiken, is een stap te ver.

En er zijn beslist niet-orthodoxe wetenschappersdie mij direct gelijk zouden geven dat je een gothische kathedraal nu eenmaal niet kunt repareren door er elementen uit de romantiek aan toe te voegen, bij wijze van spreken. Geef het dan een nieuwe naam in plaats van het gothisch te blijven noemen.

Voor mij is het de Statenvertaling niet, maar een project van pastoriebewoners. En met de verkeerde naam!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Vincent schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Vincent schreef:zoals mister zegt er zal heus geen scheuring komen binnen welke kerk ook. CGK en HHK zijn allang gewend aan diversiteit, GG kan vanuit haar structuur e.e.a. synodaal dichttimmeren, hoogstens lopen individuele leden weg.

Persoonlijk heb ik maar 1 groot bezwaar tegen de HSV en dat is dat het SV in zijn naam meedraagt. Dat is een grove leugen, schijnbaar bedoelt om de "Gereformeerde Gezindte" te verblinden. Ik vraag me dan ook af of er in dat opzicht zegen op kan rusten.
Denk ook niet dat de HHK zit te wachten op die Hsv :wink:
en de CGK is al een verdeeld huis!!
Tja, maar bepaalde HHK -gemeenten (bepaalde he :wink: ) zullen de HSV na verloop van tijd wel gaan gebruiken schat ik in. Terwijl bepaalde PKN-gemeenten dat juist beslist niet zullen doen.
Juist, bij de HHK zullen bepaalde gemeenten hem wel gaan gebruiken. Evenzo bij de CGK. En bij de GG (met synodebesluit) ws niet. Niet echt een reden tot scheuring.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef: 'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.
Ik lees hierin dat mensen die SGP'er zijn en de statenvertaling lezen op de smalle weg kunnen lopen. Ik hoop niet dat je dat zo bedoelt. Doet me toch iets denken aan een bepaalde godsdienstige stroming in Jezus' dagen op aarde... :wink:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Pim schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Als het net van die "positief-kritische" vragen zijn als die hier gesteld worden dan begrijp ik wel dat ze niet thuis geven.
Dan voel je je ongetwijfeld uitstekend thuis in het klimaat van hoofdschudden, zuchten, tongklakken, och och, ik ben niet boos maar verdrietig -en overgaan tot de orde van de dag zonder de inhoudelijke discussie aan te gaan.
'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.
Als dit een sarcastische opmerking is, dan vind ik hem echt te ver gaan. Ik maak me in alle eerlijkheid bezorgd over de mentaliteit van het schoppen tegen al het oude, wat vroeger normaal was in onze gezindte. Ik noem daarbij een paar voorbeelden die regelmatig onder vuur liggen op dit reformatorische forum. Dat hoef je niet met me eens te zijn, maar om dan zo te reageren...?
Zonderling

Erasmiaan schreef:
Pim schreef:
Erasmiaan schreef:'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.
Als dit een sarcastische opmerking is, dan vind ik hem echt te ver gaan. Ik maak me in alle eerlijkheid bezorgd over de mentaliteit van het schoppen tegen al het oude, wat vroeger normaal was in onze gezindte. Ik noem daarbij een paar voorbeelden die regelmatig onder vuur liggen op dit reformatorische forum. Dat hoef je niet met me eens te zijn, maar om dan zo te reageren...?
Erasmiaan, ik heb behoefte om te zeggen dat ik het met je eens ben.

Over sommige onderwerpen mag best (pittige) discussie zijn, maar er zijn grenzen.

Verder heb ik met stellingen op dit forum die rechtstreeks tegen onze belijdenis ingaan (zie topic over verkiezing en verwerping) evenals jij veel moeite.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gezien de felheid van de reacties over en weer wordt er met de komst van de HSV heel wat los gemaakt. Zelfs een onzer moderators gaat z'n boekje te buiten.
Gelet op de (langdurige) liefde van velen voor de SV kan ik me dat levendig voorstellen.
Ik geloof niet dat de HSV scheuringen zal veroorzaken, maar wel verdere verwijdering en verharding onderling.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:Gezien de felheid van de reacties over en weer wordt er met de komst van de HSV heel wat los gemaakt. Zelfs een onzer moderators gaat z'n boekje te buiten.
Gelet op de (langdurige) liefde van velen voor de SV kan ik me dat levendig voorstellen.
Ik geloof niet dat de HSV scheuringen zal veroorzaken, maar wel verdere verwijdering en verharding onderling.
Solliciteer je naar functie van mod? :wink:
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
jvdg schreef:Gezien de felheid van de reacties over en weer wordt er met de komst van de HSV heel wat los gemaakt. Zelfs een onzer moderators gaat z'n boekje te buiten.
Zo'n goeie heb ik vandaag nog niet gehoord!! :mrgreen: :mrgreen:

Zo'n sollicitatie gaat niet lukken, omdat:

Ik geen gladde rug heb
Ik niet geschikt ben
Geen ambities heb
De tijd mij ontbreekt,
En.......'t brengt volgens mij niks op. :lol: :lol: :lol:
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:
Mister schreef:

Ik geen gladde rug heb
Ik niet geschikt ben
Geen ambities heb
De tijd mij ontbreekt,
Wow, wat dicht je ons toch een hoop goede kwaliteiten toe :) Ik voel me helemaal vereerd.

En idd brengt het allemaal nog niets op ook, je kan wel het fonds 'help een arme mod' steunen op een via pb op te vragen rekeningnr... :P
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
jvdg schreef:
Mister schreef:

Ik geen gladde rug heb
Ik niet geschikt ben
Geen ambities heb
De tijd mij ontbreekt,
Wow, wat dicht je ons toch een hoop goede kwaliteiten toe :) Ik voel me helemaal vereerd.

En idd brengt het allemaal nog niets op ook, je kan wel het fonds 'help een arme mod' steunen op een via pb op te vragen rekeningnr... :P
Wees een vent en plaats dit nummer gewoon en plein publique op het forum. Dat werkt misschien op ons aller schuldgevoelens m.b.t. jullie onbezoldigd dienstbetoon. Ik zou het fonds willen noemen: "Fonds tot instandhouding van armlastige Moderatoren". :P
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Jammer dat er een scheuring gesuggereerd wordt hier op dit forum.

Afgelopen zaterdag was ik namelijk bij de presentatie van de 2e deeluitgave van de HSV, en er was grote eensgezindheid. Ik zag mensen uit bijna alle soorten kerken, en het is dan zo mooi om te zien dat die mensen goed met elkaar op kunnen schieten en dat ook doen! Dus je ziet dat deze mensen bepaald niet de opzet hebben om een scheuring te veroorzaken! In de toespraak van de voorzitter kwam dit ook naar voren.

Neem de moeite om de HSV te lezen, en hem elke keer naast de SV te leggen. Dat is nuttig, omdat je je zo kunt verdiepen in Gods Woord, wat Hij met een gedeelte wil zeggen. Professor Velema vertelde daar ook wat van.

Er werd ook nog een tip meegegeven, als je iets merkwaardigs in de HSV leest, moet je de kantekeningen bij de SV er eens op naslaan, waarschijnlijk kom je het daar ook tegen dan!

Ik vraag me af waarom dit mooie werk, wat zo nodig is in onze dagen voor jongeren, kerken zou moeten scheuren...
Zonderling

Gefopt schreef:Er werd ook nog een tip meegegeven, als je iets merkwaardigs in de HSV leest, moet je de kantekeningen bij de SV er eens op naslaan, waarschijnlijk kom je het daar ook tegen dan!

Ik vraag me af waarom dit mooie werk, wat zo nodig is in onze dagen voor jongeren, kerken zou moeten scheuren...
Gefopt,

Ik gun ieder zijn eigen vertaling.

Maar je laat je met die verwijzing naar de kanttekeningen wel foppen. De hele verwijzing is namelijk bedoeld om weer eens te benadrukken hoezeer men verbonden is met de Statenvertaling, terwijl gewoon sprake is van een nieuwe vertaling. En dat is nou zo jammer, laten de mannen van de HSV gewoon zeggen waar het op staat.

Trouwens, er zijn ook voorbeelden te geven dat de kanttekeningen in de Statenvertaling uitdrukkelijk aangeven dat de vertaling die nu in de HSV gekozen is, níet of minder juist is.

De sfeer die vanuit het HSV-kamp opgeroepen wordt, alsof deze herziening de voortzetting is van de Statenvertaling, staat mij uitermate tegen. Men maakt een nieuwe vertaling, maar tegelijk maakt men goede sier met de Statenvertaling. Oneerlijk en leugenachtig.
Gesloten