De Heilige Geest werkt onrust?

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ga elkaar asjeblieft niet met de forumregels om de oren slaan als je niet kunt overtuigen.
Verwerp een ketters mens na een eerste of tweede vermaning.
Natuurlijk kun je iemand met dwalingen niet zomaar overtuigen. Maar dwalingen moeten wél 'dwalingen' blijven heten, ook al willen we nog zo aardig zijn voor elkaar.
En als met luid getrompet dwalingen worden geponeerd op dit forum, heb ik daar moeite mee!
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Ga elkaar asjeblieft niet met de forumregels om de oren slaan als je niet kunt overtuigen.
Verwerp een ketters mens na een eerste of tweede vermaning.
Natuurlijk kun je iemand met dwalingen niet zomaar overtuigen. Maar dwalingen moeten wél 'dwalingen' blijven heten, ook al willen we nog zo aardig zijn voor elkaar.
En als met luid getrompet dwalingen worden geponeerd op dit forum, heb ik daar moeite mee!
Ik vind de discussie langzamerhand een beetje onzinnig worden.

Miscanthus heeft gelijk dat het "afval der heiligen-verhaal iemand persoonlijk geen zekerheid geeft. Die zekerheid zit hem in het geloof, en het is niet zo dat als je eenmaal gelooft, je er ook bent. Als iemand het spoor bijster raakt biedt het geen troost dat hij ooit wel geloofde. Kortom, die zekerheid is er voor wie geloven.... Je gaan afvragen of je dat geloof nog kwijt kan raken is dan niet zo belangrijk. Je komt in je leven voor keuzes te staan, er komen beproevingen waarbij je naar God toe kan gaan of bij Hem weg kan lopen. Wij krijgen de opdracht om in Hem te blijven, Hem te volgen en te dienen... laten we dat dan gewoon doen... Als we dat nou gewoon blijven doen hebben we zekerheid. Doen we dat niet, geloven we niet, dan hebben we die zekerheid niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
Miscanthus schreef:Dat bedoel ik. De zgn leer der volhardimg der heiligen zegt me niet zoveel. Gods beloften daarentegen des te meer.
Sorry Miscanthus, maar deze opmerking slaat nergens op. Ik heb het idee dat je het woord 'beloften' erg gemakkelijk hanteert, maar eigenlijk niet goed snapt wat daarmee bedoeld wordt.
Nee, ik ben inderdaad het spoor bijster. Misschien wil je me eens uitleggen hoe het zit. Hoe ik troost put uit het doctrinair leerstuk der afval der heiligen. Waar is het op gebaseerd?..............juist.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Je komt in je leven voor keuzes te staan, er komen beproevingen waarbij je naar God toe kan gaan of bij Hem weg kan lopen. Wij krijgen de opdracht om in Hem te blijven, Hem te volgen en te dienen... laten we dat dan gewoon doen... Als we dat nou gewoon blijven doen hebben we zekerheid. Doen we dat niet, geloven we niet, dan hebben we die zekerheid niet.
Ik ben het hier van harte mee eens. De geschiedenis van Petrus die op het water liep laat dit ook zo mooi zien. Zolang wijop Christus blijven zien, zullen we niet zinken, maar als wij ons oog op andere dingen laten vallen, dan gaat het mis.
Gelukkig dat God ons dan weer bij de hand grijpt en ons weer veilig in de boot brengt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee, ik ben inderdaad het spoor bijster. Misschien wil je me eens uitleggen hoe het zit. Hoe ik troost put uit het doctrinair leerstuk der afval der heiligen. Waar is het op gebaseerd?..............juist.
Meen je nu echt dat dit 'leerstuk' (een doctrinair leerstuk nog wel??) niet bijbels is.
Waar ik het op baseer? Juist, op de belofte. Izak was een kind van de belofte, was uitverkoren en kón niet verloren gaan.
refo

Bericht door refo »

Ik begrijp niet dat mensen niet inzien dat een leerstuk op zich geen troost kan geven.

Petrus had daar op die golven toch geen enkele troost aan het leerstuk: ik heb eens geloofd en kan dus niet afvallen. Welnee: Heere ik verga! Welnee Petrus, je vergaat helemaal niet. Je geloofde toch eens?

Voor een catechisatieles is het prima. In de praktijk heeft het geen nut.

Wat Petrus wel doet is: roepen dat hij vergaat. Hij doet dat aan het juiste adres. Maar hij wist niet beter of hij zou verdrinken. Terwijl Jezus net gezegd had: kom maar! Zelfs dat hielp al niet meer. ZOu zo'n leerstuk dan wel helpen?

En niemand leert hier afval der heiligen. Maar wel dat dat troost geeft onder alle omstandigheden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ik begrijp niet dat mensen niet inzien dat een leerstuk op zich geen troost kan geven.

Petrus had daar op die golven toch geen enkele troost aan het leerstuk: ik heb eens geloofd en kan dus niet afvallen. Welnee: Heere ik verga! Welnee Petrus, je vergaat helemaal niet. Je geloofde toch eens?
Op dat moment had hij daar wellicht geen troost van. Maar dat betekent niet dat dit 'leerstuk' slechts geschikt is voor de catechisatie. Als dat zo was, moest catechisatie meteen maar afgeschaft worden, iets overbodigs.
En niemand leert hier afval der heiligen.
Is dat zo?
MBE

Bericht door MBE »

MBE schreef: Ik blijf bij de stelling dat als je gelooft dat je het geloof kwijt kunt raken en zo de zaligheid kunt verliezen je het werk van God verdacht maakt. Je hebt geen volkomen zaligmaker nodig maar een helpende zaligmaker. Wat wij tekort komen mag Hij dan aanvullen.
Refo schreef:Dit is een herhaling van zetten.
Het is een blijven staan op je standpunt. En er is nog niemand die dit tegenspreekt.
MBE

Bericht door MBE »

refo schreef:Ik begrijp niet dat mensen niet inzien dat een leerstuk op zich geen troost kan geven.

Voor een catechisatieles is het prima. In de praktijk heeft het geen nut.

Wat Petrus wel doet is: roepen dat hij vergaat. Hij doet dat aan het juiste adres. Maar hij wist niet beter of hij zou verdrinken. Terwijl Jezus net gezegd had: kom maar! Zelfs dat hielp al niet meer. ZOu zo'n leerstuk dan wel helpen?

En niemand leert hier afval der heiligen. Maar wel dat dat troost geeft onder alle omstandigheden.
Het leerstuk van de volharding der heiligen is niet voor niets zo bevochten door onze Dortse vaderen hoor.
En lees dan de verwerping der dwalingen maar eens goed door, met de teksten erbij.

5-2a. Die leren: Dat God den gelovigen mens wel voorziet met genoegzame krachten om te volharden, en bereid is die in hem te bewaren, zo hij zijn ambt* (=plicht) doet; doch al is het nu ook dat alle dingen, die nodig zijn om in het geloof te volharden, en die God gebruiken wil om het geloof te bewaren, in het werk gesteld zijn, dat het dan nog altijd hangt aan het believen van den wil dat deze volharde of niet volharde.[/U](moet je niet zeggen dat er hier geen zijn die dat voorstaan)Want dit gevoelen bevat in zich een openbaar Pelagianisme; en terwijl het de mensen wil vrij maken, zo maakt het hen rovers van Gods eer; tegen de voortdurende overeenstemming der evangelische leer, die den mens alle stof van roemen beneemt, en den lof dezer weldaad aan de genade Gods alleen toeschrijft; en tegen de apostel, die getuigt: Dat het God is, Die ons ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus (1 Kor. 1:8).
Dus niets van ons erbij.
MBE

Bericht door MBE »

JolandaOudshoorn schreef: Ik ben het hier van harte mee eens. De geschiedenis van Petrus die op het water liep laat dit ook zo mooi zien. Zolang wijop Christus blijven zien, zullen we niet zinken, maar als wij ons oog op andere dingen laten vallen, dan gaat het mis.
Gelukkig dat God ons dan weer bij de hand grijpt en ons weer veilig in de boot brengt.
Jolanda, als Petrus nu niet op Jezus gezien zou hebben? Zou hij dan eeuwig omgekomen zijn? Of is het zo dat hij niet anders kon dan op Jezus zien?
refo

Bericht door refo »

Het leerstuk is wel waar. Het is alleen een theologische waarheid, die je nergens voor kunt gebruiken op het moment dat het geloof er niet is, zoals bij Petrus.
Marnix

Bericht door Marnix »

MBE schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Ik ben het hier van harte mee eens. De geschiedenis van Petrus die op het water liep laat dit ook zo mooi zien. Zolang wijop Christus blijven zien, zullen we niet zinken, maar als wij ons oog op andere dingen laten vallen, dan gaat het mis.
Jolanda, als Petrus nu niet op Jezus gezien zou hebben? Zou hij dan eeuwig omgekomen zijn? Of is het zo dat hij niet anders kon dan op Jezus zien?
Je moet niet de menselijke verantwoordelijkheid gaan uitvlakken op basis hiervan. Alsof mensen die geloven die verantwoordelijkheid niet hebben....

Ik moet weer verwijzen naar Mattheus 25. Waarom hadden de 5 dwaze maagden niet genoeg olie, waarom begroef de ene man het talent in de grond, vergaf de slaaf zijn medeslaaf niet etc?

Als het enige antwoord is: Ze deden dingen omdat ze niet anders konden, vind ik dat niet zo troostvol.

MBE, ik zou de mensen die de Dordtse Leerregels wel eens de vraag willen stellen hoe het dan met dat soort teksten zit, en met oproepen als van Paulus om te volharden, en die van Jezus om te strijden om in te gaan.

Blijkbaar is het niet zo dat als je uitverkoren bent, je niet anders kan dan het goede, maar dat er wel degelijk strijd is, je voor keuzes komt te staan etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het leerstuk is wel waar. Het is alleen een theologische waarheid, die je nergens voor kunt gebruiken op het moment dat het geloof er niet is, zoals bij Petrus.
Een 'leerstuk' staat voor een werkelijkheid. Natuurlijk denk je niet bij jezelf: "O, ik kan niet meer verloren gaan, dus..." Maar het is denk ik te vergelijken met een goede ouder-kindrelatie. Wanneer het kind ruzie heeft met de ouder, 'denkt' het niet: mijn vader/moeder blijft toch wel van mij houden, maar het is wel een 'weten' dat op de bodem van zijn hart/in zijn verstand aanwezig is. En net zo min als dat in het geestelijk leven het geval is, zal een rechtgeaard kind daar misbruik van maken.
En wat Petrus betreft, het geloof 'was' er wel, maar het lag ongebruikt op de bodem van zijn hart, zogezegd. Toch was er duidelijk sprake van een relatie tussen Jezus en Petrus, die heel anders was dan tussen Jezus en Judas.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Het leerstuk is wel waar. Het is alleen een theologische waarheid, die je nergens voor kunt gebruiken op het moment dat het geloof er niet is, zoals bij Petrus.
Een 'leerstuk' staat voor een werkelijkheid. Natuurlijk denk je niet bij jezelf: "O, ik kan niet meer verloren gaan, dus..." Maar het is denk ik te vergelijken met een goede ouder-kindrelatie. Wanneer het kind ruzie heeft met de ouder, 'denkt' het niet: mijn vader/moeder blijft toch wel van mij houden, maar het is wel een 'weten' dat op de bodem van zijn hart/in zijn verstand aanwezig is. En net zo min als dat in het geestelijk leven het geval is, zal een rechtgeaard kind daar misbruik van maken.
Dat God ons zo liefheeft, en Hij voor altijd onze Vader wil zijn en wij zijn kinderen mogen zijn, dat Hij ons belooft dat we eeuwig met Hem mogen leven, is de belofte die God al met de kinderdoop aan ons meegeeft. Dat dat de essentie van de doop is geloven we denk ik allemaal wel. Maar waarom komen niet alle gedoopte mensen in de hemel dan? God geeft toch niet die beloften aan hen die niet uitverkoren zijn? Of is die doop dan niet echt geweest, verspilling van water (zoals Kuyper leert met de leer van de veronderstelde wedergeboorte)

Wat zit er nou in tussen die beloften die God geeft.... en of we behouden worden of niet? Of God het wel meende met die beloften? Of de vraag of wij het wel menen.

Ik vind het zo jammer dat Gods verlossende werk tegen de verantwoordelijkheid die Hij ons geeft wordt uitgespeeld en er wordt gesteld dat die verantwoordelijkheid nemen eigenlijk gewoon automatisch gaat. Er zijn zoveel teksten in de bijbel die wijzen op onze verantwoordelijkheid en ook consequenties daaraan verbinden maar omdat men dat niet kan rijmen met dat God alles weet en bestuurt wordt dat eigenlijk gewoon weggevaagd en wordt er een karikatuur van gemaakt (Je kan niet anders) .

Een gelovige kan zijn geloof kwijtraken. Staan wel voorbeelden van in de bijbel hoor. Een heilige kan zijn geloof niet kwijtraken want als een gelovige zijn geloof kwijtraakt is het geen heilige.
MBE

Bericht door MBE »

Marnix schreef:
MBE schreef:
Je moet niet de menselijke verantwoordelijkheid gaan uitvlakken op basis hiervan. Alsof mensen die geloven die verantwoordelijkheid niet hebben.... 1Pe 1:5 Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, die bereid is, om geopenbaard te worden in den laatsten tijd.

Ik moet weer verwijzen naar Mattheus 25. Waarom hadden de 5 dwaze maagden niet genoeg olie, waarom begroef de ene man het talent in de grond, vergaf de slaaf zijn medeslaaf niet etc?

Als het enige antwoord is: Ze deden dingen omdat ze niet anders konden, vind ik dat niet zo troostvol. 1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.

MBE, ik zou de mensen die de Dordtse Leerregels wel eens de vraag willen stellen hoe het dan met dat soort teksten zit, en met oproepen als van Paulus om te volharden, en die van Jezus om te strijden om in te gaan. 5-4. En hoewel die macht Gods, waardoor Hij de ware gelovigen in de genade bevestigt en bewaart, meerder is dan dat zij van het vlees zou kunnen overwonnen worden, zo worden nochtans de bekeerden niet altijd alzo van God geleid en bewogen, dat zij in sommige bijzondere daden door hun eigen schuld van de leiding der genade niet zouden kunnen afwijken, en van de begeerlijkheden des vleses verleid worden en die volgen. Daarom moeten zij gestadiglijk waken en bidden dat zij niet in verzoekingen geleid worden. En zo zij dit niet doen, zo kunnen zij niet alleen door het vlees, de wereld en den satan tot zware en ook gruwelijke zonden vervoerd worden, maar worden zij ook inderdaad, door Gods rechtvaardige toelating, daartoe somwijlen vervoerd; gelijk het droevige vallen van David, Petrus, en andere heiligen, dat ons in de Schrift beschreven is, bewijst.
5-5. Met zodanige grove zonden vertoornen zij God zeer, vervallen in schuld des doods, bedroeven den Heiligen Geest, verbreken voor een tijd de oefening des geloofs, verwonden zwaarlijk hun consciëntie, en verliezen somwijlen voor een tijd het gevoel der genade; totdat hun, wanneer zij door ernstige boetvaardigheid op den weg wederkeren, het Vaderlijk aanschijn Gods opnieuw verschijnt.
5-6. Want God, Die rijk is in barmhartigheid, neemt, naar het onveranderlijk voornemen der verkiezing, den Heiligen Geest van de Zijnen, ook zelfs in hun droevig vallen, niet geheel weg, en laat hen zó ver niet vervallen, dat zij van de genade der aanneming en van den staat der rechtvaardigmaking uitvallen, of dat zij zondigen ten dode, of tegen den Heiligen Geest, en, van Hem geheel verlaten zijnde, zichzelven in het eeuwig verderf storten.

Blijkbaar is het niet zo dat als je uitverkoren bent, je niet anders kan dan het goede, maar dat er wel degelijk strijd is, je voor keuzes komt te staan etc.verwerping der dwalingen: 5-3a. Die leren: Dat de ware gelovigen en wedergeborenen niet alleen van het rechtvaardigmakend geloof, insgelijks, van de genade en zaligheid ganselijk en tot het einde toe kunnen uitvallen, maar ook dikwijls metterdaad daarvan uitvallen en in der eeuwigheid verloren gaan.
Want deze mening maakt de genade, rechtvaardigmaking, wedergeboorte, en voortdurende bewaring van Christus krachteloos, tegen de uitgedrukte woorden van den apostel Paulus: Dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn (Rom. 5:8, 9). En tegen den apostel Johannes: Een iegelijk die uit God geboren is, die doet de zonde niet; want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren (1 Joh. 3:9). En ook tegen de woorden van Jezus Christus: Ik geef Mijn schapen het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen, en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders (Joh. 10:28, 29). 5-4a. Die leren: Dat de ware gelovigen en wedergeborenen kunnen zondigen de zonde tot den dood, of tegen den Heiligen Geest.
Dewijl dezelfde apostel Johannes, nadat hij in het vijfde hoofdstuk van zijn eersten Zendbrief, vers 16 en 17, van degenen, die tot den dood zondigen, gesproken had, en verboden had voor hen te bidden, terstond in het 18e vers daarbij voegt: Wij weten dat een iegelijk die uit God geboren is; niet zondigt (versta: met zulke zonde); maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet (1 Joh. 5:18).
Plaats reactie