MBE schreef:JolandaOudshoorn schreef:
Ik ben het hier van harte mee eens. De geschiedenis van Petrus die op het water liep laat dit ook zo mooi zien. Zolang wijop Christus blijven zien, zullen we niet zinken, maar als wij ons oog op andere dingen laten vallen, dan gaat het mis.
Gelukkig dat God ons dan weer bij de hand grijpt en ons weer veilig in de boot brengt.
Jolanda, als Petrus nu niet op Jezus gezien zou hebben? Zou hij dan eeuwig omgekomen zijn? Of is het zo dat hij niet anders kon dan op Jezus zien?
Je moet niet de menselijke verantwoordelijkheid gaan uitvlakken op basis hiervan. Alsof mensen die geloven die verantwoordelijkheid niet hebben....
Ik moet weer verwijzen naar Mattheus 25. Waarom hadden de 5 dwaze maagden niet genoeg olie, waarom begroef de ene man het talent in de grond, vergaf de slaaf zijn medeslaaf niet etc?
Als het enige antwoord is: Ze deden dingen omdat ze niet anders konden, vind ik dat niet zo troostvol.
MBE, ik zou de mensen die de Dordtse Leerregels wel eens de vraag willen stellen hoe het dan met dat soort teksten zit, en met oproepen als van Paulus om te volharden, en die van Jezus om te strijden om in te gaan.
Blijkbaar is het niet zo dat als je uitverkoren bent, je niet anders kan dan het goede, maar dat er wel degelijk strijd is, je voor keuzes komt te staan etc.