Gebedsgenezers

Eppie

Bericht door Eppie »

Dat tekenen en wonderen alleen door apostelen konden geschieden verwijst de historie naar het rijk der onwaarheden. Ook in de vroege kerk gebeurden er door gelovigen wonderen maar ja zoals geschreven, werd niet iedereen gezond. Gebrek aan geloof, nee dat niet maar, "alle dingen moeten ten goede werken" Zowel genezing als ziekten moeten tot Christus leiden laat dat een criterium zijn niet de omstandigheden. Laten wij als kerken vanuit de reformatorische hoek nu eens een fundamentele discussie beginnen over dit soort zaken in plaats van stugge afwijzing. Ik sta wat dat betreft meer achter Dr. Paul.
Maar wie ben ik?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Genezing op afroep, dat is fout. Een verkeerde gedachtegang. Genezing is geen doel op zich, maar moet in dienst staan van het Koninkrijk van God. De andere kant is om gebedgenezing dan maar helemaal afschrijven, ontkennen dat zoiets (nu nog) bestaat. Moeten we hier geen balans in vinden. Ziekenzalving, zoals beschreven staat in (ik meen de Filipenzenbrief) de Bijbel, dient in de eerste plaats ook als bemoediging. Wat ik bedoel met mijn post, zijn we niet teveel gefocust op al die genezingen (en het veroordelen ervan) en zien we niet het grotere Werk hierachter?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
shapie

Gebedsgenezers

Bericht door shapie »

JolandaOudshoorn schreef:Genezing op afroep, dat is fout. Een verkeerde gedachtegang. Genezing is geen doel op zich, maar moet in dienst staan van het Koninkrijk van God. De andere kant is om gebedgenezing dan maar helemaal afschrijven, ontkennen dat zoiets (nu nog) bestaat. Moeten we hier geen balans in vinden. Ziekenzalving, zoals beschreven staat in (ik meen de Filipenzenbrief) de Bijbel, dient in de eerste plaats ook als bemoediging. Wat ik bedoel met mijn post, zijn we niet teveel gefocust op al die genezingen (en het veroordelen ervan) en zien we niet het grotere Werk hierachter?
Er zijn veel meer 'stille genezingen' dan opzienbarende genezingen,
toch heeft God hiermee iets aan ons te zeggen, en is het niet veel beter om hiert onszelf in te keren; wat heeft het mij te zeggen, dan te oordelen en te veroordelen door wie dan ook ? We zijn Gods beeld en gelijkenis kwijtgeraakt door onze zonde, en zijn daardoor aan allerlei ellende onderworpen geworden, maar evenwel is Zijn goedheid en genade elke morgen nieuw, zolang de zon en maan er zullen zijn, zal dit grote Werk doorgaan, en worden er paarlen gehecht aan Zijn Middelaarskroon. De ene moordenaar aan het kruis zei tegen de andere : "vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel ben als ik ?" Wat dit aangaat is er geen onderscheid in de gehele mensheid, die ooit geleefd heeft , en nog zal leven op deze aarde, door Woord en Geest zal Zijn Kerk geheiligd zijn, lees 1Timotheus 4 : 4 en 5 met kantt.
En zal gezondheidheid en ziekte ons van Zijn vaderlijke hand ons doen toekomen, en zullen we moeten zeggen: als we lichamelijk gezond zijn of worden, ziek zijn en ziek blijven, toch vragen in biddend opzien: Heere, wat is de weg en wat wilt Gij dat ik doen zal ?
Adorote

Bericht door Adorote »

Eppie schreef:Dat tekenen en wonderen alleen door apostelen konden geschieden verwijst de historie naar het rijk der onwaarheden. Ook in de vroege kerk gebeurden er door gelovigen wonderen maar ja zoals geschreven, werd niet iedereen gezond. Gebrek aan geloof, nee dat niet maar, "alle dingen moeten ten goede werken" Zowel genezing als ziekten moeten tot Christus leiden laat dat een criterium zijn niet de omstandigheden. Laten wij als kerken vanuit de reformatorische hoek nu eens een fundamentele discussie beginnen over dit soort zaken in plaats van stugge afwijzing. Ik sta wat dat betreft meer achter Dr. Paul.
Er zou een discussie kunnen zijn, en stugge afwijzing wijst op aperte domheid, als men de Brief van Sint Jacobus serieus neemt zo ook de Traditie der Kerk en de Heilige Schrift en men kijkt goed om zich heen binnen en buiten de Kerk en men is op de hoogte van Heilsgeschiedenis zo ook de wonderen van Jezus en zijn Apostelen de wonderen van nu de dag van vandaag door middel van de bedienaren van de Kerk en zo ook de gewone gelovigen, dan is er geen discusie meer nodig maar neemt men de Rijkdom van ziekenzalving en genezing op gebed en handeling aan in navolging van de Heilige Schrift en Traditie; en weet men dat God door Zijn Zoon Jezus Christis altijd in verleden en nu en in de Eeuwigheid de zelfde is en altijd zal zijn,de Arts van onze ziel en lichaam. nu en in eeuwigheid.
refo

Bericht door refo »

Na Pinksteren is er een nieuw tijdperk ingegaan.

Kunnen we dan wel zeggen: in het begin van dat tijdperk gebeurden die wonderen wel en nu is dat niet meer nodig?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Adorote schreef:
Eppie schreef:Dat tekenen en wonderen alleen door apostelen konden geschieden verwijst de historie naar het rijk der onwaarheden. Ook in de vroege kerk gebeurden er door gelovigen wonderen maar ja zoals geschreven, werd niet iedereen gezond. Gebrek aan geloof, nee dat niet maar, "alle dingen moeten ten goede werken" Zowel genezing als ziekten moeten tot Christus leiden laat dat een criterium zijn niet de omstandigheden. Laten wij als kerken vanuit de reformatorische hoek nu eens een fundamentele discussie beginnen over dit soort zaken in plaats van stugge afwijzing. Ik sta wat dat betreft meer achter Dr. Paul.
Er zou een discussie kunnen zijn, en stugge afwijzing wijst op aperte domheid, als men de Brief van Sint Jacobus serieus neemt zo ook de Traditie der Kerk en de Heilige Schrift en men kijkt goed om zich heen binnen en buiten de Kerk en men is op de hoogte van Heilsgeschiedenis zo ook de wonderen van Jezus en zijn Apostelen de wonderen van nu de dag van vandaag door middel van de bedienaren van de Kerk en zo ook de gewone gelovigen, dan is er geen discusie meer nodig maar neemt men de Rijkdom van ziekenzalving en genezing op gebed en handeling aan in navolging van de Heilige Schrift en Traditie; en weet men dat God door Zijn Zoon Jezus Christis altijd in verleden en nu en in de Eeuwigheid de zelfde is en altijd zal zijn,de Arts van onze ziel en lichaam. nu en in eeuwigheid.
Zou God, met eerbied gesproken, niet willen zeggen: Ik ben nog steeds dezelfde!! Ik ben er vandaag ook nog en net zo machtig als toen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
shapie

Gebedsgenezers

Bericht door shapie »

JolandaOudshoorn schreef:
Adorote schreef:
Zou God, met eerbied gesproken, niet willen zeggen: Ik ben nog steeds dezelfde!! Ik ben er vandaag ook nog en net zo machtig als toen.
Is het niet zo als in de tijd van het lijden en sterven van Christus ?
het volk wilde een Koning, maar er moest geleerd en doorleefd worden :" door lijden tot heerlijkheid, en als het Hem behaagt dit toe te passen ergens in de Alblasserwaard of in Amerika, dan staat Hem daarbij niets in de weg".
Veel is er gebeden en verwachting geweest, dat er een opwekking
zou plaatsvinden, nu is het gebeurd en hoe nu verder daar mee om te gaan? In t bijzonder wel onder het reformatorisch volksdeel . Verwarring alom.
Dan kom ik toch weer uit bij vr. 1 van de H.C. Wat is uw enige troost beide in het leven en sterven ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Refdag.nl schreef:Genezing is niet te claimen

Op vragen rond wonderen Jan Zijlstra is niet het laatste antwoord te geven

Volgens ds. J. Jonkman is het mogelijk dat Jan Zijlstra een bijzondere bediening van God heeft gekregen. Toch zijn er volgens hem juist op dit punt zwaarwegende vragen te stellen.

Het is te begrijpen dat er commotie en verwarring in gemeenten kan ontstaan wanneer er opvallende genezingen plaatsvinden. En zeker wanneer die genezingen plaatsvinden mede door de bediening van een man die niet tot onze kringen behoort, evangelist Jan Zijlstra. Terecht roepen zulke gebeurtenissen allerlei vragen op. En op die vragen is mijns inziens niet het laatste antwoord te geven.

Eerst het goede. Het is niet te ontkennen dat er genezingen plaatsvinden tijdens de gebedsdiensten van Zijlstra. En men moet wel heel erg ver durven gaan om die genezingen toe te schrijven aan occulte machten. Dat zullen ook maar weinigen doen. Zijlstra verkondigt de Naam en het werk van Christus. Wat ik van hem gehoord en gelezen heb, is van een gehalte dat ik er alleen dit op aan te merken heb dat de volle rijkdom van de Heere Christus meer aan bod zou kunnen komen en dat Christus en Zijn heil -in verwerving en toe-eigening- nooit los te maken zijn van de Vader en de Heilige Geest. Zijlstra legt veel nadruk op het Heer-zijn van Jezus. Jezus heeft macht over alles en allen, dus ook over ziekten en zieken.

Zijlstra legt heel veel nadruk op de wonderen die Jezus kan doen. Ga richting Jezus, ga richting het wonder, is de leus bij zijn gebeds- en genezingsdiensten. Dat hij Jezus in het middelpunt stelt, is te prijzen. Maar Jezus is meer dan een Genezer. De genezingen zijn in de evangeliën niet het eerste. Het eerste -en laatste- is het herstel van de verbroken verhouding met God.

Eigen bedrijf
Het is inderdaad mogelijk dat Jan Zijlstra een bijzondere bediening van God heeft gekregen. Toch zijn er juist op dit punt zwaarwegende vragen te stellen. Waarom is Zijlstra zo op zichzelf gaan staan en werken? Waarom heeft hij zich niet ingevoegd in de geordende kerk van Christus die reeds eeuwen bestaat in ons land? Zegt de Bijbel dan niets over de kerk van Christus? Het Hoofd van het lichaam is toch geen andere dan de Jezus Die genezen kan? Waarom toch altijd zo op zichzelf? Dat roept de schijn op van het beginnen en in stand houden van een eigen bedrijf. En waar zijn de broederlijke controle en correctie? De gave van de genezing als gave van de Heilige Geest behoort ingezet te worden tot opbouw van de gehele gemeente en mag niet fungeren als een soort splijtzwam die verwarring sticht.

Zo mogelijk nog zwaarder weegt het punt dat verreweg de meeste mensen die naar Jan Zijlstra gaan, niet genezen worden. Het zou mij en anderen een lief ding waard zijn als Zijlstra daar eens uitvoerig op inging. Wij zijn met hen die genezing ontvingen dankbaar en blij. Je moet maar jarenlang ziek zijn en pijn lijden. Wat een wonder als je genezing krijgt terwijl je de dood reeds in de ogen zag! Looft de Heere.

Maar ik ken -ook van heel dichtbij- mensen die naar Zijlstra zijn geweest en geen enkele vooruitgang hebben ervaren, soms het tegendeel. Met andere woorden: de slogan van Zijlstra ”Ga naar Jezus, ga richting het wonder” is uiterst eenzijdig. Terecht heeft collega C. P. de Boer in de krant van dinsdag erop gewezen dat er ook een wil bij God kan zijn om iemand niet te genezen. De belijdenis van de kerk gaat een stuk dieper en is een stuk reëler dan de opvattingen van Zijlstra op deze punten.

Is er een leeftijdsgrens aan genezing? Kunnen mensen op hoge leeftijd nog genezen? Is dat nog de moeite waard? Zijn er ziekten die niet te genezen zijn? Houdt de macht van Jezus ergens halt? Ik gevoel dat het misschien niet helemaal fair is om deze vragen -mede in de richting van Jan Zijlstra- te stellen. Toch ontkom ik er niet aan. Wij hebben er -als pastores en ambtsdragers- in de gemeenten mee te maken.

Meer studie
De genezingen die door de bediening van evangelist Zijlstra plaatsvinden, stellen ons als kerken voor vragen. En dat is toe te juichen. Ik heb zelf al eerder geschreven dat wij in ons denken -en mogelijk handelen- in de kerken van reformatorisch karakter te ver waren af komen te staan van bepaalde gegevens in de Bijbel. Het is toe te juichen dat er veel meer studie naar genezingsteksten en dergelijke heeft plaatsgevonden. Want het Evangelie staat vol met genezingen. In ons gelovig nadenken en persoonlijk verwerken van levensomstandigheden -ook van ziekten- moeten we nog eens stevig doordenken over de verhouding tussen de macht en de wil van de hemelse Vader in Christus. Dat God macht heeft om alle ziekten te genezen, is zeker. Dat Hij in Zijn raad over ons leven ook altijd de wil daartoe heeft, is iets heel anders. Er is geen genezing te claimen, zelfs niet in de Naam en de macht van Jezus. Wie dat wel doen, komen vroeg of laat verkeerd uit.

De auteur is christelijk gereformeerd predikant in Drachten.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.

Toen kwamen de discipelen tot Jezus alleen, en zeiden: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen?
En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot deze berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn
Maar dit geslacht vaart niet uit, dan door bidden en vasten.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Na Pinksteren is er een nieuw tijdperk ingegaan.

Kunnen we dan wel zeggen: in het begin van dat tijdperk gebeurden die wonderen wel en nu is dat niet meer nodig?
De genezingsfabriek van Zijlstra is heel wat anders dan door de Heilige Geest gestuurde genezing bidden. Iedere gelovige kan zijn medemens genezen. Dat is niet een speciale gave. Het heeft te maken met geloof en de Heilige Geest die de ruimte geeft tot genezing. Ik heb nog nooit iemand mogen genezen, maar wel mensen mogen helpen op allerlei andere punten omdat ik achteraf dingen wist die ik niet kon weten en daar op anticipeerde en daardoor veel meer los maakte in positieve zin dan dat ik ooit had kunnen bevroeden.
vlinder

Bericht door vlinder »

Kaw schreef: De genezingsfabriek van Zijlstra .
:shock: :shock: :shock:

Schijnbaar wil de Heere de medewerker in deze fabriek zegenen :roll:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

vlinder schreef:

Als je terug kijkt in het topic, dan zie je dat ik dat ook van mening ben.
Toch kun je het niet vergelijken met onze persoonlijke situatie en daar doel ik meer op.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

vlinder schreef:

en geeft Jan Zijlstra nooit zichzelf, maar altijd Jezus Christus de eer.
Het geloof stelt niet veel vragen.
Ik vind het stukje uit het RD weinig opbouwend. Hij vind Jan Zijlstra ene splijtzwam en verwijt hem ondertussen dat hij zich niet aansluit bij een kerkgenootschap. Alsof dat er toe zou doen....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Ik vind het stukje uit het RD weinig opbouwend.
Gelukkig maar. Ik had niet anders verwacht.

De schrijver zet terecht enkele kritische vraagtekens bij het optreden van Zijlstra.
Verder begint hij met het goede: "Eerst het goede".

Dan legt hij zijn vinger op de zere (neem me niet kwalijk) plek: de eenzijdigheid en de factor "eigen bedrijf".

Verder was door dr. Teeuw al eerder geconstateerd, dat de genezingen bij bepaalde ziekten plaatsvinden. Ziekten met een hoog psychisch gehalte.
Om maar even te concretiseren: ik heb nog nooit gehoord, dat hij een scoliose heeft genezen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:Ik vind het stukje uit het RD weinig opbouwend.
Gelukkig maar. Ik had niet anders verwacht.

De schrijver zet terecht enkele kritische vraagtekens bij het optreden van Zijlstra.
Verder begint hij met het goede: "Eerst het goede".

Dan legt hij zijn vinger op de zere (neem me niet kwalijk) plek: de eenzijdigheid en de factor "eigen bedrijf".

Verder was door dr. Teeuw al eerder geconstateerd, dat de genezingen bij bepaalde ziekten plaatsvinden. Ziekten met een hoog psychisch gehalte.
Om maar even te concretiseren: ik heb nog nooit gehoord, dat hij een scoliose heeft genezen.
Nee maar dan nog. Mensen zijn geholpen en kunnen weer lopen en prijzen de Heere. We bidden God om een zegen over de behandeling door de (niet-Christelijke) arts. Nu kan die arts het niet verhelpen en vragen we het via een bijeenkomst waar de Naam van de Heere alle aandacht krijgt. Daar vindt wel genezing plaats. En we zoeken haast de stokken. Natuurlijk is sommige kritiek terecht, maar moet dat alle aandacht krijgen. Gisteren werd in het RD het boek "Waarom komt U ons hinderen?" besproken. Ik blijf dat gevoel houden bij de toon van veel reacties.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie