Qua eerste kamer heb ik toch liever een extra check dan spijt achteraf. Het is als het goed is een extra controlelaag die slechte of overhaaste wetgeving voorkomt en beschermt tegen de politieke waan van de dag.MGG schreef: ↑Gisteren, 16:33Gl zat een stuk linkser dan de PvdA en werd zelden extreem links genoemd.ZWP schreef: ↑Gisteren, 15:28Nouja, radicaal rechts (ze zitten toch een stuk rechtser dan de rechtse VVD). Ze zijn voor anti-immigratie wetgeving, nationalistisch, ze staan kritisch tegende islam en ze pleiten voor strengere law and order.MGG schreef: ↑Gisteren, 15:16 Door alles maar extreemrechts verliest het woord zijn waarde. De 1e kamer is een politiek speeltje en voegt in de huidige hoedanigheid weinig toe. De leden zijn vooral druk met hun eigen partij en talloze afsplitsingen. Dat iemand van BBB naar D66 gaat zegt al genoeg. Hetzelfde telt voor de stemverhoudingen. Vaak is dit een kopie van de 2e kamer.
Maar inderdaad: helaas is de eerste kamer een verlengstuk geworden van de tweede. Maar dat is toch niet goed? Er was/is niet voor niets een eerste kamer, toch!?
De 1e kamer functioneert niet zoals bedoeld. Dit is al langere tijd zo, dus wat mij betreft afschaffen. Het is nu vooral een hele dure vertraging.
De voorlopers van GL werden wel extreem links genoemd, maar dat kun je nu van PRO (oid) niet meer zeggen. Die zijn (net als bijna alle partijen) ook naar rechts opgeschoven. Zie ook de verschuiving van het Overton-window. Wat vroeger echt niet kon, wordt nu hardop gezegd. Ik denk niet dat dat perse een goede ontwikkeling is....