Lilian1975 schreef:MGG schreef:
Ik zie weinig in zulke acties. Als het goed is zorgen we er sowieso elkaar voor dat de diaconie geld genoeg heeft. Daarbij komt dat de boodschappen ook stukken duurder zijn geworden. Ook met de diversen maatregelen zal de koopkracht van de meeste Nederlanders dalen. Met het oog daarop is het niet logisch om juist nu extra geld in te zamelen. (In goede tijden moet je geld sparen/ophalen, zodat je in slechte tijden geen extra inkomsten nodig heb.)
Nu zal mijn idee wel niet zo praktisch zijn. Maar de opmerking dat boodschappen ook duurder zijn geldt juist ook voor die minder draagkrachtigen. Toch? En eerlijk gezegd weegt juist de prijsstijging van boodschappen niet op tegen de gasprijs. Het grootste deel van de inflatie komt daar vandaan. Eigenlijk kwam mijn opmerking ook vanuit de reactie op dat het niet echt zinvol/slim/verstandig zou zijn van de overheid iedereen dat bedrag te geven. Dan denk ik. Ok, als dat zo is. Is het op deze wijze misschien wel zinvol.
Verder heeft een diaconie inderdaad meestal wel een buffer. Maar wat is er op tegen als wij van onze overvloed alsnog delen in deze tijden? Verder is het voor jou als gemeentelid niet zichtbaar als een gezin ondersteuning krijgt. Maar ik kan me zo voorstellen dat er zelfstandigen zijn die na corona amper rondkomen. En dan ook nog eens dit gasverhaal eroverheen krijgen... . Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er geen "armen" in christelijke kerkelijke gemeenten zijn. En als dat wel zo zou zijn? Klopt dat dan wel...? En zou er dan niet landelijk iets namens de kerken gedaan kunnen worden?
-Jazeker boodschappen worden voor iedereen duurder en het einde is helaas nog niet in zicht.
- er is niks op tegen om vanuit onze overvloed te delen. Ik zie alleen geen reden om juist nu meer te delen. (Vanuit de gedachte in goede jaren spaar je voor slechte ipv slechte jaren nog slechter maken.)
- als gemeentelid weet ik inderdaad (vaak) niet wie ondersteuning krijgt. Het verslag van de diaconie geeft daarom een mooi inzicht in inkomsten en de omvang van de diverse diaconale bijdrage.
- in een kleine gemeente kan het prima dat er niemand diaconale ondersteuning nodig heeft. Los van extra kosten die verband houden met het christen zijn. Ongelovigen kunnen ook rondkomen zonder bijdrage van de diaconie. (Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dit makkelijk is of dat de diaconie overbodig is.)
- Wat mij betreft hoeft er niks landelijk gedaan te worden. Ik vind de huidige situatie in mijn kerkverband prima. Als er ergens geld te kort is dan wordt er in de andere kerken een collectie gehouden.