Hoe controleren ze of je een belijdend lid bent?Tiberius schreef:Zeker. Als je netjes in driedelig zwart pak bent, inclusief zwarte stropdas en sokken, zal niemand je tegen houden.Bruna schreef:Prima, ik had dus gewoon langs kunnen gaan.MGG schreef:Ja je heb een toegangskaartje nodig die afgerekend moet worden met een bioscoop- of theaterbon.Bruna schreef:Heb onderweg geen broeders gezien. Ik vroeg me wel af of de synode te bezoeken is of moet je dan toegangskaart hebben?
Alle (mans?)leden van de gg mogen de vergaderingen bijwonen. De appelzaken zijn wegens de privacy van betrokken alleen toegankelijk voor ambtsdragers.
Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022
-
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022
-
Volgens mij gaat het op basis van vertrouwen. Bij appelzaken binnen sluipen zal lastig gaan, omdat de meeste dominees door 3e beurten en weekdiensten de ambstdragers wel redelijk kennen. Alhoewel het mij ook niet zou verbazen als aan de belangstellende gevraagd wordt wie ze zijn.Geytenbeekje schreef: Hoe controleren ze of je een belijdend lid bent?
Zulke vragen kan Pietje Puk misschien beantwoorden? Die is ten slotte wel eens bijna uit een synode geslingerdMGG schreef:Volgens mij gaat het op basis van vertrouwen. Bij appelzaken binnen sluipen zal lastig gaan, omdat de meeste dominees door 3e beurten en weekdiensten de ambstdragers wel redelijk kennen. Alhoewel het mij ook niet zou verbazen als aan de belangstellende gevraagd wordt wie ze zijn.Geytenbeekje schreef: Hoe controleren ze of je een belijdend lid bent?

Laatst gewijzigd door Simon0612 op 14 sep 2022, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een betrekkelijk klein groepje mensen dat de synodes of classis bezoekt, zodat eigenlijk iedereen iedereen kent.
Er word voorafgaand aan de vergadering gevraagd of iedereen belijdend lid is van de Gereformeerde gemeente in Nederland. Dat gebeurt in ieder geval binnen de GGiN. Hoe dit binnen de GG gaat weet ik niet. Volgens mij mogen daar zelfs doopleden aanwezig zijn.Simon0612 schreef:Zulke vragen kan Pietje Puk misschien beantwoorden? Die is ten slotte wel eens bijna uit een synode geslingerd :humhihiMGG schreef:Volgens mij gaat het op basis van vertrouwen. Bij appelzaken binnen sluipen zal lastig gaan, omdat de meeste dominees door 3e beurten en weekdiensten de ambstdragers wel redelijk kennen. Alhoewel het mij ook niet zou verbazen als aan de belangstellende gevraagd wordt wie ze zijn.Geytenbeekje schreef: Hoe controleren ze of je een belijdend lid bent?
-
Het is altijd goed is als elke PS zich voldoende herkend in het bestuur van een synode. Dit is wat dat betreft een ideale verdeling. 3 particuliere synodes hebben 2 mensen in het moderamen en 1 PS heeft 1 persoon in het moderamen. Dat is goed voor het draagvlak. Daar hoopte ik op. Verder niks... (je reactie is dus onzin)HersteldHervormd schreef:Gelukkig maar, altijd fijn als de verdeling 'goed' isEmma de Jong schreef:Zelfs de verdeling is zoals ik hoopte.MGG schreef:Zoals verwacht zijn alle genoemde ambtsdragers in een ronde gekozen.Emma de Jong schreef:Het moderamen zal er waarschijnlijk zo uit zien:
Preses: Ds. P. Mulder
Assessor: Ds. A. Schreuder
1e Scriba: Ds. J.M.D. de Heer
2e Scriba: Oud. A.G. Bregman
3e Scriba: ? (was vorige keer Ds. B. Labee, maar die is niet afgevaardigd)
1e Questor: Oud. K.H. de Heer (was vorige keer ouderling Bosman, maar die is niet afgevaardigd)
2e Questor: ? (was vorige keer oud. K.H. de Heer)
De 3e scriba is een predikant, de 2e questor een ouderling. Voor een goede verdeling, komt de 3e scriba uit de PS Zuid-West. De 2e questor zou dan uit PS Zuid of PS Zuid-West moeten komen.
Na 3 rondes zijn de volgende ambtsdragers gekozen
2e penningmeester M. de Geus
3e scriba ds H.A. van Zetten
Nee, doopleden en vrouwen zijn niet toegestaan.Piet Puk schreef:Er word voorafgaand aan de vergadering gevraagd of iedereen belijdend lid is van de Gereformeerde gemeente in Nederland. Dat gebeurt in ieder geval binnen de GGiN. Hoe dit binnen de GG gaat weet ik niet. Volgens mij mogen daar zelfs doopleden aanwezig zijn.
En als het over appelzaken gaat, wordt gevraagd of niet-ambtsdragers de zaal willen verlaten.
Maar er wordt bij mijn weten niet actief op gecontroleerd, omdat (zoals ik al zei) de meesten elkaar kennen. Het is ook een bijzondere hobby om zonder noodzaak meerdere vergaderingen te bezoeken; en net als bij de meeste bijzondere hobby's, kennen de meesten elkaar wel.
Toch heb ik ooit in de Saambinder gelezen dat (doop) leden welkom waren in een vergadering waarbij examen van een van de kandidaten werd afgenomen. Het verbaasde me, maar is mogelijk een typefout geweestTiberius schreef:Nee, doopleden en vrouwen zijn niet toegestaan.Piet Puk schreef:Er word voorafgaand aan de vergadering gevraagd of iedereen belijdend lid is van de Gereformeerde gemeente in Nederland. Dat gebeurt in ieder geval binnen de GGiN. Hoe dit binnen de GG gaat weet ik niet. Volgens mij mogen daar zelfs doopleden aanwezig zijn.
En als het over appelzaken gaat, wordt gevraagd of niet-ambtsdragers de zaal willen verlaten.
Maar er wordt bij mijn weten niet actief op gecontroleerd, omdat (zoals ik al zei) de meesten elkaar kennen. Het is ook een bijzondere hobby om zonder noodzaak meerdere vergaderingen te bezoeken; en net als bij de meeste bijzondere hobby's, kennen de meesten elkaar wel.
Nee dat klopt: bij examens is het weer wel toegestaan. En in sommige classes ook vrouwen (maar ook weer niet alle).
Ja, iemand die me kent kan dat zien.Simon0612 schreef:Kunnen ze dat aan je zien?Bruna schreef:
Prima, ik had dus gewoon langs kunnen gaan. Alleen het risico dat ik iemand tegenkom die ziet dat ik geen GG'er ben.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Kan je überhaupt verwijderd worden? Ik neem aan dat zoiets alleen gebeurt als mensen hun mond niet kunnen houden.Simon0612 schreef:Zulke vragen kan Pietje Puk misschien beantwoorden? Die is ten slotte wel eens bijna uit een synode geslingerdMGG schreef:Volgens mij gaat het op basis van vertrouwen. Bij appelzaken binnen sluipen zal lastig gaan, omdat de meeste dominees door 3e beurten en weekdiensten de ambstdragers wel redelijk kennen. Alhoewel het mij ook niet zou verbazen als aan de belangstellende gevraagd wordt wie ze zijn.Geytenbeekje schreef: Hoe controleren ze of je een belijdend lid bent?
Klopt, ik kreeg ook de vraag:)Tiberius schreef:Het is een betrekkelijk klein groepje mensen dat de synodes of classis bezoekt, zodat eigenlijk iedereen iedereen kent.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jazeker, in 1953 kwam de politie zelfs helpen.MGG schreef:Kan je überhaupt verwijderd worden? Ik neem aan dat zoiets alleen gebeurt als mensen hun mond niet kunnen houden.Simon0612 schreef:Zulke vragen kan Pietje Puk misschien beantwoorden? Die is ten slotte wel eens bijna uit een synode geslingerdMGG schreef:Volgens mij gaat het op basis van vertrouwen. Bij appelzaken binnen sluipen zal lastig gaan, omdat de meeste dominees door 3e beurten en weekdiensten de ambstdragers wel redelijk kennen. Alhoewel het mij ook niet zou verbazen als aan de belangstellende gevraagd wordt wie ze zijn.Geytenbeekje schreef: Hoe controleren ze of je een belijdend lid bent?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Dat is voor mijn tijd. Ik dacht dat de ontevreden dominees zelf weggelopen zijn. Blijkbaar ging het bij de andere wat lastiger.pierre27 schreef:
Jazeker, in 1953 kwam de politie zelfs helpen.
-
Is er iemand de aantallen stemmen weet? Ben vooral benieuwd wie er in de derde ronde is afgevallen als 3e scriba en 2e penningmeester.