Alleen dit al is inderdaad voldoende om vrouwen bevestigers binnen de CGK te veroordelen.Evangelist schreef:Makkelijk oordelen is nooit goed, maar hier zijn wel dingen fundamenteel aan het schuiven! En die dingen hebben wel degelijk te maken met het Schriftgezag, hoe hard de voorstanders van vrouwen ook roepen dat dit niet het geval is.Tiberius schreef:Ik ben niet zozeer van standpunt veranderd, maar vind het al te gemakkelijk om te zeggen: de kerkenraad van X is voor een onbijbels standpunt, dus nodigen we de predikant van X niet meer uit. (Ik hoor pas net van Huisman dat Roosendaal voorstander is).Bezorgd schreef:Ik zit met verbazing je posts te lezen Tiberius.
Wat kan een mens schuiven in een paar jaar
Maar van ds Roosendaal valt het me echt tegen. Ik had verwacht dat hij wel de kerkelijke lijn zou volgen ipv de weg die zijn gemeente nu inslaat.
Ik heb zelf ook jaren in een kerkenraad gezeten die soms beslissingen nam waarmee ik het op grond van de Bijbel niet eens was.
Verder vind ik de argumenten die in Nieuwsuur uitgewisseld werden, geen recht doen, overigens zowel aan de voor- als tegenstanders van vrouwen in het ambt.
Ik vind het te gemakkelijk om van de tegenstanders te zeggen: ze klemmen zich vast aan één tekst uit 1 Korinthe 14 en van de tegenstanders dat ze het Schriftgezag niet accepteren.
Dat is geen van beide juist.
Maar los daarvan is er sprake van kerkelijke anarchie en woordbreuk. Dat is een zonde tegenover de Heere en tegenover elkaar. Zo kun je toch niet met elkaar omgaan binnen kerkverband? Dat een synode jarenlang met elkaar spreekt, dat er twee dikke rapporten liggen, en dat vervolgens de gemeente van een moderamenlid zegt: weet je, wat de GS heeft besloten, dat geldt voor ons niet. Dat is een bom onder het kerkelijke samenleven en een daad van scheurmakerij. Dat raakt inderdaad ook de geloofwaardigheid van de predikant die aan zo’n gemeente is verbonden.
Totaal geen kerkelijk besef. Elke nuance schiet zijn doel voorbij.