Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%

Totaal aantal stemmen: 86

Jantje
Verbannen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Jantje »

Dat weet ik.

Maar denk niet dat zoiets op zichzelf staat.

Of geloof jij van wel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: En dan begrijp je zo goed dat ze boos en verontwaardigd zijn op de mensen die zich niet aan de lockdown regels willen houden.

M.i. geldt dat ook voor de kerken!
Klaarblijkelijk zijn dit geen valide argumenten voor de kleine groep die van mening is dat een kerkelijke bijeenkomst enkel fysiek van waarde is.

Ze vergeten in mijn ogen dat geloven niet enkel een verticale relatie inhoudt, maar ook een horizontale.
De denkfout die jullie maken is dat ook de kerken die meer mensen toelaten dan de 30 zich niet aan de lockdown regels houden. Dat doen ze dus nadrukkelijk wel. Die regels heb ik al eerder hier geplaatst en staan op rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijks-leven

Bij de uitzonderingen op de “30 mensen binnen” regel staan nog veel meer dan alleen de kerken. O.a Schiphol,supermarkten, openbaar vervoer, werkplekken enz.
Over die andere uitzonderingen hoor je niemand alleen onze branche organisatie (CIO) zegt doe de boel maar op slot en verkoop het Evangelie maar online. De kerken worden daarmee gelijk geschakeld met de niet-essentiële winkels. Volgens mij is de boodschap van het Evangelie essentiëler dan de boodschappen bij Albert Hein.
Hopelijk mogen velen van jullie op eerste kerstdag fysiek en op een verantwoorde wijze naar de kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik zie het minder zwart wit en veroordeel de kerkgangers niet.
Maar het zijn er in sommige kerken veel te veel, DAT is het probleem.
In hoeverre kun je dit nog op godsdienstvrijheid afschuiven?
En welk signaal geef je hiermee af aan de wereld?
Ik houd niet van het argument dat we niks met de wereld te maken hebben, want we leven er wel middenin!
Of willen sommigen de grenzen zover oprekken dat het van regeringswege straks onmogelijk wordt gemaakt?
Ze zullen wel een laatste der Mohikanen gevoel hebben of ontwikkelen. Wat de meerwaarde is om met een groter deel van de gemeente bijeen te komen, is mij nog steeds niet helder.
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Ik houd niet van het argument dat we niks met de wereld te maken hebben, want we leven er wel middenin!
Of willen sommigen de grenzen zover oprekken dat het van regeringswege straks onmogelijk wordt gemaakt?
Ze zullen wel een laatste der Mohikanen gevoel hebben of ontwikkelen. Wat de meerwaarde is om met een groter deel van de gemeente bijeen te komen, is mij nog steeds niet helder.
Ik zag Peter R de V losgaan op Twitter. Met een foto erbij.
Maar ik was er niet van onder de indruk, want hij beroemt zich altijd zo op zijn onderzoeken naar de feiten, dat doet hij nu niet!
Als hij slechts 5 andere kerkdiensten had bekeken - online, willekeurig - zou hij zelf gezien hebben dat dit slechts voor enkele kerken geldt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: De denkfout die jullie maken is dat ook de kerken die meer mensen toelaten dan de 30 zich niet aan de lockdown regels houden. Dat doen ze dus nadrukkelijk wel. Die regels heb ik al eerder hier geplaatst en staan op rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijks-leven
De regel is: blijf zoveel mogelijk thuis. Dat doen al die kerkgangers niet. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e-beperken
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Wat de meerwaarde is om met een groter deel van de gemeente bijeen te komen, is mij nog steeds niet helder.
De onderlinge binding is nu al een stuk minder. Het grootste probleem is dat mensen innerlijk geheel blijken te zijn afgehaakt en nu dat lijntje doorknippen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: De onderlinge binding is nu al een stuk minder. Het grootste probleem is dat mensen innerlijk geheel blijken te zijn afgehaakt en nu dat lijntje doorknippen.
Als mensen afhaken, dan is de pandemie hooguit een versnelling geweest van een proces, niet de oorzaak.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Je zou ze nog eens de vraag kunnen stellen wat ze er van vinden dat alle docenten van de Theologische School gewoon voorgaan in gemeenten waar men beelduitzending heeft. En ook de GG-predikant uit jouw woonplaats doet dat gewoon.
Jij meent dit ook echt hè. Alsof we kuddedieren zijn en ons scharen achter alle docenten van de TS en die dominee uit X. Wat een kulargument zeg. Net als je opmerking 'een uitzondering binnen de PKN'. Dit is de scheiding der geesten. Een zuiver D66 gedachtegoed, gehuld in rechtzinnigheid en een zwart pak. Akelig eng.
Sommige berichten van Jan laat ik ook maar gewoon voor wat ze zijn Ad :D
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:Wat de meerwaarde is om met een groter deel van de gemeente bijeen te komen, is mij nog steeds niet helder.
De onderlinge binding is nu al een stuk minder. Het grootste probleem is dat mensen innerlijk geheel blijken te zijn afgehaakt en nu dat lijntje doorknippen.
Dat ligt toch echt bij die mensen. Wij proberen via app, telefoon en soms afspreken zoveel mogelijk in contact met mensen te blijven.
Maar het is vrij eenvoudig, Corona zal geen stand houden in het oordeel als grond om van God weg te lopen. Net zo min als ieder ander argument.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ambtenaar schreef:
Vind je het helemaal geen meerwaarde om met de gemeente samen te komen of zit het in de aantallen?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: De denkfout die jullie maken is dat ook de kerken die meer mensen toelaten dan de 30 zich niet aan de lockdown regels houden. Dat doen ze dus nadrukkelijk wel. Die regels heb ik al eerder hier geplaatst en staan op rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijks-leven
De regel is: blijf zoveel mogelijk thuis. Dat doen al die kerkgangers niet. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e-beperken

Degenen die ik ken doen dat wel. Ze werken thuis en gaan alleen voor essentiële boodschappen naar buiten. Dagelijks naar de supermarkt en 1 keer per twee zondagen naar de kerk.

Het gaat erom of wij de kerkgang essentieel vinden ? Toen de overheid in het oostblok de kerkdiensten in grote mate verbood vonden wij die christenen die in het verborgen bijeen kwamen voorbeeldig. Nu onze diensten onder grote druk staan gaan wij veel verder dan de overheid gebiedt en sluiten de kerken. Denk niet dat de vervolgde kerk ons zo voorbeeldig vindt.

Jij walst wel heel makkelijk over de uitzonderingen op de 30 binnen regel heen. Die uitzonderingen zijn niet voor niets gepubliceerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Vroeguh..... werd nooit moeilijk gedaan over de oudjes die meeluisteren. Wie haalde toen de oudjes op om ze naar de kerk te brengen? Of verstrekten we een kerktelefoon en konden ze thuis luisteren?

Toen was fysieke aanwezigheid (nog) niet zo belangrijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:

Degenen die ik ken doen dat wel. Ze werken thuis en gaan alleen voor essentiële boodschappen naar buiten. Dagelijks naar de supermarkt en 1 keer per twee zondagen naar de kerk.

Het gaat erom of wij de kerkgang essentieel vinden ?
Fysieke kerkgang is niet essentieel. Er is namelijk altijd de mogelijkheid om de kerkdienst bij te wonen, namelijk digitaal.
Toen de overheid in het oostblok de kerkdiensten in grote mate verbood vonden wij die christenen die in het verborgen bijeen kwamen voorbeeldig.
Totaal onvergelijkbare situaties. De Nederlandse overheid bemoeit zich niet met de inhoud, dat deden de communisten wel.
Nu onze diensten onder grote druk staan gaan wij veel verder dan de overheid gebiedt en sluiten de kerken. Denk niet dat de vervolgde kerk ons zo voorbeeldig vindt.
Weer een misvatting, de diensten staan totaal niet onder druk. Ze kunnen gewoon gehouden worden, maar dan zonder publiek.
Jij walst wel heel makkelijk over de uitzonderingen op de 30 binnen regel heen. Die uitzonderingen zijn niet voor niets gepubliceerd.
De niet essentiële zorg wordt nu uitgesteld, verzorgenden staan onder zware druk, bedrijven gaan failliet, etc.. Jij en anderen walsen compleet over de maatschappelijke verantwoordelijkheid heen. Zoals ik al eerder aangaf, geloven is niet alleen een verticale relatie, maar ook een horizontale. En juist in de horizontale relatie komt de verticale tot uiting.

Ik kan dan ook totaal geen begrip opbrengen voor deze extremisten die met een paar honderd man bijeen komen, vooral omdat ze dan nog slechts met een deel van de gemeente samen zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:Het stoort me enorm dat hier mensen hun mening geven, zonder dat ze er blijk van geven zich te verdiepen in de mening van degenen die vinden dat je niet alleen onlinediensten moet houden. En dan zulke grote woorden spreken: dat je de duivel aanleiding geeft om te lachen, is nogal wat.
Dát vind ik ook een teken aan de wand: christenen die elkaar op zo'n manier 'te lijf' gaan. Om dan ook maar een groot woord te spreken: zijn dat wel echte christenen?
Aangepaste posting. Even tot 10 geteld.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 22 dec 2020, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Heb je je computer open laten staan voor je kinderen Pierre? Wat een kinderlijke reactie incluis hoofdletters en al.
Als iedereen een aantal keer adem haalt zodat er minder uit de emotie gereageerd wordt, zou er best een interessante discussie kunnen ontstaan. Er hangt nu een nare sfeer in dit topic.
Plaats reactie