Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Geplaatst: 13 jul 2019, 21:02
On-topic aub.
Dank je vr opscherping.Tiberius schreef:On-topic aub.
In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Er is nooit een ziel uit het verderf weer levend geworden. Dat is definitief. We moeten ervan uitgaan dat deze zielen wel in de hemel zijn geweest. Maar om terug op de aarde te kunnen zijn, zal als het ware een gordijn voor het hemelse zijn geschoven.Jforum schreef:In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Waar kan ik in de Bijbel lezen dat de zielen wel naar de hemel zijn gegaan en weer teruggekeerd zijn? En waar kan ik van jongeling te Nain ed lezen wat hun staat is?-DIA- schreef:Er is nooit een ziel uit het verderf weer levend geworden. Dat is definitief. We moeten ervan uitgaan dat deze zielen wel in de hemel zijn geweest. Maar om terug op de aarde te kunnen zijn, zal als het ware een gordijn voor het hemelse zijn geschoven.Jforum schreef:In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Jforum schreef:In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Nee, meer een wat ingesleten gebruik om het op de kaart te vermelden.DDD schreef:Mooie geschiedenis.
Waren er regels dan waaruit volgde dat zo'n toespraak eigenlijk niet goed zou zijn?
Dat is nergens te lezen. Maar we kunnen wel aannemen dat er geen verlorenen opgewekt zijn geworden. Zo hebben we het altijd gehoord en ik heb geen reden om hieraan te twijfelen. Anderzijds spreekt het Woord: De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.Jforum schreef:Waar kan ik in de Bijbel lezen dat de zielen wel naar de hemel zijn gegaan en weer teruggekeerd zijn? En waar kan ik van jongeling te Nain ed lezen wat hun staat is?-DIA- schreef:Er is nooit een ziel uit het verderf weer levend geworden. Dat is definitief. We moeten ervan uitgaan dat deze zielen wel in de hemel zijn geweest. Maar om terug op de aarde te kunnen zijn, zal als het ware een gordijn voor het hemelse zijn geschoven.Jforum schreef:In hoeverre is dit te vergelijken met een die sterft en pas opstaat bij de opstanding ter laatste dagen? Jezus Zelf spreekt over dat het niet dood is maar slaapt. Is de ziel dan al in eeuwige bestemming zoals het wel is als nu een dode sterft? Ik denk zelf niet dat we handelen van Jezus zomaar 1 op 1 kunnen overzetten als situatie anders is.Dat maakt indruk op mij. Wat is het dan bijzonder dat de Heere Jezus het dode meisje bij de hand grijpt. Aanraakt. Naar haar kijkt. En dat Hij de draagbaar aanraakte met de jonge man uit Naïn erop. Hem zag.
Matthew Poole dacht er anders over:-DIA- schreef: Dat is nergens te lezen. Maar we kunnen wel aannemen dat er geen verlorenen opgewekt zijn geworden. Zo hebben we het altijd gehoord en ik heb geen reden om hieraan te twijfelen. Anderzijds spreekt het Woord: De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.
Het maakt idd niet zo veel uit als wij hier een specifieke mening over hebben want de bijbel zegt er niets over. Maar het is wel interessant om te weten dat theologen van vroeger er wel over nagedacht hebben en er ons een mening over nagelaten hebben.-DIA- schreef:"It is a matter of no great concern to us to know where: this we know, that God designed their return to their bodies again, they were not therefore fixed in their eternal mansions".
Er zijn hoofdzaken en middelmatige zaken, maar ook zaken waar we beter niet te diep in moeten graven.
-DIA- schreef:
Er is nooit een ziel uit het verderf weer levend geworden. Dat is definitief. We moeten ervan uitgaan dat deze zielen wel in de hemel zijn geweest. Maar om terug op de aarde te kunnen zijn, zal als het ware een gordijn voor het hemelse zijn geschoven.
Waar kan ik in de Bijbel lezen dat de zielen wel naar de hemel zijn gegaan en weer teruggekeerd zijn? En waar kan ik van jongeling te Nain ed lezen wat hun staat is?
Ik ben het met je eens dat de verborgen dingen zijn voor de Heere, daarom verwonder ik mij dat wel de suggestie gegeven wordt over de staat van deze personen.Dat is nergens te lezen. Maar we kunnen wel aannemen dat er geen verlorenen opgewekt zijn geworden. Zo hebben we het altijd gehoord en ik heb geen reden om hieraan te twijfelen. Anderzijds spreekt het Woord: De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.