Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Geplaatst: 03 mei 2017, 00:06
Je moet dat wel goed citeren. God had geen welgevallen in hen, omdat zij niet geloofden. En niet andersom.
U begreep toch zeker wel wat ik bedoelde? Ik heb niet altijd de letterlijke tekst bij de hand, en met citeren uit mijn hoofd is het niet altijd helemaal letterlijk. Bovendien kunnen mensen met een gezond verstand (neem aan dat u dat mag bezitten) wel opmaken wat ik bedoel.DDD schreef:Je moet dat wel goed citeren. God had geen welgevallen in hen, omdat zij niet geloofden. En niet andersom.
DIA, ik heb er al eerder op gewezen: de Heere Jezus vergelijkt Zichzelf met de koperen slang. Dus als Hij niet bij de geschiedenis zonder meer bleef hangen, moeten wij dat ook niet doen. Anders gezegd: geestelijk zien op de koperen slang, is zien op Christus, is hebben!-DIA- schreef:U begreep toch zeker wel wat ik bedoelde? Ik heb niet altijd de letterlijke tekst bij de hand, en met citeren uit mijn hoofd is het niet altijd helemaal letterlijk. Bovendien kunnen mensen met een gezond verstand (neem aan dat u dat mag bezitten) wel opmaken wat ik bedoel.DDD schreef:Je moet dat wel goed citeren. God had geen welgevallen in hen, omdat zij niet geloofden. En niet andersom.
U hebt gelijk, maar de strekking van wat ik wilde zeggen, is het geen onwaarheid. Dan past het daar wel om te begrijpen wat ik bedoelde. Maar verder hebt u helemaal gelijk.eilander schreef:DIA, ik heb er al eerder op gewezen: de Heere Jezus vergelijkt Zichzelf met de koperen slang. Dus als Hij niet bij de geschiedenis zonder meer bleef hangen, moeten wij dat ook niet doen. Anders gezegd: geestelijk zien op de koperen slang, is zien op Christus, is hebben!-DIA- schreef:U begreep toch zeker wel wat ik bedoelde? Ik heb niet altijd de letterlijke tekst bij de hand, en met citeren uit mijn hoofd is het niet altijd helemaal letterlijk. Bovendien kunnen mensen met een gezond verstand (neem aan dat u dat mag bezitten) wel opmaken wat ik bedoel.DDD schreef:Je moet dat wel goed citeren. God had geen welgevallen in hen, omdat zij niet geloofden. En niet andersom.
2015 ja. Maar dit is weinig theologisch van aard.Mara schreef:En m.i. is de foto boven "Kippenvel op de Dam" een oude foto en niet gisteren gemaakt.
Nee das waar. Ik las de beide columns achter elkaar en het viel me op.Zita schreef:2015 ja. Maar dit is weinig theologisch van aard.Mara schreef:En m.i. is de foto boven "Kippenvel op de Dam" een oude foto en niet gisteren gemaakt.
@JeremiaJeremiah schreef:“Strijdt om in te gaan door de enge poort”
Bekeerd u! Hij zegt: bekeerd u! En dan moet je geen huichelaar zijn, jongens en meisjes. Dat zeg ik er bij. Door eens even onder de indruk te zijn, een gebedje op te zeggen, en morgen weer verder te gaan met je zondige leven. Dat gaat niet, God hoort de zondaars niet, zulke zondaars niet.
Maar als het nou eens menens is en je zegt: ja, ik wil het niet meer, ik wil van de wereld af en ik zie het wel dat het allemaal huichelachtig is. Ik wil met die goddeloze vrienden niet mee, en ik zie het geluk van Gods volk wel. En ik heb een bekeerde vader of grootvader, en ik zou ook wel willen wezen zoals zij waren. Wat verhindert je dan? Het kan vandaag nog! Stel het niet uit! En je zult een schat hebben die de wereld je niet geven kan. Hoe jonger je bent, hoe beter de tijd om bekeerd te worden. Ga voor die poort liggen, en bid: Heere doe de deur ook voor mij open, die staat open, maar geef mij het verstand om binnen te gaan, want ik zie het niet, ik ben zo blind.
En dan zetten we de poort vanavond zo wijd open en dan is het uw eigen schuld dat u buiten blijft staan, omdat u niet hebt gestreden. Niet omdat er zo weinig uitverkoren zijn, maar omdat u niet de moeite hebt genomen om ervoor te strijden. Ik zou zeggen: begin ermee. En beproef het dan eens of het niet waar is, dat die de Heere vrezen veel gelukkiger zijn. Als je begint -en dat is waar hoor- moet je op een geweldige strijd rekenen. Jong volk: ik zal je ogen niet met zand vol strooien hoor. Je moet er op rekenen dat het niet meevalt. Als je mag komen tot een keuze en je zegt ik schei met de zonde uit, en je gaat de Heere dienen. Nou dan zal je morgen al wat beleven hoor. En dat wordt hoe langer hoe erger. Maar die strijd is niet hopeloos! In tegendeel! Die strijd geeft beslist een goede uitkomst! Laat dat maar aan de Heere over! De strijd tegen de zonde, tegen de verleiding, tegen jezelf, ligt al zoveel vermaak dat al Gods volk met al haar strijd, ook al is ze nog zo hevig, nooit meer terug willen naar de wereld.
Dus ik zou zeggen, je kunt het altijd doen. Waag het er eens op. En doe nou de hartelijke keuze eens, en strijd eens om in te gaan. Toe doe er zelf eens wat voor! En laat eens wat. Begin je eens te bekeren!
Een vriendelijke nodig en een hartelijke lokstem van het evangelie. van Christus' wege, alsof God door ons bade, wij bidden u van Christus' wege, laat u met God verzoenen! En ook al zoek je argumenten, je kunt ze niet vinden, je zoekt dit en je zoekt dat, voor je verstand is het onbegrijpelijk, en je gemoed verzet zich:
“Wie heeft lust den HEER te vrezen, 't Allerhoogst en eeuwig goed?”
Ik zou zeggen: hou er mee op!
“God zal Zelf zijn leidsman wezen; Leren, hoe hij wand'len moet.”
Ik zou zeggen: breek toch met de wereld, toe, breng toch dat offer! Leef dan toch volgens het eenvoudige woord van God. Breek met de zonde!! Hou er nou toch eens mee op! En zie dan eens wat de Heere doen zal. Misschien zal je straks zeggen: had ik het maar eerder gedaan. Want het is zo als ik het gepredikt heb, het is zoals Gods Woord het zegt.
Ds J. W. Kersten
De prediking is niet vrijblijvend: Het bevel des geloofs wordt gepreekt.samanthi schreef:@JeremiaJeremiah schreef:“Strijdt om in te gaan door de enge poort”
Bekeerd u! Hij zegt: bekeerd u! En dan moet je geen huichelaar zijn, jongens en meisjes. Dat zeg ik er bij. Door eens even onder de indruk te zijn, een gebedje op te zeggen, en morgen weer verder te gaan met je zondige leven. Dat gaat niet, God hoort de zondaars niet, zulke zondaars niet.
Maar als het nou eens menens is en je zegt: ja, ik wil het niet meer, ik wil van de wereld af en ik zie het wel dat het allemaal huichelachtig is. Ik wil met die goddeloze vrienden niet mee, en ik zie het geluk van Gods volk wel. En ik heb een bekeerde vader of grootvader, en ik zou ook wel willen wezen zoals zij waren. Wat verhindert je dan? Het kan vandaag nog! Stel het niet uit! En je zult een schat hebben die de wereld je niet geven kan. Hoe jonger je bent, hoe beter de tijd om bekeerd te worden. Ga voor die poort liggen, en bid: Heere doe de deur ook voor mij open, die staat open, maar geef mij het verstand om binnen te gaan, want ik zie het niet, ik ben zo blind.
En dan zetten we de poort vanavond zo wijd open en dan is het uw eigen schuld dat u buiten blijft staan, omdat u niet hebt gestreden. Niet omdat er zo weinig uitverkoren zijn, maar omdat u niet de moeite hebt genomen om ervoor te strijden. Ik zou zeggen: begin ermee. En beproef het dan eens of het niet waar is, dat die de Heere vrezen veel gelukkiger zijn. Als je begint -en dat is waar hoor- moet je op een geweldige strijd rekenen. Jong volk: ik zal je ogen niet met zand vol strooien hoor. Je moet er op rekenen dat het niet meevalt. Als je mag komen tot een keuze en je zegt ik schei met de zonde uit, en je gaat de Heere dienen. Nou dan zal je morgen al wat beleven hoor. En dat wordt hoe langer hoe erger. Maar die strijd is niet hopeloos! In tegendeel! Die strijd geeft beslist een goede uitkomst! Laat dat maar aan de Heere over! De strijd tegen de zonde, tegen de verleiding, tegen jezelf, ligt al zoveel vermaak dat al Gods volk met al haar strijd, ook al is ze nog zo hevig, nooit meer terug willen naar de wereld.
Dus ik zou zeggen, je kunt het altijd doen. Waag het er eens op. En doe nou de hartelijke keuze eens, en strijd eens om in te gaan. Toe doe er zelf eens wat voor! En laat eens wat. Begin je eens te bekeren!
Een vriendelijke nodig en een hartelijke lokstem van het evangelie. van Christus' wege, alsof God door ons bade, wij bidden u van Christus' wege, laat u met God verzoenen! En ook al zoek je argumenten, je kunt ze niet vinden, je zoekt dit en je zoekt dat, voor je verstand is het onbegrijpelijk, en je gemoed verzet zich:
“Wie heeft lust den HEER te vrezen, 't Allerhoogst en eeuwig goed?”
Ik zou zeggen: hou er mee op!
“God zal Zelf zijn leidsman wezen; Leren, hoe hij wand'len moet.”
Ik zou zeggen: breek toch met de wereld, toe, breng toch dat offer! Leef dan toch volgens het eenvoudige woord van God. Breek met de zonde!! Hou er nou toch eens mee op! En zie dan eens wat de Heere doen zal. Misschien zal je straks zeggen: had ik het maar eerder gedaan. Want het is zo als ik het gepredikt heb, het is zoals Gods Woord het zegt.
Ds J. W. Kersten
Waar blijft het geloof in de Heere Jezus in dit alles?
In de Bijbel staat geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.
Het wordt op deze manier niet aantrekkelijk gemaakt.
Het is niet alleen maar strijd en lijden, het is geen land van uiterste duisternis, het is vreugde in de Heere.
Ik hoef dat offer niet te brengen, dat heeft Hij gedaan.
ps je begrijpt wel dat ik aan de andere kant ben gaan hangen.
Wat wil je hier mee zeggen?-DIA- schreef:De prediking is niet vrijblijvend: Het bevel des geloofs wordt gepreekt.samanthi schreef:@JeremiaJeremiah schreef:“Strijdt om in te gaan door de enge poort”
Bekeerd u! Hij zegt: bekeerd u! En dan moet je geen huichelaar zijn, jongens en meisjes. Dat zeg ik er bij. Door eens even onder de indruk te zijn, een gebedje op te zeggen, en morgen weer verder te gaan met je zondige leven. Dat gaat niet, God hoort de zondaars niet, zulke zondaars niet.
Maar als het nou eens menens is en je zegt: ja, ik wil het niet meer, ik wil van de wereld af en ik zie het wel dat het allemaal huichelachtig is. Ik wil met die goddeloze vrienden niet mee, en ik zie het geluk van Gods volk wel. En ik heb een bekeerde vader of grootvader, en ik zou ook wel willen wezen zoals zij waren. Wat verhindert je dan? Het kan vandaag nog! Stel het niet uit! En je zult een schat hebben die de wereld je niet geven kan. Hoe jonger je bent, hoe beter de tijd om bekeerd te worden. Ga voor die poort liggen, en bid: Heere doe de deur ook voor mij open, die staat open, maar geef mij het verstand om binnen te gaan, want ik zie het niet, ik ben zo blind.
En dan zetten we de poort vanavond zo wijd open en dan is het uw eigen schuld dat u buiten blijft staan, omdat u niet hebt gestreden. Niet omdat er zo weinig uitverkoren zijn, maar omdat u niet de moeite hebt genomen om ervoor te strijden. Ik zou zeggen: begin ermee. En beproef het dan eens of het niet waar is, dat die de Heere vrezen veel gelukkiger zijn. Als je begint -en dat is waar hoor- moet je op een geweldige strijd rekenen. Jong volk: ik zal je ogen niet met zand vol strooien hoor. Je moet er op rekenen dat het niet meevalt. Als je mag komen tot een keuze en je zegt ik schei met de zonde uit, en je gaat de Heere dienen. Nou dan zal je morgen al wat beleven hoor. En dat wordt hoe langer hoe erger. Maar die strijd is niet hopeloos! In tegendeel! Die strijd geeft beslist een goede uitkomst! Laat dat maar aan de Heere over! De strijd tegen de zonde, tegen de verleiding, tegen jezelf, ligt al zoveel vermaak dat al Gods volk met al haar strijd, ook al is ze nog zo hevig, nooit meer terug willen naar de wereld.
Dus ik zou zeggen, je kunt het altijd doen. Waag het er eens op. En doe nou de hartelijke keuze eens, en strijd eens om in te gaan. Toe doe er zelf eens wat voor! En laat eens wat. Begin je eens te bekeren!
Een vriendelijke nodig en een hartelijke lokstem van het evangelie. van Christus' wege, alsof God door ons bade, wij bidden u van Christus' wege, laat u met God verzoenen! En ook al zoek je argumenten, je kunt ze niet vinden, je zoekt dit en je zoekt dat, voor je verstand is het onbegrijpelijk, en je gemoed verzet zich:
“Wie heeft lust den HEER te vrezen, 't Allerhoogst en eeuwig goed?”
Ik zou zeggen: hou er mee op!
“God zal Zelf zijn leidsman wezen; Leren, hoe hij wand'len moet.”
Ik zou zeggen: breek toch met de wereld, toe, breng toch dat offer! Leef dan toch volgens het eenvoudige woord van God. Breek met de zonde!! Hou er nou toch eens mee op! En zie dan eens wat de Heere doen zal. Misschien zal je straks zeggen: had ik het maar eerder gedaan. Want het is zo als ik het gepredikt heb, het is zoals Gods Woord het zegt.
Ds J. W. Kersten
Waar blijft het geloof in de Heere Jezus in dit alles?
In de Bijbel staat geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.
Het wordt op deze manier niet aantrekkelijk gemaakt.
Het is niet alleen maar strijd en lijden, het is geen land van uiterste duisternis, het is vreugde in de Heere.
Ik hoef dat offer niet te brengen, dat heeft Hij gedaan.
ps je begrijpt wel dat ik aan de andere kant ben gaan hangen.
Dat de mens niet kan en wil geloven is doodschuld. Maar we geven liever de schuld aan God.
Is God onrechtvaardig? Dat zij verre!
Het is enkel het vrije en soevereine genadewerk, dat verloren Adamsmensen nog zalig zullen worden.
En die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, die in Zijn Naam geloven.
In feite is het zo dat God genadig geeft wat de mens niet wil, kan en tegenstaat.
Zo wordt Zijn lof vergroot!
Hij was het, die mijn heil bewerkte,
Dies loof ik Hem mijn leven lang.
Men hoort der vromen tent weergalmen
Van hulp en heil ons aangebracht;
Daar zingt men blij, met dankbare psalmen:
Gods rechterhand doet grote kracht.
Wat van ´s mensen kant onmogelijk is, dat is mogelijk bij God.
Maar de eis ligt er: Bekeert u! Bekeert u!
Dat geldt u, dat geldt mij, dat geld een ieder.
Er is tegenwoordig een geslacht dat het anders is gaan zien.
Het is niet meer: Door U, door U alleen!
Nee, luister eens goed naar modernere preken:
Er kinkt in door: God veel, en de mens nog een beetje erbij.
Dat is puur remonstrants.
Er is tegenwoordig ook heel veel: God moet het doen. ik kan er niks aan doen. Daarmee krijgt God de schuld. En dat is puur ongeloof.-DIA- schreef:De prediking is niet vrijblijvend: Het bevel des geloofs wordt gepreekt.samanthi schreef:@JeremiaJeremiah schreef:“Strijdt om in te gaan door de enge poort”
Bekeerd u! Hij zegt: bekeerd u! En dan moet je geen huichelaar zijn, jongens en meisjes. Dat zeg ik er bij. Door eens even onder de indruk te zijn, een gebedje op te zeggen, en morgen weer verder te gaan met je zondige leven. Dat gaat niet, God hoort de zondaars niet, zulke zondaars niet.
Maar als het nou eens menens is en je zegt: ja, ik wil het niet meer, ik wil van de wereld af en ik zie het wel dat het allemaal huichelachtig is. Ik wil met die goddeloze vrienden niet mee, en ik zie het geluk van Gods volk wel. En ik heb een bekeerde vader of grootvader, en ik zou ook wel willen wezen zoals zij waren. Wat verhindert je dan? Het kan vandaag nog! Stel het niet uit! En je zult een schat hebben die de wereld je niet geven kan. Hoe jonger je bent, hoe beter de tijd om bekeerd te worden. Ga voor die poort liggen, en bid: Heere doe de deur ook voor mij open, die staat open, maar geef mij het verstand om binnen te gaan, want ik zie het niet, ik ben zo blind.
En dan zetten we de poort vanavond zo wijd open en dan is het uw eigen schuld dat u buiten blijft staan, omdat u niet hebt gestreden. Niet omdat er zo weinig uitverkoren zijn, maar omdat u niet de moeite hebt genomen om ervoor te strijden. Ik zou zeggen: begin ermee. En beproef het dan eens of het niet waar is, dat die de Heere vrezen veel gelukkiger zijn. Als je begint -en dat is waar hoor- moet je op een geweldige strijd rekenen. Jong volk: ik zal je ogen niet met zand vol strooien hoor. Je moet er op rekenen dat het niet meevalt. Als je mag komen tot een keuze en je zegt ik schei met de zonde uit, en je gaat de Heere dienen. Nou dan zal je morgen al wat beleven hoor. En dat wordt hoe langer hoe erger. Maar die strijd is niet hopeloos! In tegendeel! Die strijd geeft beslist een goede uitkomst! Laat dat maar aan de Heere over! De strijd tegen de zonde, tegen de verleiding, tegen jezelf, ligt al zoveel vermaak dat al Gods volk met al haar strijd, ook al is ze nog zo hevig, nooit meer terug willen naar de wereld.
Dus ik zou zeggen, je kunt het altijd doen. Waag het er eens op. En doe nou de hartelijke keuze eens, en strijd eens om in te gaan. Toe doe er zelf eens wat voor! En laat eens wat. Begin je eens te bekeren!
Een vriendelijke nodig en een hartelijke lokstem van het evangelie. van Christus' wege, alsof God door ons bade, wij bidden u van Christus' wege, laat u met God verzoenen! En ook al zoek je argumenten, je kunt ze niet vinden, je zoekt dit en je zoekt dat, voor je verstand is het onbegrijpelijk, en je gemoed verzet zich:
“Wie heeft lust den HEER te vrezen, 't Allerhoogst en eeuwig goed?”
Ik zou zeggen: hou er mee op!
“God zal Zelf zijn leidsman wezen; Leren, hoe hij wand'len moet.”
Ik zou zeggen: breek toch met de wereld, toe, breng toch dat offer! Leef dan toch volgens het eenvoudige woord van God. Breek met de zonde!! Hou er nou toch eens mee op! En zie dan eens wat de Heere doen zal. Misschien zal je straks zeggen: had ik het maar eerder gedaan. Want het is zo als ik het gepredikt heb, het is zoals Gods Woord het zegt.
Ds J. W. Kersten
Waar blijft het geloof in de Heere Jezus in dit alles?
In de Bijbel staat geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.
Het wordt op deze manier niet aantrekkelijk gemaakt.
Het is niet alleen maar strijd en lijden, het is geen land van uiterste duisternis, het is vreugde in de Heere.
Ik hoef dat offer niet te brengen, dat heeft Hij gedaan.
ps je begrijpt wel dat ik aan de andere kant ben gaan hangen.
Dat de mens niet kan en wil geloven is doodschuld. Maar we geven liever de schuld aan God.
Is God onrechtvaardig? Dat zij verre!
Het is enkel het vrije en soevereine genadewerk, dat verloren Adamsmensen nog zalig zullen worden.
En die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, die in Zijn Naam geloven.
In feite is het zo dat God genadig geeft wat de mens niet wil, kan en tegenstaat.
Zo wordt Zijn lof vergroot!
Hij was het, die mijn heil bewerkte,
Dies loof ik Hem mijn leven lang.
Men hoort der vromen tent weergalmen
Van hulp en heil ons aangebracht;
Daar zingt men blij, met dankbare psalmen:
Gods rechterhand doet grote kracht.
Wat van ´s mensen kant onmogelijk is, dat is mogelijk bij God.
Maar de eis ligt er: Bekeert u! Bekeert u!
Dat geldt u, dat geldt mij, dat geld een ieder.
Er is tegenwoordig een geslacht dat het anders is gaan zien.
Het is niet meer: Door U, door U alleen!
Nee, luister eens goed naar modernere preken:
Er kinkt in door: God veel, en de mens nog een beetje erbij.
Dat is puur remonstrants.
Naar de letter hebt u gelijk, maar u kent hier de mens vermogen toe, en lees onze Dordtse Leerregels eens goed na.samanthi schreef:Wat wil je hier mee zeggen?-DIA- schreef:De prediking is niet vrijblijvend: Het bevel des geloofs wordt gepreekt.samanthi schreef:@JeremiaJeremiah schreef:“Strijdt om in te gaan door de enge poort”
Bekeerd u! Hij zegt: bekeerd u! En dan moet je geen huichelaar zijn, jongens en meisjes. Dat zeg ik er bij. Door eens even onder de indruk te zijn, een gebedje op te zeggen, en morgen weer verder te gaan met je zondige leven. Dat gaat niet, God hoort de zondaars niet, zulke zondaars niet.
Maar als het nou eens menens is en je zegt: ja, ik wil het niet meer, ik wil van de wereld af en ik zie het wel dat het allemaal huichelachtig is. Ik wil met die goddeloze vrienden niet mee, en ik zie het geluk van Gods volk wel. En ik heb een bekeerde vader of grootvader, en ik zou ook wel willen wezen zoals zij waren. Wat verhindert je dan? Het kan vandaag nog! Stel het niet uit! En je zult een schat hebben die de wereld je niet geven kan. Hoe jonger je bent, hoe beter de tijd om bekeerd te worden. Ga voor die poort liggen, en bid: Heere doe de deur ook voor mij open, die staat open, maar geef mij het verstand om binnen te gaan, want ik zie het niet, ik ben zo blind.
En dan zetten we de poort vanavond zo wijd open en dan is het uw eigen schuld dat u buiten blijft staan, omdat u niet hebt gestreden. Niet omdat er zo weinig uitverkoren zijn, maar omdat u niet de moeite hebt genomen om ervoor te strijden. Ik zou zeggen: begin ermee. En beproef het dan eens of het niet waar is, dat die de Heere vrezen veel gelukkiger zijn. Als je begint -en dat is waar hoor- moet je op een geweldige strijd rekenen. Jong volk: ik zal je ogen niet met zand vol strooien hoor. Je moet er op rekenen dat het niet meevalt. Als je mag komen tot een keuze en je zegt ik schei met de zonde uit, en je gaat de Heere dienen. Nou dan zal je morgen al wat beleven hoor. En dat wordt hoe langer hoe erger. Maar die strijd is niet hopeloos! In tegendeel! Die strijd geeft beslist een goede uitkomst! Laat dat maar aan de Heere over! De strijd tegen de zonde, tegen de verleiding, tegen jezelf, ligt al zoveel vermaak dat al Gods volk met al haar strijd, ook al is ze nog zo hevig, nooit meer terug willen naar de wereld.
Dus ik zou zeggen, je kunt het altijd doen. Waag het er eens op. En doe nou de hartelijke keuze eens, en strijd eens om in te gaan. Toe doe er zelf eens wat voor! En laat eens wat. Begin je eens te bekeren!
Een vriendelijke nodig en een hartelijke lokstem van het evangelie. van Christus' wege, alsof God door ons bade, wij bidden u van Christus' wege, laat u met God verzoenen! En ook al zoek je argumenten, je kunt ze niet vinden, je zoekt dit en je zoekt dat, voor je verstand is het onbegrijpelijk, en je gemoed verzet zich:
“Wie heeft lust den HEER te vrezen, 't Allerhoogst en eeuwig goed?”
Ik zou zeggen: hou er mee op!
“God zal Zelf zijn leidsman wezen; Leren, hoe hij wand'len moet.”
Ik zou zeggen: breek toch met de wereld, toe, breng toch dat offer! Leef dan toch volgens het eenvoudige woord van God. Breek met de zonde!! Hou er nou toch eens mee op! En zie dan eens wat de Heere doen zal. Misschien zal je straks zeggen: had ik het maar eerder gedaan. Want het is zo als ik het gepredikt heb, het is zoals Gods Woord het zegt.
Ds J. W. Kersten
Waar blijft het geloof in de Heere Jezus in dit alles?
In de Bijbel staat geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.
Het wordt op deze manier niet aantrekkelijk gemaakt.
Het is niet alleen maar strijd en lijden, het is geen land van uiterste duisternis, het is vreugde in de Heere.
Ik hoef dat offer niet te brengen, dat heeft Hij gedaan.
ps je begrijpt wel dat ik aan de andere kant ben gaan hangen.
Dat de mens niet kan en wil geloven is doodschuld. Maar we geven liever de schuld aan God.
Is God onrechtvaardig? Dat zij verre!
Het is enkel het vrije en soevereine genadewerk, dat verloren Adamsmensen nog zalig zullen worden.
En die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, die in Zijn Naam geloven.
In feite is het zo dat God genadig geeft wat de mens niet wil, kan en tegenstaat.
Zo wordt Zijn lof vergroot!
Hij was het, die mijn heil bewerkte,
Dies loof ik Hem mijn leven lang.
Men hoort der vromen tent weergalmen
Van hulp en heil ons aangebracht;
Daar zingt men blij, met dankbare psalmen:
Gods rechterhand doet grote kracht.
Wat van ´s mensen kant onmogelijk is, dat is mogelijk bij God.
Maar de eis ligt er: Bekeert u! Bekeert u!
Dat geldt u, dat geldt mij, dat geld een ieder.
Er is tegenwoordig een geslacht dat het anders is gaan zien.
Het is niet meer: Door U, door U alleen!
Nee, luister eens goed naar modernere preken:
Er kinkt in door: God veel, en de mens nog een beetje erbij.
Dat is puur remonstrants.
Dat dit remonstrants is? Ik zou zeggen: breek toch met de wereld, toe, breng toch dat offer!
of dit geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden.