Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:Dan denken we fundamenteel verschillend over het doel van politiek bezig zijn: voor je eigen soort of ten behoeve van het hele volk? Van velen wordt namelijk door het seculiere denken het geestelijk welzijn bedreigd.
Ik snap niet hier wordt gezegd.
Dat dacht ik al.
Kan je het toelichten? Want m.i.zeg ik niets vreemds. Ik stel enkel dat als wij zelf niet meer kunnen leven - en dus ook niet kunnen voorleven - zoals de Schrift het leert - dan is het ook onmogelijk gemaakt iets voor het gehele volk te kunnen doen. Het is dus geen kwestie van of / of, wat jij er van maakt m.i. maar beide dienen geborgd te zijn. En zonder het eerste, eigen soort, is het tweede, ten dienste ven het gehele volk, onmogelijk.
Wat ik bedoelde, is: ik versta onder het seculiere denken het denken waarin alleen het eigen ik en de eigen vrije keuzes centraal staan. Dat komt pijnlijk tot uiting in b.v. het wetsvoorstel Voltooid leven. Zoals een vertegenwoordiger van de NVVE eens zei: ik heb geen invloed gehad op het begin van mijn leven, ik wil het wél hebben op het eind van mijn leven.
Wat zegt de PVV hierover? 'We weten het nog niet, we willen er langer over nadenken'. Geen enkel Bijbels geluid, dat is ook niet te verwachten. Fleur Agema zegt wel een aantal goede dingen hierover, zeker wel. De Bijbel is daarin echter alleen een boek waar (vooral vroeger) sommigen iets aan ontlenen over dit onderwerp. Geen norm.
De SGP noemt een aantal argumenten, waaronder een belangrijk Bijbels aspect hieraan, en roept het kabinet op om het voorstel terug te nemen. Dat is dus een fundamenteel andere gedachte dan 'ieder moet het voor zich weten', een gedachte waaraan ons land kapot gaat. De SGP heeft een boodschap voor ons hele volk, hoe slecht dat tegenwoordig ook wordt begrepen.

Dat bedoel ik met het tegengeluid tegen het seculiere denken: zoals Groen van Prinsterer vroeger zei 'tegen de revolutie het Evangelie'. De SGP zou dit m.i. méér moeten doen, maar ze doet het nog wel.
Van de PVV is zoiets niet te verwachten. Een 'electroshock' zoals jij dat noemt, is wellicht wel te verwachten als de PVV meer macht krijgt. Zelfs als ik mij probeer in te leven in jouw standpunten, kan ik nog niet echt zien waar nu de aanleiding ligt om van de PVV te verwachten dat ze zich teweer zal stellen tegen het doorgedreven gelijkheidsdenken en overheidsdwang en -bemoeienis. Dan zou ik nog eerder op een ouderwets-liberale VVD-er stemmen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:En alle spreken over duizenden beleidsambtenaren die een kant op willen die ik niet wil.... Past het een christen die in een van de meest rijke en welvarende landen ter wereld woont, waar mensen horizontaal gezien tot de gelukkigsten van deze wereld horen, te doen alsof we aan de rand van een afgrond staan?
Ja moreel wel, maar daarvoor moet je nu net niet bij de PVV zijn.
Ook hiervoor geldt: Alles gelezen hebbend, snap ik dit werkelijk niet.
We staan aan de rand van de afgrond. Moreel maar ook qua tirannie. Niet materieel, maar daar gaat het me ook niet om. Het huidige seculiere denken in Nederland acht ik gevaarlijker dan wat dan ook. De SGP opereert in deze als de vazal die voor de vorm nog wat sputtert en vind ik daarom geen optie. Ik hoop dat de PVV de macht krijgt om als electroschock te fungeren en juist dit denken een halt toe te roepen. b.v. Forum voor democratie zou voor mij ook een optie zijn, echter naar verwachting kan Wilders veel meer potten breken straks.
We staan niet aan de rand van de afgrond.... dat is aantoonbaar overdreven.
We leven in een vrij land, in een rechtstaat, waarin we veel vrijheden genieten waar christenen wereldwijd alleen maar van kunnen dromen. Dat er in ons land vele dingen gebeuren die ten hemel schreiend zijn, ben ik geheel met je eens. Maar ik ben ervan overtuigd dat een PVV-stem daaraan niets zal veranderen.
Je hebt gelijk dat de het gelijkheidsgebod inderdaad groteske vormen aanneemt. Dat is kwalijk en vaak pijnlijk. Heb het daarover. Dat doet een partij als de SGP al jarenlang, en onvermoeibaar. Jij vindt van niet, oké, ook goed. Maar die werkelijkheid is geen reden om zulke grote woorden in de mond te nemen als 'aan de rand van de afgrond'.
En voor de helderheid: ik vind het seculiere denken ook zeer gevaarlijk; ik denk dat we op dat punt dichter bij elkaar staan dan het schijnt.
Maar de PVV staat volledig in de traditie van dit seculiere denken en handelt daar ook naar. Op enkele punten gaat de PVV inderdaad niet mee met de hoofdstroom van het seculiere denken, maar voor het overige (lees: punten die niet echt als PVV-punten in de picture staan) is de PVV een gewone, seculiere partij, voor wie het stokpaardje 'joods-christelijke wortels' niets anders inhoudt dan 'eigen volk eerst'.

De verwachting van jou dat Wilders potten zal kunnen breken, is voor mij echt maar de vraag. Op de VVD na heeft elke partij Wilders uitgesloten van samenwerking. VVD en PVV zullen samen geen meerderheid halen; het CDA zal haar avontuur met de PVV niet gaan herhalen, en elke andere partij staat qua standpunten dermate ver van de PVV-agenda af, dat samenwerking onmogelijk zal zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18760
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door helma »

Wilders is schuldig verklaard. Zijn reactie getuigt niet van respect of fatsoen.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Wilders is schuldig verklaard. Zijn reactie getuigt niet van respect of fatsoen.
Dat is helaas zelden het geval. Hij laat zich niet gezeggen, en daarmee is hij een echt mens die in feite voor zichzelf vecht.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
CvdW
Berichten: 2990
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door CvdW »

Wellicht verstandig om geen uitspraken te doen over dit gebeuren.
Ik begrijp dat er nog een hoger beroep komt, laten we dit rustig afwachten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Wellicht verstandig om geen uitspraken te doen over dit gebeuren.
Ik begrijp dat er nog een hoger beroep komt, laten we dit rustig afwachten.
Ik ga ervan uit dat @GeertW dit forum goed bij houdt, dit lijkt me een goeie tip voor hem.
CvdW
Berichten: 2990
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door CvdW »

Ook een goede tip voor ons allen.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door -DIA- »

Ik vraag me trouwens wel eens af wie dit forum allemaal bijhoudt. Zou het in een tijd als deze niet eens consequenties kinnen hebben voor wat we hier zeggen? Vooral omdat de doorsnee-mens-van-nu hier nets meer van begrijpt, en de zaken anders gaat interpreteren?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Kaw »

-DIA- schreef:Ik vraag me trouwens wel eens af wie dit forum allemaal bijhoudt. Zou het in een tijd als deze niet eens consequenties kinnen hebben voor wat we hier zeggen? Vooral omdat de doorsnee-mens-van-nu hier nets meer van begrijpt, en de zaken anders gaat interpreteren?
Als je het hebt over de AIVD, dan kan ik je zeggen dat we niet in de belangstelling staan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Herman »

De AIVD niet, maar Google wel en als een toekomstige nieuwe machthebber de vrijheid van meningsuiting over hemzelf aan banden gaat leggen, dan hebben ze een mooie lijst van refoforum-verdachten.

Maar we leven nog lang niet in Stasi tijd en voorlopig vertrouw ik mijn digitale buurman nog wel.

En als je je netjes gedraagd volgens christelijke principes dan kun je je altijd verantwoorden. Zowel tegen aardse rechters als tegen de hemelse Rechter. Bij de eerste kan je mogelijk nog onrecht lijden, bij de tweede niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Herman »

helma schreef:Wilders is schuldig verklaard. Zijn reactie getuigt niet van respect of fatsoen.
[knip] Spreek met respect over anderen aub.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door modesto »

Ik gebruik dit forum geregeld om radicaliserende refo's op te sporen. (Dat zijn vaak goede klanten van mijn meubelconsultatiebureau.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Wim Anker
Berichten: 3987
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:En alle spreken over duizenden beleidsambtenaren die een kant op willen die ik niet wil.... Past het een christen die in een van de meest rijke en welvarende landen ter wereld woont, waar mensen horizontaal gezien tot de gelukkigsten van deze wereld horen, te doen alsof we aan de rand van een afgrond staan?
Ja moreel wel, maar daarvoor moet je nu net niet bij de PVV zijn.
Ook hiervoor geldt: Alles gelezen hebbend, snap ik dit werkelijk niet.
We staan aan de rand van de afgrond. Moreel maar ook qua tirannie. Niet materieel, maar daar gaat het me ook niet om. Het huidige seculiere denken in Nederland acht ik gevaarlijker dan wat dan ook. De SGP opereert in deze als de vazal die voor de vorm nog wat sputtert en vind ik daarom geen optie. Ik hoop dat de PVV de macht krijgt om als electroschock te fungeren en juist dit denken een halt toe te roepen. b.v. Forum voor democratie zou voor mij ook een optie zijn, echter naar verwachting kan Wilders veel meer potten breken straks.
We staan niet aan de rand van de afgrond.... dat is aantoonbaar overdreven.
Ik denk het wel dat we op de rand van de afgrond staan. En het is niet overdreven. En ik denk dat de vrijheid van christenen in dit land zwaar wordt overschat. We hebben er weinig moeite mee omdat we zelf eigenlijk ook wel vinden dat Bijbelse uitspraken niet meer passen anno 2016 en we bijbelse uitspraken ook maar niet meer doen in het openbaar. Vandaar dat we menen dat het wel meevalt. Wie de uitspraken wel doet "stelt zich immers buiten het debat". De PKN, maar ook anderen, zijn actief bezig Bijbelse normeringen te vervangen door wat vaag humanistisch gepraat. Doet men daar niet aan mee dan volgt een negeren, een doodzwijgen. Geaccordeerd - met wat pseudo Bijbelse talk over naastenliefde, vijanden liefhebben en zo - door de refo elite die menen dat met de overheid wel te dealen valt. Uiteraard is fysieke christenvervolging in dit land (nog) niet aan de orde maar uitsluiting (ook van overheidsfuncties) en extra belastingheffingen zijn wel degelijk reeds aan de orde. Helaas vind het gros van de christenen het allemaal ook wel terecht. Moeten de opvattingen maar niet zo extreem zijn immers? En hier zijn vele voorbeelden van te geven!
Luther schreef:We leven in een vrij land, in een rechtstaat, waarin we veel vrijheden genieten waar christenen wereldwijd alleen maar van kunnen dromen. Dat er in ons land vele dingen gebeuren die ten hemel schreiend zijn, ben ik geheel met je eens. Maar ik ben ervan overtuigd dat een PVV-stem daaraan niets zal veranderen.
Ik kan het geen rechtsstaat meer noemen. En ik denk echt dat je je vergist over de vrijheid die er (nog) is in het maatschappelijke leven. Die is niet zo groot. Vooral niet teveel de mening geven, dat is het beste. Dat wordt m.i. minder gemerkt in de zuil maar daarbuiten is het wel degelijk merkbaar.
Luther schreef:Je hebt gelijk dat de het gelijkheidsgebod inderdaad groteske vormen aanneemt. Dat is kwalijk en vaak pijnlijk. Heb het daarover. Dat doet een partij als de SGP al jarenlang, en onvermoeibaar. Jij vindt van niet, oké, ook goed. Maar die werkelijkheid is geen reden om zulke grote woorden in de mond te nemen als 'aan de rand van de afgrond'.
En voor de helderheid: ik vind het seculiere denken ook zeer gevaarlijk; ik denk dat we op dat punt dichter bij elkaar staan dan het schijnt.
m.i. wordt de werkelijkheid miskent. Ik zie nog het gezicht voor me van Elbert Dijkgraaf in de 2e kamer toen de regering hem vertelde dat de door hem voorgestelde belastingverlichting voor gezinnen niet doorging omdat er - ten leste - een deal met D66 was gesloten. Het kwartje viel! Het kwartje dat de seculiere partijen een beetje folklore in de kamer best leuk vinden. Dat ze natuurlijk amicaal en aardig zijn tegen deze - in hun ogen - leuke variant van het openluchtmuseum in de 2e kamer. Maar dat dat natuurlijk niet wil zeggen dat ze serieus willen luisteren. "Integendeel Elbert! Doe niet zo raar! Dacht je nu echt dat we je serieus nemen omdat we vinden dat dhr. van der Staaij goed en ludiek kan speechen?" Ik zag dat dat kwartje ging vallen. Hij dacht dat hij wat had bereikt maar moest constateren dat hij zelfs nooit ook maar in de buurt is gekomen van serieus genomen worden met zijn voorstellen.
De rand van de afgrond is daarom helemaal niet overdreven. Als de seculiere partijen zich bij de volgende verkiezingen verenigen tegen Wilders dan zullen ze - naar ik verwacht - de vrijheid van onderwijs aanpakken. Ook de vrijheid van kerken om te zeggen wat denken te moeten zeggen zal worden aangepakt. Op die manier zullen ze proberen de onvrede te beteugelen. En het klimaat in NL is dusdanig dat christenen daar het eerst en het meest de dupe van zullen worden. Vergis je daar niet in!
Luther schreef:Maar de PVV staat volledig in de traditie van dit seculiere denken en handelt daar ook naar. Op enkele punten gaat de PVV inderdaad niet mee met de hoofdstroom van het seculiere denken, maar voor het overige (lees: punten die niet echt als PVV-punten in de picture staan) is de PVV een gewone, seculiere partij, voor wie het stokpaardje 'joods-christelijke wortels' niets anders inhoudt dan 'eigen volk eerst'. De verwachting van jou dat Wilders potten zal kunnen breken, is voor mij echt maar de vraag. Op de VVD na heeft elke partij Wilders uitgesloten van samenwerking. VVD en PVV zullen samen geen meerderheid halen; het CDA zal haar avontuur met de PVV niet gaan herhalen, en elke andere partij staat qua standpunten dermate ver van de PVV-agenda af, dat samenwerking onmogelijk zal zijn.
Uiteraard is de keuze van voor de PVV een wanhoopspoging. In de hoop dat hij de joods-christelijke wortels wel serieus neemt. Dat hij de vrijheid serieus neemt. De seculieren en verlichten zijn van mening dat de "extremen" bestreden moeten worden. De opvatting dat vrouwen niet op de preekstoel horen, daar doet een verlicht christen niet aan mee. Dat het huwelijk niet ingezegend kan worden in de kerken is niet bijbels volgens de moderne christen. En de seculiere partijen zullen met een dergelijk christendom best kunnen dealen. En de in hun ogen extreme christenen zullen worden beperkt in hun vrijheid. De verlichte broeders zullen daaraan graag meewerken. Want zeg nu zelf, waarom zou een predikant in een kerk wel groepen mogen discrimineren en beledigen en mag dat in een winkel niet?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17588
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door huisman »

Ik denk ook dat wij op de rand van de afgrond staan. Vooral in Bijbels licht.

1. Moord op ongeboren kinderen.......PVV is daar voor.
2. De vreemdeling in onze poorten haten....PVV heeft daar zijn program van gemaakt.
3. Het homohuwelijk. Onbestaanbaar in Bijbels licht.......PVV is daar voor.
4.De verkilde liefde tot de naaste in nood.......PVV heeft geen cent over voor ontwikkelingssamenwerking.
5. De ontheiliging van de zondag door winkelopening........PVV is daar voor.


Je moet toch wel als christen een zeer vreemde analyse maken om te kunnen verantwoorden op de PVV te stemmen.

@WimA als je zegt dat de gevestigde politiek heel veel heeft laten liggen is dat absoluut waar maar een stem op een partij die standpunten verdedigd die de HEERE in Zijn Woord een gruwel noemt kan toch nooit biddend gedaan worden? Daar kan geen zegen op rusten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Curatorium »

huisman schreef: Je moet toch wel als christen een zeer vreemde analyse maken om te kunnen verantwoorden op de PVV te stemmen.
Voor sommigen is de haat en afschuw voor de gevestigde orde en elite zo groot, dat dit ethische en Bijbelse normen en waarden opzij kan doen zetten. Dan prevaleert het verlangen naar het omverwerpen van de huidige ambtenaren in Den Haag boven Bijbelse geboden.
Gesloten