Verontrustende berichten

DGG
Verbannen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

Posthoorn schreef:
DGG schreef:Posthoorn,
Wat vind jij van de stukjes van ds. J.W. Kersten en ds. A. van der Zwan (die eerder al zijn geplaatst, gisteren)? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...
Volgens mij is dat niet zo moeilijk te raden: natuurlijk ben ik het daar niet mee eens. De doop is geen pleitgrond voor een onbekeerde. Ik geloof ook niet dat er in de Bijbel op welk sacrament dan ook 'gepleit' wordt. Wel wordt het sacrament als appèl gebruikt: wie besneden is, moet zijn hart laten besnijden. Wie gedoopt is, moet ook leven als een gedoopte.
Nogmaals Posthoorn: het pleiten op de doop is iets heel anders dan pleiten op het avondmaal. Dat kan niet. God doopt een klein kindje en BELOOFD en maakt een verbond. Dan betekent dat niet dat het kind bekeert is, maar dat er een belofte van Gods zijde ligt. Wat wij er dan mee doen is onze eigen persoonlijke verantwoording. Maar we mogen wel God wijzen op Zijn belofte die Hij tijdens de doop deed. Want waarom doopte Hij anders.

En 'pleiten' in het algemeen, kan dat dan volgens jou ook niet?
Hoe kan een onbekeerde dan vragen: "Bid en u zal gegeven worden. Zoekt en gij zult vinden. Klopt en u zál opengedaan worden?"

Ik vind dat je de doop heel erg onderschat. Ik zou maar eens aan je predikant/consulent/ouderling vragen wat die er van vindt. Als je zelfs Olevianus al afkraakt.

En tuurlijk: de doop is niet iets van: ik ben gedoopt, dus God heeft beloofd dat ik bekeerd ben en het zal wel goed komen. Dat wordt niet bedoelt met 'pleiten op je doop'.

Met welke theoloog/predikant ben jij het dan wel eens? Als veel theologen/predikanten dat nou zeggen en jij zegt alleen niet zo is, waarom moet dat dan waar zijn? Waarom zou Olevianus onwaarheden zeggen?
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Ik las het op internet het volgende (geschreven door Willem Theellinck):
Hij vergelijkt de doop (sacramenten) met een verzegelde brief. Een geautoriseerd schrijven, waarin ons veel goeds wordt toegezegd, is nog iets anders als een terloops (zomaar) gedane belofte. Wie zo'n verzegeld stuk ontvangt, zal daardoor ongetwijfeld verzekerd worden van het recht de hij heeft op de dingen die hem in die brief worden beloofd. Als de afzender betrouwbaar is en bij machte om zo ook de belofte na te komen, heeft de ontvanger niet te aarzelen om de dingen te eisen waarop hij krachtens de verzegelde belofte recht kan laten gelden. Zo staat het er nu precies voor met de doop (sacramenten) verklaart Teellinck. Het zijn verzegelde beloften waarop een mens zich mag beroepen voor Gods aangezicht.

Maar ja, het is niet gegrond op de bijbel..., dus Posthoorn, ook hier zul je het wel niet mee eens zijn...

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Ds. L. G. C. Ledeboer zei al tegen zijn jonge catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Psalm 81 vers 11; helder Bijbels bewijs...).”

refo

Bericht door refo »

Eerst maar eens de sacramentsleer vaststellen.
Er heerst blijkbaar niet eens overeenstemming over wat sacramenten zijn.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

De doop is geen pleitgrond. En wat betreft dat erf van het verbond: onzin.

De doop is een teken naar buiten toe.
Waar onbekeerde mensen dan op moeten pleiten?
Wel voor het antwoord op die vraag haal ik psalm 74 erbij:
Psalm 74:21
Rijs op, o God, rijs op, toon Uw gezag.
Betwist Uw zaak, wees onze Pleitbeslechter
't Is meer dan tijd, gedenk o hoogste Rechter
Wat smaad de dwaas U aandoet dag op dag

Hier wordt gepleit op Gods eer. Dat kan een onbekeerd iemand ook doen: zolang hij/zij onbekeerd is, is dat niet tot Gods eer
Ook kan men pleiten op Gods liefde voor zondaren.
Niet dat iemand daar recht op heeft, maar God is zó goed voor zondaren dat een zondaar daar op kan pleiten.
Dan pleit hij op iets waar hij geen recht op heeft, maar wat God wél wil geven.

@DGG: oneens
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

DGG schreef:Ds. L. G. C. Ledeboer zei al tegen zijn jonge catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Psalm 81 vers 11; helder Bijbels bewijs...).”
Rijk DGG, ook wat je aanhaalt van Ds. L.G.C. Ledeboer e.a. Van harte eens! Dat is inderdaad de Bijbelse verbondslijn en ook de grote rijkdom van de doop die door de eeuwen heen door de kerk beleden is.
Forummer schreef:De doop is geen pleitgrond. En wat betreft dat erf van het verbond: onzin.

De doop is een teken naar buiten toe.
Waar onbekeerde mensen dan op moeten pleiten?
Wel voor het antwoord op die vraag haal ik psalm 74 erbij:
Psalm 74:21
Rijs op, o God, rijs op, toon Uw gezag.
Betwist Uw zaak, wees onze Pleitbeslechter
't Is meer dan tijd, gedenk o hoogste Rechter
Wat smaad de dwaas U aandoet dag op dag

Hier wordt gepleit op Gods eer. Dat kan een onbekeerd iemand ook doen: zolang hij/zij onbekeerd is, is dat niet tot Gods eer
Ook kan men pleiten op Gods liefde voor zondaren.
Niet dat iemand daar recht op heeft, maar God is zó goed voor zondaren dat een zondaar daar op kan pleiten.
Dan pleit hij op iets waar hij geen recht op heeft, maar wat God wél wil geven.

@DGG: oneens
@Forummer:
1) Doop geen pleitgrond? Argumenten? Of roep je wat in het wilde weg?
2) En waarom vind je het 'erf van het verbond' onzin?
3) De doop een teken naar buiten toe? Hoezo? Hoe bedoel je dat?
4) Pleiten op Gods eer? Welke Bijbelse grondslag heb je daar voor? Naast de berijmde Psalm 74? Hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Gods eer i.c.m. God als hoogste Rechter i.c.m. het pleiten van een mens? Waar heb je deze theologie vandaan gehaald?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 22 jun 2016, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zouden we verder mogen gaan met het door mij geopende topic "Verontrustende berichten".
Want dit is toch niet wat ik had bedoeld, al dit topic op zich al wel iets verontrustends.
Het was mijn bedoeling om elkaar wakker proberen te houden door de vele verontrustende
berichten in kerk en wereld doe dagelijks het nieuws beheersen.
Kan hier misschien een "doop-topic" van afgesplitst worden? Want zo is het hele topic
als het ware off-topic geworden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:Wat is hierop de reactie van huisman?
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Eerst maar een wedervraag op de onderstreepte zin: Kun je wel vertellen wat het verbondsvolk Israël in het OT meer had dan bv de filistijnen?
Romeinen 3:1,2 Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welke is de nuttigheid der besnijdenis?
Veel in alle manier. Want dit is wel het eerste, dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd.
huisman schreef:Het gaat om waar de doop een teken en zegel (bezegeling) van is en dat is van het verbond der genade met al de beloften en weldaden die daar bij horen. Dat van uit de verkiezing wegredeneren is kwalijk.
De HEERE spreekt het volk Israël steeds aan als verbondskinderen en laat weten dat het verbond de reden is om ze een en andermaal terug te roepen. "Evenwel zal Ik gedachtig wezen aan Mijn verbond met u, in de dagen uwer jonkheid.
Rom. 9:5-8 Welke Israëlieten zijn, welker is de aanneming tot kinderen, en de heerlijkheid, en de verbonden, en de wetgeving, en de dienst Gods, en de beloftenissen; welker zijn de vaders, en uit welke Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God boven alles te prijzen in der eeuwigheid. Amen.
Doch ik zeg dit niet alsof het woord Gods ware uitgevallen. Want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn; noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden.
Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.

Hier wordt een duidelijk tegenstelling gemaakt tussen de kinderen des vleses en de kinderen der beloftenis. Dus ook al leefden die eersten uitwendig onder de bediening van het verbond ("de aanneming tot kinderen, en de heerlijkheid, en de verbonden"), ten diepste waren zij geen bondelingen, geen "kinderen Gods".
Laat ik in deze post reageren op de eerste tekst die jij aanhaalt namelijk Rom3:1,2

Ik laat eerst ds C den Boer spreken.
Aan Joden zijn de Woorden van God toebetrouwd

Hand. 7 : 38; Hand. 3 : 26; Deut. 4 :7,8
Welk is het voordeel 1. van de Jood? Of welk is de nuttigheid van de besnijdenis? (vs. 1). Wat baat het u nog langer, dat gij een Jood zijt? Vergeet het maar?

Ps. 147: 19v; Rom. 9 : 4, 5
Nee, dat is Paulus' conclusie niet. Hij bekijkt in de eerste verzen van Rom. 3 nu eens de Jood van bovenaf, van God uit. En dan zegt hij er onvergetelijke dingen over. Wat een Jood voor heeft op anderen? Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd (vs. 2). De Jood heeft de Thora, de wet, de Schrift, de openbaring van God, Gods beloften. En dat vindt Paulus kennelijk zo geweldig, dat hij andere voorrechten die Joden genieten, nu niet eens meer noemt. In Rom. 9 : 4, 5 gaat hij hierop door. 2. Voor dit keer alleen dat éne, nl. dat God de grote schat van Zijn Woorden (van Zijn hartsgeheimen) aan de Jood heeft toebetrouwd. Toebetrouwd, schrijft Paulus. Daar zit Gods bijzondere liefde achter. Zijn verkiezende voorkeur voor dit volk. En daar ligt tevens in: U zult daar toch zeker wel zuinig op zijn? U zult ermee woekeren als met een talent!

,,, en dit gaat over het volk dat het teken van het verbond (de besnijdenis) draagt. Zij zijn bevoorrecht omdat hun Gods beloften zijn toebetrouwd.
Dit geldt ook voor de gedoopte bondelingen . Hun zijn de beloften Gods toebetrouwd, net zo rijk als bij hun oudste broeder.

Daarna geldt de waarschuwing die klinkt in deze brief voor Jood en heiden. Het verbond en de beloften zullen onvruchtbaar blijken te zijn als het ware geloof uitblijft. De doop en het verbond maken niet zalig en de bondeling zal niet in kunnen gaan vanwege hun ongeloof.
Maar dat doet niets af van de rijkdom dat God als eerste komt met Zijn Verbond, Namen en beloftewoord. Pleiten= smeken om vervulling van de toegezegde beloften. Dat smeken is vrucht van Gods Geest die overtuigd van zonde en zo plaats maakt voor de noodzaak van Christus en Zijn Middelaarsarbeid.

Graag had ik ook een reactie op deze post.
huisman schreef:Ook posthoorn is voor mij niet het einde van alle tegenspraak :)

Maar serieus kun jij uitleggen waarom de Heere Jezus in zijn opdracht aan de discipelen de doop zo'n prominente plaats gaf? Onderwijst al de volken,dezelve dopende in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest;

Echt ik schrik hoe jij deze opdracht minimaliseert tot een leeg sacrament. @ posthoorn waarom de doop geboden door Jezus zelf?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Laat ik in deze post reageren op de eerste tekst die jij aanhaalt namelijk Rom3:1,2

Ik laat eerst ds C den Boer spreken.
Aan Joden zijn de Woorden van God toebetrouwd

Hand. 7 : 38; Hand. 3 : 26; Deut. 4 :7,8
Welk is het voordeel 1. van de Jood? Of welk is de nuttigheid van de besnijdenis? (vs. 1). Wat baat het u nog langer, dat gij een Jood zijt? Vergeet het maar?

Ps. 147: 19v; Rom. 9 : 4, 5
Nee, dat is Paulus' conclusie niet. Hij bekijkt in de eerste verzen van Rom. 3 nu eens de Jood van bovenaf, van God uit. En dan zegt hij er onvergetelijke dingen over. Wat een Jood voor heeft op anderen? Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd (vs. 2). De Jood heeft de Thora, de wet, de Schrift, de openbaring van God, Gods beloften. En dat vindt Paulus kennelijk zo geweldig, dat hij andere voorrechten die Joden genieten, nu niet eens meer noemt. In Rom. 9 : 4, 5 gaat hij hierop door. 2. Voor dit keer alleen dat éne, nl. dat God de grote schat van Zijn Woorden (van Zijn hartsgeheimen) aan de Jood heeft toebetrouwd. Toebetrouwd, schrijft Paulus. Daar zit Gods bijzondere liefde achter. Zijn verkiezende voorkeur voor dit volk. En daar ligt tevens in: U zult daar toch zeker wel zuinig op zijn? U zult ermee woekeren als met een talent!
Wat zegt hij hier anders dan ik zeg?
huisman schreef:,,, en dit gaat over het volk dat het teken van het verbond (de besnijdenis) draagt. Zij zijn bevoorrecht omdat hun Gods beloften zijn toebetrouwd.
Dit geldt ook voor de gedoopte bondelingen . Hun zijn de beloften Gods toebetrouwd, net zo rijk als bij hun oudste broeder.
De woorden Gods zijn na Pinksteren niet meer slechts aan de Joden toevertrouwd, maar moet worden verkondigd aan alle creaturen, niet: aan alleen aan de gedoopte creaturen. Overigens is het wel een groot voorrecht, zoals gezegd, wanneer een kind bij het Woord wordt opgevoed.
huisman schreef:Daarna geldt de waarschuwing die klinkt in deze brief voor Jood en heiden. Het verbond en de beloften zullen onvruchtbaar blijken te zijn als het ware geloof uitblijft. De doop en het verbond maken niet zalig en de bondeling zal niet in kunnen gaan vanwege hun ongeloof.
Maar dat doet niets af van de rijkdom dat God als eerste komt met Zijn Verbond, Namen en beloftewoord. Pleiten= smeken om vervulling van de toegezegde beloften. Dat smeken is vrucht van Gods Geest die overtuigd van zonde en zo plaats maakt voor de noodzaak van Christus en Zijn Middelaarsarbeid.
Zonder waar geloof = geen bondeling.

En dit is gewoon de lijn van de GG van 1931, zoals voorgestaan door ds. Kersten.
huisman

Bericht door huisman »

posthoorn schreef:De woorden Gods zijn na Pinksteren niet meer slechts aan de Joden toevertrouwd, maar moet worden verkondigd aan alle creaturen, niet: aan alleen aan de gedoopte creaturen. Overigens is het wel een groot voorrecht, zoals gezegd, wanneer een kind bij het Woord wordt opgevoed.

Dit is de opdracht:En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Graag krijg ik dus een reactie/antwoord op mijn eerdere post.
huisman schreef:Maar serieus kun jij uitleggen waarom de Heere Jezus in zijn opdracht aan de discipelen de doop zo'n prominente plaats gaf? Onderwijst al de volken,dezelve dopende in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest;

Echt ik schrik hoe jij deze opdracht minimaliseert tot een leeg sacrament. @ posthoorn waarom de doop geboden door Jezus zelf?
Nog een nabrander: De doop loskoppelen van het verbond is iig niet gereformeerd maar in mijn optiek ook niet Schriftuurlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Jeremiah schreef:
Martijn schreef: We kunnen nu wel gaan proberen om alles wat niet is naar Gods Woord en Zijn geboden uitgebreid te gaan uitmeten, wat op zichzelf niet verkeerd is en waar wet zeker ook op moeten letten. Maar de ontwikkelingen die je ziet in de maatschappij zijn toch voorzegt? Lees onder andere http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/2timotheus/3/ maar.
Daar komt nog bij dat de Heere Jezus zelf zegt dat we verdrukking zullen ondervinden (Johannes 16:33). Daarvan is in Nederland nog niet zo heel veel te merken. De vraag is wel waar dat door komt?
Nu gaan we proberen om via acties de overheid te bewegen om bijvoorbeeld de Zondagswet te behouden. Gaan we hiermee dan niet in tegen datgene wat door Jezus voorzegt is in de Bijbel? Willen we dan niet in onze zelfgecreëerde comfortzone blijven zitten en eigenlijk Jezus niet volgen?
"In de wereld ZULT gij verdrukking hebben"

Laten we wel het onderscheid maken. De Heere Jezus zei dat tegen Zijn discipelen, Gods echte volk dus. Die weten daarvan, of zullen daarvan weten want door vele verdrukkingen zullen zij ingaan. De huichelaar of het oppervlakkige christendom zal geen verdrukking bemerken, laat staan ondervinden. Die kan altijd met alles meebuigen. Kan altijd bidden. Kan altijd geloven. Volle kerken zullen daarom gewoon blijven bestaan. Ook als Gods Geest allang van ons geweken is.
Maar daar hebben we hier in Nederland niet of nauwelijks last van.
Noord Korea, Irak, enfin check zelf op https://www.opendoors.nl/vervolgdechris ... jst-kaart/
Dat is de verdrukking.

Niet een paar postzegels, of een discriminatiegeval op een homoseksueel of een keer nageroepen worden als refo bijvoorbeeld, dat is allemaal naar en jammer, maar is niets vergeleken met de christenvervolging in deze wereld, de echte verdrukking.
Ieder van Gods kinderen wordt verdrukt, in meer of mindere mate, ook als er uiterlijk geen vervolging is.
Zij moeten de voetstappen van de Borg drukken. Voor Hem was ook het hele leven op deze aarde een strijd.
vooral met de satan en de vrome godsdienst. Die spuwen hen uit; en nemen er geen ook notie van.
Je hoeft daar niets aan te doen. Dit is inherent aan het christen-zijn.
Volgens wat ik las, kun je het Griekse woord getuigen (Gij zult Mijn getuigen zijn) ook lezen als: Gij zult Mijn
martelaren zijn. Maar daar heeft de bijna-christen, en de naamchristen geen last van. Die zijn wat flexibeler,
en maakt dat ze nog wel een beetje geaccepteerd worden. Dan gaat het niet om een paar postzegels, mee,
dat is een innerlijke strijd tegen een de duivel de wereld (en de godsdienst) en tegen eigen boos en verdorven
hart.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
posthoorn schreef:De woorden Gods zijn na Pinksteren niet meer slechts aan de Joden toevertrouwd, maar moet worden verkondigd aan alle creaturen, niet: aan alleen aan de gedoopte creaturen. Overigens is het wel een groot voorrecht, zoals gezegd, wanneer een kind bij het Woord wordt opgevoed.
Dit is de opdracht:En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
Ja, en wat wil je daarmee zeggen? Ik zeg toch niet dat er niet gedoopt moet worden?
huisman schreef:
huisman schreef:Maar serieus kun jij uitleggen waarom de Heere Jezus in zijn opdracht aan de discipelen de doop zo'n prominente plaats gaf? Onderwijst al de volken,dezelve dopende in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest;

Nog een nabrander: De doop loskoppelen van het verbond is iig niet gereformeerd maar in mijn optiek ook niet Schriftuurlijk.
Ik koppel de doop niet los van het verbond. Maar ik koppel het geloof ook niet los van het verbond. En dat doe jij wel.

Overigens hebben we allebei onze punten wel weer gemaakt. :hum Ik denk niet dat we tot elkaar komen, dus voorlopig laat ik het maar weer even bij.
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ieder van Gods kinderen wordt verdrukt, in meer of mindere mate, ook als er uiterlijk geen vervolging is.
Zij moeten (mobenEJvL) de voetstappen van de Borg drukken. Voor Hem was ook het hele leven op deze aarde een strijd.
vooral met de satan en de vrome godsdienst. Die spuwen hen uit; en nemen er geen ook notie van.
Je hoeft daar niets aan te doen. Dit is inherent aan het christen-zijn.
Volgens wat ik las, kun je het Griekse woord getuigen (Gij zult Mijn getuigen zijn) ook lezen als: Gij zult Mijn
martelaren zijn. Maar daar heeft de bijna-christen, en de naamchristen geen last van. Die zijn wat flexibeler,
en maakt dat ze nog wel een beetje geaccepteerd worden. Dan gaat het niet om een paar postzegels, mee,
dat is een innerlijke strijd tegen een de duivel de wereld (en de godsdienst) en tegen eigen boos en verdorven
hart.
Maar de blijdschap en vreugde zal ook zeer zeker aanwezig zijn. Zeker zal geestelijke verdrukking plaatshebben, aanvallen, bestrijdingen, helaas.
Toch geloof ik dat Gods volk ook vol vreugde is, blijdschap, geloof hoop en liefde.
Madel

Bericht door Madel »

Dit DIT is de opdracht:En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Het Bijbelse dopen in het N.T. wordt vooraf gegaan door geloof en bekering. Daar zijn genoeg teksten voor aan te dragen.
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden.
Bekeert u en een ieder van u late zich dopen.

Ergens is er dus afgeweken van het Bijbelse principe: eerst geloof- dan dopen!

Bij kinderdoop wordt dit omgedraaid: eerst dopen - kind gaat later wel geloven en wordt behouden / kind gaat later niet geloven en wordt niet behouden.

Het kan dus haast niet anders als dat deze "draai" te maken heeft met de gedachte dat de doop ipv de besnijdenis is gekomen. Maar dit staat nergens zwart op wit! Als God bepaalde instellingen wijzigt t.o.v. Israël dan wordt dit altijd duidelijk benoemd. De uitwisseling besnijdenis-doop wordt dacht ik nergens van Godswege vermeldt en wordt er dus ingelegd/beredeneert?

Is dat dan ook niet per definitie de oorzaak van de verwarring zoals te zien is in deze discussie?
Gesloten