Posthoorn schreef:Wat is hierop de reactie van huisman?
Posthoorn schreef:huisman schreef:Eerst maar een wedervraag op de onderstreepte zin: Kun je wel vertellen wat het verbondsvolk Israël in het OT meer had dan bv de filistijnen?
Romeinen 3:1,2
Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welke is de nuttigheid der besnijdenis?
Veel in alle manier. Want dit is wel het eerste, dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd.
huisman schreef:Het gaat om waar de doop een teken en zegel (bezegeling) van is en dat is van het verbond der genade met al de beloften en weldaden die daar bij horen. Dat van uit de verkiezing wegredeneren is kwalijk.
De HEERE spreekt het volk Israël steeds aan als verbondskinderen en laat weten dat het verbond de reden is om ze een en andermaal terug te roepen. "Evenwel zal Ik gedachtig wezen aan Mijn verbond met u, in de dagen uwer jonkheid.
Rom. 9:5-8
Welke Israëlieten zijn, welker is de aanneming tot kinderen, en de heerlijkheid, en de verbonden, en de wetgeving, en de dienst Gods, en de beloftenissen; welker zijn de vaders, en uit welke Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God boven alles te prijzen in der eeuwigheid. Amen.
Doch ik zeg dit niet alsof het woord Gods ware uitgevallen. Want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn; noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden.
Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Hier wordt een duidelijk tegenstelling gemaakt tussen de kinderen des vleses en de kinderen der beloftenis. Dus ook al leefden die eersten uitwendig onder de bediening van het verbond ("de aanneming tot kinderen, en de heerlijkheid, en de verbonden"), ten diepste waren zij geen bondelingen, geen "kinderen Gods".
Laat ik in deze post reageren op de eerste tekst die jij aanhaalt namelijk Rom3:1,2
Ik laat eerst ds C den Boer spreken.
Aan Joden zijn de Woorden van God toebetrouwd
Hand. 7 : 38; Hand. 3 : 26; Deut. 4 :7,8
Welk is het voordeel 1. van de Jood? Of welk is de nuttigheid van de besnijdenis? (vs. 1). Wat baat het u nog langer, dat gij een Jood zijt? Vergeet het maar?
Ps. 147: 19v; Rom. 9 : 4, 5
Nee, dat is Paulus' conclusie niet. Hij bekijkt in de eerste verzen van Rom. 3 nu eens de Jood van bovenaf, van God uit. En dan zegt hij er onvergetelijke dingen over. Wat een Jood voor heeft op anderen? Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd (vs. 2). De Jood heeft de Thora, de wet, de Schrift, de openbaring van God, Gods beloften. En dat vindt Paulus kennelijk zo geweldig, dat hij andere voorrechten die Joden genieten, nu niet eens meer noemt. In Rom. 9 : 4, 5 gaat hij hierop door. 2. Voor dit keer alleen dat éne, nl. dat God de grote schat van Zijn Woorden (van Zijn hartsgeheimen) aan de Jood heeft toebetrouwd. Toebetrouwd, schrijft Paulus. Daar zit Gods bijzondere liefde achter. Zijn verkiezende voorkeur voor dit volk. En daar ligt tevens in: U zult daar toch zeker wel zuinig op zijn? U zult ermee woekeren als met een talent!
,,, en dit gaat over het volk dat het teken van het verbond (de besnijdenis) draagt. Zij zijn bevoorrecht omdat hun Gods beloften zijn toebetrouwd.
Dit geldt ook voor de gedoopte bondelingen . Hun zijn de beloften Gods toebetrouwd, net zo rijk als bij hun oudste broeder.
Daarna geldt de waarschuwing die klinkt in deze brief voor Jood en heiden. Het verbond en de beloften zullen onvruchtbaar blijken te zijn als het ware geloof uitblijft. De doop en het verbond maken niet zalig en de bondeling zal niet in kunnen gaan vanwege hun ongeloof.
Maar dat doet niets af van de rijkdom dat God als eerste komt met Zijn Verbond, Namen en beloftewoord. Pleiten= smeken om vervulling van de toegezegde beloften. Dat smeken is vrucht van Gods Geest die overtuigd van zonde en zo plaats maakt voor de noodzaak van Christus en Zijn Middelaarsarbeid.
Graag had ik ook een reactie op deze post.
huisman schreef:Ook posthoorn is voor mij niet het einde van alle tegenspraak
Maar serieus kun jij uitleggen waarom de Heere Jezus in zijn opdracht aan de discipelen de doop zo'n prominente plaats gaf? Onderwijst al de volken,dezelve dopende in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest;
Echt ik schrik hoe jij deze opdracht minimaliseert tot een leeg sacrament. @ posthoorn waarom de doop geboden door Jezus zelf?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.