Dan zal je zelf moeten gaan zoeken.Sheba schreef:Ik bedoel onderbouwing vanuit de Schrift! Niet ds Roos, ds Kohlbrugge, ds de Heer of de Paus!

Dan zal je zelf moeten gaan zoeken.Sheba schreef:Ik bedoel onderbouwing vanuit de Schrift! Niet ds Roos, ds Kohlbrugge, ds de Heer of de Paus!
Wat je dat niet bekend dan?Posthoorn schreef:Helder. Dan weten we in elk geval hoe jij de belijdenis leest.Tiberius schreef:Laat ik het zo zeggen: het zinnetje wat Zonderling hier van hem post (context ken ik verder niet), is niet in lijn met de 3 FvE.Posthoorn schreef:Ah, Erskine gaat hier dus tegen de belijdenis in. Jaja...
Heb ik gedaan...Tiberius schreef:Dan zal je zelf moeten gaan zoeken.Sheba schreef:Ik bedoel onderbouwing vanuit de Schrift! Niet ds Roos, ds Kohlbrugge, ds de Heer of de Paus!
Dat denk ik niet. In ieder geval niet goed.Sheba schreef:Heb ik gedaan...Tiberius schreef:Dan zal je zelf moeten gaan zoeken.Sheba schreef:Ik bedoel onderbouwing vanuit de Schrift! Niet ds Roos, ds Kohlbrugge, ds de Heer of de Paus!
En hoop dat jij dat ook zult gaan doen! Dan zul je tot verrassende ontdekkingen komen!
Jij moet Brakel wel een remonstrant vinden, want hij plaatst de eerste overtuigingen buiten de wedergeboorte.Tiberius schreef:Ik had volgens mij al eerder gezegd me het meest in de lijn van Brakel thuis te voelen.
Wel serieus blijven, a.u.b.Posthoorn schreef:Jij moet Brakel wel een remonstrant vinden, want hij plaatst de eerste overtuigingen buiten de wedergeboorte.Tiberius schreef:Ik had volgens mij al eerder gezegd me het meest in de lijn van Brakel thuis te voelen.
Jij beschouwt het standpunt van Zonderling c.s. als remonstrants. De reden die je daarvoor aanvoert, is ook van toepassing op Brakels visie. Wat is daar niet serieus aan?Tiberius schreef:Wel serieus blijven, a.u.b.Posthoorn schreef:Jij moet Brakel wel een remonstrant vinden, want hij plaatst de eerste overtuigingen buiten de wedergeboorte.Tiberius schreef:Ik had volgens mij al eerder gezegd me het meest in de lijn van Brakel thuis te voelen.
Jij zegt de zoon is al wedergeboren op het moment dat hij tot berouw komt?Tiberius schreef:Dat denk ik niet. In ieder geval niet goed.Sheba schreef:
Heb ik gedaan...
En hoop dat jij dat ook zult gaan doen! Dan zul je tot verrassende ontdekkingen komen!
Ik kan je alvast twee tips geven. Lees eens de verhalen over de bekering van Paulus. Of de gelijkenis van de verloren zoon.
Meer zal ik niet zeggen, want ik wil niet zo arrogant zijn om te denken, dat ik het beter kan verwoorden dan bovengenoemden.
Nee, dat klopt niet. Ik stel dat de waarheid IS dat we het niet (kunnen) weten. En dat daarom de discussie zinloos is. Overigens is dan de logische conclusie inderdaad ook dat we het niet hoeven weten.Tiberius schreef:Ho, ho. Jíj stelt het nut van de waarheidsvinding ter discussie, ik niet.Wim Anker schreef:Angst voor - mogelijk - foute gevolgtrekkingen mag geen invloed hebben op waarheidsvinding.Tiberius schreef:Daar ben ik het slechts ten dele mee eens.Wim Anker schreef:Overigens onderschrijf ik ten volle wat hierover reeds is opgemerkt, o.a. door @huisman. En wat doet het eigenlijk ertoe? Wij mensen zijn niet in staat om alle reizigers te onderscheiden als vluchtenden naar de vrijstad of niet.
Zoals ik tegen Luther al aangaf, creëert dat de ruimte voor een bekering zonder ellendekennis. Juist in evangelische kringen zie je dat men die ruimte benut.
Waar doe ik dat dan?Posthoorn schreef:Jij beschouwt het standpunt van Zonderling c.s. als remonstrants.
Dat is jouw mening. Maar ik ben het daar niet mee eens. Misschien heb je wel gelijk voor individuele gevallen, maar de algemene lijn is best wel helder in de Schrift en de belijdenisgeschriften.Wim Anker schreef:Ik stel dat de waarheid IS dat we het niet (kunnen) weten.
Kom op @Sheba! Jij hamert zo op het lezen van de Schrift. Stel dan nu geen strikvragen en bewijs, b.v. uit de gelijkenis van de verloren zoon, aan waar het punt van de wedergeboorte/levendmaking ligt.Sheba schreef:Jij zegt de zoon is al wedergeboren op het moment dat hij tot berouw komt?Tiberius schreef:Dat denk ik niet. In ieder geval niet goed.Sheba schreef:
Heb ik gedaan...
Ik kan je alvast twee tips geven. Lees eens de verhalen over de bekering van Paulus. Of de gelijkenis van de verloren zoon.
Meer zal ik niet zeggen, want ik wil niet zo arrogant zijn om te denken, dat ik het beter kan verwoorden dan bovengenoemden.
Zoek zelf maar.Sheba schreef:Jij zegt de zoon is al wedergeboren op het moment dat hij tot berouw komt?
Ik had nog wat aan mijn post toegevoegd. Lees zelf maar...Tiberius schreef:Zoek zelf maar.Sheba schreef:Jij zegt de zoon is al wedergeboren op het moment dat hij tot berouw komt?
Ik kan toch niet tot het niveau opklimmen van ds. Roos, ds. De Heer, dr. Kohlbrugge, de paus, of wie dan ook.
Onderzoek nou maar gewoon die 2 bijbelgedeelten, dan krijg je het vanzelf door.Sheba schreef:Ik had nog wat aan mijn post toegevoegd. Lees zelf maar...Tiberius schreef:Zoek zelf maar.Sheba schreef:Jij zegt de zoon is al wedergeboren op het moment dat hij tot berouw komt?
Ik kan toch niet tot het niveau opklimmen van ds. Roos, ds. De Heer, dr. Kohlbrugge, de paus, of wie dan ook.
Verder onttrek ik me nu van deze discussie wanneer het op deze toon doorgaat! Ik krijg het gevoel dat er op heel oneerbiedige wijze met het Woord wordt omgegaan. Het een steekspel wordt. Terwijl we het hier wel hebben over dood en leven!