Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Simon

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Simon »

refo schreef:
Pieter van Dam schreef:Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.
Dat laatste lijkt me een onbewezen stelling.
Het heeft in ieder geval sommigen ''van de straat'' gehouden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Pieter van Dam schreef:Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.
In ieder geval voor de drukker, boekhandels en oud-papier-handelaren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
refo schreef:
De quote "Dit boek is al voor velen tot zegen geweest" is ook de openingszin van de recensie van ds. De Heer. Toen ging het alleen over de boeken van Comrie....
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad rijst dan de vraag hoe je deze stelling moet zien. We kunnen het natuurlijk afwachten. De prediking van hen die ds. Kort bestrijdt (bijv. ds. Kersten) is ook velen tot zegen geweest en dat valt al wel wat meer te bewijzen. Hetzelfde geldt voor de boeken van Comrie. Zo'n uitspraak kun je volgens mij niet doen nadat het boek pas een aantal weken geleden uitgegeven is.
Marieke

Bericht door Marieke »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:
De quote "Dit boek is al voor velen tot zegen geweest" is ook de openingszin van de recensie van ds. De Heer. Toen ging het alleen over de boeken van Comrie....
O, ik ging er vanuit dat Pieter van Dam met z'n posting daar ook op doelde. Het boek van Comrie en dat hij met "een predikant" ds. de Heer bedoelde. :hum
Zo zie je maar dat iedereen met een citaat z'n eigen gelijk wil bewijzen.
Simon

Bericht door Simon »

Marieke schreef: O, ik ging er vanuit dat Pieter van Dam met z'n posting daar ook op doelde. Het boek van Comrie en dat hij met "een predikant" ds. de Heer bedoelde. :hum
Zo zie je maar dat iedereen met een citaat z'n eigen gelijk wil bewijzen.
Ik hou het maar bij de Heer, die géén predikant werd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Pieter van Dam

Bericht door Pieter van Dam »

We kunnen hier wel luchtig over doen maar Ds. Kort is eerlijk in zijn boek en legt nou net de vinger bij de zere plek!
Er word in de reformatorische kerken in de prediking veel voor geloof gehouden wat het niet is. Mensen worden al gelovigen genoemd terwijl ze er nog buiten staan. Mensen worden zalig gesproken op grond van hun verlorenheid. Er is gewoon geen zaligheid buiten het bloed van Christus. Pas als we ons zelf als een hel waardige leren kennen, word ons de Zaligmaker geopenbaard die we dan door het geschonken geloof mogen aannemen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Pieter van Dam schreef:We kunnen hier wel luchtig over doen maar Ds. Kort is eerlijk in zijn boek en legt nou net de vinger bij de zere plek!
Er word in de reformatorische kerken in de prediking veel voor geloof gehouden wat het niet is. Mensen worden al gelovigen genoemd terwijl ze er nog buiten staan. Mensen worden zalig gesproken op grond van hun verlorenheid.
Je roept hier nogal wat dingen, zonder dat je ze onderbouwt.
Zomaar een paar vragen: wie bedoel je met "we" in je eerste zin? jij en ...? En verder: wie noemt mensen gelovigen, terwijl ze er buiten staan? wie spreekt mensen zalig op grond van hun verlorenheid?
Zou je dat op basis van voorbeelden kunnen onderbouwen?
Pieter van Dam schreef:Er is gewoon geen zaligheid buiten het bloed van Christus.
Je stelt dit op een toon alsof er mensen zijn die dit ontkennen. Wie bedoel je daarmee? En heb je daar voorbeelden van?
Pieter van Dam schreef:Pas als we ons zelf als een hel waardige leren kennen, word ons de Zaligmaker geopenbaard die we dan door het geschonken geloof mogen aannemen.
Zelfde vragen: wie zou dit in jouw optiek ontkennen?
refo

Bericht door refo »

Pieter van Dam schreef:We kunnen hier wel luchtig over doen maar Ds. Kort is eerlijk in zijn boek en legt nou net de vinger bij de zere plek!
Er word in de reformatorische kerken in de prediking veel voor geloof gehouden wat het niet is. Mensen worden al gelovigen genoemd terwijl ze er nog buiten staan. Mensen worden zalig gesproken op grond van hun verlorenheid. Er is gewoon geen zaligheid buiten het bloed van Christus. Pas als we ons zelf als een hel waardige leren kennen, word ons de Zaligmaker geopenbaard die we dan door het geschonken geloof mogen aannemen.
Maar dat is dan een persoonlijke mening van ds Kort. Wat volgt op 'pas als' is niet op de Schrift gefundeerd.
De Zaligmaker wordt namelijk in de Schrift geopenbaard.

Ik heb helemaal niet het idee dat in de reformatorische kerken veel voor geloof wordt gehouden wat het niet is.
Ik heb meer het idee dat het ware geloof niet herkend wordt als het zich voordoet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ik heb helemaal niet het idee dat in de reformatorische kerken veel voor geloof wordt gehouden wat het niet is.
Ik heb meer het idee dat het ware geloof niet herkend wordt als het zich voordoet.
Ik denk dat het beide waar is. Maar het geloof is meer dan jij hier suggereert. En ik denk dat je dat eigenlijk ook wel weet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Ik heb helemaal niet het idee dat in de reformatorische kerken veel voor geloof wordt gehouden wat het niet is.
Ik denk dat het beide waar is. Maar het geloof is meer dan jij hier suggereert. En ik denk dat je dat eigenlijk ook wel weet.
Ik denk dat beide het geval is:
1) veel wordt voor geloof gehouden, terwijl het dat niet is.
2) vooral in het beginnende leven wordt het ware geloof niet herkend, als het zich voordoet
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Anker schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Dag mensen,

Zojuist ontving opnieuw een PB met de vraag of ik misschien teruggekeerd was onder de naam 'GGBeroopingswerk'. Dat is níet het geval; ook niet onder een andere naam.

Met vriendelijke groet,
Luther
Dat was dan zeker een schijnreïncarnatie.
Weet je dat ik dat ook gedacht heb? (niet van die schijnreïncarnatie maar dat Luther=GGBeroopingswerk. :) Maar, welkom terug Luther!
Luther=GG geldt niet wat betreft gebruikersnamen hier op RF, maar Luther=GG geldt helaas ook niet als het gaat om de rechtvaardigingsleer.
Marieke

Bericht door Marieke »

GGBeroopingswerk schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:

Zojuist ontving opnieuw een PB met de vraag of ik misschien teruggekeerd was onder de naam 'GGBeroopingswerk'. Dat is níet het geval; ook niet onder een andere naam.

Met vriendelijke groet,
Luther
Weet je dat ik dat ook gedacht heb? (niet van die schijnreïncarnatie maar dat Luther=GGBeroopingswerk. :) Maar, welkom terug Luther!
Luther=GG geldt niet wat betreft gebruikersnamen hier op RF, maar Luther=GG geldt helaas ook niet als het gaat om de rechtvaardigingsleer.
Is dit een cryptogram?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GGBeroopingswerk schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:

Met vriendelijke groet,
Luther
Nee, zoiets heb ik ook vernomen.
De GG heeft de handen vol aan Comrie, Boston, Smytegelt en Brakel. En stiekem ook een beetje aan Luther.
En nu dat beroopingswerk nog. Daar kunnen ze in de GG ook wat van. :hum
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Marieke schreef:Zo zie je maar dat iedereen met een citaat z'n eigen gelijk wil bewijzen.
Klopt niet helemaal. Er is er minimaal één hier die zijn gelijk niet wil bewijzen met citaten, maar door het negeren van argumenten van andersdenkenden. En als deze andersdenkenden hun (niet tegengesproken, maar genegeerde) citaten herhalen, komt er een simpel: standpunten herhalen maken ze m.i. niet minder onjuist. :bobo
Plaats reactie