Het heeft in ieder geval sommigen ''van de straat'' gehouden.refo schreef:Dat laatste lijkt me een onbewezen stelling.Pieter van Dam schreef:Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.
Wedergeboorte of schijngeboorte [3]
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
In ieder geval voor de drukker, boekhandels en oud-papier-handelaren.refo schreef:Dat laatste lijkt me een onbewezen stelling.Pieter van Dam schreef:Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.
De quote "Dit boek is al voor velen tot zegen geweest" is ook de openingszin van de recensie van ds. De Heer. Toen ging het alleen over de boeken van Comrie....Tiberius schreef:In ieder geval voor de drukker, boekhandels en oud-papier-handelaren.refo schreef:Dat laatste lijkt me een onbewezen stelling.Pieter van Dam schreef:Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.
Inderdaad rijst dan de vraag hoe je deze stelling moet zien. We kunnen het natuurlijk afwachten. De prediking van hen die ds. Kort bestrijdt (bijv. ds. Kersten) is ook velen tot zegen geweest en dat valt al wel wat meer te bewijzen. Hetzelfde geldt voor de boeken van Comrie. Zo'n uitspraak kun je volgens mij niet doen nadat het boek pas een aantal weken geleden uitgegeven is.Pieter van Dam schreef:Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.
O, ik ging er vanuit dat Pieter van Dam met z'n posting daar ook op doelde. Het boek van Comrie en dat hij met "een predikant" ds. de Heer bedoelde.eilander schreef:De quote "Dit boek is al voor velen tot zegen geweest" is ook de openingszin van de recensie van ds. De Heer. Toen ging het alleen over de boeken van Comrie....Tiberius schreef:In ieder geval voor de drukker, boekhandels en oud-papier-handelaren.refo schreef:Dat laatste lijkt me een onbewezen stelling.Pieter van Dam schreef:Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.

Zo zie je maar dat iedereen met een citaat z'n eigen gelijk wil bewijzen.
Ik hou het maar bij de Heer, die géén predikant werd.Marieke schreef: O, ik ging er vanuit dat Pieter van Dam met z'n posting daar ook op doelde. Het boek van Comrie en dat hij met "een predikant" ds. de Heer bedoelde.![]()
Zo zie je maar dat iedereen met een citaat z'n eigen gelijk wil bewijzen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
-
We kunnen hier wel luchtig over doen maar Ds. Kort is eerlijk in zijn boek en legt nou net de vinger bij de zere plek!
Er word in de reformatorische kerken in de prediking veel voor geloof gehouden wat het niet is. Mensen worden al gelovigen genoemd terwijl ze er nog buiten staan. Mensen worden zalig gesproken op grond van hun verlorenheid. Er is gewoon geen zaligheid buiten het bloed van Christus. Pas als we ons zelf als een hel waardige leren kennen, word ons de Zaligmaker geopenbaard die we dan door het geschonken geloof mogen aannemen.
Er word in de reformatorische kerken in de prediking veel voor geloof gehouden wat het niet is. Mensen worden al gelovigen genoemd terwijl ze er nog buiten staan. Mensen worden zalig gesproken op grond van hun verlorenheid. Er is gewoon geen zaligheid buiten het bloed van Christus. Pas als we ons zelf als een hel waardige leren kennen, word ons de Zaligmaker geopenbaard die we dan door het geschonken geloof mogen aannemen.
Je roept hier nogal wat dingen, zonder dat je ze onderbouwt.Pieter van Dam schreef:We kunnen hier wel luchtig over doen maar Ds. Kort is eerlijk in zijn boek en legt nou net de vinger bij de zere plek!
Er word in de reformatorische kerken in de prediking veel voor geloof gehouden wat het niet is. Mensen worden al gelovigen genoemd terwijl ze er nog buiten staan. Mensen worden zalig gesproken op grond van hun verlorenheid.
Zomaar een paar vragen: wie bedoel je met "we" in je eerste zin? jij en ...? En verder: wie noemt mensen gelovigen, terwijl ze er buiten staan? wie spreekt mensen zalig op grond van hun verlorenheid?
Zou je dat op basis van voorbeelden kunnen onderbouwen?
Je stelt dit op een toon alsof er mensen zijn die dit ontkennen. Wie bedoel je daarmee? En heb je daar voorbeelden van?Pieter van Dam schreef:Er is gewoon geen zaligheid buiten het bloed van Christus.
Zelfde vragen: wie zou dit in jouw optiek ontkennen?Pieter van Dam schreef:Pas als we ons zelf als een hel waardige leren kennen, word ons de Zaligmaker geopenbaard die we dan door het geschonken geloof mogen aannemen.
Maar dat is dan een persoonlijke mening van ds Kort. Wat volgt op 'pas als' is niet op de Schrift gefundeerd.Pieter van Dam schreef:We kunnen hier wel luchtig over doen maar Ds. Kort is eerlijk in zijn boek en legt nou net de vinger bij de zere plek!
De Zaligmaker wordt namelijk in de Schrift geopenbaard.
Ik heb helemaal niet het idee dat in de reformatorische kerken veel voor geloof wordt gehouden wat het niet is.
Ik heb meer het idee dat het ware geloof niet herkend wordt als het zich voordoet.
Ik denk dat het beide waar is. Maar het geloof is meer dan jij hier suggereert. En ik denk dat je dat eigenlijk ook wel weet.refo schreef:Ik heb helemaal niet het idee dat in de reformatorische kerken veel voor geloof wordt gehouden wat het niet is.
Ik heb meer het idee dat het ware geloof niet herkend wordt als het zich voordoet.
Ik denk dat beide het geval is:Afgewezen schreef:Ik denk dat het beide waar is. Maar het geloof is meer dan jij hier suggereert. En ik denk dat je dat eigenlijk ook wel weet.refo schreef:Ik heb helemaal niet het idee dat in de reformatorische kerken veel voor geloof wordt gehouden wat het niet is.
1) veel wordt voor geloof gehouden, terwijl het dat niet is.
2) vooral in het beginnende leven wordt het ware geloof niet herkend, als het zich voordoet
-
Luther=GG geldt niet wat betreft gebruikersnamen hier op RF, maar Luther=GG geldt helaas ook niet als het gaat om de rechtvaardigingsleer.Anker schreef:Weet je dat ik dat ook gedacht heb? (niet van die schijnreïncarnatie maar dat Luther=GGBeroopingswerk.Tiberius schreef:Dat was dan zeker een schijnreïncarnatie.Luther schreef:Dag mensen,
Zojuist ontving opnieuw een PB met de vraag of ik misschien teruggekeerd was onder de naam 'GGBeroopingswerk'. Dat is níet het geval; ook niet onder een andere naam.
Met vriendelijke groet,
LutherMaar, welkom terug Luther!
Is dit een cryptogram?GGBeroopingswerk schreef:Luther=GG geldt niet wat betreft gebruikersnamen hier op RF, maar Luther=GG geldt helaas ook niet als het gaat om de rechtvaardigingsleer.Anker schreef:Weet je dat ik dat ook gedacht heb? (niet van die schijnreïncarnatie maar dat Luther=GGBeroopingswerk.Tiberius schreef:Dat was dan zeker een schijnreïncarnatie.Luther schreef:Dag mensen,
Zojuist ontving opnieuw een PB met de vraag of ik misschien teruggekeerd was onder de naam 'GGBeroopingswerk'. Dat is níet het geval; ook niet onder een andere naam.
Met vriendelijke groet,
Nee, zoiets heb ik ook vernomen.GGBeroopingswerk schreef:Luther=GG geldt niet wat betreft gebruikersnamen hier op RF, maar Luther=GG geldt helaas ook niet als het gaat om de rechtvaardigingsleer.Anker schreef:Weet je dat ik dat ook gedacht heb? (niet van die schijnreïncarnatie maar dat Luther=GGBeroopingswerk.Tiberius schreef:Dat was dan zeker een schijnreïncarnatie.Luther schreef:Dag mensen,
Met vriendelijke groet,
De GG heeft de handen vol aan Comrie, Boston, Smytegelt en Brakel. En stiekem ook een beetje aan Luther.
En nu dat beroopingswerk nog. Daar kunnen ze in de GG ook wat van.

-
Klopt niet helemaal. Er is er minimaal één hier die zijn gelijk niet wil bewijzen met citaten, maar door het negeren van argumenten van andersdenkenden. En als deze andersdenkenden hun (niet tegengesproken, maar genegeerde) citaten herhalen, komt er een simpel: standpunten herhalen maken ze m.i. niet minder onjuist.Marieke schreef:Zo zie je maar dat iedereen met een citaat z'n eigen gelijk wil bewijzen.