COVID-19

huisman

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
Jeremiah schreef:
Jantje schreef:VS onderzoekt eventuele rol van instituut in Wuhan bij corona-uitbraak - https://nos.nl/l/2330667

Ik vind dit wel een zorgelijke ontwikkeling.
Idd zorgelijk. Ook een belgische krant verwijst naar het bewuste artikel van Josh Rogin van the Washington Post.
https://www.washingtonpost.com/opinions ... naviruses/

Eerst waren er de geruchten, nu lijkt het idd serieuzer. De directeur van het lab in Wuhan, de vooraanstaande virologe Shi Zhengli, vreesde dat het virus wel eens uit haar eigen lab kon komen..
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~a55f1fc1/
Het zou inderdaad ernstig zijn: een zeer ernstig ongeluk.
Anderzijds vind ik dat de VS dit wel misbruikt om de aandacht af te leiden van de eigen problemen.
En ik heb virologen horen zeggen dat ze dit virus kunnen traceren en dat het ut de dierenwereld komt en niet uit een lab.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 apr 2020, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef:
Valcke schreef:Het zou inderdaad ernstig zijn: een zeer ernstig ongeluk.
Anderzijds vind ik dat de VS dit wel misbruikt om de aandacht af te leiden van de eigen problemen.
En ik heb virologen horen zeggen dat ze dit virus kunnen traceren en dat het ut de dierenwereld komt en niet uit een lab.
Deze Shi Zhengli, bijgenaamd ‘Bat Woman’, was bang dat het virus uit haar lab ontsnapt was. Na genetisch onderzoek waarbij ze het nu heersende SARS-Cov-2 vergeleek met monsters in haar eigen lab kon ze, naar eigen zeggen, opgelucht concluderen dat dit niet zo was.
2/3 van de eerste 40 besmettingen hebben ook een connectie met de markt. Alleen patiënt 0 op 1 december is daar niet naartoe te traceren.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mara schreef:
refo schreef: Ja, vlogs, natuurlijk! Die leveren betrouwbare info. :nonnon
Ze hebben die artsen en verpleegkundigen vast een stoomcursus acteren gegeven. :huhu
Verder is dit forum net zo algemeen geworden als op eender welk werelds forum.
Cijfers en aantallen worden gevolgd en de inhoudelijke reacties sneeuwen onder.
Welke inhoudelijke reacties sneeuwen onder?
Ik had van bepaalde mensen verwacht dat ze zich meer zouden laten leiden door Gods Woord dan door cijfers en NOS.nl
En hoe wij kunnen buigen onder deze sprake Gods.
Waarin verschillen wij dan van de andere mensen, die zich verschansen achter beschermende middelen en hun hoop hebben gevestigd op vaccin en geneesmiddel?

Dat de getallen dalen maken mij niet optimistischer. Integendeel. Elk cijfer staat voor een overleden moeder, vader, broer of zus.
Soms overlijden in één nacht 3 mensen tegelijk op een I C.
In feite zijn die dalende cijfers ook maar een schijnzekerheid. Het toont aan dat veel mensen zich aan de regels houden.
Zodra dit losgelaten wordt, stromen de ziekenhuizen weer vol.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Ik had van bepaalde mensen verwacht dat ze zich meer zouden laten leiden door Gods Woord dan door cijfers en NOS.nl
Het is niet eerlijk om dat tegenover elkaar te zetten. Jij vindt de cijfers en ontwikkelingen rondom het virus blijkbaar niet interessant, anderen vinden dat wel. Dat betekent niet dat deze anderen niet bezig zijn met Gods Woord of er zelfs niet voor buigen. Dat kan jij immers ook niet beoordelen. Het betekent wel dat sommige personen graag wat willen discussiëren over de cijfers en de ontwikkelingen in de maatschappij. Laat een forum daar nou net een goede mogelijkheid voor zijn.
J.C. Philpot

Mara schreef:Ik had van bepaalde mensen verwacht dat ze zich meer zouden laten leiden door Gods Woord dan door cijfers en NOS.nl
Waarin verschillen wij dan van de andere mensen, die zich verschansen achter beschermende middelen en hun hoop hebben gevestigd op vaccin en geneesmiddel?
Ik hoorde gisteren een preek van ds. Koppelaar van vorige maand in Schoonrewoerd gehouden, waarhij dit virus een Wake Up Call voor de kerk noemde. Ik vrees dat je gelijk hebt, en dat we over het algemeen verder slapen als kerk. Als ik naar mezelf kijk, dan moet ik helaas ook zeggen dat ook ik in beperkte mate aan het "nieuwe normaal" begin te wennen, en het schokeffect enigzins wegebt. En wat is dan in geestelijk opzicht het effect dat deze Wake Up Call heeft gehad?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb zelf nog geen moment aan het 'nieuwe normaal' kunnen wennen. Misschien komt dat deels ook omdat ik soms autistische trekjes heb, maar ik kan het nog steeds niet accepteren dat ik op zondag niet naar Gods huis kan. En het zingen mis ik ook erg.

Ik vind het voor mezelf heel erg als dat nog tot december zal moeten voortduren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Ik hoorde gisteren een preek van ds. Koppelaar van vorige maand in Schoonrewoerd gehouden, waarhij dit virus een Wake Up Call voor de kerk noemde. Ik vrees dat je gelijk hebt, en dat we over het algemeen verder slapen als kerk. Als ik naar mezelf kijk, dan moet ik helaas ook zeggen dat ook ik in beperkte mate aan het "nieuwe normaal" begin te wennen, en het schokeffect enigzins wegebt. En wat is dan in geestelijk opzicht het effect dat deze Wake Up Call heeft gehad?
Ik bedoelde het niet als verwijt, want ik heb mezelf er net zo goed schuldig aan gemaakt. Elke dag kijken....
Totdat ik er radicaal mee gestopt ben.
Naar aanleiding van enkele preken die ik hoorde.

Het is niet een lokale polio-epidemie of landelijke Ebola-uitbraak, het is wereldwijd. Alles is lamgeslagen.
En de wereld ziet er naar uit dat ze weer naar festivals kunnen, en stelt zich de vraag hoe moet het dan in het theater of bioscoop?
Of boeken toch maar vast een vakantie.
Maar als dit nu eens blijvend is, of voor 7 jaren? Wat dan?

Ik had eerder al iets geplaatst over ds Op 't Hof en vervolgens loopt die discussie ook dood met min of meer flauwe opmerkingen.
Het is één van de weinige predikanten die als een Ezechiël durft op te staan.
Of iemand kan mij nog enkele predikanten aanwijzen? Dan hoor ik het graag!

Uit: Gebedsgestalten, dat ik in het andere topic plaatste:
Er gebeurde op dat ziekbed een wonder. Niet aan zijn lichaam, maar aan zijn ziel. Was dat ook niet een krachtig gebed? Wees dan maar stil, als u merkt dat uw gebed om het wegnemen of krijgen van een zaak geen doorgang vindt. Het is er een bewijs van dat de Heere andere wegen met u bedoelt.
J.C. Philpot

Jantje schreef:Ik heb zelf nog geen moment aan het 'nieuwe normaal' kunnen wennen. Misschien komt dat deels ook omdat ik soms autistische trekjes heb, maar ik kan het nog steeds niet accepteren dat ik op zondag niet naar Gods huis kan. En het zingen mis ik ook erg.

Ik vind het voor mezelf heel erg als dat nog tot december zal moeten voortduren.
Dat herken ik inderdaad ook bij mezelf. Vandaar dat ik slechts "in beperkte mate" wen.

Vooral de zondagen voel ik het gemis van het niet op kunnen gaan naar Gods huis.

Waar ik het snelste aan gewend ben, is bijvoorbeeld het thuiswerken, tussen de middag thuis eten en andere nieuwe routines.

George Whitefield
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:Ik heb zelf nog geen moment aan het 'nieuwe normaal' kunnen wennen. Misschien komt dat deels ook omdat ik soms autistische trekjes heb, maar ik kan het nog steeds niet accepteren dat ik op zondag niet naar Gods huis kan. En het zingen mis ik ook erg.

Dat heeft niets met autisme te maken. Zondags niet naar de kerk te kunnen is ook voor mij een kleine ramp. En ik neem aan dat iedereen deze gedachten heeft, en er vele "Bedroefden om der bijeenkomst wil" zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ik ben al helemaal aan deze situatie gewend. Ik verwacht ook dat dit nog lang gaat duren. Dus thuiswerken, kerkdiensten via videoverbinding of kleinschalig van opzet in de kerk, kinderen in shifts naar school, etc.

Het is niet reeel te verwachten dit alles weer wordt zoals vroeger en zeker niet dit kalenderjaar, tenzij er spoedig één goedwerkende vaccin wordt ontwikkeld.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn (Lukas 1: 37).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef: Ik had van bepaalde mensen verwacht dat ze zich meer zouden laten leiden door Gods Woord dan door cijfers en NOS.nl
Van welke mensen had je dat verwacht, Mara? Ik vraag je voorzichtig te zijn, vooral wanneer je de mensen niet in het echt kent. Mijn leven is in Gods hand. Ik heb me van meet af aan verbaasd over het gemak waarmee onze gezindte zich conformeerde aan de overheidsregels. Ik denk dat hier nog wel bezinning op gaat komen. Zeker wanneer we dit kalenderjaar wellicht niet op kunnen gaan. We zongen 15 maart, toen we nog met 100 man naar de kerk konden: God, de Heer' regeert. Ik dacht toen: het RIVM regeert.
En toch: regels zijn nodig. En ik hoop dat deze situatie me dichter bij God brengt. En ik ben ook wel voorzichtig, als ik aan de nabije toekomst kijk. Ik verzorg regelmatig besmette ouderen. Ik kan snel besmet zijn. En is het dan nog goed wat God doet? Als ik op een IC terecht kom? Als ik sterf?

Ik luisterde vanmorgen naar een gebedsdienst hier in een plaatselijke gemeente. Er wordt gezongen uit Palm 27. Psalm 27:1 onberijmd spreekt me de laatste weken erg aan. Dat is een zekere veiligheid!
Mara

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:
Van welke mensen had je dat verwacht, Mara? Ik vraag je voorzichtig te zijn, vooral wanneer je de mensen niet in het echt kent.
Na 11 jaar weet ik wel wat ik kan verwachten hier.
En enkelen hebben echt goede inhoudelijke postings gedaan maar daar wordt nauwelijks op in gegaan.
Ad Anker schreef:En toch: regels zijn nodig.
Dat ontkent niemand en dat is nu uitentreuren wel besproken.
We dienen ook een bepaalde nuchterheid te betrachten.
Maar wat is de zin van het speculeren over de toekomst, de cijfers, de verwachte stijgingen, de hopelijke dalingen?
Ad Anker schreef:En ik hoop dat deze situatie me dichter bij God brengt. En ik ben ook wel voorzichtig, als ik aan de nabije toekomst kijk. Ik verzorg regelmatig besmette ouderen. Ik kan snel besmet zijn. En is het dan nog goed wat God doet? Als ik op een IC terecht kom? Als ik sterf?
Je bedoelt, dat je eenswillend met de Heere kunt worden, als het zo anders loopt?
Als je gezond bent en blijft kan het zijn dat de Heere verder van je geweken is, dan dat je ziek op een I C bed ligt. Toch?
En dat wij in tegenspoed geduldig moeten zijn en in voorspoed dankbaar.
Ik denk dat we soms enorm kunnen worstelen met de voorzienigheid Gods.
Ja maar... en dan de hand op je mond kunnen leggen.
Ad Anker schreef:Er wordt gezongen uit Palm 27. Psalm 27:1 onberijmd spreekt me de laatste weken erg aan. Dat is een zekere veiligheid!
Zeker Ad. En weest in geen ding bezorgd.
Blijft toch moeilijk.
Valcke

Bericht door Valcke »

CBS: in week 15 ongeveer dezelfde oversterfte als in week 14: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/16 ... april-2020

Oversterfte per week ten opzichte van het gemiddelde van 2017, 2018 en 2019 (met Excel door mij berekend):
t/m wk 11: geen duidelijke extra oversterfte vergeleken met andere jaren
wk 12: ca 500
wk 13: ca 1400
wk 14: ca 2130
wk 15: ca 2170

Totale oversterfte wk 12 t/m wk 15 ten opzichte van de weeknummers in eerdere jaren is ruim 6000. Deze oversterfte kan alleen plausibel verklaard worden door de sterfte aan covid-19.

Week 15 loopt t/m 12 april. Op 13 april meldde het RIVM een totaal aantal doden van 2823. De werkelijkheid is dus dat dit per deze datum ruim 6000 was.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 apr 2020, 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie