Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

-DIA-

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Als we de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond willen kennen, dan raad ik aan historisch te werk te gaan en bv. het Gereformeerd Weekblad eens goed te lezen. Men kan alle jaargangen inzien via Digibron. Wel moet ik zeggen, dat de laatste jaargangen al aan het veranderen waren. Het Gereformeerd Weekblad was over het algemeen meer behoudend en ook bevindelijk (in oudere jaargangen) dan bv. De Waarheidsvriend.
Lees dus die oude nummers eens door, bv. een catechismusverklaring. Dat geeft helder zicht op de veranderingen in de Gereformeerde Bond.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:
Ditbenik schreef: Je roept veel dingen vanuit vooronderstellingen. In Apeldoorn had men tijdens Corona voorzangers. Die zongen na afloop van de dienst een lied zodat de mensen die in de kerk waren niet allemaal tegelijk naar buiten konden. Toen de kerk weer volledig gevuld mocht worden (er ook geen voorzangers meer nodig waren) werd vanuit de gemeente gevraagd of dat lied zingen na afloop van de dienst niet mocht blijven. Een lied zingen na de dienst is uiteraard niets om tegen. En met liturgische vernieuwing heeft het helemaal niets te maken.
Natuurlijk is dat wel een liturgische vernieuwing. Daar heb ik overigens niets op tegen, wat mij betreft zijn gezangen prima. Maar wanneer een eerst psalmzingende gemeente nu vooraf of achteraf een lied zingt, al dan niet in coronatijd door voorzangers, is dat feitelijk gewoon een vernieuwing.
Natuurlijk is dat geen liturgische vernieuwing. De liturgie is geheel onveranderd gebleven. Er wordt in die gemeenten buiten de liturgie al sinds jaar en dag meer gezongen dan alleen Psalmen. Je moet wel heel kwaadwillend zijn om te roepen dat er sprake van liturgische vernieuwing terwijl aan de liturgie nog geen punt of komma is veranderd.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
MePaul schreef:Hervormd Bruchem gaat ook over op Weerklank. Het duurt nog even voordat het wordt ingevoerd (vanaf zondag 25 september 2022). Heel logisch besluit, aangezien Bruchem al jaren wat vooruitliep op Kerkwijk. Ook zag ik dat het uitnodigingsbeleid qua voorgangers ook wat veranderde de afgelopen jaren. Ik verwacht dat er enkele tientallen gemeentes binnen de gereformeerde bond overblijven die niet uit Weerklank of een andere liedbundel zingen. Het speelt niet alleen binnen de gereformeerde bond uiteraard, ook binnen de hersteld hervormde kerk zijn er 2 gemeentes die ook gezangen zijn gaan zingen (Apeldoorn en Soest). Weliswaar na de dienst, maar dat zijn uiteraard "opstapjes" naar meer wijzigingen in de liturgie tijdens de reguliere erediensten. Hhg Katwijk (Benjamin) zingt al jaren, misschien wel vanaf 2004 (?), twee gezangen in de erediensten.

Ik was altijd fel tegen gezangen in de eredienst, maar dat is veranderd. Ik ben nog steeds van mening dat de wens van gemeenteleden om gezangen te zingen vaak iets breders vertegenwoordigd. Namelijk dat men uiteindelijk toch vaak meer wil dan alleen liturgische wijzigingen (denk aan vrouw in het ambt en een andere preek). Zie hervormd Delft en Huizen als voorbeeld als het gaat om vrouw in het ambt en vooral ook de prediking in Huizen. Er zit geen causaal verband tussen liturgische wijzigingen en prediking/manier van Bijbellezen, maar zeker wel een duidelijke correlatie.

Gelukkig zijn er ook genoeg gemeentes die een Bijbelgetrouwe prediking cominberen met een liturgie waar ruimte is voor psalmen en gezangen. Ook moet je opassen dat je uit traditie/onderbuikgevoel tegen het zingen van gezangen bent. Zomaar een paar voorbeelden die in mijn ogen Weerklank cominberen met een Bijbelgetrouwe preek. Er zijn vast meer voorbeelden maar ik noem even deze:
hervormd Zwartebroek-Terschuur, Krabbendijke, Goes, Nieuw-Beijerland, Lelystad, Groot-Ammers, Putten, Lopikerkapel, Nijkerk (grote kerk en opstandingskerk) en hervormd Serooskerke (Walcheren)
Je roept veel dingen vanuit vooronderstellingen. In Apeldoorn had men tijdens Corona voorzangers. Die zongen na afloop van de dienst een lied zodat de mensen die in de kerk waren niet allemaal tegelijk naar buiten konden. Toen de kerk weer volledig gevuld mocht worden (er ook geen voorzangers meer nodig waren) werd vanuit de gemeente gevraagd of dat lied zingen na afloop van de dienst niet mocht blijven. Een lied zingen na de dienst is uiteraard niets om tegen. En met liturgische vernieuwing heeft het helemaal niets te maken. Ja, er zal vast een tijd komen dat Apeldoorn ritmisch gaat zingen maar dat gebeurde voor de scheuring ook al. Dat het na de scheuring weer volledig niet-ritmisch werd kwam omdat Emst haar domicilie in Apeldoorn had. Ik zou het van harte toejuichen (ritmisch) als men de Psalmen weer gaat zingen zoals ze ooit zijn bedoeld.
Wat Katwijk betreft ligt de situatie weer anders. Dat was een confessionele gemeente waar al sinds jaar en dag gezangen werden gezongen en dat is zo gebleven.
Dat in Apeldoorn, Soest en Katwijk een correlatie is tussen wat jij liturgische vernieuwing vindt en de prediking/manier van Bijbellezen is pertinent onjuist.
De prediking in die plaatsen is wel degelijk verschillend dan een doorsnee-HHK.
Ik neem aan dat je 'doorsnee-HHG' bedoeld. Een HHK is er maar 1. Maar hoe komt je daarbij? Als je de lijst met voorgangers van bijvoorbeeld jouw gemeenten vergelijkt met die van bijvoorbeeld Apeldoorn en je laat de kandidaten buiten beschouwing (jullie zijn vacant en Apeldoorn niet dus daar komen kandidaten pas later op het rooster omdat ze nog preekbevoegdheid hadden toen in het rooster is ingevuld), dan zul je zien dat minstens 90% van de predikanten die in jouw gemeente voorgaan, ook in Apeldoorn voorgaan. Het gaat om heel gewone hervormde gemeenten. Dat waren ze al voor de scheuring en dat zijn ze gebleven naar de scheuring.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ditbenik schreef:
Erskinees schreef:
Ditbenik schreef: Je roept veel dingen vanuit vooronderstellingen. In Apeldoorn had men tijdens Corona voorzangers. Die zongen na afloop van de dienst een lied zodat de mensen die in de kerk waren niet allemaal tegelijk naar buiten konden. Toen de kerk weer volledig gevuld mocht worden (er ook geen voorzangers meer nodig waren) werd vanuit de gemeente gevraagd of dat lied zingen na afloop van de dienst niet mocht blijven. Een lied zingen na de dienst is uiteraard niets om tegen. En met liturgische vernieuwing heeft het helemaal niets te maken.
Natuurlijk is dat wel een liturgische vernieuwing. Daar heb ik overigens niets op tegen, wat mij betreft zijn gezangen prima. Maar wanneer een eerst psalmzingende gemeente nu vooraf of achteraf een lied zingt, al dan niet in coronatijd door voorzangers, is dat feitelijk gewoon een vernieuwing.
Natuurlijk is dat geen liturgische vernieuwing. De liturgie is geheel onveranderd gebleven. Er wordt in die gemeenten buiten de liturgie al sinds jaar en dag meer gezongen dan alleen Psalmen. Je moet wel heel kwaadwillend zijn om te roepen dat er sprake van liturgische vernieuwing terwijl aan de liturgie nog geen punt of komma is veranderd.
Maakt de voorzang wel deel uit van de liturgie?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Bourdon16 schreef:
Ditbenik schreef:
Erskinees schreef:
Maakt de voorzang wel deel uit van de liturgie?
Ook de voorzang is geen onderdeel van de dienst dus ook niet van de liturgie.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef: Ik neem aan dat je 'doorsnee-HHG' bedoeld. Een HHK is er maar 1. Maar hoe komt je daarbij? Als je de lijst met voorgangers van bijvoorbeeld jouw gemeenten vergelijkt met die van bijvoorbeeld Apeldoorn en je laat de kandidaten buiten beschouwing (jullie zijn vacant en Apeldoorn niet dus daar komen kandidaten pas later op het rooster omdat ze nog preekbevoegdheid hadden toen in het rooster is ingevuld), dan zul je zien dat minstens 90% van de predikanten die in jouw gemeente voorgaan, ook in Apeldoorn voorgaan. Het gaat om heel gewone hervormde gemeenten. Dat waren ze al voor de scheuring en dat zijn ze gebleven naar de scheuring.
Dat klopt niet helemaal, de gemeente van Geytenbeekje nodigt de volle breedte uit en dat doet Apeldoorn niet, ook geen 90%. Mijn gemeente trouwens ook niet en het is wat mij betreft ook niet erg.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Ditbenik schreef: Ik neem aan dat je 'doorsnee-HHG' bedoeld. Een HHK is er maar 1. Maar hoe komt je daarbij? Als je de lijst met voorgangers van bijvoorbeeld jouw gemeenten vergelijkt met die van bijvoorbeeld Apeldoorn en je laat de kandidaten buiten beschouwing (jullie zijn vacant en Apeldoorn niet dus daar komen kandidaten pas later op het rooster omdat ze nog preekbevoegdheid hadden toen in het rooster is ingevuld), dan zul je zien dat minstens 90% van de predikanten die in jouw gemeente voorgaan, ook in Apeldoorn voorgaan. Het gaat om heel gewone hervormde gemeenten. Dat waren ze al voor de scheuring en dat zijn ze gebleven naar de scheuring.
Dat klopt niet helemaal, de gemeente van Geytenbeekje nodigt de volle breedte uit en dat doet Apeldoorn niet, ook geen 90%. Mijn gemeente trouwens ook niet en het is wat mij betreft ook niet erg.
Ik schreef '90% van de predikanten die in jouw gemeente voorgaan'. En of ze niet uitgenodigd worden of niet willen komen, kun jij niet zien. Ooit hadden jullie een dominee die in de middagdienst in Apeldoorn zou voorgaan, maar op zaterdagavond afbelde omdat Urk hem had gevraagd. En Urk was veel groter. Jullie huidige predikant heeft ook meerdere keren in Apeldoorn gepreekt. Je stelling gaat dus niet op. Ik weet wel dat nog nooit een predikant uit Apeldoorn in jouw gemeente heeft gepreekt. In die van Geytenbeekje wel trouwens en andersom ook. Maar dat zal wel komen omdat die twee gemeenten 'doorsnee HHG's' zijn :)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef:Als we de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond willen kennen, dan raad ik aan historisch te werk te gaan en bv. het Gereformeerd Weekblad eens goed te lezen. Men kan alle jaargangen inzien via Digibron. Wel moet ik zeggen, dat de laatste jaargangen al aan het veranderen waren. Het Gereformeerd Weekblad was over het algemeen meer behoudend en ook bevindelijk (in oudere jaargangen) dan bv. De Waarheidsvriend.
Lees dus die oude nummers eens door, bv. een catechismusverklaring. Dat geeft helder zicht op de veranderingen in de Gereformeerde Bond.
Noem eens wat veranderingen die je constateert enzet er wat artikelen bij?
Was gereformeerd weekblad mainstream Gereformeerde Bond of was het altijd een smaldeel?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Henk J schreef:
Ik schreef '90% van de predikanten die in jouw gemeente voorgaan'. En of ze niet uitgenodigd worden of niet willen komen, kun jij niet zien. Ooit hadden jullie een dominee die in de middagdienst in Apeldoorn zou voorgaan, maar op zaterdagavond afbelde omdat Urk hem had gevraagd. En Urk was veel groter. Jullie huidige predikant heeft ook meerdere keren in Apeldoorn gepreekt. Je stelling gaat dus niet op. Ik weet wel dat nog nooit een predikant uit Apeldoorn in jouw gemeente heeft gepreekt. In die van Geytenbeekje wel trouwens en andersom ook. Maar dat zal wel komen omdat die twee gemeenten 'doorsnee HHG's' zijn :)
En waarom preekt hij niet meer bij jullie? Zou ds Roos, Oomen, den Hartog ook bij jullie welkom zijn?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Henk J schreef:
En waarom preekt hij niet meer bij jullie? Zou ds Roos, Oomen, den Hartog ook bij jullie welkom zijn?
Geen idee. Apeldoorn heeft een eigen predikant. Dan heb je minder beurten te vullen door gastvoorgangers. Vervolgens moet het ook nog passen. Ds Roos heeft een paar jaar terug een bericht gestuurd dat hij niet meer preekt. Hij schijnt dat nu op sommige plekken weer te doen, maar formeel preekt hij niet meer. Ds Oomen heeft weleens bij ons gepreekt. Ds den Hartog heb ik nooit gehoord maar dat hoeft niet te betekenen dat hij nooit gevraagd is. Ze hadden bij ons altijd de gewoonte om iedereen minstens een keer te vragen. Wat niet betekende dat iedereen er ook gepreekt heeft. Of het paste niet in het rooster of men wilde niet. Zelfs dat komt voor.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:
-DIA- schreef:Als we de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond willen kennen, dan raad ik aan historisch te werk te gaan en bv. het Gereformeerd Weekblad eens goed te lezen. Men kan alle jaargangen inzien via Digibron. Wel moet ik zeggen, dat de laatste jaargangen al aan het veranderen waren. Het Gereformeerd Weekblad was over het algemeen meer behoudend en ook bevindelijk (in oudere jaargangen) dan bv. De Waarheidsvriend.
Noem eens wat veranderingen die je constateert en zet er wat artikelen bij?
Was gereformeerd weekblad mainstream Gereformeerde Bond of was het altijd een smaldeel?
Het Gereformeerd Weekblad was eerst een blad binnen de Gereformeerde Bond. Het bestond naast De Waarheidsvriend. Het blad is intussen opgeheven. Later ontstond binnen de Gereformeerde Bond een blad met de naam Het Gekrookte Riet.
Zowel het Gereformeerd weekblad als Het Gekrookte Riet bestaan niet meer. De laatste is opgegaan in het Kerkblad van Hersteld Hervormde Kerk.
Persoonlijk vind ik het jammer dat dit laatste blad niet meer bestaat. Het Kerkblad van de Hersteld Hervormde Kerk is in de praktijk wat breder en legt minder de nadruk op het bevindelijk leven, en daarom werd Het Gekrookte Riet uitgegeven. Het Gereformeerd Weekblad stond over het algemeen rechts van de Waarheidsvriend, hoewel dit blad ook verwaterde. We zoude de oude jaargangen van het Gereformeerd Weekblad het best kunnen vergelijk qua inhoud met het latere Gekrookte Riet. Dit is in de latere jaargangen helaas niet meer zo duidelijk.
Men benoemde in de eerste de dwalingen in de kerk, vooral binnen de Nederlandse Hervormde Kerk, en men was hierin zeer helder. We missen deze helderheid in de latere jaargangen en spreekt met meer eufemismen over waar men niet in kan meegaan. Kortom: Ook het Gereformeerd Weekblad veranderde qua inhoud, maar ook in de stelligheid en standvastigheid die de eerste jaargangen, zeg maar globaal voor 1945 à 1960 kenmerkten.
Lezenswaardig is bijvoorbeeld de catechismusverklaring. Deze had soms verschillende titels waardoor het zoeken in Digibron niet vergemakkelijkt. Toch denk ik in onderstaande link deze catechismusverklaring wel te hebben gevat.
Ik zou zeggen: Tolle lege!*
*(Lat.), neem, lees! (Augustinus, Conf. 8, 12 ; deze woorden hoorde hij als door een kinderstem gesproken vóór zijn bekering ; hij vond hierin aanleiding om de H. Schrift te gaan lezen).

https://www.digibron.nl/zoeken/bron/Ger ... 966-02-01/
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:
Het Gereformeerd Weekblad was eerst een blad binnen de Gereformeerde Bond. Het bestond naast De Waarheidsvriend. Het blad is intussen opgeheven. Later ontstond binnen de Gereformeerde Bond een blad met de naam Het Gekrookte Riet.
Zowel het Gereformeerd weekblad als Het Gekrookte Riet bestaan niet meer. De laatste is opgegaan in het Kerkblad van Hersteld Hervormde Kerk.
Persoonlijk vind ik het jammer dat dit laatste blad niet meer bestaat. Het Kerkblad van de Hersteld Hervormde Kerk is in de praktijk wat breder en legt minder de nadruk op het bevindelijk leven, en daarom werd Het Gekrookte Riet uitgegeven. Het Gereformeerd Weekblad stond over het algemeen rechts van de Waarheidsvriend, hoewel dit blad ook verwaterde. We zoude de oude jaargangen van het Gereformeerd Weekblad het best kunnen vergelijk qua inhoud met het latere Gekrookte Riet. Dit is in de latere jaargangen helaas niet meer zo duidelijk.
Men benoemde in de eerste de dwalingen in de kerk, vooral binnen de Nederlandse Hervormde Kerk, en men was hierin zeer helder. We missen deze helderheid in de latere jaargangen en spreekt met meer eufemismen over waar men niet in kan meegaan. Kortom: Ook het Gereformeerd Weekblad veranderde qua inhoud, maar ook in de stelligheid en standvastigheid die de eerste jaargangen, zeg maar globaal voor 1945 à 1960 kenmerkten.
Lezenswaardig is bijvoorbeeld de catechismusverklaring. Deze had soms verschillende titels waardoor het zoeken in Digibron niet vergemakkelijkt. Toch denk ik in onderstaande link deze catechismusverklaring wel te hebben gevat.
*(Lat.), neem, lees! (Augustinus, Conf. 8, 12 ; deze woorden hoorde hij als door een kinderstem gesproken vóór zijn bekering ; hij vond hierin aanleiding om de H. Schrift te gaan lezen).

De Waarheidsvriend is het blad van de Gereformeerde Bond. Beide andere niet. Het Gereformeerd Weekblad had zijn achterban binnen mensen die zich rekenen tot de Gereformeerde Bond. Het Gekrookte Riet juist niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Bertiel schreef:

De Waarheidsvriend is het blad van de Gereformeerde Bond. Beide andere niet. Het Gereformeerd Weekblad had zijn achterban binnen mensen die zich rekenen tot de Gereformeerde Bond. Het Gekrookte Riet juist niet.
HGR kon zich niet meer herkennen in de GB, maar wilde de kerk niet verlaten. Maar bent u ook op de hoogte waarom die andere bladen ontstonden?
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

MePaul schreef:Zie hervormd Delft en Huizen als voorbeeld als het gaat om vrouw in het ambt
Wat je met Delft bedoeld is mij niet duidelijk. De twee GB-wijken hebben geen vrouw in het ambt en de andere modaliteiten hebben dat al decennia.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:HGR kon zich niet meer herkennen in de GB, maar wilde de kerk niet verlaten. Maar bent u ook op de hoogte waarom die andere bladen ontstonden?
Het Gekrookte Riet is opgericht door drie predikanten met de wortels in de Afgescheiden Kerken. Dat heeft weinig met de hervormd gereformeerde richting van doen. De lakmoesproef was 2004, toen hebben deze mannen alsnog de kerk verlaten. Dat reflecteert ook hun eerdere manier waarop ze in de kerk wilden staan.
Gesloten